سمیه نجفی
19th January 2015, 09:35 PM
براي کودکان، رشد و تکامل توانايي هاي گفتاري، تأثير عميقي بر ساير جنبه هاي رشد و تکامل دارد؛ مثلاً کودکي که توانايي هاي تکلمي اش بهتر است، در زمينه ارتباط با همسالان و پيشرفت تحصيلي معمولاً موفق تر است. اما اين توانايي، چگونه توسعه مي يابد و کي بايد براي درمان اختلالات آن اقدام کرد؟
در زمان تولد کودک از طريق گريه صدا ايجاد مي کند. سپس کودک از طريق قان و قون کردن که به خصوص نسبت به مادر انجام مي شود و غير از گريه صداهاي ديگر درمي آورد و گريه کودک اختصاصي تر مي شود. مثلاً براي گرسنگي صداي گريه متفاوتي دارد و مادران هوشيار مي توانند بين گريه هاي مختلف کودک افتراق يکي شوند. کودک در 6 تا 11 ماهگي به مرحله زباني وارد مي شود، به طور انتخابي و ارادي به صداها گوش مي دهد و اسم خودش را، داغ، جيز و نه را تشخيص مي دهد. در 12 تا 18 ماهگي شروع به گفتن اولين کلمات مي کند. سن متوسط گفتن اولين کلمه 11 ماهگي است. در حالي که تا يک و نيم سالگي، کودک حدود 18 کلمه را مي تواند بيان کند، در همين زمان حدود 150 کلمه را مي فهمد. در 2 سالگي بيش از 200 لغت بلد است و در سه سالگي بيش از 800 لغت را مي تواند بگويد. ولي هميشه تعداد کلماتي که کودک درک مي کند، بيشتر از کلماتي است که مي تواند ادا کند. با نزديک شدن به 2 سالگي ضماير را مي فهمد (من، مال من،…) شروع به درک جملات پيچيده تر مي کند و از عبارات دو کلمه اي استفاده مي کند. کودک در 3 سالگي 3500 لغت را مي داند و در 4 سالگي بيش از 5000 لغت.
برگرفته از کتاب روانشناسی گویایی و آموزش خواندن
هوشنگ کمالی سروستانی
(http://plib.azaruniv.ac.ir/web/guest/independent-base;jsessionid=7125D456D843D0E292042458FF3B6662?p _p_id=DigLib_IndependentSD&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_DigLib_IndependentSD_struts_action=%2Fext%2Fsearc h%2FviewCompleteOneRecord&_DigLib_IndependentSD_diglib=localhost%3A8080&_DigLib_IndependentSD_diglibCode=1&_DigLib_IndependentSD_serverNumber=0&_DigLib_IndependentSD_databaseId=0&_DigLib_IndependentSD_countResultSearch=&_DigLib_IndependentSD_numberPage=1&_DigLib_IndependentSD_fromRecord=1&_DigLib_IndependentSD_idBiblioRecord=26283&_DigLib_IndependentSD_docID=&_DigLib_IndependentSD_selectSearch=search1&_DigLib_IndependentSD_whichSearchInFederate=&_DigLib_IndependentSD_notSearch=&_DigLib_IndependentSD_methodToCall=viewCompleteOne Record)
در زمان تولد کودک از طريق گريه صدا ايجاد مي کند. سپس کودک از طريق قان و قون کردن که به خصوص نسبت به مادر انجام مي شود و غير از گريه صداهاي ديگر درمي آورد و گريه کودک اختصاصي تر مي شود. مثلاً براي گرسنگي صداي گريه متفاوتي دارد و مادران هوشيار مي توانند بين گريه هاي مختلف کودک افتراق يکي شوند. کودک در 6 تا 11 ماهگي به مرحله زباني وارد مي شود، به طور انتخابي و ارادي به صداها گوش مي دهد و اسم خودش را، داغ، جيز و نه را تشخيص مي دهد. در 12 تا 18 ماهگي شروع به گفتن اولين کلمات مي کند. سن متوسط گفتن اولين کلمه 11 ماهگي است. در حالي که تا يک و نيم سالگي، کودک حدود 18 کلمه را مي تواند بيان کند، در همين زمان حدود 150 کلمه را مي فهمد. در 2 سالگي بيش از 200 لغت بلد است و در سه سالگي بيش از 800 لغت را مي تواند بگويد. ولي هميشه تعداد کلماتي که کودک درک مي کند، بيشتر از کلماتي است که مي تواند ادا کند. با نزديک شدن به 2 سالگي ضماير را مي فهمد (من، مال من،…) شروع به درک جملات پيچيده تر مي کند و از عبارات دو کلمه اي استفاده مي کند. کودک در 3 سالگي 3500 لغت را مي داند و در 4 سالگي بيش از 5000 لغت.
برگرفته از کتاب روانشناسی گویایی و آموزش خواندن
هوشنگ کمالی سروستانی
(http://plib.azaruniv.ac.ir/web/guest/independent-base;jsessionid=7125D456D843D0E292042458FF3B6662?p _p_id=DigLib_IndependentSD&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_DigLib_IndependentSD_struts_action=%2Fext%2Fsearc h%2FviewCompleteOneRecord&_DigLib_IndependentSD_diglib=localhost%3A8080&_DigLib_IndependentSD_diglibCode=1&_DigLib_IndependentSD_serverNumber=0&_DigLib_IndependentSD_databaseId=0&_DigLib_IndependentSD_countResultSearch=&_DigLib_IndependentSD_numberPage=1&_DigLib_IndependentSD_fromRecord=1&_DigLib_IndependentSD_idBiblioRecord=26283&_DigLib_IndependentSD_docID=&_DigLib_IndependentSD_selectSearch=search1&_DigLib_IndependentSD_whichSearchInFederate=&_DigLib_IndependentSD_notSearch=&_DigLib_IndependentSD_methodToCall=viewCompleteOne Record)