ریپورتر
3rd August 2009, 12:43 PM
http://www.kouransaz.com/mypic/kouransaz.cop1.jpg
تعویض یک کمپرسور معیوب در سیستم های تبرید، کار چندان راحتی نیست و گاهی با صرف هزینه بسیار همراه است. اگر به این نتیجه رسیدیم که کمپرسور سیستم ترید معیوب است ، پیش از هر اقدامی بایستی صحت این موضوع به اثبات برسد. چرا که در برخی مواقع ، درست پس از تعویض کمپرسور مشخص شده که اشکال از کمپرسور نبوده است. از آنجایی که مواجهه با این وضعیت نه برای سرویسکار و مرکز خدمات خوشایند است ونه برای مشتری، در ادامه به بررسی نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
برخی از نشانه ها وعلایمی که درسیستم تبرید به وجود می آید,ممکن است تکنسین سرویس راگمراه نموده و وی را به اشتباه بیندارد.که کمپرسورمعیوب است,در حالیکه در واقع چنین نیست وکمپرسور به خوبی کارمی کند.بلکه بایدمشگل رادرجای دیگرجست وجو کرد.
یکی ازعلایمی که ممکن است تکنسین مربوطه را گمراه کند ,گرم شدن بیش از بدنه کمپرسوراست.در صورتی که کمپرسوردر معرض بارداخلی وگرمای بیش از حد باشد ,شروع به کار نخواهد کرد.ر صورتی که تکنسین در زمانی که کمپرسور تکفاز در معرض بارداخلی بیش از حدبوده است آن را ازمایش کند ,مشاهده خواهد کرد که مقاومت الکتریکی میان اتصال مشترک واتصال استارت بی نهایت است.بدین ترتیب ممکن است این گونه نتیجه گیری کند که مقاومت بی نهایت به معنی قطع شدن سیم پیچی کمپرسور است.این در حالی است که اگر تکنسین کمی صبر کندتاکمپرسور خنک شودوبار داخلی بیش از حدی را که بر کمپرسوروارد شده است کاهش یابد,مشاهده خواهد کرد که کمپرسور به صورت کاملا عادی شروع به کار خواهد کردونیازی به تعویض آن نخواهد بود.در این شرایط تنها کاری که تکنسین مربوط باید انجام دهد ,پیدا کردن علت گرم شدن بیش از حد کمپرسور وبرطرف ساختن آن است.
اگر کمپرسور قبلی سیستم بدون پیدا کردن وبرطرف ساختن علت گرم شدن بیش از حدآن تعویض گردد,نه تنها عیب سیستم برطرف نخواهد شد بلکه با نصب کمپرسور جدید نیز همچنان ادامه یافته وسیستم از کار خواهد افتاد .نکته مهمی که بایداز جانب تکنسین ها رعایت گردد,این است که هرگاه با کمپرسوری مواجه شدند که بیش از حد گرم شده است ,باید کمی صبر کند تادمای آت به حالت عادی برگشته وخنک شود وسپس اقدام به کنترل مقاومت الکتریکی سیم پیچ کمپرسورنماید.پیروی از این روش موجب می شود تا تکنسین تشخیص درستی درباره معیوب بودن یا نبودن سیم پیچ کمپرسور دهد.
مشکل شایع دیگری که موجب می شود کمپرسور تک فاز شروع به کار نکند ,معیوب بودن خازن راه اندازی است.در صورتیکه خازن راه اندازی کمپرسور معیوب باشد ,بسته به نوع کمپرسور ,موجب بروز مشکلات مختلفی خواهد شد.از آن جمله ممکن است کمپرسور نسبت به حالت معمول,شدت جریان بیشتری را بکشد,یادر حالتی که در معرض بار اضافی قرار می گیرداز مدار خارج شودویا اصلا شروع به کار نکند.با این وجود در صورتی که خازن راه اندازی کمپرسور معیوب باشد ,معمولا موجب می شود تاکمپرسور اصلا شروع به کار نکند.از این رو در این حالت نیز ممکن است تکنسین مربوطه به این اشتباه بیفتد که کمپرسور معیوب است وباید تعویض گردد.پیش از آن که کمپرسوری را معیوب و غیر قابل استفاده بنامیم ,صحت کار خازن راه اندازی آن باید به دقت کنترل شود.
