توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نکات مهم و کاربردی برای پیاده روی زیارت اربعین
طلیعه طلا
17th November 2014, 07:13 PM
اطلاعات ضروری
میزان مسافت: ۸۰ کیلومتر
تعداد ستونها: ۱۴۵۲ ستون
فاصله بین هر ستون: ۵۰ متر (۲۰ستون =۱ کیلومتر)
زمان لازم برای پیاده روی کل مسیر: ۲۰ تا ۲۵ ساعت (متوسط روزی ۷ تا ۸ ساعت)
زمان تخمینی سفر پیاده: ۲ تا ۳ روز
بهترین زمان شروع سفر: ۱۶صفر
انتظار میرود در این تاریخ سفر تمام شود: ۱۸ صفر
مسیر با خیل جمعیت پیاده کاملاً مشخص است و فقط کافی است باقی زائران را دنبال کنید:
از در ساعت (باب الساعه) حرم حضرت علی (علیه السلام) خارج شده و پیاده روی را مستقیم از کنار خیابان امام زین العابدین(علیه السلام) یا خیابان امام جعفر صادق(علیه السلام) شروع کنید. این مسیرها را مستقیم بروید تا به بزرگراه کربلا برسید. به سمت چپ رفته، جایی که هزاران نفر بهصورت پیاده به سمت کربلا در حال حرکت هستند. به آنها ملحق شوید و بعد حدود ۷۵ کیلومتر در ستون ۱۴۵۲ به حرم حضرت عباس(علیه السلام) خواهید رسید.
http://s5.picofile.com/file/8150988442/8420286277027271434.jpg
طلیعه طلا
17th November 2014, 07:17 PM
۱. پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل توقف کنید.
۲. اولین شب را در یکی از موکبها (کمپ یا حسینیه) در حدود ستون ۵۰۰ و دومین شب را حدود ستون ۱۰۰۰ بگذرانید.
۳. مدت طولانی پیاده روی نکنید. هر زمانی لازم بود استراحت کنید.
۴. در زمان نماز مغرب جایی را برای خواب بین صدها موکب (کمپ یا حسینیه) پیدا کنید. نیازی به نگرانی نیست چون تعدادی زیادی از این موکبها وجود دارد.
۵. مراکز افراد گمشده در ستونهای ۷۲، ۳۳۵، ۶۰۲، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس (ع) قرار دارند. هر سه کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان تعبیه شده است.
طلیعه طلا
17th November 2014, 07:18 PM
لازم به ذکرست که در این سفر شما بایستی یک کوله پشتی بزرگ همراه داشته باشید که حاوی دو سری بار است، یکسری بار برای کل سفر یک هفته خود در کربلا و نجف و کاظمین، یکسری بار هم برای سفر سه روزهٔ پیاده روی اربعین؛ وسایل عمومی همچون لباس، لباس گرم، و وسایل شخصیتان مربوط به کل سفر است و با سفرهای دیگر شما تفاوت زیادی نمیکند اما برای سه روز پیاده رویتان وسایلی نیاز است که در زیر به آنها اشاره میشود.
۱. سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو همراه داشته باشید.
۲. مقداری داروی اساسی برای ۲ یا ۳ روز پیاده روی همراه داشته باشید. مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز، و… البته تعدادی کلینیکهای کوچک و کمپهای درمانی در طول مسیر وجود دارند.
۳. به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید از کوله پشتی سبک استفاده کنید.
۴. برای جلوگیری از سرما خوردگی لباسهای مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره. البته بنابر تجربه هوا در طول روز مناسب و در شبها سرد است.
لباسهای گرمتان را حتی الامکان طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباسهایتان را در طول مسیر داشته باشید. خانمها بهتر است، پارچهای نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیه درست کنند تا در طول مسیر از سرما و گرد و غبار محافظت کند. خانمها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.
۵. کرم مناسب برای تاول و عرق سوز به همراه داشته باشید. البته اگر میدانید دچارش میشوید.
۶. بد نیست یک عدد کیسه خواب نیز همراه داشته باشید تا در صورت مناسب و سرد بودن مکانها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.
۷. شما میتوانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقه خود را به همراه داشته باشید. البته بهتر است اینها را در موبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.
کفشهای نو و بندی را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید. این مورد خیلی خیلی مهم است. چون در طول مسیر دائما برای استراحت در موکبها ناچار به در آوردن کفش از پا هستید.
۸. پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.
طلیعه طلا
17th November 2014, 07:21 PM
۹. امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره علمی (ستون ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند. فقط حواستان باشد شمارههای رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.
۱۰. همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه میشود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمیکنند.
۱۱. اگر در نهایت با همه تدابیر همسفرانتان را گم کردید بهتر است آخرین جایی که برای قرار در نظر میگیرید ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین(ع) باشد که آدرس این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم میدانند.
۱۲. نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوسهایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.
۱۳. تقریباً تمام زنان و مردان بالای ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی در روز سوم مسیر را به پایان میرسانند.
۱۴. از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید.
۱۵. اگر که می خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالاً به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر می خورید.
۱۶. بهتر است چتری سبک به همراه داشته باشید چون بارانهای عراق بسیار سنگین است.
.* شمارههای مهم
اورژانس: ۱۰۴
افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸
jahannews.com/prtjxvet8uqethz.fsfu.htm
نو آور
17th November 2014, 08:29 PM
با عرض معذرت؛ اگر ممکن است، کمی هم درباره چرائی، انگیزه ها و خواص سه روز پیاده روی برای امام حسین (ع) توضیح بفرمائید و دست کم یک دلیل ذکر بفرمائید که چرا این کار، بهترین کاری است که می توانیم برای امام حسین(ع) یا امتش انجام دهیم. با تشکر[golrooz]
312
18th November 2014, 01:38 AM
http://uc-njavan.ir/images/rkc5h4nqwbd3pytsc74.jpg
جوان ایرانی
18th November 2014, 01:03 PM
با عرض معذرت؛ اگر ممکن است، کمی هم درباره چرائی، انگیزه ها و خواص سه روز پیاده روی برای امام حسین (ع) توضیح بفرمائید و دست کم یک دلیل ذکر بفرمائید که چرا این کار، بهترین کاری است که می توانیم برای امام حسین(ع) یا امتش انجام دهیم. با تشکر[golrooz]
سلام جناب نوآور
بنده در حد توان و دانسته هام جواب شما رو میدم
ببینید این اجتماع سه روزه از نجف تا کربلا یک نشانه است ، نشانه از مظلومیت خاندان امام حسین (ع) که با تمام ارج و قربی که در برابر خداوند و ملت داشتن به اسارت گرفته شدن و طی این مسیر کلی سختی کشیدن ، این حرکت یادآور این جنایت بزرگ بشریت و حقانیت آن چه در کربلا برای بهترین بندگان خدا افتاده هست
خب همونطور که خودتون میدونید هر اجتماعی فوایدی هم داره
ببینید مثلا در این پیاده روی از همه جای جهان شیعیان با سعی میکنند بیان داشتیم که از آمریکا ، انگلیس و هلند و کشورهای آسیای شرقی و همه جا اومدن ، این باعث تعامل ملیتی هم میشه و از احوالات دیگر هم مذهبی ها و مردمان جهان هم با خبر میشیم
خب مثلا من به فرض مثال یه طلبه قم هستم با یه بانویی از آمریکا در اونجا آشنا میشم ایشون میگن ما امکانات کمی برای گسترش دین داریم مثلا قرآن میخوایم کتاب میخوایم و.... خب من اگه وظیفه شناس باشم این خبر رو به مرکز حوزه تبلیغات علمیه میدم و با توجه به این که آدرس رو از اون همسفر گرفتم براش امکانات تبلیغ میفرستم
خب این حرکت علاوه بر ثواب (صواب) سه روز پیاده روی باعث کمک به ترویج دین اسلام هم شده ام
دوم این اجتماع مطمئنا بازخورد جهانی داره و دو دلیل رو اثبات میکنه یک شیعه برای دینش و کمک به هم نوعش همیشه آماده است و هیچ دشمنی حق تعرض نداره و دوم اگر دیگر انسان ها این جمعیت را ببینند دلیل این را هم میخواهند بدانند پس کنجکاوی برای این دلیل خودش نوعی تبلیغ به اسلامه
سوالی هست در خدمتم [golrooz]
*خانم معلم *
18th November 2014, 01:56 PM
با عرض معذرت؛ اگر ممکن است، کمی هم درباره چرائی، انگیزه ها و خواص سه روز پیاده روی برای امام حسین (ع) توضیح بفرمائید و دست کم یک دلیل ذکر بفرمائید که چرا این کار، بهترین کاری است که می توانیم برای امام حسین(ع) یا امتش انجام دهیم. با تشکر[golrooz]
سلام
خیلی خوبه که براتون علامت سوال ایجاد شده و به دنبال پاسخش هستین
http://kalame.co/faqs/17-1389-11-14-09-10-03/26097--%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%8 8%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D9%81-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%8 7-%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA.html
masoume.a.92
18th November 2014, 07:30 PM
سلام [golrooz]
من یک سوال دارم
امنیت جانی در این سفر سه روزه با توجه به عدم وجود صددرصدی امنیت در عراق به سبب منافقین و داعش و... تضمینی داره؟
همینطور در بقیه ی مراحل این سفر...
