PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : هایکو



yas-90
27th October 2014, 08:05 PM
هایکو کوتاه‌ترین گونه شعری در جهان است که مبدع آن ژاپنی‌ها هستند.



نوشتن هایکو هرچند ظاهراً ساده به نظر می‌رسد، اما قواعد و اصول بسیاری برای آن برشمرده اند.

در اینجا تعدادی از قواعد سنتی و جدید نوشتن هایکو در زبان‌ ژاپنی و زبان‌های اروپایی را می‌خوانیم. بدون شک رعایت تمام آنها در یک اثر امکان‌پذیر نیست. زیرا حتی برخی از آنها با هم سازگاری ندارند. بهترین حالت این است که از میان آنها، قواعد خود را برگزینیم و به کار بندیم و اگر زمانی در هایکو‌های خود به تکرار رسیدیم، قواعد جدید‌ی را اعمال کنیم. خواندن آثار بزرگان و تمرین، همیشه بهترین راه تسلط بر قواعد است.



۱- همیشه تعداد هجاهای هایکوی خود را بشمارید.



۲- هفده هجا را در یک سطر بنویسید.



۳- هفده هجا را در سه سطر بنویسید.



۴- هفده هجا را در سه بند به ترتیب پنج، هفت و پنج هجایی بنویسید. (قالب استاندارد ژاپنی)



۵- هفده یا کمتر از هفده هجا را در سه بند به ترتیب کوتاه، بلند و کوتاه بنویسید. (قالب رایج در زبان­های اروپایی)



۶- باید بتوان همه هایکو را با یک نفس خواند.



۷- از فصل­‌وا‍‍ژه‌­ها (کلماتی که به فصل خاصی از سال ارجاع می­‌دهند) استفاده کنید.



۸- در پایان بند اول یا دوم ( اما نه هردو) سکوت قرار دهید.



۹-هرگز اجازه ندهید که سه بند هایکوی شما پشت سر هم، یک جمله کامل تشکیل دهند.



۱۰- ترتیبی دهید که رابطه یا تقابل بندهای اول و دوم، تنها پس از خواندن بند سوم مشخص شود.



۱۱- همیشه از زمان حال استفاده کنید و در مورد اینجا و اکنون بنویسید.



۱۲- استفاده از اسامی خاص و ضمایر شخصی را تا حد ممکن محدود کنید.



۱۳- تا جای ممکن از وجه استمراری استفاده نکنید.



۱۴- بد نیست اگر دو بند از سه بند شما (اول و دوم) ساختار نحوی یکسان داشته باشند.



۱۵- در مورد ترتیب تصاویری که هر یک از بندها به دست می­‌دهند فکر کنید. مثلاً ابتدا یک منظره از دور، بعد بخشی از آن منظره از نزدیک­تر و در نهایت یک کلوزآپ.



۱۶- لُب مطلب را برای بند آخر نگه دارید.



۱۷- سعی کنید بند اول تا جای ممکن جذاب و گیرا باشد.



۱۸- همیشه فقط در مورد چیزهای روزمره ومعمولی، با روشی معمولی و با زبانی معمولی بنویسید.



۱۹- به مطالعه ذن بپردازید و بگذارید هایکوی شما مصداق روش بی­‌کلام تصویرسازی باشد.



۲۰- ادیان و فلسفه­‌های مختلف را مطالعه کنید و بگذارید اثر آنها در پس‌­زمینه هایکوی شما بازتاب یابد.



۲۱- تنها از تصاویر عینی استفاده کنید.



۲۲- سعی کنید به سطوح چندگانه از معنا دست یابید. سطوح بیرونی شامل تصاویر عادی و در سطوح عمیق­‌تر، فلسفه حیات و جهان­‌بینی شما.



۲۳- از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده انزوای خودخواسته و فقر داوطلبانه باشند. (سابی در فرهنگ ژاپنی)



۲۴- از تصاویری استفاده کنید که برانگیزاننده نوستالژی رمانتیک باشند. (وابی در فرهنگ ژاپنی)



۲۵- تضادها را بیابید و در هایکوی خود به تصویر بکشید.



۲۶- از جناس و بازی با کلمات استفاده کنید.



۲۷- در مورد چیزهای ناممکن به شکلی معمولی صحبت کنید.



۲۸- از تصاویر تداعی­‌گر معانی متعالی استفاده کنید ( از جنگ و جنایت ومسائل جنسی صحبت نکنید)



۲۹- تنها از تصاویر مربوط به طبیعت استفاده کنید. ( از اشاره مستقیم به مسائل انسانی خودداری کنید)



۳۰- عواطف انسانی را با اشاره به جنبه‌­های مختلف طبیعت تداعی کنید.



۳۱- از هرگونه اشاره مستقیم به خود در هایکو پرهیزکنید.



۳۲- استفاده از علائم سجاوندی (نقطه، ویرگول، خط تیره و …) در هایکو مانعی ندارد.



۳۳- گاهی برای ایجاد ایهام از آوردن علائم سجاوندی خودداری کنید.



۳۴- قواعد نگارشی زبان خود را به طور کامل رعایت کنید.



۳۵- از آوردن قافیه پرهیز کنید.



۳۶- از به کار بردن اوزان غیر­هجایی (مانند وزن­های عروضی فارسی) خودداری کنید.



