روابط عمومی سایت
21st September 2014, 12:01 AM
http://uc-njavan.ir/images/lsx0nnqr4gtv91w0vkkn.jpg (http://uc-njavan.ir/images/lsx0nnqr4gtv91w0vkkn.jpg)
با سلام و درود فراوان خدمت کاربران عزیز انجمن [golrooz]
فرارسیدن 30 شهریور روز گفتگوی تمدن ها رو به شما اندیشمندان و فرهیختگان
سایت علمی نخبگان جوان تبریک گفته با آرزوی اینکه صلح و امنیتی جهانی در مدد
باریتعالی در لوای بیرق گفتگوی تمدن ها در جهان حاکم گردد [golrooz]
ارتباط تمدنها و فرهنگ میان نسلهای مختلف در غنیسازی فکر، تمدن و فرهنگ انسانها سهیم …
ارتباط تمدنها و فرهنگ میان نسلهای مختلف در غنیسازی فکر، تمدن و فرهنگ انسانها سهیم بوده است. گفت و گوی میان فرهنگها و تمدنها در نزدیک ساختن ملتها و دولتها و از بین بردن موانع ارتباط آنها با یکدیگر نقش بسزایی دارد.
ایده گفت و گوی تمدنها برای اولینبار از سوی سید محمدخاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان مطرح شد که از سوی جوامع داخلی و خارجی خصوصاً سازمان ملل متحد مورد استقبال قرارگرفت تا آنجا که دیبر کل سازمان ملل سال ۲۰۰۱ را سال گفت و گوی تمدنها نامگذاری کرد.
۳۰ شهریور ماه نام روز گفت وگوی تمدنها نامگذاری شد.
روز گفتوگو یا سال گفتوگوی تمدنها زمینهای برای تسری دادن گفت وگو و گفت وگوی تمدنها به عرصههای دیگر است.
امروزه که فرهنگها تأثیرگذارتر از موضع مستقیم سیاست هستند، مشترکاتی در حوزههای فرهنگی میتوان یافت که بر حوزههای سیاسی مقدم بوده و از رخداد بسیاری از آنها جلوگیری میکند.
حاملان این مقوله عالمان ادیان، اندیشمندان، هنرمندان، محققان، نهادهای مدنی و فرهنگی و علمی هستند که با درایت کامل میتوانند زمینهساز و تغذیه کننده بسیاری از نیازهای فکری و روانی بشر امروز گردند
http://uc-njavan.ir/images/v5utpvzvt583cm1gq2dc.jpg (http://uc-njavan.ir/images/v5utpvzvt583cm1gq2dc.jpg)
هیچ قومی بدون اندیشه اخلاق به تمدن نرسیده و هیچ تمدنی بدون سخت کوشی و قناعت و اخلاق پایدار است.
اندیشه همچون باران رحمت غبار از رخ فرهنگ و تمدن می زاید و حقیقت هستی را صیقل می دهد تمدنها همواره نیازمند بازبینی و باز آفرینی جهت و مقصد خود هستند واین میسر نیست مگر با مبادله اندیشه و تجربه میان فرهنگها و تمدن های گوناگون . فرهنگ و تمدن غرب که هم دین و هم حکمت اخلاقیش وامدار است با پیوند خلاقیت علمی شگرف در قرون اخیر از بستر تاریخی و مبدا محرکه خود جدا مانده است .
شرق نیز که زمانی سلسله گردان اندیشه و حکمت بود دیر زمانی به خواب گران رفت . اکنون طبل بیداری شرق نواخته شده است . در سوگ زمان از دست رفته نباید گریست باید از گذشته پند گرفت و آینده را دوباره ترسیم کرد .
اندیشه ها را باید میدان داد و تفسیر مجددی از معنای زندگی با همه ارزشها و آرمانها یش ارائه داد فرهنگ و تمدن را مطابق شان و مرتبه دنیای امروز باید بازسازی ومبادله کرد قرن ۲۱ و آغاز هزاره سوم میلادی فرصتی گران مایه برای باز اندیشی در فلسفه حیات و معنای زندگی در دوران فرامدرن است.