اگر ولتاژمناسبی به کمپرسور داده شود ,احتمال آن وجوددارد که کمپرسور برای مدت کوتاهی به کار بیفتد وسپس هنگامی که در معرض بار اضافی قرارمی گیرداز مدار خارج شود ویا ممکن است اصلا شروع به کار نکند.کاری که یک تکنسین سرویس باید انجام دهد این است که پیش از هر چیز ولتاژمناسبی که برای راه اندازی کمپرسورلازم است را به آن اعمال کند وسپس ولتاژواقعی اعمال شده را اندازه گیری کند.
اکثر کمپرسورهای مورد استفاده در صنعت به گونه ای ساخته شده اند که با ترانس خطای 10�درصد نیز کار می کنند.به هر حال,در صورتی که ولتاژاعمالی به کمپرسور خارج از محدوده مجازی باشد توسط سازنده تعیین شده است ,پیش از عیب یابی کمپرسور ولتاژاعمالی به آن رابایداصلاح گردد.
توصیه می شود همواره پیش از راه اندازی کمپرسوردر داخل سیستم,با استفاده از ابزارهای و وسایل خارجی از صحت کارکردآن در خارج از سیستم اطمینان حاصل کنید.این توصیه بدین معنی است که بهتر است پیش از هر اقدامی سر سیم های کمپرسور راباز نموده وبا استفاده از کیت راه اندازی که به همراه دارید ,اقدام به راه اندازی وبررسی صحت کارکردآن نمایید.لازم به ذکر است که کیت راه اندازی کمپرسور را هم می توان به صورت شخصی تهیه کرد وهم می توان آن را از واحدهای فروش مجاز خریداری نمود.تنها شرکت های معدودی هستن که این قبیل از کیت را به فروش می رسانند.
http://www.kouransaz.com/mypic/kouransaz.cop.jpg
تشخیص عیوب کمپرسور
A. عیوب الکتریکی
1- تست زمین
مدل های تک فاز و سه فاز را به یک شیوه تست کنید.
1) تغذیه دستگاه را قطع کنید.
2) سیم های متصل شده به ترمینال کمپرسور را باز کنید.
3) ترمینال کمپرسور و لوله تخلیه ( مکش) را تمیز کنید.
4) مقاومت بین لوله تخلیه و هر یک از ترمینال ها را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید.
5) اگر عقربه حرکت قابل توجهی دارد ترمینال در حالت زمین است بنابراین کمپرسور را تعویض کنید.
2- بررسی سیم بندی نادرست ترمینال کمپرسور
سیم بندی ترمینال کمپرسور را با دیاگرام مدارالکتریکی دستگاه که روی در پوش واحد بیرونی است را بررسی کنید.
3- بررسی قطعی سیم پیچ یا وضعیت محافظ اضافه بار ( OLP)
این بررسی شامل چک کردن اتصال سیم پیچ های داخل موتور و برای یک کمپرسور تک فاز که OLP آن داخلش نصب شده است تعیین قطعی سیم پیچ یا وضعیت OLP است.
1- تغذیه دستگاه را قطع کنید.
2- سیم های متصل شده به ترمینال کمپرسور را جدا کنید.
3- پس از چک کردن حالت زمین کمپرسور را به اندازه کافی خنک کنید( اندازه دمای اتاق).
( برای کمپرسور تک فاز)
4- مقاومت هر ترمینال را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید.اگر عقربه حرکت نکرد کمپرسور در شرایط باز قرار دارد.
( برای کمپرسور 3فاز)
5- مقاوت هر ترمینال را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید. اگر عقربه حرکت نکرد سیم بین دو ترمینال قطع شده است. در این صورت کمپرسور را تعویض کنید.
v محافظ اضافه بار(OLP) ممکن است در شرایط ذیل کار کند، بنابراین از یافتن و رفع علت مطوئن شوید.
