amirbrz
19th December 2014, 02:41 PM
در ماه اکتبر اریک اشمیت، مدیر پیشین گوگل در اظهارنظر تأمل برانگیزی (http://www.digikala.com/News/News-4919/) گفت: "بیشتر مردم فکر میکنند که رقیب ما وبسایتهایی چون بینگ و یاهو هستند، اما بزرگترین رقیب ما در واقع آمازون است."
وی در بیان علت این تحلیل گفته بود "وقتی مردم میخواهند خریدی انجام دهند به آمازون میروند." اما سؤال اینجاست که شرایط گوگل در رقابت با آمازون در طی سال گذشته چه تغییراتی به خود دیده است.
ابتدا به نحوه کسب درآمد گوگل بپردازیم. گوگل بزرگترین کمپانی فعال در حوزه جستجوست که 90 درصد درآمدهای سالانه خود را از بخش تبلیغات به دست میآورد. از سوی دیگر بر اساس آمارهای گروه تحقیقاتی Custora که در نمودار زیر نیز مشخص است، جستجو همچنان بخش اعظم راههای خرید یک کالا در اینترنت است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/bii-sai-cotd-ecommerce-referrals-search-1.jpg
سهم روشهای مختلف اینترنتی در سوقدادن مردم به سمت خرید کالا
پس اگر فردی قصد خرید آنلاین داشته باشد معمولا به یک موتور جستجو سر میزند و کالایی را به قصد خرید جستجو میکند. این تبلیغات که در دنیای جستجو به "جستجوهای تجاری" مشهور هستند، حدود 20 درصد از کل جستجوهای گوگل را تشکیل میدهند و بنابراین تبلیغات گوگل در این جستجوها، بیشترین پول را در مقایسه با جستجوهای معمولی روانه گوگل خواهد کرد.
یک نگرانی از چند سال قبل و به دنبال رشد بیش از پیش خریدهای اینترنتی در گوگل ایجاد شده که در نهایت بیشتر کاربران در سالهای آینده موتور جستجوی گوگل را رها میکنند و برای جستجوی کالا مستقیما به Amazon.com و یا اپلیکیشن آمازون نقلمکان میکنند. طبق آماری نیز که ComScore منتشر کرده بود جستجو در Amazon.com رشد سال به سال 73 درصدی را تجربه کرده است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/image002%20%281%29-2.jpg
کاربران بریتانیا از آمازون بیش از گوگل برای پیدا کردن هدیه کریسمس استفاده کرده اند
بیزینس اینسایدر بار دیگر به سراغ ComScore رفته تا آمار جدیدی را از این گروه تحقیقاتی کسب کند. خبرها همچنان برای گوگل بد هستند و طبق آمار، تنها جستجو از طریق کامپیوترهای دسکتاپ در آمازون بین سپتامبر سال گذشته و سپتامبر 2014 حدود 47 درصد رشد را نشان میدهد.
اما این تمام خبر بد برای گوگل نیست و شرایط از جهاتی به مراتب بدتر است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/desktop%20versus%20mobile%20users%20in%202014.jpg
لحظه افزایش کاربران اینترنت موبایل نسبت به دسکتاپ
از حدود دو سال پیش تعداد کاربران اینترنت موبایل از اینترنت دسکتاپ پیشی گرفته است و این در شرایطی است که استفاده از جستجوهای گوگل در بخش موبایل هنوز کمتر معنا پیدا میکند. تصور کنید که باید مرورگر را باز کنید، جستجویی را انجام دهید، کالا را در لیست فروشندگان بیابید، سپس به یکی از این فروشگاههای اینترنتی وارد شوید و با وارد کردن اطلاعات کارت و آدرس خانه دستور دریافت کالا را بدهید.
