farhad_jomand
30th September 2014, 05:03 PM
منبع خبر:http://memarinews.com
طبقه بندی:فنی مهندسی > عمران
تاریخ خبر:1393/07/07
وزير راه وشهرسازي گفت: قانون نظام ساخت وساز در كشور بزودي تدوين مي شود تا رابطه ميان مالك، سازنده و نظام كنترلي و قانونگذاري، شفاف و روشن باشد و براي اصلاح مبحث دوم مقررات ملي ساختمان گروهي براي اصلاح و بازنگري مأمور شده اند. به گزارش «معماری نیوز» به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي كه شامگاه روز پنج شنبه در سفر به استان قم در نشست حرفه ورزان و نمايندگان تشكل هاي صنفي و مديران حوزه راه و شهرسازي استان قم سخن مي گفت، اظهار داشت: در سالهاي گذشته قانون نظام مهندسي تدوين شده است اما قانون ساخت و ساز هنوز نوشته نشده و از اين لحاظ نيازمند بازنويسي مجدد است. وزيرراه و شهرسازي در خصوص مبحث دوم مقررات ملي ساختمان نيز اظهار داشت: گروهي را براي اصلاح و بازنگري اين مبحث از نظام مهندسي مامور كردهايم چرا كه مبحث دوم داراي نارساييها و ايراداتي است. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تنگناهاي اقتصادي گفت: در سال هاي اخير بودجههاي عمراني كشور در مقايسه با گذشته به نسبت كاهش چشمگيري داشته است و امروز بودجه عمراني كمتر از ۳۰ هزار ميليارد تومان است كه نميتواند جوابگوي پروژههاي مختلف در سطح كشور باشد. آخوندي افزود: امروز قدرت بانكهاي كشور براي پرداخت وام و تسهيلات به بخشهاي توليدي و ساير بخشها كاهش يافته است وما در يك تنگناي سختي هستيم كه بايد تلاش كرد تا از آن خارج شويم كه البته يكي از شرايط خروج از اين وضعيت درك شرايط و اعتماد به يكديگر است. وزير راه و شهرسازي، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ارائه لايجه خروج از ركود دولت به مجلس شوراي اسلامي ابراز داشت: در اين لايحه برنامه ريزي شده تا بتوان مطالبات پيمانكاران و عرضه كنندگان كالاها و خدمات به دولت را پرداخت كرد. وي افزود: بايد دفاتر مهندسي احيا شود چرا كه آنها قدرت ايجاد خلق ارزش افزوده دارند و از منابع عمده انساني براي عمران و آباداني كشور به شمار ميروند. آخوندي با بيان اينكه قدرت وامدهي بانكها در سالهاي اخير كاهش يافته است و بيشتر افراد براي سرمايه گذاريهاي خود بيشتر به بانكها تكيه دارند، گفت: حدود 236 هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي انجام پروژههاي عمراني اختصاص يافت كه حدود نيمي از آن تجديد قراردهاي گذشته بوده است. وي با اشاره به ارائه لايحه خروج از ركود توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي گفت: براي عبور از بحرانهاي اقتصادي، فروش 20 هزار ميليارد تومان اوراق بهادار پيشنهاد شده كه با فروش آن بسياري از مشكلات برطرف ميشود. اين لايحه با فوريت به مجلس رفته و در صورت تصويب حركت جديدي را در جامعه صنعتي و مهندسي ايجاد ميكند. آخوندي ادامه داد: براي افزايش سرمايه بانكهاي دولتي 100 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است كه اميدواريم با ايجاد رقابت در سرمايه گذاري با بانكهاي خصوصي، چرخه اقتصادي به حركت درآيد. آخوندي اظهار كرد: دولت درپي پرداخت مطالبات پيمانكاران و عرضه كنندگان كالا و خدمات ازطريق فروش اوراق بهادار و تهاتر است كه اين امر گردش مالي در كشور را افزايش مي دهد. وي افزود: امروز شرايط اداره كشور با توجه به تنگناهاي اقتصادي دولت و بخش خصوصي، بسيار سخت شده است و همه بايد با درك شرايط و ايجاد فضاي همدلي و تعامل و اعتماد متقابل براي خروج از اين وضعيت تلاش كنيم. وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از تخريب محلههاي قديمي به بهانه بازسازي بافت فرسوده