۳۷- از واج­‌آرایی (تکرار منظم آواهای مشابه در یک بند) استفاده کنید. (مثل تکرار [چ] در مصرع «سرو چمان من چرا میل چمن نمی­کند…» از حافظ)



۳۸- از آواهای کلمات برای انعکاس احساسات خود استفاده کنید.



۳۹- همیشه هایکوی خود را به یک اسم ختم کنید.



۴۰- از هر الهام و شهود آنی به عنوان نقطه آغازی برای خلق یک هایکو استفاده کنید.



۴۱- از آوردن فعل­های زیاد خودداری کنید.


۴۲- هر جا که توانستید حروف اضافه را حذف کنید. (حروفی مانند: از، در، به، با، میان، روی و …)



۴۳- قیدها را حذف کنید.



۴۴- برای هر اسم، بیش از یک معرف ( توصیف کننده­‌هایی مانند صفات و …) نیاورید.



۴۵- با هایکوی خود مانند شعر برخورد کنید. هایکو جمله زیبای روی کارت­‌پستال نیست.



۴۶- هر هایکویی را که به ذهنتان رسید بنویسید. حتی بدترینشان را. زیرا می­‌توانند الهام‌­بخش آثاربهتر بعدی باشند.






http://japanstudies.ir

yas-90
27th October 2014, 08:08 PM
مثل ساقه‌ی گیاهی ترد
گره‌ام بزنید به چوبی، چیزی
ترسیده‌ام
مدام باد می‌آید

تسودا کی یوکو


*********************


گرد یک دریاچه
سپیده دم را انتظار می کشند
هم شکارچی و هم مرغابی

تسودا کی یو کو



**********************

در یك سوی
فانوس كاغذی ام
نخستین سپیده دم بهاری

ایسا


******************



شب زیبای بهار
محو شد ناگهان
وقتی نظاره کردیم شکوفه های گیلاس را


********************


my spring is just this:
a single bamboo shoot
a willow branch
Issa

بهار من تنها همین است:
تک نهال با مبو
و یک شاخه ی بید


************************

پروانه است
یا قلب سنگ؟
ببین آنجا را می گویم

yas-90
27th October 2014, 08:11 PM
چترم را بگیر
هوای بارانی دلت
مال من


************************

تو نیستی
و خورشید مردد است
برای آمدن


**********************

طلوع یا غروب
چه فرق میکند
وقتی نباشی


***********************


هنگام خواب
گلنارهای سفر
در دلم می گسترند


**************************


گلهای سفید!
از شكاف دیوار
بهار می آید


********************


نمی دانم
رنج است بودن
یا لذت؟

********************


آه ای پروانه
رؤیایت چیست
وقت بال زدن

************************

به ماه كه می نگرم تابان
بر هزاران هزار كوره راه درد
می بینم تنها من نیستم گرفتار خزان


***************************

عروج تو
دوباره آغاز می شود
از نقطه ی هیچ

************************

پوسته انداخته
پس از مرگ
جیرجیرک پاییز

yas-90
27th October 2014, 08:23 PM
هایکو کتاب

بعضی افراد با قرار دادن اسامی کتاب ها و ربط دادن اونها به هم هایکو میسازن که در نوع خودش جالب توجهه ........ البته مبدع هایکو کتاب ایرانی ها هستن[cheshmak]

مثلا:

http://images.khabaronline.ir/images/2013/8/183091_10200416015980865_2021443514_n.jpg

http://images.khabaronline.ir/images/2013/8/946751_4556087032473_691639993_n.jpg

http://www.sayyedmostafa.com/wp-content/uploads/2014/03/21182_4556127313480_958855264_n.jpg

http://www.sayyedmostafa.com/wp-content/uploads/2013/12/904e15a21ef9028b42fe3551faa508f6da8baec9.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR92lR5qCeq14f9wRR_s1BYh3o7oVDVK upeuQtfrFX9-Xm3Y-Ra

http://uploads.osyan.net/2013/12/haikubook.jpg

http://up.toplove.ir/up/eastweb/Pictures/abbas-ax/hayk/19.jpg

yas-90
27th October 2014, 08:27 PM
باران پاییزی
میلی ناگهانی
برای گریه


***************

پشت تپه ها شکفته اند
همین ها
که نامشان را نمی دانم


**********************

رویای بهاری می دید
پلک هایش
خیس شد


*******************

شبی است که مرغ باران می خواند
دست های زن
یخ زده است


**********************

چند سال می باید
منتظر بمانم برای
پس دادن این امانت؟


*************************

پرنده ، به رشک
از قفس
در پرواز می نگرد


*********************


قطرات شبنم فرو می ریزد
یکی یکی ، و دوتا دوتا ، به شتاب .
جهانی نیکوست این.

yas-90
27th October 2014, 08:28 PM
http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/407/1219456/haiku/01.jpg


بانوی شکسته
یک روز دیگر
همه می میرند

************************************


http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/407/1219456/haiku/02.jpg


اینجا؛ نرسیده به پل...
چه کسی باور می کند
دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد

*********************************


http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/407/1219456/haiku/03.jpg



بادبادک باز
یک روز دلگیر ابری
کسی می آید

******************************


http://static.mihanblog.com//public/user_data/user_files/407/1219456/haiku/04.jpg



ترس
نیمه تاریک وجود
آیا تــو آن گمشده ام هستی؟

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد