Almas Parsi
12th January 2015, 02:50 PM
نگاهی به تاریخچه "دوچرخه سواری در ایران و جهان" (http://docharkhe10.mihanblog.com/post/29)
http://www.cfi.ir/www/photonews/docharkheh.m%5B2%5D.jpg (http://www.cfi.ir/d.asp?id=29382#)
به نظر می رسد که دوچرخه - این وسیله نقلیه کلاسیک - در کشورهای پیشرفته و مدرن کاربرد بیشتری دارد. ب
رای مثال در اکثر کشورهای اروپایی دوچرخه دارای ارزشی مثل یک ماشین سواری (و حتی بیشتر) است.
در این کشورها برخی از دوچرخه ها (نسبت به مدل و کاراییشان) گاها" از خودروهای مدل بالا نیز گرانترند.
این ارزش به دلیل قابلیتهایی نظیر حمل و نقل آسان، ورزش آسان و بی ضرر بودن برای محیط زیست است. دوچرخه سواری همیشه به عنوان ورزشی ساده برای تمام سنین پیشنهاد می شود.
این ورزش می تواند هم سبک انجام شود و هم سنگین. برای انجام ورزش دوچرخه سواری لازم نیست که شخص مثلا" تمریناتی خاص را انجام دهد و یا موقعیت فیزیکی آن از شرایطی خاص برخوردار باشد.
در این ورزش بیشتر عضلات پاها در حرکت خواهند بود. که این عمل باعث بالابردن استقامت بدن می شود. البته کمر و سیستم تنفسی انسان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B1%5D.jpg
انواع دوچرخه:
تا به حال انواع مختلفی از دوچرخه ارایه شده است که البته دو نوع مهم آن، نوع کراس (Cross) و کوهستان (Mountain) هستند.
نوع دیگری که طرفدار زیادی هم دارد نوع BMX است که البته این نوع معمولا برای تفریحات به اصطلاح Extreme (غیر عادی) - نظیر حرکات نمایشی استفاده می شود.
به هر حال اگر شما این وسیله را برای ورزش روزانه و یا وسیله ای نقیله انتخاب می کنید، بهتر است نسبت به کارایی خود یکی از دو نوع کراس یا کوهستان را برگزینید.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B4%5D.jpg
دوچرخه کراس:
یا به قول خودمان کورسی، نوعی است که برای جاده و یا مسیرهای صاف استفاده می شود. کراس معمولا دارای چرخه های نازک و بدنه ای سبک است. استفاده از نوع کراس سبب می گردد تا نیروی کمتری صرف حرکت کنید.
از کراس معمولا برای شتاب بیشتر استفاده می شود. فرمان کراس که معمولا شکلی رو به پایین دارد در دو حالت قابل هدایت است. این قابلیت باعث می شود تا راننده در دوحالت - نسبت به شتاب لازمه - دوچرخه را براند. البته بعضی از مدل های کراس دارای فرمانی صاف هستند.
دوچرخه کوهستان:
اما نوع دیگر دوچرخه است که معمولن برای مسیرهای کوهستانی و پر فراز و نشیب استفاده می شود. این نوع دوچرخه معمولا دارای لاستیک هایی پهن و بدنه ای مستحکم است، که این موضوع به دلیل بالا بردن استقامت در مسیرهای کوهستانی و غیر صاف می باشد.
فرمان نوع کوهستان نیز معمولا صاف یا دارای شاخکهای رو به بالا (و یا پایین) است که این موضوع باعث کنترل دوچرخه در دوحالت عادی و استقامتی می شود.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B5%5D.jpg
تاریخچه دوچرخه سواری :
دوچرخه وسیله ای است مكانیكی ، كه با استفاده از قدرت حركتی پاها ، به هر شكلی قادر به حركت است . این وسیله در ابتدایی ترین شكل خود در 2300 سال قبل میلاد مسیح در كشورهایی همچون چین ، مصر ، هند دیده شده و بر روی دیواره غارها نیز اشكالی از آن موجود است .