1- کار در ولتاژ پایین
2- عیوب کارکرد یا دستگاه های راه انداز
3- بیش از حد گرم شدن موتور کمپرسور ناشی از نزدیکی به کندانسور ( تقطیر کننده ) ، عیوب موتور کندانسور، نزدیکی به خط مایع یا نزدیکی به لوله مویین.
B. عیوب مکانیکی
1- شروع به کار نکردن
پدیده : کمپرسور کار نمی کند ولی جریان ( آمپر ) می کشد.
نحوه تست :
i. چک کردن خازن ( برای نوعی که در آن یک خازن برای راه اندازی یا کار کمپرسور استفاده می شود.)
ii. در صورتی که هیچ عیبی وجود ندارد قضاوت براین حکم می کند که به دلیل فرسودگی درون کمپرسور یا خرابی دستگاه روغت کاری کمپرسور قفل کرده است. کمپرسور را تعویض کنید.
2- کمپرسور ضعیف
پدیده : کمپرسور در حال کار است اما ظرفیت سرمایش ضعیف بوده و فشار قسمت پرفشار کم، و فشار قسمت کم فشار زیاد می باشد.
علت: خرابی سوپاپ، خرابی شاتون یا میل لنگ یا دیگر نشتهای داخلی.
نحوه تست:
i. فن واحد بیرونی را قطع و وصل کنید و اگر فشار قسمت پر فشار افزایش نیافت کمپرسور خراب است.
ii. درجه حرارت لوله تخلیه را اندازه بگیرید.اگر دمای آن به طور غیر عادی پایین است ( 50 درجه سانتی گراد یا کمتر ) کمپرسور خراب است.
iii. تست جمع کردن گاز سیستم را برای چک کردن ظرفیت کمپرس انجام دهید.
� دستگاه را خاموش کنید.
� شیر ورودی سیکل تبرید سرویس خط مایع را ببندید (میله شیررا در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود)
� کمپرسوررابه کارانداخته وفشارمکش رامشاهده کنید.
� درصورت نرمال بودن کمپرسوردرهنگام جمع کردن گازسیستم ,فشار بین
تا5PSIg ( 0تا CM G/ kg0.35 ) حفظ شده واگر فشارممکن افزایش یابد کمپرسور به دلیل نشتی داخلی یاخرابی شیر معیوب می شود .
- دستگاهی که دارای کمپرسور معیوب است باید کمپرسورش تعویض گردد.استفاده دراز مدت از یک کمپرسور معیوب باعث گرم شدن فوق العاده غیرطبیعی شده وممکن است کمپرسوراتش بگیرد.قبل از تعویض کمپرسور حتما سیکل رابا R-22شستسودهید
4- اضافه جریان عبوری در هنگام کار دستگاه
فشارکارکرد راچک کنیدواگرمشکلی نیست فرض بر این است که بلبرینگ دستگاه خراب شده است.کمپرسورراتعویض کنید.(شارزبیش از حداز اندازه مبردممکن است باعث اضافه جریا ن شود .)
نکته ای که در پایان باید بدان توجه نمود این است که شما به عنوان تکنسین سرویس کمپرسور,پیش از هر اقدامی باید به بررسی این موضوع بپردازید که دلیل ازکار افتادن کمپرسور,معیوب بودن اجزای راه اندازی آن است ویا اشکال از خود کمپرسور است.
Download (http://kouransaz.com/aveen/11.jpg)
تعویض یک کمپرسور معیوب در سیستم های تبرید، کار چندان راحتی نیست و گاهی با صرف هزینه بسیار همراه است. اگر به این نتیجه رسیدیم که کمپرسور سیستم ترید معیوب است ، پیش از هر اقدامی بایستی صحت این موضوع به اثبات برسد. چرا که در برخی مواقع ، درست پس از تعویض کمپرسور مشخص شده که اشکال از کمپرسور نبوده است. از آنجایی که مواجهه با این وضعیت نه برای سرویسکار و مرکز خدمات خوشایند است ونه برای مشتری، در ادامه به بررسی نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
برخی از نشانه ها وعلایمی که درسیستم تبرید به وجود می آید,ممکن است تکنسین سرویس راگمراه نموده و وی را به اشتباه بیندارد.که کمپرسورمعیوب است,در حالیکه در واقع چنین نیست وکمپرسور به خوبی کارمی کند.بلکه بایدمشگل رادرجای دیگرجست وجو کرد.