شهري گفت: اين محلهها ميراث گرانبهايي است كه از قرنها پيش به جا مانده و بايد نسبت به احيا و حفظ آن تلاش شود. اين عضو هيأت دولت در ادامه بيان كرد: جمعيت قم به صورت وصفناپذيري افزايش يافته و اين انفجار جمعيت در چهار دهه گذشته، فرهنگهاي گوناگون و مشكلات بسياري را به دنبال داشته است. وزير راه و شهرسازي محلههاي قديمي قم را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: نبايد محلههاي قديمي قم را بافت فرسوده فرض كنيم؛ محلههاي چهل اختران، آذر و باغ پنبه ميراث گرانبهايي است كه از قرنهاي گذشته براي ما باقي مانده است كه بايد نسبت به احياي آن تلاش كنيم. وي در خصوص بخش حمل و نقل نيز اظهار داشت: ما امروز ثروتهاي زيادي از محل زيربناهاي جادهاي، ريلي، فرودگاهي و بنادر داريم و در بخش حمل و نقل به دنبال گسترش ارتباطات با كشورهاي همسايه هستيم چرا كه سهم حمل و نقل ما در عرصه جهاني كم است. آخوندي افزود: در طي اين مدت در حوزه درياي عمان فعال شديم و در بندر چابهار نيز سرمايه گذاريهاي خوبي صورت خواهد گرفت و در زمينه حمل نقل ريلي هم پروژه اتصال ريلي خواف به هرات در افغانستان را پيگيري خواهيم كرد. وي در ادامه با اشاره به وضعيت حمل ونقل در استان قم، با بيان اينكه سهم حمل و نقل ريلي نسبت به جاده در قم قابل مقايسه نيست، گفت: دسترسي سريع و آسان و ايمن بين قم و تهران بايد به صورت جدي دنبال شود كه براي اين مهم نيازمند حمل و نقل داخل شبكهاي و حمل و نقل ريلي هستيم. وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشنهاد ايجاد پايانه چند وجهي جاده اي، ريلي و منوريلي در قم، گفت: آزادراه قم ـ گرمسار تاكنون 76 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تا دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد و اميدواريم بزودي ضلع شرقي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نيز بهره برداري شود. وي ابراز داشت: در استان قم نيز با توجه به تردد بسيار در جاده ها و اشباع شدن آزادراه ها، بايد حمل ونقل ريلي رشد و توسعه بيشتري پيدا كند. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: استاندار قم ساخت ترمينال چند وجهي جادهاي، ريلي و مونوريلي را در قم پيشنهاد داد كه موضوع خوبي است و وزارت راه و شهرسازي آن را حمايت و اجرايي شدن آن را دنبال ميكند. آخوندي در خصوص پروژههاي حرم مطهر حضرت معصومه (س) نيز بر تكميل هر چه زودتر آنها تاكيد كرد و افزود: اماكن مقدس ما در قم و مشهد همواره در حال ساخت وساز هستند وحالت كارگاهي دارند و بايد شرايطي را فراهم كرد تا اين ساخت وسازها به زودي به اتمام برسد تا مردم در محيطي مناسب به زيارت خود بپردازند. بازديد از ايستگاه راه آهن داخل شهر وزير راه و شهرسازي شامگاه پنج شنبه پس از شركت در نشست حرفه ورزان و نمايندگان تشكل هاي صنفي و مديران حوزه راه و شهرسازي استان قم از ايستگاه راه آهن داخل شهرقم بازديد كرد. آخوندي در اين بازديد از عزم جدي اين وزارتخانه براي آسان، ايمن سازي و سرعت بخشيدن به زمان سفر از طريق خط ريلي قم- تهران خبر داد. وي در بازديد از ايستگاه راه آهن داخل شهر قم با اشاره به اشباع شدن بزرگراه قم - تهران گفت: اين وزارتخانه دسترسي آسان و ايمن مردم را به شبكه ريلي بين قم و تهران دنبال مي كند كه البته نيازمند اقداماتي در شبكه داخل و خارج از شهر قم است. وزير راه و شهرسازي افزود: زمان سفر بين قم و تهران از طريق راه آهن در حال حاضر يك ساعت و 45 دقيقه است كه اين ميزان بايد كاهش يابد. وي در پايان سفر يك روزه خود به استان قم در ايستگاه راه آهن داخل شهرقم اعلام كرد كه وزارت راه و شهرسازي از ايجاد پايانه چند وجهي و تركيبي جاده ، ريل و منوريل در قم حمايت مي كند