فقط دوچرخه از كلمه یونانی به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانی در زبان لاتین به كلمه BICYCLEتبدیل گردیده كلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و كلمه پسوند CYCLE به معنی دایره و به عبارتی طوقه است به هر صورت اولین دوچرخه شناخته شده رسمی در تاریخ این وسیله سله ریفر نام دارد از دو طوقه چوبی تشكیل شده و با استفاده از پاها در حالتی شبیه به راه رفتن ، این وسیله را به طرف جلو و عقب هدایت می كرده اند رسما در سال 1690 سیوارك فرانسوی لقب اسب چوبی به این وسیله بدون چرخ را داد و تا سال 1790 وسیله مذكور چوبی را به اشكال مختلف همچون مار ، اسب و ... می ساختند كه وسیله ای بود مورد توجه كودكان و به عنوان ابزاری برای بازی مورد استفاده آنان قرار می گرفت .
اسبهای چوبی آن زمان در فرانسه تكامل بیشتری یافتند ، به نحوی كه با پا به زمین زدن و حالت مشابه راه رفتن سرعت حركتی این وسیله در سطوح افقی و سراشیبی تا 5 كیلومتر در ساعت ثبت سله ریفر شده است .
این تكه چوب افقی در اشكال مختلف در آن زمان مورد توجه اهالی پاریس واقع نگردید و استقبال شایسته ای از این وسیله برای بزرگسالان در فرانسه ذكر نشده است .
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B6%5D.jpg
سال تاریخچه تكاملی و تكمیل دوچرخه را بر اساس تغییر این وسیله در زیر مشاهده می فرمائید :
1816 : در این سال فردی آلمانی به نام "وندریز" فرمان را به سله ریفر اضافه نمود ولی كماكان با استفاده از حركت پاها بر روی زمین حركت آن امكان پذیر بوده است ( سرعت به 15 كیلومتر رسید ).
1817 : در این سال دوچرخه كامل تری توسط "بارون فون" دریاس از شهر "كالسرومه" ساخته شد كه دارای یك زین كوچك بود . "دنیس جانسون" یكی از دوچرخه های "فون دریاس" را با خود به كشور انگلستان برد تا نمونه هایی از روی آن ساخته و آن را تكمیل تر نماید . در این شرایط و در كنار این هدف او اقدام به برگزاری كلاسهای آموزشی برای استفاده از این وسیله نمود و مشتاقان زیادی برای فراگیری این فن به او مراجعه كردند . كم كم در كشور انگلستان دوچرخه و دوچرخه سواری به عنوان یك سرگرمی محبوب و متداول و جذاب . و بدین شكل رواج یافت .
1818 : یك فرانسوی به نام "بارون ساوربرن" دوچرخه دیگری را در این سال طراحی و ساخت . چرخ جلویی این دوچرخه بسیار بزرگ و چرخ عقبی آن كوچك بود و در این شرایط به چرخ جلویی و بزرگ ، یك طناب حلقوی به صورت دایره وار بسته شده بود كه با كشیدن آن با دست ، چرخ جلو به حركت در می آمد و وسیله حركت می كرد. این نوآوری وسیله مذكور را برای دوچرخه سواران به صورت یك مهارت در آورد به نحوی كه بند بازان در سیرك . از این وسیله به عنوان ابزاری تفریحی و سرگرم كننده برای مردم استفاده نمودند .
1821 : "لویس كوهبر" دوچرخه دیگری را مشابه با دوچرخه "ساوربرن" ساخت اما به جای طناب از وسیله ای مشابه با زنجیر دوچرخه های امروزی استفاده نمود این كار موجب شد تا حركت دوچرخه تسهیل گردد.
1834 : یك آهنگر اسكاتلندی به نام "مك میلان" به دوچرخه های موجود ، پنجه ركاب ابتدایی را اضافه كرد تا دیگر احتیاجی به فشار پا بر روی زمین نباشد . او در طی 5 سال كار جدی بر روی این وسیله قادر گردید كه سرعتی درحدود 22 كیلومتر در ساعت را به نام خود به جای گذاشته و آن را ثبت نماید . همچنین در آن زمان این وسیله در اشكال ویژه ای همانند كالسكه برای استفاده در مزارع و به جای اسب رواج یافت .دوچرخه "مك میلان" امروزه در موزه شهر لندن در معرض دید همگان قرار دارد .