کسی نمیتونه بیاد در بین جمعیت و بمب وصل کنه به خودش با این هدف که قراره مشرف بشه به بهشت؟!
طلیعه طلا
20th November 2014, 06:20 AM
سلام [golrooz]
من یک سوال دارم
امنیت جانی در این سفر سه روزه با توجه به عدم وجود صددرصدی امنیت در عراق به سبب منافقین و داعش و... تضمینی داره؟
همینطور در بقیه ی مراحل این سفر...
کسی نمیتونه بیاد در بین جمعیت و بمب وصل کنه به خودش با این هدف که قراره مشرف بشه به بهشت؟!
سلام
خیلی ممنون از عزیزانی که به خوبی پاسخگو بودن ( شرمنده خودم حضور به موقع نداشتم )
روایتی داریم با این مضمون :
اگر برای سفر حج احتمال خطر وجود داشت ( جانی ، مالی ... ) مجاز به رفتن نیستید ولی برای سفر کربلا اطمینان و یقین از وجود خطر بود حتما مشرف بشید
masoume.a.92
20th November 2014, 06:20 PM
سلام
خیلی ممنون از عزیزانی که به خوبی پاسخگو بودن ( شرمنده خودم حضور به موقع نداشتم )
روایتی داریم با این مضمون :
اگر برای سفر حج احتمال خطر وجود داشت ( جانی ، مالی ... ) مجاز به رفتن نیستید ولی برای سفر کربلا اطمینان و یقین از وجود خطر بود حتما مشرف بشید
درست میگی
راستش من دلم میخواست جواب بشنوم ک خطری نیست
چون خیلی دلم به رفتنه و خطراتش هم برام مهم نیس... ولی حیف انگار قسمت نیس..... smilee_new1 (11)[afsoorde]
احمدرضا234
20th November 2014, 08:07 PM
سلام فک میکنم هنوز تجربش نکردی . منم همینطور هنوز تجربش نکردم اما اگه قسمت شد و رفتم و به دلیل قانع کننده ای رسیدم حتما برات میگم. مطمعنم خالی از لطف نیست.
312
21st November 2014, 03:34 AM
1386/05/08
پرسش
در روایات آمده است که مسافرت به مکانی که خطر جان انسان را تهدید می کند، جایز نبوده و حرام است. آیا این موضوع در رابطه با عتبات عالیات نیز با شرایطی که در کشور عراق وجود دارد صدق می کند؟ (و اگر مسافرت به این اماکن حرام است حتماً نماز افراد نیز باید به صورت کامل خوانده شود).
پاسخ تفصیلی
سفر به عتبات عالیات برای زیارت قبور مطهر و منور ائمه طاهرین (ع) از اموری است که بسیار پسندیده و مورد سفارش ائمه طاهرین (ع) است چرا که دشمنان اهل بیت (ع) همواره سعی در از بین بردن نام ، یاد و آثار ائمه طاهرین(ع) داشته اند و شیعیان و محبان اهل بیت (ع) با همین مسافرت ها و زیارت های خود همواره حرکت های دشمنان را بی اثر کرده اند البته معمولا این مسافرت ها و زیارت ها خالی از ضرر نبوده است.
پس همواره باید میزان ضرر با اثراتی که این سفر برای حفظ اسلام ، کیان تشیع، احیاء نام ، یاد و آثار ائمه اطهار (ع) دارد سنجیده شود و در صورت برتری و اهمیت و اولویت این آثار بر حفظ جان به آن اقدام شود همان گونه که در طول تاریخ شیعیان به این نحو عمل کرده اند.
در تاریخ آمده است که متوکل عباسی زائرین قبر امام حسین (ع) را با قطع دست راست آنها مجازات می کرد تا کسی را جرأت آن نباشد که به زیارت قبر آن حضرت برود اما شیعیان از این مجازات ها استقبال کرده و حتی بعضی از این افراد هر دو دست خود را در این راه فدا کردند و دشمن را شکست دادند.
این اقدامات در آن شرایط که حیات و کیان تشیع به حضور و عدم حضور زائرین حائر حسینی بستگی داشته است، امری لازم و ضروری بوده است و اگر امروزه اثری از مکتب اهل بیت باقی مانده است به برکت فداکاری های این افراد است.
بهرحال از نظر فقهی سفر به عتبات عالیات در شرایط بحرانی و خطر، از قبیل تشخیص موضوع است و اگر به یقین ثابت شود که سفر به عتبات عالیات برای حفظ اسلام ضرورت دارد، در این صورت می توان به چنین مسافرتی اقدام کرد.
اما امروزه که مکتب تشیع بسط و گسترش یافته است، چنین ضرورتی احساس نمی شود، و بدیهی است که باید این گونه مسافرتها با هماهنگی مسؤلین نظام جمهوری اسلامی باشد.
پس در صورتی که عبور از مرز کشور بر خلاف قانون جمهوری اسلامی ایران باشد و شرایط به نحوی باشد که یکی از مراجع عظام تقلیدحکم به عدم جواز سفر داده و آن را ممنوع کرده باشند، سفر افراد، سفر معصیت خواهد شد[1] (http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1295#).
مقام معظم رهبری در باره نماز چنین افرادی فرموده اند: "در صورتی که بر خلاف مقرّرات باشد نماز آنها در این سفر و سفرهای شبیه به آن، تمام و کامل می باشد، زیرا سفر معصیت می باشد که در رسالههای عملیه، دستور به خواندن نماز کامل در سفر معصیت داده شده است. "[2] (http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1295#)
اما زائرانی که سفرشان بر خلاف مقررات نبوده و خوف ضرر عظیمی هم وجود نداشته و به زیارت عتبات عالیات رفته اند، اگر اتفاقاً به دست جنایتکاران کشته شوند، مظلوم هستند و ثواب عظیم دارند.
[1] (http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1295#) طبق نظر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظّم رهبری، و سایر مراجع عظام عمل کردن بر خلاف قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شرعاً جائز نبوده و حرام می باشد.
-[2] دفتر مقام معظم رهبری در قم، استفتاء تلفنی-دفتر پاسحگویی به مسائل دینی
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1295
************************************************** *******
واقعیت فعلی قضیه این هست که الان تقریبا از لب مرز به اون طرف تانجف اشرف وکربلای معلا اونقدر بطور مرئی و نامرئی اقدامات امنیتی برای سلامت این پیاده روندگان زیارت انجام میشه (ازطرف ایران و حکومت عراق) که تقریبا میشه گفت از داخل ایران هم امنتر هست.
رفتید نایب الزیاره باشید[golrooz]
312
21st November 2014, 04:14 AM
با عرض معذرت؛ اگر ممکن است، کمی هم درباره چرائی، انگیزه ها و خواص سه روز پیاده روی برای امام حسین (ع) توضیح بفرمائید و دست کم یک دلیل ذکر بفرمائید که چرا این کار، بهترین کاری است که می توانیم برای امام حسین(ع) یا امتش انجام دهیم. با تشکر[golrooz]
شنبه, 30 آذر 1392 ساعت 09:00
فضیلت پیاده روی اربعین وزیارت سیدالشهداء درگفت گوی شفقنا با حضرت آیت الله شبیری زنجانی /
اگر می توانستم پیاده به کربلا می رفتم
http://www.shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/6b27389dc803cca922262fa8dc0e749c_M.jpg (http://www.shafaqna.com/persian/media/k2/items/cache/6b27389dc803cca922262fa8dc0e749c_XL.jpg)
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - نزدیک 14 قرن از زیارت قبر شهیدان کربلا توسط فرزندان سید الشهداء و کاروان اسیران کربلا ، جابر بن عبدالله انصاری و عطیه کوفی می گذرد و امروز آن حرکت مبدا و خواستگاه یک حرکت عظیم است.