طبقه بندی:فنی مهندسی > عمران
تاریخ خبر:1393/07/07
وزير راه وشهرسازي گفت: قانون نظام ساخت وساز در كشور بزودي تدوين مي شود تا رابطه ميان مالك، سازنده و نظام كنترلي و قانونگذاري، شفاف و روشن باشد و براي اصلاح مبحث دوم مقررات ملي ساختمان گروهي براي اصلاح و بازنگري مأمور شده اند. به گزارش «معماری نیوز» به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي كه شامگاه روز پنج شنبه در سفر به استان قم در نشست حرفه ورزان و نمايندگان تشكل هاي صنفي و مديران حوزه راه و شهرسازي استان قم سخن مي گفت، اظهار داشت: در سالهاي گذشته قانون نظام مهندسي تدوين شده است اما قانون ساخت و ساز هنوز نوشته نشده و از اين لحاظ نيازمند بازنويسي مجدد است. وزيرراه و شهرسازي در خصوص مبحث دوم مقررات ملي ساختمان نيز اظهار داشت: گروهي را براي اصلاح و بازنگري اين مبحث از نظام مهندسي مامور كردهايم چرا كه مبحث دوم داراي نارساييها و ايراداتي است. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تنگناهاي اقتصادي گفت: در سال هاي اخير بودجههاي عمراني كشور در مقايسه با گذشته به نسبت كاهش چشمگيري داشته است و امروز بودجه عمراني كمتر از ۳۰ هزار ميليارد تومان است كه نميتواند جوابگوي پروژههاي مختلف در سطح كشور باشد. آخوندي افزود: امروز قدرت بانكهاي كشور براي پرداخت وام و تسهيلات به بخشهاي توليدي و ساير بخشها كاهش يافته است وما در يك تنگناي سختي هستيم كه بايد تلاش كرد تا از آن خارج شويم كه البته يكي از شرايط خروج از اين وضعيت درك شرايط و اعتماد به يكديگر است. وزير راه و شهرسازي، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ارائه لايجه خروج از ركود دولت به مجلس شوراي اسلامي ابراز داشت: در اين لايحه برنامه ريزي شده تا بتوان مطالبات پيمانكاران و عرضه كنندگان كالاها و خدمات به دولت را پرداخت كرد. وي افزود: بايد دفاتر مهندسي احيا شود چرا كه آنها قدرت ايجاد خلق ارزش افزوده دارند و از منابع عمده انساني براي عمران و آباداني كشور به شمار ميروند. آخوندي با بيان اينكه قدرت وامدهي بانكها در سالهاي اخير كاهش يافته است و بيشتر افراد براي سرمايه گذاريهاي خود بيشتر به بانكها تكيه دارند، گفت: حدود 236 هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي انجام پروژههاي عمراني اختصاص يافت كه حدود نيمي از آن تجديد قراردهاي گذشته بوده است. وي با اشاره به ارائه لايحه خروج از ركود توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي گفت: براي عبور از بحرانهاي اقتصادي، فروش 20 هزار ميليارد تومان اوراق بهادار پيشنهاد شده كه با فروش آن بسياري از مشكلات برطرف ميشود. اين لايحه با فوريت به مجلس رفته و در صورت تصويب حركت جديدي را در جامعه صنعتي و مهندسي ايجاد ميكند. آخوندي ادامه داد: براي افزايش سرمايه بانكهاي دولتي 100 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است كه اميدواريم با ايجاد رقابت در سرمايه گذاري با بانكهاي خصوصي، چرخه اقتصادي به حركت درآيد. آخوندي اظهار كرد: دولت درپي پرداخت مطالبات پيمانكاران و عرضه كنندگان كالا و خدمات ازطريق فروش اوراق بهادار و تهاتر است كه اين امر گردش مالي در كشور را افزايش مي دهد. وي افزود: امروز شرايط اداره كشور با توجه به تنگناهاي اقتصادي دولت و بخش خصوصي، بسيار سخت شده است و همه بايد با درك شرايط و ايجاد فضاي همدلي و تعامل و اعتماد متقابل براي خروج از اين وضعيت تلاش كنيم. وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از تخريب محلههاي قديمي به بهانه بازسازي بافت فرسوده شهري گفت: اين محلهها ميراث گرانبهايي