1839 : اسكاتلندی دیگری به نام "كریسك پاتریك" دوچرخه ركاب دار را به شكل كامل تری تهیه و در دسترس مردم قرار داد .
1860 : كارخانه دار فرانسوی به نام "پیر میشو" در این سال مهندس جوانی را به نام "پیر لالمنت" برای تغییر در ساختار دوچرخه استخدام نمود . او قسمتهایی از دوچرخه را كه از چوب ساخته شده بود با لوله های آهنی تعویض كرده و بخش خارجی چرخهای چوبی را با نوارهای لاستیكی ضخیم پوشانید .
1867 : در این سال نیز هنوز طوقه جلو بزرگتر از طوقه عقب بود و پدال و ركاب به صورت ثابت در چرخ جلو تعبیه شده بودند . طوقه های چوبی را در این زمان با طوقه های آهنی تعویض كردند لذا وزن دوچرخه در حدود 50 كیلوگرم گردید . نام این دوچرخه جدید" پنی فارتنیك" لقب یافت .
1869 : درسال 1869 اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه و به مسافت 34 كیلومتر ازشهر "پاریس "تا "وروان" با 333 شركت كننده تدارك دیده شد . شركت كنندگان برتر قادر شدند با دوچرخه های جدید مسافت مذكور را در 3 ساعت و 9 دقیقه طی كنند. اما قبل از آن مسابقه دیگری در انگلستان به نام "هندون" درسال 1868 نیز ثبت شده است .
در سال 1896 : با شروع اولین دوره بازیهای ورزشی المپیك رشته دوچرخه سواری نیز بعنوان یكی از رشته های ورزشی مستقل و پر طرفدار آن روز به جمع رشته های ورزشی افزوده و به شكل رقابتی اجرا گردید.
http://www.cfi.ir/www/photonews/docharkheh.m%5B2%5D.jpg (http://www.cfi.ir/d.asp?id=29382#)
به نظر می رسد که دوچرخه - این وسیله نقلیه کلاسیک - در کشورهای پیشرفته و مدرن کاربرد بیشتری دارد. ب
رای مثال در اکثر کشورهای اروپایی دوچرخه دارای ارزشی مثل یک ماشین سواری (و حتی بیشتر) است.
در این کشورها برخی از دوچرخه ها (نسبت به مدل و کاراییشان) گاها" از خودروهای مدل بالا نیز گرانترند.
این ارزش به دلیل قابلیتهایی نظیر حمل و نقل آسان، ورزش آسان و بی ضرر بودن برای محیط زیست است. دوچرخه سواری همیشه به عنوان ورزشی ساده برای تمام سنین پیشنهاد می شود.
این ورزش می تواند هم سبک انجام شود و هم سنگین. برای انجام ورزش دوچرخه سواری لازم نیست که شخص مثلا" تمریناتی خاص را انجام دهد و یا موقعیت فیزیکی آن از شرایطی خاص برخوردار باشد.
در این ورزش بیشتر عضلات پاها در حرکت خواهند بود. که این عمل باعث بالابردن استقامت بدن می شود. البته کمر و سیستم تنفسی انسان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B1%5D.jpg
انواع دوچرخه:
تا به حال انواع مختلفی از دوچرخه ارایه شده است که البته دو نوع مهم آن، نوع کراس (Cross) و کوهستان (Mountain) هستند.
نوع دیگری که طرفدار زیادی هم دارد نوع BMX است که البته این نوع معمولا برای تفریحات به اصطلاح Extreme (غیر عادی) - نظیر حرکات نمایشی استفاده می شود.