شیعیان و دوستداران اباعبدالله الحسین علیه السلام اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی و عرب و عجم با هر زبان و نژادی از سراسر گیتی با پای پیاده به سوی کربلا در حرکتند تا همزمان با سالروز رسیدن کاروان حسینی به کربلا خود را به حرم سرور آزادگان برسانند.
اما آیا رفتن به زیارت با پای پیاده موضوعیت دارد؟
این سوالی است که حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در گفتگو با شفقنا به آن پاسخ می دهد.
این مرجع تقلید شیعیان ضمن بیان فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام و تقدیر از کسانی که این حرکت عظیم را رقم زده اند, با افسوس از اینکه نتوانسته در بین مردم پیاده به کربلا برود می گوید: بسیار اشتیاق دارم پیاده به کربلا بروم و اگر قدرت داشتم می رفتم.
به عنوان اولین سوال از آیت الله العظمی شبیری پرسیدیم:
- فضیلت زیارت حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام از دیدگاه روایات اهل بیت علیهم السلام تا چه اندازه است؟
در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
در روایات بسیاری، زیارت امام حسین علیه السلام به منزله یک عمره مقبوله دانسته شده و در برخی روایات، ثواب بیشتری برای زیارت امام حسین علیه السلام ذکر شده است.
بنابر روایت معتبری حضرت صادق علیه السلام در سجده پس از نماز خود، برای زائران آن حضرت، که در این راه، مال خود را صرف کرده و بدنهای خویش را به زحمت می اندازند و رنگ صورت هایشان در اثر تابش خورشید برمی گردد، دعا کرده و سلامت ایشان و خانواده هایشان را از درگاه خداوند طلب کرده اند.
- پیاده سفر کردن به کربلا موضوعیت دارد؟
بله، امام حسن و امام حسین علیهما السلام پیاده به مکه می رفتند و این خودش، یک نوع احترام است؛ حتی در روایتی در کتاب بحار الانوار در معجزات امام حسن علیه السلام اشاره شده که آن حضرت در بازگشت از مکه به مدینه، با پای پیاده حرکت می کردند تا بدانجا که پاهای ایشان ورم می کند.
- اما زمان امام حسن مجتبی علیه السلام ، وسائل عبور و مرور مثل امروز نبوده است.
نه، وسائل عبور و مرور بوده و حضرات هم به آن دسترسی داشته اند؛ با وجود اینکه مرکب داشتند ولی باز پیاده می رفتند . در واقع خود این پیاده رفتن یک اداء احترام است؛ در روایتی معتبر در کتاب کافی ، ابن بکیر از امام صادق علیه السلام درباره بیست سفر پیاده حج امام حسن مجتبی علیه السلام سوال می کند حضرت در پاسخ اشاره می فرمایند که حضرت با پای پیاده به حج می رفتند در حالی که محمل ها و کجاوه ها همراه حضرت حرکت می کردند.
محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین، به همراه بزرگان علماء از نجف به کربلا، به این مراسم شکوهی ویژه بخشیده، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، جان خویش را فدا کرد و به دیار باقی شتافت.
مرحوم آقای "محسنی ملایری" نقل می کرد که" مرحوم آقا سید عبد الهادی شیرازی" به قم آمد؛ آقا "میر سید علی کاشانی" هم بودند. گفتیم با درشکه به منزل آقای بروجردی برویم . آقا سید عبدالهادی چشمانش نمی دید. به جایی که رسیدیم ایشان پرسید تا منزل آقای بروجردی چقدر فاصله است؟ گفتیم: فلان مقدار. آقا سید عبدالهادی گفت: مناسب است که اینجا پیاده شویم و بقیه راه را پیاده برویم.
این پیاده روی یک نوع احترام و خضوع و خشوع است و خودش از مصادیق تعظیم شعائر است.
- اگر سفر به کربلا همراه با خطر باشد جایز است؟
در مورد اینکه آیا خطر، مانع از سفر به کربلا می شود بین علماء اختلاف است و بعضی از علما حتی در فرض ضرر داشتن، آن را تجویز کرده اند ولی اگر خطر نباشد این پیاده رفتن موضوعیت دارد.
- به نظر شما بهتر نیست که هزینه کربلا را به فقراء بدهیم؟
نوعا کسانی به فقراء کمک می کنند که اهل کربلا رفتن هستند. همین موعظه هایی که در این مراسم می شود منجر به کمک کردن به فقراء می شود؛ و کربلایی ها هستند که خیر را انجام می دهند. و کسانی که این جملات را به زبان می رانند نوعا این مطالب، تنها بهانه ای برای آنها، برای مخالفت با زیارت است و عملا به فقرا کمک هم نمی کنند. درباره سفر حج هم نظیر این حرفها در زمان ائمه معصومین علیهم السلام مطرح بوده و در روایات تأکید شده که ثواب سفر حج از انفاق در راه خدا بیشتر است که شاید نکته آن هم، همین باشد که سفر حج مقبول، خود سبب انجام بسیاری از کارهای خیر از جمله انفاق در راه خداست.
- شما خودتان هم به کربلا رفته اید؟
بله؛ الحمد لله، مکرر مشرف شدم.
- مایلید پیاده به زیارت امام حسین علیه السلام بروید؟
بله بسیار اشتیاق دارم و اگر قدرت داشتم می رفتم ؛ ولی الان دیگر توان و قدرت پیاده رفتن را ندارم.
http://www.shafaqna.com/persian/dialogue/item/61086
محمد حسین بابایی فرد
21st November 2014, 10:40 AM
80 کیلومتر انصافا خیلی زیاده ولی خوب باهم بودن و هدفش این راه رو آسون میکنه
طلیعه طلا
23rd November 2014, 08:26 PM
درست میگی
راستش من دلم میخواست جواب بشنوم ک خطری نیست
چون خیلی دلم به رفتنه و خطراتش هم برام مهم نیس... ولی حیف انگار قسمت نیس..... smilee_new1 (11)[afsoorde]
سلام خانم گل
ایشالا به زودی زیارت با معرفت شون روزی تون بشه
با اینکه در سفرها،باید جانب ایمنی و آسایش را درنظر داشت و مسافرتهای آمیخته به رنج و گرفتاری چندان خوشایند و مطلوب نیست اما در راه زیارت قبر حسین(علیه السلام)، همین امر نامطلوب، مطلوب است و خوف در دنیا، مایه ایمنی در آخرت است، و گرفتاری و رنج در این راه سبب نجات و آسودگی قیامت است!حتی ترس و خطر، سبب رها کردن زیارت و اهمال در آن هم نمی تواند باشد و غیبت از صحنه زیارت حسین(علیه السلام) هرگز و هیچگاه، با هیچ عذری موجه نیست!... در حدیث است که:
زیارت حسین(علیه السلام) واجب است و به آن امر شده ، و هرگز به خاطر ( ترس )، نباید ترک شود:
( واجبه مفترضه مامور بها...و انها لا تترک للخوف )سفینه البحار، ج 1 ص 564.
در حدیثی طولانی، در ضمن سوالاتی که مردی از امام صادق(علیه السلام) در باره زیارت حسین(علیه السلام) می کند، میپرسد:
- پاداش کسی که هنگام زیارت آن حضرت، دچار ستم سلطانی شود و او را در آنجا بکشد، چیست؟
-با اولین قطره خونش، همه گناهانش بخشوده می گردد...
- پاداش کسی که در راه زیارت رفتن، به زندان بیفتد، چیست؟
- در مقابل هر روزی که زندانی شود و اندوهگین گردد، در قیامت برای او، یک شادی است.