یکی ازعلایمی که ممکن است تکنسین مربوطه را گمراه کند ,گرم شدن بیش از بدنه کمپرسوراست.در صورتی که کمپرسوردر معرض بارداخلی وگرمای بیش از حد باشد ,شروع به کار نخواهد کرد.ر صورتی که تکنسین در زمانی که کمپرسور تکفاز در معرض بارداخلی بیش از حدبوده است آن را ازمایش کند ,مشاهده خواهد کرد که مقاومت الکتریکی میان اتصال مشترک واتصال استارت بی نهایت است.بدین ترتیب ممکن است این گونه نتیجه گیری کند که مقاومت بی نهایت به معنی قطع شدن سیم پیچی کمپرسور است.این در حالی است که اگر تکنسین کمی صبر کندتاکمپرسور خنک شودوبار داخلی بیش از حدی را که بر کمپرسوروارد شده است کاهش یابد,مشاهده خواهد کرد که کمپرسور به صورت کاملا عادی شروع به کار خواهد کردونیازی به تعویض آن نخواهد بود.در این شرایط تنها کاری که تکنسین مربوط باید انجام دهد ,پیدا کردن علت گرم شدن بیش از حد کمپرسور وبرطرف ساختن آن است.
اگر کمپرسور قبلی سیستم بدون پیدا کردن وبرطرف ساختن علت گرم شدن بیش از حدآن تعویض گردد,نه تنها عیب سیستم برطرف نخواهد شد بلکه با نصب کمپرسور جدید نیز همچنان ادامه یافته وسیستم از کار خواهد افتاد .نکته مهمی که بایداز جانب تکنسین ها رعایت گردد,این است که هرگاه با کمپرسوری مواجه شدند که بیش از حد گرم شده است ,باید کمی صبر کند تادمای آت به حالت عادی برگشته وخنک شود وسپس اقدام به کنترل مقاومت الکتریکی سیم پیچ کمپرسورنماید.پیروی از این روش موجب می شود تا تکنسین تشخیص درستی درباره معیوب بودن یا نبودن سیم پیچ کمپرسور دهد.
مشکل شایع دیگری که موجب می شود کمپرسور تک فاز شروع به کار نکند ,معیوب بودن خازن راه اندازی است.در صورتیکه خازن راه اندازی کمپرسور معیوب باشد ,بسته به نوع کمپرسور ,موجب بروز مشکلات مختلفی خواهد شد.از آن جمله ممکن است کمپرسور نسبت به حالت معمول,شدت جریان بیشتری را بکشد,یادر حالتی که در معرض بار اضافی قرار می گیرداز مدار خارج شودویا اصلا شروع به کار نکند.با این وجود در صورتی که خازن راه اندازی کمپرسور معیوب باشد ,معمولا موجب می شود تاکمپرسور اصلا شروع به کار نکند.از این رو در این حالت نیز ممکن است تکنسین مربوطه به این اشتباه بیفتد که کمپرسور معیوب است وباید تعویض گردد.پیش از آن که کمپرسوری را معیوب و غیر قابل استفاده بنامیم ,صحت کار خازن راه اندازی آن باید به دقت کنترل شود.
اگر ولتاژمناسبی به کمپرسور داده شود ,احتمال آن وجوددارد که کمپرسور برای مدت کوتاهی به کار بیفتد وسپس هنگامی که در معرض بار اضافی قرارمی گیرداز مدار خارج شود ویا ممکن است اصلا شروع به کار نکند.کاری که یک تکنسین سرویس باید انجام دهد این است که پیش از هر چیز ولتاژمناسبی که برای راه اندازی کمپرسورلازم است را به آن اعمال کند وسپس ولتاژواقعی اعمال شده را اندازه گیری کند.