به هر حال اگر شما این وسیله را برای ورزش روزانه و یا وسیله ای نقیله انتخاب می کنید، بهتر است نسبت به کارایی خود یکی از دو نوع کراس یا کوهستان را برگزینید.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B4%5D.jpg
دوچرخه کراس:
یا به قول خودمان کورسی، نوعی است که برای جاده و یا مسیرهای صاف استفاده می شود. کراس معمولا دارای چرخه های نازک و بدنه ای سبک است. استفاده از نوع کراس سبب می گردد تا نیروی کمتری صرف حرکت کنید.
از کراس معمولا برای شتاب بیشتر استفاده می شود. فرمان کراس که معمولا شکلی رو به پایین دارد در دو حالت قابل هدایت است. این قابلیت باعث می شود تا راننده در دوحالت - نسبت به شتاب لازمه - دوچرخه را براند. البته بعضی از مدل های کراس دارای فرمانی صاف هستند.
دوچرخه کوهستان:
اما نوع دیگر دوچرخه است که معمولن برای مسیرهای کوهستانی و پر فراز و نشیب استفاده می شود. این نوع دوچرخه معمولا دارای لاستیک هایی پهن و بدنه ای مستحکم است، که این موضوع به دلیل بالا بردن استقامت در مسیرهای کوهستانی و غیر صاف می باشد.
فرمان نوع کوهستان نیز معمولا صاف یا دارای شاخکهای رو به بالا (و یا پایین) است که این موضوع باعث کنترل دوچرخه در دوحالت عادی و استقامتی می شود.
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B5%5D.jpg
تاریخچه دوچرخه سواری :
دوچرخه وسیله ای است مكانیكی ، كه با استفاده از قدرت حركتی پاها ، به هر شكلی قادر به حركت است . این وسیله در ابتدایی ترین شكل خود در 2300 سال قبل میلاد مسیح در كشورهایی همچون چین ، مصر ، هند دیده شده و بر روی دیواره غارها نیز اشكالی از آن موجود است .
فقط دوچرخه از كلمه یونانی به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانی در زبان لاتین به كلمه BICYCLEتبدیل گردیده كلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و كلمه پسوند CYCLE به معنی دایره و به عبارتی طوقه است به هر صورت اولین دوچرخه شناخته شده رسمی در تاریخ این وسیله سله ریفر نام دارد از دو طوقه چوبی تشكیل شده و با استفاده از پاها در حالتی شبیه به راه رفتن ، این وسیله را به طرف جلو و عقب هدایت می كرده اند رسما در سال 1690 سیوارك فرانسوی لقب اسب چوبی به این وسیله بدون چرخ را داد و تا سال 1790 وسیله مذكور چوبی را به اشكال مختلف همچون مار ، اسب و ... می ساختند كه وسیله ای بود مورد توجه كودكان و به عنوان ابزاری برای بازی مورد استفاده آنان قرار می گرفت .
اسبهای چوبی آن زمان در فرانسه تكامل بیشتری یافتند ، به نحوی كه با پا به زمین زدن و حالت مشابه راه رفتن سرعت حركتی این وسیله در سطوح افقی و سراشیبی تا 5 كیلومتر در ساعت ثبت سله ریفر شده است .
این تكه چوب افقی در اشكال مختلف در آن زمان مورد توجه اهالی پاریس واقع نگردید و استقبال شایسته ای از این وسیله برای بزرگسالان در فرانسه ذكر نشده است .
http://www.cfi.ir/www/photonews/CFI.IR.CYCLING_B_1%5B6%5D.jpg
سال تاریخچه تكاملی و تكمیل دوچرخه را بر اساس تغییر این وسیله در زیر مشاهده می فرمائید :
1816 : در این سال فردی آلمانی به نام "وندریز" فرمان را به سله ریفر اضافه نمود ولی كماكان با استفاده از حركت پاها بر روی زمین حركت آن امكان پذیر بوده است ( سرعت به 15 كیلومتر رسید ).