- اگر در راه زیارت او، پس از حبس، کتک بخورد، چه پاداشی دارد؟
- برای هرضربه ای، یک حوری بهشتی، و در برابر هر دردی و رنجی که بر جسمش وارد شود، یک ( حسنه ) برای اوست.) کامل الزیارات، ص 124
--------------
امام صادق( علیه السلام ) از ( سدیر ) پرسید:
- آیا هر روز، حسین را زیارت میکنید؟
- خیر
- چقدر جفا کارید
- آیا هر جمعه زیارت می کنید؟
- خیر.
- هر ماه چطور؟
- خیر .
- هر سال چطور؟
- گاهی چرا.
آنگاه می فرمود:
- ای سدیر!چقدر نسبت به حسین جفا کارید!ای سدیر، با توجه به اینکه هزاران فرشته غبار آلود و گریان هر روز، حسین را زیارت می کنند و خسته نمی شوند، چرا تو هر جمعه (هر هفته) پنج بار، یا هر روز یک بار، زیارت نمی کنی؟
گفتم:فدایت شوم، میان ما و او فرسنگها فاصله است.
فرمود:بر پشت بام برو، و بگو:
( السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته ).
برای تو زیارت محسوب می شود و پاداش حج و عمره می یابی .
نو آور
23rd November 2014, 11:12 PM
- اگر در راه زیارت او؛ پس از حبس، کتک بخورد، چه پاداشی دارد؟
- برای هرضربه ای، یک حوری بهشتی برای اوست.( کامل الزیارات، ص 124 )
برای هرضربه ای، یک حوری بهشتی برای اوست.
s.r.sahar
23rd November 2014, 11:49 PM
جناب نو آور اگر به این مسائل اعتقادی ندارید نیازی نیست این طور مورد تمسخر قرار بدید.... این مسئله مربوط به نظام ایران نیست که هرحرفی زده بشه و دیگران کوتاه بیان.
شما الان دارید درمورد اعتقادات شیعیان و مسلمانان صحبت می کنین. فکر نمی کنم کسی که از پایه با دین اسلام مشکل داره نیازی باشه که درباره ی این مسائل وارد بحث بشه. برید دنبال اعتقادات خودتون....
نو آور
24th November 2014, 12:17 AM
جناب نو آور اگر به این مسائل اعتقادی ندارید نیازی نیست این طور مورد تمسخر قرار بدید.... این مسئله مربوط به نظام ایران نیست که هرحرفی زده بشه و دیگران کوتاه بیان.
شما الان دارید درمورد اعتقادات شیعیان و مسلمانان صحبت می کنین. فکر نمی کنم کسی که از پایه با دین اسلام مشکل داره نیازی باشه که درباره ی این مسائل وارد بحث بشه. برید دنبال اعتقادات خودتون....
تمسخری در کار نبود؛ ضربه داریم تا ضربه، پس قاعده «هر ضربه = یک حوری»، در ذاتش بی عدالتی داره.
در ضمن بهم اتهام زدید که نیاز به اثبات داره. تفاوت مسلمانی من این است که من؛ زمانی که کار نیکی انجام بدهم، چرتکه شمارش حوری در دستم نیست.
s.r.sahar
24th November 2014, 11:33 PM
درسته که اگر نیت آدم برای کارهاش خدایی و والا باشه وفقط برای حوری و بهشت نباشه، خیلی خوب و ارزشمنده
ولی نیازی هم نیست طوری بیانشون کنیم که انگار از ارزش خیلی پایینی برخوردار هستن.
هرچیز به جایگاه و قاعده خودش ....
محمد حسین بابایی فرد
25th November 2014, 01:59 PM
در تاریخ آمده است که متوکل عباسی زائرین قبر امام حسین (ع) را با قطع دست راست آنها مجازات می کرد تا کسی را جرأت آن نباشد که به زیارت قبر آن حضرت برود اما شیعیان از این مجازات ها استقبال کرده و حتی بعضی از این افراد هر دو دست خود را در این راه فدا کردند و دشمن را شکست دادند.
نمیشد به جای اینکه دو دستشون رو بدن از عقلشون استفاده میکردن؟
parsa_1988
25th November 2014, 02:38 PM
سلام
خیلی ممنون از عزیزانی که به خوبی پاسخگو بودن ( شرمنده خودم حضور به موقع نداشتم )
روایتی داریم با این مضمون :
اگر برای سفر حج احتمال خطر وجود داشت ( جانی ، مالی ... ) مجاز به رفتن نیستید ولی برای سفر کربلا اطمینان و یقین از وجود خطر بود حتما مشرف بشید
خدا میگه اگه در خطر بودی نمازتم بشکن بعد شما میگین برو کربلا اشکال نداره؟؟؟[taajob][taajob][taajob]
اگه روایتی میگیم با ذکر منبع بگیم [golrooz]
حواسمون باشه هر حرفی نزنیم که باعث به خطر افتادن جون ادما باشه [golrooz]
بخصوص تو جاهایی اطلاعاتمون کمه چیزی نگیم بهتره چون اگه طرفمونم اطلاعاتی کم داشته باشه یا ایمان ضعفی داشته باشه باعث گمراهی میشه[golrooz][golrooz]
البته نظر منه میتونید مخالف باشید[khejalat]
آدمی مخفیست در زیر زبان
این زبان پردهست بر درگاه جان
ممنونم[golrooz][golrooz][golrooz][golrooz]
s.r.sahar
26th November 2014, 09:59 PM
گل بود به سبزه نیز آراسته شد... مثل اینکه اینجا همه باادب هستن بغیر از من...
ایشون جملشون بیشتر شبیه تمسخر بود تا سوال! ببخشید اونموقع منطقی بودن یعنی چی که من نداشتم ولی جمله ی جناب نواور و بابایی فرد کاملا منطقی بود که ازش دفاع کردید!!!!؟؟؟
دیگه صحبتی ندارم مثل اینکه فقط این چند نفر همه چیز رو میدونن و خبره هستن وماها اطلاعی از هیچی نداریم
نو آور
27th November 2014, 12:32 AM
از نظر من موضوع مهمی نبود. جناب s.r.sahar (http://www.njavan.com/forum/member.php?355210-s-r-sahar) دغدغه دین دارند که قابل تقدیر است. البته من هم نگران سطحی نگریها، واپس گرائیها و ترویج باورهای مذهبی غلط در جامعه ایران هستم. بهتره ما ایرانیها (از جمله خودم) یاد بگیریم اولا اگر اعتقادی داریم، آن را بر پایه های محکمی استوار کرده باشیم که تا این حد نقد پذیر نباشد و ثانیا به اعتقادات اشخاص بر مبنای استدلال خرده بگیریم و نه اینکه به خود اشخاص حمله کنیم. گفته های همه را بشنویم و بعد بهترینش را انتخاب کنیم. گاهی طرح یک سوال به این خاطر است که ژرفنای تفکرمان را افزایش دهد تا موفق شویم تزها و آنتی تزها را با دو سلاح عقل و علم، ارزیابی کنیم.[golrooz]
kamanabroo
27th November 2014, 09:23 PM
حدس می زنم شدت ضربه ها، درجه خوشگلی حوری را مشخص می کند.
تمسخری در کار نبود؛ ضربه داریم تا ضربه، پس قاعده «هر ضربه = یک حوری»، در ذاتش بی عدالتی داره.
در ضمن بهم اتهام زدید که نیاز به اثبات داره. تفاوت مسلمانی من این است که من؛ زمانی که کار نیکی انجام بدهم، چرتکه شمارش حوری در دستم نیست.
از جناب نو آور که می توانند با عبارت زیر مفهوم و نظر خود را مطرح کنند خیلی بعید به نظر می رسد که بخواهند یک حرف و سوال رو به شکل بالا مطرح کنند.
ما باید همچنانکه در نقد و پاکسازی عقاید از خرافات فعال هستیم ، در دیدن نیمه پر لیوان هم بینا باشیم.
لذا از این دوست گرامی درخواست داریم که اگر هم نقد یا مطلبی نسبت به این امور دارید با بیانی شیوا و زیباتر همچون بیان زیر ایراد فرمایید که حتی ظاهر کلامتان نیز زیبا باشد.