اما کافی است اپلیکیشن آمازون را باز کنید، کالا را به آسانی جستجو کنید و خرید را با استفاده از اطلاعات کارت و آدرسی که پیشتر ثبت کردهاید، به آسانی انجام دهید. مقایسه این دو راه به روشنی نشان از برتری آمازون در این رقابت دارد.
گوگل تنها میتواند از یک جهت نفس راحتی بکشد و آن نیز عدم موفقیت فایرفون های آمازون در بازار است. این گوشی اگرچه با قابلیتهایی جالب توانست توجهات را به سمت خود معطوف کند، اما در نهایت به یکی از بزرگترین شکستهای تجاری سال 2014 در میان کمپانیهای دنیای تکنولوژی تبدیل شد. ولی جف بزوس قصد انصراف از این پروژه را ندارد و اعلام کرده که نسل دوم این گوشیها را نیز وارد بازار میکند.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/33ouyej51.jpg
لری پیج مدیر گوگل در سمت راست، جف بزوس مدیر آمازون در سمت چپ
البته اگرچه این شرایط کابوس ترسناکی را برای گوگل خلق کرده، این غول جستجوی دنیا تمهیداتی را نیز برای مقابله با آمازون در نظر گرفته است. همین حالا حدود 40 درصد از خریدهای اینترنتی از طریق جستجوی موتورهای جستجویی مانند گوگل ثبت شده است. بنابراین گوگل امیدوار است و به گفته وال استریت ژورنال میخواهد یک "دکمه خرید" را در کنار کالاهای لیست شده در موتور جستجویش قرار دهد.
موتور جستجوی گوگل فروشندههای آنلاین بسیاری را در زیر پر و بال خود گرفته که هر کاربر مجبور است پس از مشاهده کالا در گوگل بر روی آن کلیک و به سمت وبسایت فروشنده مذکور منتقل شود. دکمه گزارش شده دقیقا در همان صفحه جستجو در زیر کالا قرار داده میشود تا کاربر بتواند مانند تجربه دکمه مشهور "سفارش خرید با یک کلیک" آمازون به خرید کالایش اقدام کند.
گوگل و فروشندههای آنلاین طرف قرارداد گوگل اما شاید ندانند که آمازون همیشه از آنها یک قدم جلوتر است. آمازون راهی که گوگل در پیش گرفته را مدتی بسیار قبلتر آغاز کرده و دکمههای خرید آمازون در اغلب وبسایتها و شبکههای اجتماعی بزرگ اینترنتی جای داده شدهاند.
آمازون هم اکنون سرگرم کوتاه کردن زمان تحویل کالاست. مدتی پیش شنیده شد که آمازون میخواهد از دوچرخه برای رساندن کالا در برخی شرایط استفاده کند. همچنین برنامه پهپادهای کالارسان این شرکت نیز همچنان پابرجاست و بسیار زودتر از پروژه وینگ گوگل کار خود را آغاز کرده بود؛ هر چند دولت آمریکا در تست این پهپادها بسیار سختگیری میکند.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/33ouyej511.jpg
محل فروشگاه آمازون در خیابان 34 ام که قرار است به مرکز تحویل سریع کالای در نیویورک تبدیل شود.
آمازون همچنین امروز سرویس تحویل یک ساعته کالای خود را در منهتن نیویورک راه اندازی کرد. این سرویس که تحویل سریع Prime Now نام دارد در سال آینده به شهرهای دیگر آمریکا نیز میرسد. تحویل یک ساعته با این سرویس هزینه ای 7.99 دلاری برای خریدار در بر دارد و تحویل دو ساعته نیز رایگان انجام انجام میشود. فعلا حدود 25 هزار کالا در بخش پرایم ناو قرار دارد و تنها برای کاربرانی فعال است که به عنوان کاربر پرایم، سالانه 99 دلار به آمازون میدهند.
خرید آنلاین یکی از مهمترین وجوه "اینترنت آینده" شناخته میشود. باید دید رقابت سنگین میان گوگل و آمازون به کجا میکشد و آیا بزرگترین موتور جستجوی جهان میتواند از بزرگترین منبع درآمد خود در سال 2015 دفاع کند یا خیر.