گفتگوی تمدنهای شرق و غرب در چنین عرصه ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای همگرایی انسانها فارغ از رنگ، نژاد، آیین و سرزمین است.
باشد که ملتهای ما و فرهیختگان و اندیشه ورزان نقش تاریخی خود را در این برهه به شایستگی بازی کنند .
اسلام در این باره می گوید:
(ا ی گروه مومنان همه به صلح در آیید و از گامهای شیطان پیروزی نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است)
یا ایها الذین آمنو دخلو فی السلم کافه
سلم اسلام مفهوم سازش و صلح را دارد .
یعنی اینکه ای گروه انسانها همه در اردوگاه حقیقی صلح وارد شوید وبا هم سازش داشته باشید نجنگید اسلام حامل رسالتی است به نام صلح و سازش درجهان که انسانها را به آرامش و صلح دعوت می کنند.
گفتگو:
عبارت از فرایند آفرینی تعاملی دو یا چند گوینده است که هدف از آن رسیدن به نتیجه ای کلی و نسبی در حد فاصل مدارا وتضاد است در گفتگو می کوشیم به تفاهم د ست یابیم هر چند گفتگو لزوما" به تفاهم منجر نمی شود و این در حالی است که به شکست گفتگو تضاد سر می گیرد ، گفتگو محاوره نیست، زیرا در محاوره لزوما" حصول نتیجه ای کلی مد نظر نیست و موضوعات هم کاملا" مشخص نیستند و بستگی به شرایط مکانی و زمانی دارند.
گفتگو گفتن نیست ، بلکه شنیدن نیز هست بدین سان گفت وگو ،وسیله یافتن ارزشهای مشترکی است که بایستی مبنای عمل قرار گیرد و از حیث تحقق شرایط اشاعه تمدن ، شالوده جامه مدنی را تشکیل دهد.
http://uc-njavan.ir/images/ktm2ijyninr6trukn8p.jpg (http://uc-njavan.ir/images/ktm2ijyninr6trukn8p.jpg)
تمدن:
نظمی اجتماعی که در نتیجه وجود خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند ظهور تمدن هنگامی امکان پذیر است که هرج ومرج و ناامنی پایان پذیر باشد .
چون فقط هنگام از بین رفتن ترس است که کنجکاوی و احتیاج به اختراع به کار می افتد و انسان خود را تسلیم غریزه ای می کند که او را به شکل طبیعی به راه کسب علم و معرفت تهیه وسایل بهبود زندگی سوق می دهد .
مفهوم تمدن معادل کلمه civilization در انگلیسی و یا civilization در فرانسه است که از ریشه لاتین civilis به معنای شهروند ، گرفته شده است.
فرهنگ:
فرهنگ مجموعه پیچیده ای است شامل دانش عقیده هنر قانون اخلاق اداب و رسوم و دیگر استعدادها و عادات که انسان به عنوان عضوی از جامعه به دست می آورد.
صلح:
نبودن جنگ و در گیری در روابط انسانها و استفاده از روشهای سیاسی یعنی مذاکره بحث و گفتگو برای حل اختلاف و پیدا کردن راه حل.
جهانی شدن :
جهانی شدن را می توان به صورت شدید روابط اجتماعی در سرتاسر جهان تعریف کرده که در آن جوامع دور از هم طوری به یکدیگر وابسته می شوند که حوادث محلی از رویدادهای تاثیر می پذیرند که از مناطق دور دست شکل می گیرند وبر آنها تا ثیر می گذارد.