از نظر من موضوع مهمی نبود. جناب s.r.sahar (http://www.njavan.com/forum/member.php?355210-s-r-sahar) دغدغه دین دارند که قابل تقدیر است. البته من هم نگران سطحی نگریها، واپس گرائیها و ترویج باورهای مذهبی غلط در جامعه ایران هستم. بهتره ما ایرانیها (از جمله خودم) یاد بگیریم اولا اگر اعتقادی داریم، آن را بر پایه های محکمی استوار کرده باشیم که تا این حد نقد پذیر نباشد و ثانیا به اعتقادات اشخاص بر مبنای استدلال خرده بگیریم و نه اینکه به خود اشخاص حمله کنیم. گفته های همه را بشنویم و بعد بهترینش را انتخاب کنیم. گاهی طرح یک سوال به این خاطر است که ژرفنای تفکرمان را افزایش دهد تا موفق شویم تزها و آنتی تزها را با دو سلاح عقل و علم، ارزیابی کنیم.[golrooz]
بنده برای روشن شدن اون سخن این مطلب رو عرض می کنم:
خداوند متعال که انسان رو آفرید و راه درست دینی و عقلی (یعنی دین و عقل در کنار هم) رو بهش نشون داد.
می بینید در قرآن وعده بهشت و حوری و یا هر چیزی که با طبع انسانی (روحی و جسمی ) ما سازگار است رو در حد اعلاش برای انسان ترسیم می کند.
در کنار این می آید باز هم در قرآن از مراتب بالاتری سخن می گوید مثلا از مقام رضایت الهی .. مقام صابرین.. مقام محسنین (نیکوکاران و خیرین) و ..
و اینها را در اعلی علیین خودش جای می دهد..
خوب علتش چیست؟
علت اینست که انسان ها در علاقه ها و کشش های روحی و جسمی یکسان نیستند. لذا خداوند برای همه دسته های مختلف ، از اوج مطلوب آنها سخن گفته و حد اعلاش رو براشون به تصویر کشیده است. لذا مومنین در ایمانشان برابر نیستند و خداوند هم این حقیقت رو بیان کرده است (هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ) که ایمان مسلمانان و مومنان به یک اندازه و یک نوع نیست. و مراتبی دارد. این نکته هم اهمیت زیادی دارد که توانمندی های انسان ها در عبادت و حرکت معنوی هم مختلف است و خداوند از هر کسی به اندازه ی خودش می طلبد. خوب حالا این مطلب این را مطلبد که خداوند برای همه ی این دسته ها و توانمندی ها انگیزه و پاداش خودش را در نظر بگیرد!
مثلا اگر از بهشت و حوری و .. سخن گفته شده معناش این نیست که این غایت انسانی ماست. بلکه این هدف برای برخی از انسان ها محرک و انگیزه بخش است.. تا در مسیر الهی بیفتند.. البته یک انگیزه ی زشت و باطل و ناروا هم نیست بلکه انگیزه است که خداوند بعنوان پاداش برای بندگانش در نظر گرفته است. و دل بستن به آن هم مسلما نادرست و ناروا نیست.
اما آیا مرتبه ی بالاتری از انگیزه و ایمان داریم؟ که زیباتر باشد و بتوان با آن عقلمان و روحمان را جلا ببخشیم؟
بله..
هم در قرآن و هم در احادیث اهل بیت علیهم السلام که مفسرین واقعی قران کریم هستند مراتب ایمان به زیبایی و درستی شرح داده شده که یک نمونه اش رو براتون می گذارم:
در قرآن:
درجات و مراتب ايمان:
ايمان مراتب و درجات مختلفى دارد و اين طور نيست كه همه كسانى كه «مؤمن» ناميده مى شوند درجه ايمانشان يكسان باشد. اصل اين مسأله كه ايمان مراتب دارد از آيات قرآن قابل استفاده است. آياتى از قرآن كريم دلالت دارند كه ايمان قابل افزايش و زياد شدن است، و همين مسأله مى رساند كه ايمان يك درجه ندارد. برخى از اين آيات را با هم مرور مى كينم:
ـ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً;( انفال / 2)
مؤمنان، همان كسانى اند كه چون خدا ياد شود دل هايشان بلرزد، و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد.
ـ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِمْ;( فتح / 4)
او است آن كس كه در دل هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند.
ـ الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً;( آل عمران / 173)
كسانى كه مردم به ايشان گفتند: «مردم‹لشكر دشمن› براى(حمله به) شما اجتماع كردهاند؛ از آنها بترسيد!» اما اين سخن، بر ايمانشان افزود.
ـ وَ لَمّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاّ إِيماناً وَ تَسْلِيماً;( احزاب / 22)
و چون مؤمنان دسته هاى دشمن را ديدند، گفتند: «اين همان است كه خدا و فرستاده اش به ما وعده دادند و خدا و فرستاده اش راست گفتند»، و جز بر ايمان و فرمان بردارى آنان نيفزود.
می بینید که نشانه های ایمان را خداوند چگونه ترسیم می کند؟
در روایات:
روايت معروفى است كه امام صادق(عليه السلام)مى فرمايند ايمان ده درجه دارد و حضرت سلمان در درجه دهم ايمان، جناب ابوذر در درجه نهم و جناب مقداد در درجه هشتم ايمان هستند.( ر. ك: بحار الانوار، ج 69، باب
32، روايت 9)
ابو عمرو زبيرى گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:
.. قربانت گردم، ايمان را برايم شرح ده تا بفهمم، فرمود: ايمان حالات و درجات و طبقات و منازلى دارد، كه برخى از آن تمامست و بنهايت كمال رسيده (مانند ايمان اولياء خدا) و برخى ناقص است و نقصانش هم واضح است (مانند ايمان گناهكاران) و برخى راجح است و رجحانش هم زياد است (مانند كسى كه بيشتر وظائف ايمانى را انجام ميدهد).
عرضكردم: مگر ايمان هم تمام و ناقص و زياد مىشود؟ فرمود: آرى.
عرضكردم: چگونه؟ فرمود: زيرا خداى تبارك و تعالى ايمان را بر اعضاء بنى آدم واجب ساخته و قسمت نموده و پخش كرده است، و هيچ عضوى نيست، جز آنكه وظيفهاش غير از وظيفه عضو ديگر است.
يكى از آن اعضاء قلب انسانست كه وسيله تعقل و درك و فهم اوست و نيز فرمانده بدن اوست كه اعضاء ديگرش بدون رأى و فرمان او در كارى ورود و خروج ننمايند.
و ديگر از اعضايش دو چشم اوست كه با آنها ميبيند و دو گوش اوست كه با آنها ميشنود و دو دستى كه دراز ميكند و دو پائى كه راه ميرود و فرجى كه شهوتش از جانب اوست و زبانى كه با آن سخن ميگويد و سرى كه رخسارش در آنست.
پس هر يك از اين اعضاء وظيفه ايمانيش غير از وظيفه ايمانى عضو ديگر است، طبق دستورى كه از خداى- تبارك اسمه- رسيده و قرآن بآن ناطق و گواه است.
بر دل واجب شده غير از آنچه بر گوش واجب شده، و بر گوش واجب گشته غير از آنچه بر چشم واجب گشته و بر چشم واجب آمده غير آنچه بر زبان واجب آمده: و بر زبان واجب گرديده غير آنچه بر دست واجب گرديده، و بر دست واجب شده غير آنچه بر پا واجب شده و بر پا واجب گشته غير آنچه بر فرج واجب گشته و بر فرج واجب آمده غير آنچه بر رخسار واجب آمده است.....
که در ادامه همین حدیث معنای ایمان نسبت به اعضا و جوارح شرح داده شده است که در این پست براتون کاملش رو گذاشتم می تونید مطالعه کنید.
http://www.njavan.com/forum/images/icons/icon1.png آموزشی: درجات ایمان چیست و راه رسیدن به آن کدام است؟ (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?219852-%D8%AF%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F)
طلیعه طلا
28th November 2014, 07:10 AM
خدا میگه اگه در خطر بودی نمازتم بشکن بعد شما میگین برو کربلا اشکال نداره؟؟؟
[taajob][taajob][taajob]
اگه روایتی میگیم با ذکر منبع بگیم
[golrooz]
حواسمون باشه هر حرفی نزنیم که باعث به خطر افتادن جون ادما باشه
[golrooz]
بخصوص تو جاهایی اطلاعاتمون کمه چیزی نگیم بهتره چون اگه طرفمونم اطلاعاتی کم داشته باشه یا ایمان ضعفی داشته باشه باعث گمراهی میشه
[golrooz][golrooz]
البته نظر منه میتونید مخالف باشید
[khejalat]
ممنونم
آدمی مخفیست در زیر زبان
این زبان پردهست بر درگاه جان
[golrooz][golrooz][golrooz][golrooz]
26th november 2014 02:02 am #49 (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?216036-%d8%aa%d9%81%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d9%86%d8%b3-%d9%86%d9%88%d8%b1&p=617583&viewfull=1#post617583)
parsa_1988 (http://www.njavan.com/forum/member.php?364877-parsa_1988)پاسخ : تفکراتي از جنس نور
امام علی ع: از نشانه های ایمان راست گوییست یا شایدم گفتن باایمانترینتون راستگوترینتونه یا یه چیزی تو همین مایه ها
سلام جناب پارسا
عذر تاخیر ( امتحانات سنگین میان ترم دارم فرصت حضور به موقع نبود )
خیلی ممنون از حضورتون توی تاپیک ...