وی در بیان علت این تحلیل گفته بود "وقتی مردم میخواهند خریدی انجام دهند به آمازون میروند." اما سؤال اینجاست که شرایط گوگل در رقابت با آمازون در طی سال گذشته چه تغییراتی به خود دیده است.
ابتدا به نحوه کسب درآمد گوگل بپردازیم. گوگل بزرگترین کمپانی فعال در حوزه جستجوست که 90 درصد درآمدهای سالانه خود را از بخش تبلیغات به دست میآورد. از سوی دیگر بر اساس آمارهای گروه تحقیقاتی Custora که در نمودار زیر نیز مشخص است، جستجو همچنان بخش اعظم راههای خرید یک کالا در اینترنت است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/bii-sai-cotd-ecommerce-referrals-search-1.jpg
سهم روشهای مختلف اینترنتی در سوقدادن مردم به سمت خرید کالا
پس اگر فردی قصد خرید آنلاین داشته باشد معمولا به یک موتور جستجو سر میزند و کالایی را به قصد خرید جستجو میکند. این تبلیغات که در دنیای جستجو به "جستجوهای تجاری" مشهور هستند، حدود 20 درصد از کل جستجوهای گوگل را تشکیل میدهند و بنابراین تبلیغات گوگل در این جستجوها، بیشترین پول را در مقایسه با جستجوهای معمولی روانه گوگل خواهد کرد.
یک نگرانی از چند سال قبل و به دنبال رشد بیش از پیش خریدهای اینترنتی در گوگل ایجاد شده که در نهایت بیشتر کاربران در سالهای آینده موتور جستجوی گوگل را رها میکنند و برای جستجوی کالا مستقیما به Amazon.com و یا اپلیکیشن آمازون نقلمکان میکنند. طبق آماری نیز که ComScore منتشر کرده بود جستجو در Amazon.com رشد سال به سال 73 درصدی را تجربه کرده است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/image002%20%281%29-2.jpg
کاربران بریتانیا از آمازون بیش از گوگل برای پیدا کردن هدیه کریسمس استفاده کرده اند
بیزینس اینسایدر بار دیگر به سراغ ComScore رفته تا آمار جدیدی را از این گروه تحقیقاتی کسب کند. خبرها همچنان برای گوگل بد هستند و طبق آمار، تنها جستجو از طریق کامپیوترهای دسکتاپ در آمازون بین سپتامبر سال گذشته و سپتامبر 2014 حدود 47 درصد رشد را نشان میدهد.
اما این تمام خبر بد برای گوگل نیست و شرایط از جهاتی به مراتب بدتر است.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/desktop%20versus%20mobile%20users%20in%202014.jpg
لحظه افزایش کاربران اینترنت موبایل نسبت به دسکتاپ
از حدود دو سال پیش تعداد کاربران اینترنت موبایل از اینترنت دسکتاپ پیشی گرفته است و این در شرایطی است که استفاده از جستجوهای گوگل در بخش موبایل هنوز کمتر معنا پیدا میکند. تصور کنید که باید مرورگر را باز کنید، جستجویی را انجام دهید، کالا را در لیست فروشندگان بیابید، سپس به یکی از این فروشگاههای اینترنتی وارد شوید و با وارد کردن اطلاعات کارت و آدرس خانه دستور دریافت کالا را بدهید.
اما کافی است اپلیکیشن آمازون را باز کنید، کالا را به آسانی جستجو کنید و خرید را با استفاده از اطلاعات کارت و آدرسی که پیشتر ثبت کردهاید، به آسانی انجام دهید. مقایسه این دو راه به روشنی نشان از برتری آمازون در این رقابت دارد.