امنیت :
یک مفهوم روانی ، نسبی و غیر ثابت است که برخی از کارشناسان علوم اجتماعی آن را مانند صحت و سلامت در بدن انسان می دانند و عواملی مانند: بی ثباتی سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی، و گسترش ابعاد جرایم در این زمینه ها را از عوامل بر هم زننده آن به حساب می آورند. در سطح کلان (macro )امنیت عبارت از امنیت ملی و بین الملی
امنیت ملی:
ایجاد شرایطی که در آن دولت ملت با اطمینان خاطر از فقدان هر گونه(national security) تهدید یا مقابله با این تهدیدات و اقدامات به زندگی ادامه دهد.
http://uc-njavan.ir/images/cm0zsrbm48c5h6uudooe.jpg (http://uc-njavan.ir/images/cm0zsrbm48c5h6uudooe.jpg)
سازمان ملل:
پس از جنگ جهانی اول ، جامعه ملل به وجود آمد، با پیشنهاد ویلسن، رئیس جمهور آمریکا، که در اصول چهارده گانه خود را با هدف حفظ صلح ، داوری در مورد اختلاف بین کشور ها و ترویج همکاری بین المللی گنجانیده بود . در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۴۱ روزولت ، وینستون و چرچیل نخست وزیر بریتانیا اعلامیه مشترکی صادر کردند ودر آن پاره ای از اصول مشترک سیاسی ملل دو کشور خویش را بیان کرده اند .
که امیدشان به آینده بهتر بر اساس این اصول بود، در تاریخ ۲۵ آوریل نمایندگان ۵۰ دولت برای شرکت در کنفرانسی که رسما" کنفرانس ملل متحد درباره سازمان ملل نامیده شده در سانفرانسیسکو گرد آمدند و ارکان اصلی منشور ملل متحد را تصویب کردند.
این ارکان عبارتند از
۱) مجمع عمومی
۲) شورای امنیت
۳) شورای اقتصادی اجتماعی
۴) شورای قیومیت۵ دیوان بین المللی دادگستری و دبیر خانه می باشد.
پس ازآن مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۰ میلادی را سال (بین المللی فرهنگ صلح) اعلام نمود سال ۲۰۰۱ میلادی را نیز پیشنهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای خاتمی سال گفت و گوی تمدنها نام گذاری شد.
این پیشنهاد نوین بخش آن است که جامعه جهانی آهنگ آن را دارد تا استوارتر از گذشته به سوی تفاهم ، صلح ، همزیستی مسالمت آمیز گام بردارد.
ویژگی مهم گفتمان تمدنها ، این است که در بیش از نیم قرن تاسیس سازمان ملل متحده این پیشنهادی بوده که بیشترین فراپوشی را از نظر منافع جهانی و بیشترین مخاطره را برای ابر قدرت ها و کمپانیهای بزرگ تسلیحاتی و نظامی به دنبال داشته است. بی گمان اندیشه دنیای بدن جنگ ، اندیشه تشنج زدایی وصلح گرایی ، به برقراری توازن قدرت در سطح جهانی کمک خواهد کرد .
از همین روست که پس از طرح موضوع گفتگوی تمدنها در سازمان ملل متحد ((تئوریها و اندیشه های صلح)) در کنار دروس پایه ای و چند ساله تئوریها و اندیشه های جنگ در دانشگاههای معتبر جهان از جمله دانشگاههای آلمان پا می گیرد. نکته دیگر در اینکه تلاشهای دشمنان در طول سالهای گذشته به منظور تخریب، چهره ایران را تا اندازه زیادی خنثی کرده ودر سطح جهانی وجهه تازه ای به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است.
اگر دولت های حاکم بخواهند به عنوان نماینده یک تمدن یا فرهنگ جا افتاده وارد عرصه گفتگو شوند باید نخست تکلیف خودشان را با ملتها و تمدن فرهنگ غالب آنها معلوم کنند و بالاتر از همه کوشش کنند با شاخص کردن اندیشه ها وارزشهای عام و جهان شمول و قابل مبادله تمدن خود ، متاعی برای عرصه به تمدنهای دیگر تدارک بینند .