صحبت شما کاملا درسته . بله خدا فرموده حفظ جان از خطرات بر هر کسی واجبه ...
ولی به علت تفاوتی که در سبک و نوع حرکت و شرایط خاص امام حسین علیه السلام بود ، معصومین و بزرگان ما اجازه زیارت با وجود شرایط خطر رو ( به جهت پایداری موارد و مصالحی ) دادن که علاوه بر روایت ها، داستان ها و احکام فقهی وارده صحه بر این مطلب میذارن
قسمت دوم نوشته تون ، عرض من نبود . اگه منصفانه متن رو مطالعه کرده باشید چند تا روایت با منبع معرفی کرده بودم !
چون با شریف تا حالا برخوردی نداشتم جهت آشنایی مراجعه به پروفایل تون کردم و پست تون رو که یه روز بعد از درج این صفحه گذاشته بودین رو به طور تصادفی مطالعه کردم .
خوبه به حرف هایی که می زنیم عامل باشیم (این قسمت رو برای یاد آوری خودمم نوشتم )
طلیعه طلا
28th November 2014, 07:47 AM
http://www.njavan.com/forum/images/Eloquent/misc/quote_icon.png نوشته اصلی توسط طلیعه طلا http://www.njavan.com/forum/images/Eloquent/buttons/viewpost-left.png (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?p=617358#post617358)
- اگر در راه زیارت او؛ پس از حبس، کتک بخورد، چه پاداشی دارد؟
- برای هرضربه ای، یک حوری بهشتی برای اوست.( کامل الزیارات، ص 124 )
[/QUOTE]
حدس می زنم شدت ضربه ها، درجه خوشگلی حوری را مشخص می کند.
تمسخری در کار نبود؛ ضربه داریم تا ضربه، پس قاعده «هر ضربه = یک حوری»، در ذاتش بی عدالتی داره.
در ضمن بهم اتهام زدید که نیاز به اثبات داره. تفاوت مسلمانی من این است که من؛ زمانی که کار نیکی انجام بدهم، چرتکه شمارش حوری در دستم نیست.
از نظر من موضوع مهمی نبود. جناب s.r.sahar (http://www.njavan.com/forum/member.php?355210-s-r-sahar) دغدغه دین دارند که قابل تقدیر است. البته من هم نگران سطحی نگریها، واپس گرائیها و ترویج باورهای مذهبی غلط در جامعه ایران هستم. بهتره ما ایرانیها (از جمله خودم) یاد بگیریم اولا اگر اعتقادی داریم، آن را بر پایه های محکمی استوار کرده باشیم که تا این حد نقد پذیر نباشد و ثانیا به اعتقادات اشخاص بر مبنای استدلال خرده بگیریم و نه اینکه به خود اشخاص حمله کنیم. گفته های همه را بشنویم و بعد بهترینش را انتخاب کنیم. گاهی طرح یک سوال به این خاطر است که ژرفنای تفکرمان را افزایش دهد تا موفق شویم تزها و آنتی تزها را با دو سلاح عقل و علم، ارزیابی کنیم.[golrooz]
سلام جناب نوآور
1. پیامبر قبل از رحلت شون دو تا امانت گرانبهای جدا نشدنی رو بهمون توصیه کردن
ما مجاز نیستیم از معنی ظاهری عبارات قرآنی و روایی که باطنی عمیق تر دارن برداشت شخصی داشته باشیم
2. با در نظرگرفتن تفاوت های فردی باید پاداش های مختلفی تعریف شده باشه ...
تعداد کمتری از افراد به واسطه بالا بودن ظرفیت وجودی شون و تقید و اعمالی که ازشون سر میزنه ، پاداش رو بالاترین حد درجه یعنی خود خدا می خوان نه مراتب پایین تر .
پس حوری بهشتی منافاتی با سختی ای که متحمل میشن نداره .
3. مطلب بعدی این که اصلا حوری از منظر شما چیه که توصیف ظاهری زیبا رو بهش متصل کردین ؟
شاید منظور این روایت این باشه شما به جهت میزان خلوص و رفتار نیت فعلی و فاعلی تون می تونید از نعمات الهی در بهشت منتفع بشید
4. مطلب شما درست ! ولی ما نمیتونیم با دو دو تا کردن علم ناکافی مون به ارزیابی و نقد مسایل دینی که همه جانبه در نظر گرفته شده بپردازیم و اون ها رو به این شکل ارزیابی کنیم یا گاها تو مباحثی که انجام میشه ربوبیت و عدل خدا رو زیر سوال ببریم
همون طور که خودتون می دونید به جهت شرایط حاکم ایجاد شده موارد ویژه و استثنائات کمی تو احکام فقهی نداریم
مثل وجوب زیارت امام حسین علیه السلام با وجود خطر که سفر زیارتی حج رو تو چنین حالتی حرام اعلام کردن یا خوردن تربت سید الشهدا علیه السلام به جهت شفا رو که خوردن خاک حرام اعلام شده ( یعنی یه فرد میتونه با کاری که انجام میده و اتصالی که ایجاد می کنه قوانین صوری ساخته شده توسط من بنی بشر رو زیر پا بذاره و فرتر بره که هیچ ... بلکه میتونه واسط بی نظیری برای رسیدن سهل و سریع تر من به مقصدمم بشه )
*خانم معلم *
28th November 2014, 10:41 AM
در تاریخ آمده است که متوکل عباسی زائرین قبر امام حسین (ع) را با قطع دست راست آنها مجازات می کرد تا کسی را جرأت آن نباشد که به زیارت قبر آن حضرت برود اما شیعیان از این مجازات ها استقبال کرده و حتی بعضی از این افراد هر دو دست خود را در این راه فدا کردند و دشمن را شکست دادند.
نمیشد به جای اینکه دو دستشون رو بدن از عقلشون استفاده میکردن؟
در شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اون روز ، اون ها عاقلانه عاشقی کردن
شما تو این شرایط چه قدمی برمیداری ؟
محمد حسین بابایی فرد
28th November 2014, 10:52 AM
در شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اون روز ، اون ها عاقلانه عاشقی کردن
شما تو این شرایط چه قدمی برمیداری ؟
شرایط الان مد نظرتون هست یا اون موقع؟
اون موقع اگر بودم به جا قطع شدن دستام فرهنگ حسین رو به بقیه معرفی میکردم.
الان هم همینه اول نماز حسین بعد عزای حسین اول خوب بودن بعد مهم بودن اول مفید بودن بعد مسئول بودن
به نظر شما چقدر از اون افرادی که دستشون قطع شد کاملا راه حسین رو فهمیده بودن من ادعا نمیکنم راه حسین رو میرم من میگم حسینی بودن سخته ولی باید تلاش کرد تا این راه رو به بقیه فهموند نه این که دستت رو قطع کنی اگر اونا که دست قطع میکردن کارشون درست بود پس ایناهم کارشون درسته
http://ths.parsijoo.ir/th?id=6b2504671a93bb6189af83e44581076http://ths.parsijoo.ir/th?id=132417366cc21450de911ab9f6326b0
http://ths.parsijoo.ir/th?id=7d569c8e1f0118602a6ed87bf549f5a
خواهرم فارغ از هر دین و آیین مهربانی را بیاموز
هشدار! خرافه، همیشه با لباس تقدس مذهبی و روایات جعلی خودش را در ذهنمان فرو می کند.