1817 : در این سال دوچرخه كامل تری توسط "بارون فون" دریاس از شهر "كالسرومه" ساخته شد كه دارای یك زین كوچك بود . "دنیس جانسون" یكی از دوچرخه های "فون دریاس" را با خود به كشور انگلستان برد تا نمونه هایی از روی آن ساخته و آن را تكمیل تر نماید . در این شرایط و در كنار این هدف او اقدام به برگزاری كلاسهای آموزشی برای استفاده از این وسیله نمود و مشتاقان زیادی برای فراگیری این فن به او مراجعه كردند . كم كم در كشور انگلستان دوچرخه و دوچرخه سواری به عنوان یك سرگرمی محبوب و متداول و جذاب . و بدین شكل رواج یافت .
1818 : یك فرانسوی به نام "بارون ساوربرن" دوچرخه دیگری را در این سال طراحی و ساخت . چرخ جلویی این دوچرخه بسیار بزرگ و چرخ عقبی آن كوچك بود و در این شرایط به چرخ جلویی و بزرگ ، یك طناب حلقوی به صورت دایره وار بسته شده بود كه با كشیدن آن با دست ، چرخ جلو به حركت در می آمد و وسیله حركت می كرد. این نوآوری وسیله مذكور را برای دوچرخه سواران به صورت یك مهارت در آورد به نحوی كه بند بازان در سیرك . از این وسیله به عنوان ابزاری تفریحی و سرگرم كننده برای مردم استفاده نمودند .
1821 : "لویس كوهبر" دوچرخه دیگری را مشابه با دوچرخه "ساوربرن" ساخت اما به جای طناب از وسیله ای مشابه با زنجیر دوچرخه های امروزی استفاده نمود این كار موجب شد تا حركت دوچرخه تسهیل گردد.
1834 : یك آهنگر اسكاتلندی به نام "مك میلان" به دوچرخه های موجود ، پنجه ركاب ابتدایی را اضافه كرد تا دیگر احتیاجی به فشار پا بر روی زمین نباشد . او در طی 5 سال كار جدی بر روی این وسیله قادر گردید كه سرعتی درحدود 22 كیلومتر در ساعت را به نام خود به جای گذاشته و آن را ثبت نماید . همچنین در آن زمان این وسیله در اشكال ویژه ای همانند كالسكه برای استفاده در مزارع و به جای اسب رواج یافت .دوچرخه "مك میلان" امروزه در موزه شهر لندن در معرض دید همگان قرار دارد .
1839 : اسكاتلندی دیگری به نام "كریسك پاتریك" دوچرخه ركاب دار را به شكل كامل تری تهیه و در دسترس مردم قرار داد .
1860 : كارخانه دار فرانسوی به نام "پیر میشو" در این سال مهندس جوانی را به نام "پیر لالمنت" برای تغییر در ساختار دوچرخه استخدام نمود . او قسمتهایی از دوچرخه را كه از چوب ساخته شده بود با لوله های آهنی تعویض كرده و بخش خارجی چرخهای چوبی را با نوارهای لاستیكی ضخیم پوشانید .
1867 : در این سال نیز هنوز طوقه جلو بزرگتر از طوقه عقب بود و پدال و ركاب به صورت ثابت در چرخ جلو تعبیه شده بودند . طوقه های چوبی را در این زمان با طوقه های آهنی تعویض كردند لذا وزن دوچرخه در حدود 50 كیلوگرم گردید . نام این دوچرخه جدید" پنی فارتنیك" لقب یافت .
1869 : درسال 1869 اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه و به مسافت 34 كیلومتر ازشهر "پاریس "تا "وروان" با 333 شركت كننده تدارك دیده شد . شركت كنندگان برتر قادر شدند با دوچرخه های جدید مسافت مذكور را در 3 ساعت و 9 دقیقه طی كنند. اما قبل از آن مسابقه دیگری در انگلستان به نام "هندون" درسال 1868 نیز ثبت شده است .
در سال 1896 : با شروع اولین دوره بازیهای ورزشی المپیك رشته دوچرخه سواری نیز بعنوان یكی از رشته های ورزشی مستقل و پر طرفدار آن روز به جمع رشته های ورزشی افزوده و به شكل رقابتی اجرا گردید.