در غرب شناسی ( جناب آقای خاتمی) اولین نکته ای که به وضوح نمایان می گردد چند لایه دیدن این مفهوم و تمدن است. به این معنی که وی به شدت بر علیه طرز تفکر که غرب را به یک چوب می راندو یا شیفته او میگردد مخالفت نشان می دهد و بر این نظر است که به بزرگترین حادثه علم جدید باید عمیق تر و جدی تر نگریست.
پیشنهاد گفتگوی تمدنها در زمانی مطرح می شود که جهانی شدن در صورت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن امری مسلم و مختوم انگاشته شده است . اما اگر همه جهان در یک مسیر سیر کند و تمام اقوام و ملل به سوی مقصد واحد راه بسپارد پایان تجدد و تاریخ خواهد بود و دیگر گفت گوی تمدنها چه وجهی می تواند داشته باشد ؟
گفتگوی تمدنها در حقیقت پاسخی است به سودای جهانی شدن یا درست بگویم تذکری است به وضعیتی که جهانی شدن در آن در شرف تمامیت یافتن است .
اصل گفت گوی تمدنها بر این اصل است که تمده غالب کنونی تمدن مطلق نیست و تاریخ غربی تاریخ همه اقوام نمی باشد و شاید بتوان گفت : اولین ومهمترین فلسفه وجودی حکومت نزد ملتها استقرار و امنیت است که باید در جامعه از مهمترین دل مشغولیهای مسئولان حکومتی باشد.
زیرا پس از برقراری هر نوع حکومت اولین انتظار جامعه از حکومت برقراری شرایط عادی و فعالیت و زندگی برای همگان است بدون امنیت در هیچ زمینه ای چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توسعه ایجاد نخواهد شد.
http://uc-njavan.ir/images/jvq4ucwjy8eh64xr9vtr.jpg (http://uc-njavan.ir/images/jvq4ucwjy8eh64xr9vtr.jpg)
اثراتی که جنگ جهانی اول و دوم از خود به جا گذاشت که حتی نقش تخریبی آن دامنگیر نظام خانواده و سبب فروپاشی و ایجاد بحران در جامه شد و انسانها را با بحرانهای اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی در عصر مدرن مواجه ساخته است .
این مسئله ما را بیش از پیش وا می دارد تا به موضوع صلح و امنیت در جهان بپردازیم خصوصا" محققان و اندیشمندان باید نگاه دقیق تری و ژرف تری نسبت به صلح و امنیت در جهان بحرانی که امروزه نیز با آن مواجه هستیم داشته باشند.
گفتگوی تمدنها امروز که تحت نظارت سازمان ملل صورت می گیرد می تواند کمک کند تا هنجارها ترجیحات و ارزشهای فرهنگی به ویژه آنها که به تمدنهای غیر غربی تعلق دارد در دگرگون سازی سازمانهای بین الملل مد نظر قرار گیرد و حقوق بین الملل با فرهنگ جهانی سریع و بالنده ای که در دوران انفجار بی سابقه اطلاعات در حال سر برآوردن است تا هماهنگ تر باشد .
اهمیت و شکیبایی در روابط بین الملل و نقش مهم گفت و گو به عنوان ابزاری برای رسیدن به درک مشترک، از میان برداشتن تهدید های مطرح برای صلح ، و تقویت تعامل و تبادل میان فرهنگهاتاکید می شود .
از والاترین دستاورد های این قرن پذیرش ضرورت و اهمیت گفتگو و جلو گیری از کار برد زور ، توسعه ، تعامل و تفاهم در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و تقویت مبنای آزادی و عدالت و حقوق انسانی است. استقرار و توسعه و مد نیت، چه در صحنه کشورها و چه در پهنه جهانی ، در گرو گفتگو میان جوامع و تمدنها با سلایق،آراء و نظرات متفاوت است .
اگر بشریت در آستانه هزاره و قرن آتی تلاش و همت خود را برنهادینه کردن گفت و گو جای گزین خصومت و ستیزه جویی با تفاهم و گفت و گو استقرار سازد دستاورد ارزشمندی برای نسل آتی به ارمغان آورده است.