*خانم معلم *
28th November 2014, 11:03 AM
شرایط الان مد نظرتون هست یا اون موقع؟
فرمایش شما یعنی اشراف به مباحث تاریخی و حکومتی اون دوره از ابعاد مختلف رو دارید الحمدلله
پس منتظر مطالب تون تو این زمینه ها هستم
لطفا تو شرح مباحثات تون این مولفه ها رو هم بگنجونید:
هدف ، مقصد ، شرایط فرد و جامعه ، راهکارهای پیشنهادی ، عملکرد ، بازخورد جمعی و فردی
محمد حسین بابایی فرد
28th November 2014, 11:06 AM
فرمایش شما یعنی اشراف به مباحث تاریخی و حکومتی اون دوره از ابعاد مختلف رو دارید الحمدلله
پس منتظر مطالب تون تو این زمینه ها هستم
لطفا تو شرح مباحثات تون این مولفه ها رو هم بگنجونید:
هدف ، مقصد ، شرایط فرد و جامعه ، راهکارهای پیشنهادی ، عملکرد ، بازخورد جمعی و فردی
جواب بالا قانع کننده نبود براتون؟
*خانم معلم *
28th November 2014, 11:10 AM
شرایط الان مد نظرتون هست یا اون موقع؟
اون موقع اگر بودم به جا قطع شدن دستام فرهنگ حسین رو به بقیه معرفی میکردم.
الان هم همینه اول نماز حسین بعد عزای حسین اول خوب بودن بعد مهم بودن اول مفید بودن بعد مسئول بودن
به نظر شما چقدر از اون افرادی که دستشون قطع شد کاملا راه حسین رو فهمیده بودن من ادعا نمیکنم راه حسین رو میرم من میگم حسینی بودن سخته ولی باید تلاش کرد تا این راه رو به بقیه فهموند نه این که دستت رو قطع کنی اگر اونا که دست قطع میکردن کارشون درست بود پس ایناهم کارشون درسته
http://ths.parsijoo.ir/th?id=6b2504671a93bb6189af83e44581076http://ths.parsijoo.ir/th?id=132417366cc21450de911ab9f6326b0
http://ths.parsijoo.ir/th?id=7d569c8e1f0118602a6ed87bf549f5a
خواهرم فارغ از هر دین و آیین مهربانی را بیاموز
هشدار! خرافه، همیشه با لباس تقدس مذهبی و روایات جعلی خودش را در ذهنمان فرو می کند.
خوب
پست تون رو ویرایش کردین
در ادامه به گفت وگوهامون می پردازیم
یکی یکی و خط به خط میریم جلو :
فرمودین فرهنگ حسینی رو معرفی میکردین : تو اون شرایط چطور میشد این فرهنگ رو جا انداخت ؟
تصور کنید شما از عصر عاشورا به بعد ( قبلش رو کار نداریم فعلا ) تشریف دارین برای معرفی این خاندان و فرهنگ سازی
چند تا بهمون راهکار نشون بدین بعد با هم بررسی کنیم ببینیم آیا اون پیشنهادات شما با توجه به موقعیت سیاسی وحکومتی اجرایی میتونست بشه یا خیر ؟
محمد حسین بابایی فرد
28th November 2014, 11:26 AM
تو اون شرایط چطور میشد این فرهنگ رو جا انداخت ؟
همون طور که میدونید در اون دوره خفقان کامل بود مثل زمان شاه در زمان شاه فداکاری های بسیاری صورت گرفت اما در کنارش خیلی کارهای فرهنگی انجام شد امام خمینی وقتی گفتن سربازان من در گهواره ها هستن به نظر شما منظورش چی بود نسل چیز خیلی مهمی هست ما میتونیم نسلمون رو طوری تربیت کنیم که بشه 1000 تا یار امام حسین ولی روشنفکر به وجود بیاد ویا 10000000 تا نسل عاشق امام حسین ولی بدون فکر ، چند نفر به امام حسین نامه فرستادن چن نفر پشت مسلم نماز خوندن یا قبل ترش حتما میدونید که تمام خوارج حافظان قرآن بودن کمترین کار ممکن این هست که فرزندشون رو حسینی روشنفکر بکنن خودت فکر کن امام حسین میخواست دستشون قطع بشه یا فکرشون باز ؟
محمد حسین بابایی فرد
28th November 2014, 11:35 AM
دوبار جواب نوشتم ولی حذف کردم چون اصراری برای قبولوندن چیزی به کسی ندارم روزتون خوش.
*خانم معلم *
28th November 2014, 01:11 PM
فرمایش شما یعنی اشراف به مباحث تاریخی و حکومتی اون دوره از ابعاد مختلف رو دارید الحمدلله
پس منتظر مطالب تون تو این زمینه ها هستم
لطفا تو شرح مباحثات تون این مولفه ها رو هم بگنجونید:
هدف ، مقصد ، شرایط فرد و جامعه ، راهکارهای پیشنهادی ، عملکرد ، بازخورد جمعی و فردی
[/QUOTE] محمد حسین بابایی فرد http://www.njavan.com/forum/images/Eloquent/buttons/viewpost-left.png (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?p=617818#post617818)
شرایط الان مد نظرتون هست یا اون موقع؟
اون موقع اگر بودم به جا قطع شدن دستام فرهنگ حسین رو به بقیه معرفی میکردم.
الان هم همینه اول نماز حسین بعد عزای حسین اول خوب بودن بعد مهم بودن اول مفید بودن بعد مسئول بودن
به نظر شما چقدر از اون افرادی که دستشون قطع شد کاملا راه حسین رو فهمیده بودن من ادعا نمیکنم راه حسین رو میرم من میگم حسینی بودن سخته ولی باید تلاش کرد تا این راه رو به بقیه فهموند نه این که دستت رو قطع کنی اگر اونا که دست قطع میکردن کارشون درست بود پس ایناهم کارشون درسته
خواهرم فارغ از هر دین و آیین مهربانی را بیاموز
هشدار! خرافه، همیشه با لباس تقدس مذهبی و روایات جعلی خودش را در ذهنمان فرو می کند. [/QUOTE]
جواب بالا قانع کننده نبود براتون؟
با توجه به روند صحبت ها اگه یه فردی یه همچین پاسخی رو مرقوم میکرد می پذیرفتید ؟
قرار شده بود رو ملاک های منطقی صحبت مون رو ادامه بدیم
همون طور که میدونید در اون دوره خفقان کامل بود مثل زمان شاه در زمان شاه فداکاری های بسیاری صورت گرفت اما در کنارش خیلی کارهای فرهنگی انجام شد امام خمینی وقتی گفتن سربازان من در گهواره ها هستن به نظر شما منظورش چی بود نسل چیز خیلی مهمی هست ما میتونیم نسلمون رو طوری تربیت کنیم که بشه 1000 تا یار امام حسین ولی روشنفکر به وجود بیاد ویا 10000000 تا نسل عاشق امام حسین ولی بدون فکر ، چند نفر به امام حسین نامه فرستادن چن نفر پشت مسلم نماز خوندن یا قبل ترش حتما میدونید که تمام خوارج حافظان قرآن بودن کمترین کار ممکن این هست که فرزندشون رو حسینی روشنفکر بکنن خودت فکر کن امام حسین میخواست دستشون قطع بشه یا فکرشون باز ؟
دوبار جواب نوشتم ولی حذف کردم چون اصراری برای قبولوندن چیزی به کسی ندارم روزتون خوش.
ببینم گل پسر مگه ما این جا داریم صحبت می کنیم که یکی توجیه کنه و یکی توجیه شه ؟
داریم با هم صحبت می کنیم تا هر دومون با مطالعه و فکر اطلاعات وآگاهی هامون رو ارتقا بدیم
parsa_1988
29th November 2014, 12:22 PM
[/indent]
سلام جناب پارسا
عذر تاخیر ( امتحانات سنگین میان ترم دارم فرصت حضور به موقع نبود )
خیلی ممنون از حضورتون توی تاپیک ...
صحبت شما کاملا درسته . بله خدا فرموده حفظ جان از خطرات بر هر کسی واجبه ...