است كه از قرنها پيش به جا مانده و بايد نسبت به احيا و حفظ آن تلاش شود. اين عضو هيأت دولت در ادامه بيان كرد: جمعيت قم به صورت وصفناپذيري افزايش يافته و اين انفجار جمعيت در چهار دهه گذشته، فرهنگهاي گوناگون و مشكلات بسياري را به دنبال داشته است. وزير راه و شهرسازي محلههاي قديمي قم را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: نبايد محلههاي قديمي قم را بافت فرسوده فرض كنيم؛ محلههاي چهل اختران، آذر و باغ پنبه ميراث گرانبهايي است كه از قرنهاي گذشته براي ما باقي مانده است كه بايد نسبت به احياي آن تلاش كنيم. وي در خصوص بخش حمل و نقل نيز اظهار داشت: ما امروز ثروتهاي زيادي از محل زيربناهاي جادهاي، ريلي، فرودگاهي و بنادر داريم و در بخش حمل و نقل به دنبال گسترش ارتباطات با كشورهاي همسايه هستيم چرا كه سهم حمل و نقل ما در عرصه جهاني كم است. آخوندي افزود: در طي اين مدت در حوزه درياي عمان فعال شديم و در بندر چابهار نيز سرمايه گذاريهاي خوبي صورت خواهد گرفت و در زمينه حمل نقل ريلي هم پروژه اتصال ريلي خواف به هرات در افغانستان را پيگيري خواهيم كرد. وي در ادامه با اشاره به وضعيت حمل ونقل در استان قم، با بيان اينكه سهم حمل و نقل ريلي نسبت به جاده در قم قابل مقايسه نيست، گفت: دسترسي سريع و آسان و ايمن بين قم و تهران بايد به صورت جدي دنبال شود كه براي اين مهم نيازمند حمل و نقل داخل شبكهاي و حمل و نقل ريلي هستيم. وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشنهاد ايجاد پايانه چند وجهي جاده اي، ريلي و منوريلي در قم، گفت: آزادراه قم ـ گرمسار تاكنون 76 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تا دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد و اميدواريم بزودي ضلع شرقي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نيز بهره برداري شود. وي ابراز داشت: در استان قم نيز با توجه به تردد بسيار در جاده ها و اشباع شدن آزادراه ها، بايد حمل ونقل ريلي رشد و توسعه بيشتري پيدا كند. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: استاندار قم ساخت ترمينال چند وجهي جادهاي، ريلي و مونوريلي را در قم پيشنهاد داد كه موضوع خوبي است و وزارت راه و شهرسازي آن را حمايت و اجرايي شدن آن را دنبال ميكند. آخوندي در خصوص پروژههاي حرم مطهر حضرت معصومه (س) نيز بر تكميل هر چه زودتر آنها تاكيد كرد و افزود: اماكن مقدس ما در قم و مشهد همواره در حال ساخت وساز هستند وحالت كارگاهي دارند و بايد شرايطي را فراهم كرد تا اين ساخت وسازها به زودي به اتمام برسد تا مردم در محيطي مناسب به زيارت خود بپردازند. بازديد از ايستگاه راه آهن داخل شهر وزير راه و شهرسازي شامگاه پنج شنبه پس از شركت در نشست حرفه ورزان و نمايندگان تشكل هاي صنفي و مديران حوزه راه و شهرسازي استان قم از ايستگاه راه آهن داخل شهرقم بازديد كرد. آخوندي در اين بازديد از عزم جدي اين وزارتخانه براي آسان، ايمن سازي و سرعت بخشيدن به زمان سفر از طريق خط ريلي قم- تهران خبر داد. وي در بازديد از ايستگاه راه آهن داخل شهر قم با اشاره به اشباع شدن بزرگراه قم - تهران گفت: اين وزارتخانه دسترسي آسان و ايمن مردم را به شبكه ريلي بين قم و تهران دنبال مي كند كه البته نيازمند اقداماتي در شبكه داخل و خارج از شهر قم است. وزير راه و شهرسازي افزود: زمان سفر بين قم و تهران از طريق راه آهن در حال حاضر يك ساعت و 45 دقيقه است كه اين ميزان بايد كاهش يابد. وي در پايان سفر يك روزه خود به استان قم در ايستگاه راه آهن داخل شهرقم اعلام كرد كه وزارت راه و شهرسازي از ايجاد پايانه چند وجهي و تركيبي جاده ، ريل و منوريل در قم حمايت مي كند