با سلام و درود فراوان خدمت کاربران عزیز انجمن [golrooz]
فرارسیدن 30 شهریور روز گفتگوی تمدن ها رو به شما اندیشمندان و فرهیختگان
سایت علمی نخبگان جوان تبریک گفته با آرزوی اینکه صلح و امنیتی جهانی در مدد
باریتعالی در لوای بیرق گفتگوی تمدن ها در جهان حاکم گردد [golrooz]
ارتباط تمدنها و فرهنگ میان نسلهای مختلف در غنیسازی فکر، تمدن و فرهنگ انسانها سهیم …
ارتباط تمدنها و فرهنگ میان نسلهای مختلف در غنیسازی فکر، تمدن و فرهنگ انسانها سهیم بوده است. گفت و گوی میان فرهنگها و تمدنها در نزدیک ساختن ملتها و دولتها و از بین بردن موانع ارتباط آنها با یکدیگر نقش بسزایی دارد.
ایده گفت و گوی تمدنها برای اولینبار از سوی سید محمدخاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان مطرح شد که از سوی جوامع داخلی و خارجی خصوصاً سازمان ملل متحد مورد استقبال قرارگرفت تا آنجا که دیبر کل سازمان ملل سال ۲۰۰۱ را سال گفت و گوی تمدنها نامگذاری کرد.
۳۰ شهریور ماه نام روز گفت وگوی تمدنها نامگذاری شد.
روز گفتوگو یا سال گفتوگوی تمدنها زمینهای برای تسری دادن گفت وگو و گفت وگوی تمدنها به عرصههای دیگر است.
امروزه که فرهنگها تأثیرگذارتر از موضع مستقیم سیاست هستند، مشترکاتی در حوزههای فرهنگی میتوان یافت که بر حوزههای سیاسی مقدم بوده و از رخداد بسیاری از آنها جلوگیری میکند.
حاملان این مقوله عالمان ادیان، اندیشمندان، هنرمندان، محققان، نهادهای مدنی و فرهنگی و علمی هستند که با درایت کامل میتوانند زمینهساز و تغذیه کننده بسیاری از نیازهای فکری و روانی بشر امروز گردند
http://uc-njavan.ir/images/v5utpvzvt583cm1gq2dc.jpg (http://uc-njavan.ir/images/v5utpvzvt583cm1gq2dc.jpg)
هیچ قومی بدون اندیشه اخلاق به تمدن نرسیده و هیچ تمدنی بدون سخت کوشی و قناعت و اخلاق پایدار است.
اندیشه همچون باران رحمت غبار از رخ فرهنگ و تمدن می زاید و حقیقت هستی را صیقل می دهد تمدنها همواره نیازمند بازبینی و باز آفرینی جهت و مقصد خود هستند واین میسر نیست مگر با مبادله اندیشه و تجربه میان فرهنگها و تمدن های گوناگون . فرهنگ و تمدن غرب که هم دین و هم حکمت اخلاقیش وامدار است با پیوند خلاقیت علمی شگرف در قرون اخیر از بستر تاریخی و مبدا محرکه خود جدا مانده است .
شرق نیز که زمانی سلسله گردان اندیشه و حکمت بود دیر زمانی به خواب گران رفت . اکنون طبل بیداری شرق نواخته شده است . در سوگ زمان از دست رفته نباید گریست باید از گذشته پند گرفت و آینده را دوباره ترسیم کرد .
اندیشه ها را باید میدان داد و تفسیر مجددی از معنای زندگی با همه ارزشها و آرمانها یش ارائه داد فرهنگ و تمدن را مطابق شان و مرتبه دنیای امروز باید بازسازی ومبادله کرد قرن ۲۱ و آغاز هزاره سوم میلادی فرصتی گران مایه برای باز اندیشی در فلسفه حیات و معنای زندگی در دوران فرامدرن است.