ولی به علت تفاوتی که در سبک و نوع حرکت و شرایط خاص امام حسین علیه السلام بود ، معصومین و بزرگان ما اجازه زیارت با وجود شرایط خطر رو ( به جهت پایداری موارد و مصالحی ) دادن که علاوه بر روایت ها، داستان ها و احکام فقهی وارده صحه بر این مطلب میذارن
قسمت دوم نوشته تون ، عرض من نبود . اگه منصفانه متن رو مطالعه کرده باشید چند تا روایت با منبع معرفی کرده بودم !
چون با شریف تا حالا برخوردی نداشتم جهت آشنایی مراجعه به پروفایل تون کردم و پست تون رو که یه روز بعد از درج این صفحه گذاشته بودین رو به طور تصادفی مطالعه کردم .
خوبه به حرف هایی که می زنیم عامل باشیم (این قسمت رو برای یاد آوری خودمم نوشتم )
سلام. ممنون. عذر تقصیر جهت تاخیر. منم امتحانداشتم- در مورد منبع من ندیدم معذرت میخام .اتفاقا وقتی داشتم مطلب و میذاشتم باخودم گفتم محکومت خواهند کرد به خاطر مطلب روز قبلت و حال خودت رعایت نمیکنی ... ولی هدف من نوشتن حدیث نبود برداشت خودم بود که بعید میدونم رو کره خاکی کسی ندونه دروغ بده و احتیاجی به ذکر دقیق حدیث ندیدم...مبحثم تفکراتی ااز ... بود. و نظر خودم و گفتم.
درکل بحث راجب این مسایل چیز خوبیه وباعث به وجود اومدن تفکر میشه و مثبته و نباید ناراحت بشید
اما به نظرم برداشت شما از حدیثی که نوشتین اشتباهه (البته به همه احادیثم به جنبه قطعی نگاه نکنیم بهتره چون شاید جعلی باشه وعقل و قران رو باید مد نظر داشت) چون اگه درست نوشته باشیدش وقتیه که طرف رفته زیارت و واسش اتفاقی پیش بیاد اون پاداشهارو میگیره نه اینکه وقتی میدونی الان داعش داره گردن میزنه پاشی بری اونجا و بکشنت و بری بهشت.(بزرگان ماهم اشتباه میکنن همون طور که ما). فیلم مسافری از ری رو اگه ندیدید توصیه میکنم حتما ببینید . حرف زیاد دارم ولی بهتر میدونم فیلم رو ببینید تا قضیه جنبه شخصی پیدا نکنه.
خودتونم اخرش خیلی خوب گفتینکه برو پشت بام و بگو سلام بر حسین(ع).
ممنون.
312
5th December 2014, 02:02 AM
برای دومین سال متوالی؛
معلول عاشق، بر روی دو زانو، در راه کربلا + تصاویر
1393, 11 آذر 3:20 بعد از ظهر
کد خبر : 655488
منبع : ابنا
برای دومین سال متوالی یکی از شهروندان عراقی که با معلولیت حرکتی مادرزادی مواجه است با عزمی آهنین در حال حرکت به سوی کربلای معلی است.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «داخل خدم» مردی از اهالی شهرستان الکحلاء از توابع استان میسان در جنوب عراق است که علیرغم معلولیت حرکتی مادرزادی که با آن مواجه است، پای در راهی بس سخت و طاق فرسا مینهد تا به جهان بگوید که دیوانه عشق حسین(ع) است.
وی که سال گذشته نیز در این ایام به کربلای معلی رفته است امسال نیز روی دو زانوی خود در حال حرکت به باب القبله حسین(ع) است تا ارادتش را به مولای بیسر و کفنش اثبات نماید. این عاشق حسینی در منطقه البتیره در ۳۰۰ کیلومتری جنوب کربلا با عزمی آهنین در حال حرکت به سوی کربلا است.
این مسیر برای افراد سالم بیش از ۸ روز بطول میانجامد. حال باید پرسید این مرد عاشق تا چند روز دیگر به جوار مولایش حضرت سیدالشهداء(ع) خواهد رسید؟ آقای داخل خدم که هرگونه کمکی را رد مینماید در پاسخ دلیل حرکتش به سوی کربلای معلی در یک جمله گفت:
همین بس که مقصد حسین(ع) است.
http://www.abna.ir/cache/image/2014/12/02/ee1066797af2aabf1706c253aba6e9c2.jpg
http://www.abna.ir/cache/image/2014/12/02/01ffb82e736912511036bd3646321e22.jpg
http://www.abna.ir/cache/image/2014/12/02/110e5fbf4ff8fcdb0bbfa083ca621990.jpg
http://www.abna.ir/cache/image/2014/12/02/c5028de8da007a9396bd2b358c8fe59c.jpg
http://www.abna.ir/persian/special-issue/imam-hosein/archive/2014/12/02/655488/story.html
*خانم معلم *
5th December 2014, 06:12 AM
بیش از چهل هزار قدم به نیابت در طی یک روز ثبت نام به گزارش سایت اربعین (http://arbaeen.ir/) تا کنون و در مدت فقط ۲۴ ساعت بیش از سه هزار نائب پیاده روی اربعین در طرح “۱۴ قدم به نیابت” (http://arbaeen.ir/niabat) شرکت کرده اند که بدینوسیله از این زائرین بزرگوار تشکر می کنیم. به دنبال استقبال بی نظیر زائرین محترم از طرح “۱۴ قدم به نیابت” (http://arbaeen.ir/niabat) از تمام هموطنان عزیز (غیر زائر) درخواست می شود در این طرح معنوی شرکت کنند و برای دوستان و اشنایان و حتی رفتگان خود به شرط انجام عمل خیر برای زائرین بزرگوار نائب پیاده روی بگیرند. قدم هایی که به فرموده ی حضرت صادق علیه السلام هر کدام هزار حسنه دارد، هزار گناه را پاک می کند و هزار مرتبه درجه ی فرد را بالا می برد.
لازم به ذکر است که به جز افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند دوستان ایرانی یکی از موکب های واقع در مسیر پیاده روی نیز با دریافت اطلاعات نیابت ها برای دوستان بزرگوار متقاضی نائب می گیرند. مدیران دیگر موکب های ایرانی نیز می توانند از طریق صفحه تماس (http://arbaeen.ir/tamas) سایت اعلام آمادگی کنند برای همکاری در طرح و گرفتن نائب پیاده روی.
زائرین و دوستان بزرگوار می توانند برای ثبت نام “به عنوان نائب” یا برای “درخواست نائب” از اینجا اقدام کنید، کلیک کنید. (http://arbaeen.ir/niabat)
*خانم معلم *
5th December 2014, 06:14 AM
آیتالله نوری همدانی عنوان کرد:
در روزنامه انگلیسی نوشته شده که زیارت اربعین حسینی خطرناکترین تهدید برای غرب است، زیرا پنج برابر حجاج جمعیت در آن مکان تجمع میکنند و در دنیا چنین مجمعی نداریم.
آیتالله نوری همدانی یادآور شد: چنین تجمعی در هیچ مکانی سابقه نداشته که در یک روز چنین جمعیتی تجمع کنند، بنابراین این امر نشاندهنده قدرت ولایی اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: حتی در سر راه این زائران خطراتی وجود دارد ولی آنها در عین حال که میدانند که این سفر چه خطراتی دارد، در این مکان جمع میشوند.
*خانم معلم *
5th December 2014, 06:25 AM
قبول باشه ... کاش میشد ما هم تواین حرکت ! باشیم
پیاده روی اربعین حسینی
قصه ی غریبی است کربلا که هر بار میخوانیش تازه تر و داغ خیز تراست
روایت شگفتی است که تنها با گوش های عطش بارت و گونه های خیس و لبان ترک بسته بازگوست
قصه ی عشق است
اربعین که هر بار می شنوی حجره ای تازه به تماشای انسان می گشاید.
http://www.aviny.com/clip/mazhabi/clip-moharram/arbayin/arbayin.aspx
http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/295101/1490/resized/resized_223100_421.jpghttp://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/295101/1490/resized/resized_223087_157.jpg
http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/295101/1490/resized/resized_223088_742.jpg
http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news_albums/295101/1490/resized/resized_223093_749.jpg
http://www.islamtimes.org/images/docs/000051/n00051780-r-b-008.jpg
http://www.islamtimes.org/images/docs/000051/n00051780-r-b-009.jpg
http://www.islamtimes.org/images/docs/000051/n00051780-r-b-013.jpg
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.