گوگل تنها میتواند از یک جهت نفس راحتی بکشد و آن نیز عدم موفقیت فایرفون های آمازون در بازار است. این گوشی اگرچه با قابلیتهایی جالب توانست توجهات را به سمت خود معطوف کند، اما در نهایت به یکی از بزرگترین شکستهای تجاری سال 2014 در میان کمپانیهای دنیای تکنولوژی تبدیل شد. ولی جف بزوس قصد انصراف از این پروژه را ندارد و اعلام کرده که نسل دوم این گوشیها را نیز وارد بازار میکند.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/33ouyej51.jpg
لری پیج مدیر گوگل در سمت راست، جف بزوس مدیر آمازون در سمت چپ
البته اگرچه این شرایط کابوس ترسناکی را برای گوگل خلق کرده، این غول جستجوی دنیا تمهیداتی را نیز برای مقابله با آمازون در نظر گرفته است. همین حالا حدود 40 درصد از خریدهای اینترنتی از طریق جستجوی موتورهای جستجویی مانند گوگل ثبت شده است. بنابراین گوگل امیدوار است و به گفته وال استریت ژورنال میخواهد یک "دکمه خرید" را در کنار کالاهای لیست شده در موتور جستجویش قرار دهد.
موتور جستجوی گوگل فروشندههای آنلاین بسیاری را در زیر پر و بال خود گرفته که هر کاربر مجبور است پس از مشاهده کالا در گوگل بر روی آن کلیک و به سمت وبسایت فروشنده مذکور منتقل شود. دکمه گزارش شده دقیقا در همان صفحه جستجو در زیر کالا قرار داده میشود تا کاربر بتواند مانند تجربه دکمه مشهور "سفارش خرید با یک کلیک" آمازون به خرید کالایش اقدام کند.
گوگل و فروشندههای آنلاین طرف قرارداد گوگل اما شاید ندانند که آمازون همیشه از آنها یک قدم جلوتر است. آمازون راهی که گوگل در پیش گرفته را مدتی بسیار قبلتر آغاز کرده و دکمههای خرید آمازون در اغلب وبسایتها و شبکههای اجتماعی بزرگ اینترنتی جای داده شدهاند.
آمازون هم اکنون سرگرم کوتاه کردن زمان تحویل کالاست. مدتی پیش شنیده شد که آمازون میخواهد از دوچرخه برای رساندن کالا در برخی شرایط استفاده کند. همچنین برنامه پهپادهای کالارسان این شرکت نیز همچنان پابرجاست و بسیار زودتر از پروژه وینگ گوگل کار خود را آغاز کرده بود؛ هر چند دولت آمریکا در تست این پهپادها بسیار سختگیری میکند.
http://94.182.168.34/Digikala/Image/HtmlEditor/News/2014/12/19/33ouyej511.jpg
محل فروشگاه آمازون در خیابان 34 ام که قرار است به مرکز تحویل سریع کالای در نیویورک تبدیل شود.
آمازون همچنین امروز سرویس تحویل یک ساعته کالای خود را در منهتن نیویورک راه اندازی کرد. این سرویس که تحویل سریع Prime Now نام دارد در سال آینده به شهرهای دیگر آمریکا نیز میرسد. تحویل یک ساعته با این سرویس هزینه ای 7.99 دلاری برای خریدار در بر دارد و تحویل دو ساعته نیز رایگان انجام انجام میشود. فعلا حدود 25 هزار کالا در بخش پرایم ناو قرار دارد و تنها برای کاربرانی فعال است که به عنوان کاربر پرایم، سالانه 99 دلار به آمازون میدهند.
خرید آنلاین یکی از مهمترین وجوه "اینترنت آینده" شناخته میشود. باید دید رقابت سنگین میان گوگل و آمازون به کجا میکشد و آیا بزرگترین موتور جستجوی جهان میتواند از بزرگترین منبع درآمد خود در سال 2015 دفاع کند یا خیر.