گفتگوی تمدنهای شرق و غرب در چنین عرصه ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای همگرایی انسانها فارغ از رنگ، نژاد، آیین و سرزمین است.
باشد که ملتهای ما و فرهیختگان و اندیشه ورزان نقش تاریخی خود را در این برهه به شایستگی بازی کنند .
اسلام در این باره می گوید:
(ا ی گروه مومنان همه به صلح در آیید و از گامهای شیطان پیروزی نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است)
یا ایها الذین آمنو دخلو فی السلم کافه
سلم اسلام مفهوم سازش و صلح را دارد .
یعنی اینکه ای گروه انسانها همه در اردوگاه حقیقی صلح وارد شوید وبا هم سازش داشته باشید نجنگید اسلام حامل رسالتی است به نام صلح و سازش درجهان که انسانها را به آرامش و صلح دعوت می کنند.
گفتگو:
عبارت از فرایند آفرینی تعاملی دو یا چند گوینده است که هدف از آن رسیدن به نتیجه ای کلی و نسبی در حد فاصل مدارا وتضاد است در گفتگو می کوشیم به تفاهم د ست یابیم هر چند گفتگو لزوما" به تفاهم منجر نمی شود و این در حالی است که به شکست گفتگو تضاد سر می گیرد ، گفتگو محاوره نیست، زیرا در محاوره لزوما" حصول نتیجه ای کلی مد نظر نیست و موضوعات هم کاملا" مشخص نیستند و بستگی به شرایط مکانی و زمانی دارند.
گفتگو گفتن نیست ، بلکه شنیدن نیز هست بدین سان گفت وگو ،وسیله یافتن ارزشهای مشترکی است که بایستی مبنای عمل قرار گیرد و از حیث تحقق شرایط اشاعه تمدن ، شالوده جامه مدنی را تشکیل دهد.
http://uc-njavan.ir/images/ktm2ijyninr6trukn8p.jpg (http://uc-njavan.ir/images/ktm2ijyninr6trukn8p.jpg)
تمدن:
نظمی اجتماعی که در نتیجه وجود خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند ظهور تمدن هنگامی امکان پذیر است که هرج ومرج و ناامنی پایان پذیر باشد .
چون فقط هنگام از بین رفتن ترس است که کنجکاوی و احتیاج به اختراع به کار می افتد و انسان خود را تسلیم غریزه ای می کند که او را به شکل طبیعی به راه کسب علم و معرفت تهیه وسایل بهبود زندگی سوق می دهد .
مفهوم تمدن معادل کلمه civilization در انگلیسی و یا civilization در فرانسه است که از ریشه لاتین civilis به معنای شهروند ، گرفته شده است.
فرهنگ:
فرهنگ مجموعه پیچیده ای است شامل دانش عقیده هنر قانون اخلاق اداب و رسوم و دیگر استعدادها و عادات که انسان به عنوان عضوی از جامعه به دست می آورد.
صلح:
نبودن جنگ و در گیری در روابط انسانها و استفاده از روشهای سیاسی یعنی مذاکره بحث و گفتگو برای حل اختلاف و پیدا کردن راه حل.
جهانی شدن :
جهانی شدن را می توان به صورت شدید روابط اجتماعی در سرتاسر جهان تعریف کرده که در آن جوامع دور از هم طوری به یکدیگر وابسته می شوند که حوادث محلی از رویدادهای تاثیر می پذیرند که از مناطق دور دست شکل می گیرند وبر آنها تا ثیر می گذارد.
امنیت :
یک مفهوم روانی ، نسبی و غیر ثابت است که برخی از کارشناسان علوم اجتماعی آن را مانند صحت و سلامت در بدن انسان می دانند و عواملی مانند: بی ثباتی سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی، و گسترش ابعاد جرایم در این زمینه ها را از عوامل بر هم زننده آن به حساب می آورند. در سطح کلان (macro )امنیت عبارت از امنیت ملی و بین الملی
امنیت ملی:
ایجاد شرایطی که در آن دولت ملت با اطمینان خاطر از فقدان هر گونه(national security) تهدید یا مقابله با این تهدیدات و اقدامات به زندگی ادامه دهد.
http://uc-njavan.ir/images/cm0zsrbm48c5h6uudooe.jpg (http://uc-njavan.ir/images/cm0zsrbm48c5h6uudooe.jpg)
سازمان ملل:
پس از جنگ جهانی اول ، جامعه ملل به وجود آمد، با پیشنهاد ویلسن، رئیس جمهور آمریکا، که در اصول چهارده گانه خود را با هدف حفظ صلح ، داوری در مورد اختلاف بین کشور ها و ترویج همکاری بین المللی گنجانیده بود . در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۴۱ روزولت ، وینستون و چرچیل نخست وزیر بریتانیا اعلامیه مشترکی صادر کردند ودر آن پاره ای از اصول مشترک سیاسی ملل دو کشور خویش را بیان کرده اند .
که امیدشان به آینده بهتر بر اساس این اصول بود، در تاریخ ۲۵ آوریل نمایندگان ۵۰ دولت برای شرکت در کنفرانسی که رسما" کنفرانس ملل متحد درباره سازمان ملل نامیده شده در سانفرانسیسکو گرد آمدند و ارکان اصلی منشور ملل متحد را تصویب کردند.
این ارکان عبارتند از
۱) مجمع عمومی
۲) شورای امنیت
۳) شورای اقتصادی اجتماعی
۴) شورای قیومیت۵ دیوان بین المللی دادگستری و دبیر خانه می باشد.
پس ازآن مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۰ میلادی را سال (بین المللی فرهنگ صلح) اعلام نمود سال ۲۰۰۱ میلادی را نیز پیشنهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای خاتمی سال گفت و گوی تمدنها نام گذاری شد.
این پیشنهاد نوین بخش آن است که جامعه جهانی آهنگ آن را دارد تا استوارتر از گذشته به سوی تفاهم ، صلح ، همزیستی مسالمت آمیز گام بردارد.
ویژگی مهم گفتمان تمدنها ، این است که در بیش از نیم قرن تاسیس سازمان ملل متحده این پیشنهادی بوده که بیشترین فراپوشی را از نظر منافع جهانی و بیشترین مخاطره را برای ابر قدرت ها و کمپانیهای بزرگ تسلیحاتی و نظامی به دنبال داشته است. بی گمان اندیشه دنیای بدن جنگ ، اندیشه تشنج زدایی وصلح گرایی ، به برقراری توازن قدرت در سطح جهانی کمک خواهد کرد .
از همین روست که پس از طرح موضوع گفتگوی تمدنها در سازمان ملل متحد ((تئوریها و اندیشه های صلح)) در کنار دروس پایه ای و چند ساله تئوریها و اندیشه های جنگ در دانشگاههای معتبر جهان از جمله دانشگاههای آلمان پا می گیرد. نکته دیگر در اینکه تلاشهای دشمنان در طول سالهای گذشته به منظور تخریب، چهره ایران را تا اندازه زیادی خنثی کرده ودر سطح جهانی وجهه تازه ای به جمهوری اسلامی ایران بخشیده است.
اگر دولت های حاکم بخواهند به عنوان نماینده یک تمدن یا فرهنگ جا افتاده وارد عرصه گفتگو شوند باید نخست تکلیف خودشان را با ملتها و تمدن فرهنگ غالب آنها معلوم کنند و بالاتر از همه کوشش کنند با شاخص کردن اندیشه ها وارزشهای عام و جهان شمول و قابل مبادله تمدن خود ، متاعی برای عرصه به تمدنهای دیگر تدارک بینند .
در غرب شناسی ( جناب آقای خاتمی) اولین نکته ای که به وضوح نمایان می گردد چند لایه دیدن این مفهوم و تمدن است. به این معنی که وی به شدت بر علیه طرز تفکر که غرب را به یک چوب می راندو یا شیفته او میگردد مخالفت نشان می دهد و بر این نظر است که به بزرگترین حادثه علم جدید باید عمیق تر و جدی تر نگریست.
پیشنهاد گفتگوی تمدنها در زمانی مطرح می شود که جهانی شدن در صورت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آن امری مسلم و مختوم انگاشته شده است . اما اگر همه جهان در یک مسیر سیر کند و تمام اقوام و ملل به سوی مقصد واحد راه بسپارد پایان تجدد و تاریخ خواهد بود و دیگر گفت گوی تمدنها چه وجهی می تواند داشته باشد ؟
گفتگوی تمدنها در حقیقت پاسخی است به سودای جهانی شدن یا درست بگویم تذکری است به وضعیتی که جهانی شدن در آن در شرف تمامیت یافتن است .
اصل گفت گوی تمدنها بر این اصل است که تمده غالب کنونی تمدن مطلق نیست و تاریخ غربی تاریخ همه اقوام نمی باشد و شاید بتوان گفت : اولین ومهمترین فلسفه وجودی حکومت نزد ملتها استقرار و امنیت است که باید در جامعه از مهمترین دل مشغولیهای مسئولان حکومتی باشد.
زیرا پس از برقراری هر نوع حکومت اولین انتظار جامعه از حکومت برقراری شرایط عادی و فعالیت و زندگی برای همگان است بدون امنیت در هیچ زمینه ای چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توسعه ایجاد نخواهد شد.
http://uc-njavan.ir/images/jvq4ucwjy8eh64xr9vtr.jpg (http://uc-njavan.ir/images/jvq4ucwjy8eh64xr9vtr.jpg)
اثراتی که جنگ جهانی اول و دوم از خود به جا گذاشت که حتی نقش تخریبی آن دامنگیر نظام خانواده و سبب فروپاشی و ایجاد بحران در جامه شد و انسانها را با بحرانهای اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی در عصر مدرن مواجه ساخته است .
این مسئله ما را بیش از پیش وا می دارد تا به موضوع صلح و امنیت در جهان بپردازیم خصوصا" محققان و اندیشمندان باید نگاه دقیق تری و ژرف تری نسبت به صلح و امنیت در جهان بحرانی که امروزه نیز با آن مواجه هستیم داشته باشند.
گفتگوی تمدنها امروز که تحت نظارت سازمان ملل صورت می گیرد می تواند کمک کند تا هنجارها ترجیحات و ارزشهای فرهنگی به ویژه آنها که به تمدنهای غیر غربی تعلق دارد در دگرگون سازی سازمانهای بین الملل مد نظر قرار گیرد و حقوق بین الملل با فرهنگ جهانی سریع و بالنده ای که در دوران انفجار بی سابقه اطلاعات در حال سر برآوردن است تا هماهنگ تر باشد .
اهمیت و شکیبایی در روابط بین الملل و نقش مهم گفت و گو به عنوان ابزاری برای رسیدن به درک مشترک، از میان برداشتن تهدید های مطرح برای صلح ، و تقویت تعامل و تبادل میان فرهنگهاتاکید می شود .
از والاترین دستاورد های این قرن پذیرش ضرورت و اهمیت گفتگو و جلو گیری از کار برد زور ، توسعه ، تعامل و تفاهم در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و تقویت مبنای آزادی و عدالت و حقوق انسانی است. استقرار و توسعه و مد نیت، چه در صحنه کشورها و چه در پهنه جهانی ، در گرو گفتگو میان جوامع و تمدنها با سلایق،آراء و نظرات متفاوت است .
اگر بشریت در آستانه هزاره و قرن آتی تلاش و همت خود را برنهادینه کردن گفت و گو جای گزین خصومت و ستیزه جویی با تفاهم و گفت و گو استقرار سازد دستاورد ارزشمندی برای نسل آتی به ارمغان آورده است.