اکثر کمپرسورهای مورد استفاده در صنعت به گونه ای ساخته شده اند که با ترانس خطای 10�درصد نیز کار می کنند.به هر حال,در صورتی که ولتاژاعمالی به کمپرسور خارج از محدوده مجازی باشد توسط سازنده تعیین شده است ,پیش از عیب یابی کمپرسور ولتاژاعمالی به آن رابایداصلاح گردد.
توصیه می شود همواره پیش از راه اندازی کمپرسوردر داخل سیستم,با استفاده از ابزارهای و وسایل خارجی از صحت کارکردآن در خارج از سیستم اطمینان حاصل کنید.این توصیه بدین معنی است که بهتر است پیش از هر اقدامی سر سیم های کمپرسور راباز نموده وبا استفاده از کیت راه اندازی که به همراه دارید ,اقدام به راه اندازی وبررسی صحت کارکردآن نمایید.لازم به ذکر است که کیت راه اندازی کمپرسور را هم می توان به صورت شخصی تهیه کرد وهم می توان آن را از واحدهای فروش مجاز خریداری نمود.تنها شرکت های معدودی هستن که این قبیل از کیت را به فروش می رسانند.
http://www.kouransaz.com/mypic/kouransaz.cop.jpg
تشخیص عیوب کمپرسور
A. عیوب الکتریکی
1- تست زمین
مدل های تک فاز و سه فاز را به یک شیوه تست کنید.
1) تغذیه دستگاه را قطع کنید.
2) سیم های متصل شده به ترمینال کمپرسور را باز کنید.
3) ترمینال کمپرسور و لوله تخلیه ( مکش) را تمیز کنید.
4) مقاومت بین لوله تخلیه و هر یک از ترمینال ها را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید.
5) اگر عقربه حرکت قابل توجهی دارد ترمینال در حالت زمین است بنابراین کمپرسور را تعویض کنید.
2- بررسی سیم بندی نادرست ترمینال کمپرسور
سیم بندی ترمینال کمپرسور را با دیاگرام مدارالکتریکی دستگاه که روی در پوش واحد بیرونی است را بررسی کنید.
3- بررسی قطعی سیم پیچ یا وضعیت محافظ اضافه بار ( OLP)
این بررسی شامل چک کردن اتصال سیم پیچ های داخل موتور و برای یک کمپرسور تک فاز که OLP آن داخلش نصب شده است تعیین قطعی سیم پیچ یا وضعیت OLP است.
1- تغذیه دستگاه را قطع کنید.
2- سیم های متصل شده به ترمینال کمپرسور را جدا کنید.
3- پس از چک کردن حالت زمین کمپرسور را به اندازه کافی خنک کنید( اندازه دمای اتاق).
( برای کمپرسور تک فاز)
4- مقاومت هر ترمینال را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید.اگر عقربه حرکت نکرد کمپرسور در شرایط باز قرار دارد.
( برای کمپرسور 3فاز)
5- مقاوت هر ترمینال را با استفاده از اهم متر اندازه گیری کنید. اگر عقربه حرکت نکرد سیم بین دو ترمینال قطع شده است. در این صورت کمپرسور را تعویض کنید.
v محافظ اضافه بار(OLP) ممکن است در شرایط ذیل کار کند، بنابراین از یافتن و رفع علت مطوئن شوید.
1- کار در ولتاژ پایین
2- عیوب کارکرد یا دستگاه های راه انداز
3- بیش از حد گرم شدن موتور کمپرسور ناشی از نزدیکی به کندانسور ( تقطیر کننده ) ، عیوب موتور کندانسور، نزدیکی به خط مایع یا نزدیکی به لوله مویین.
B. عیوب مکانیکی
1- شروع به کار نکردن
پدیده : کمپرسور کار نمی کند ولی جریان ( آمپر ) می کشد.
نحوه تست :
i. چک کردن خازن ( برای نوعی که در آن یک خازن برای راه اندازی یا کار کمپرسور استفاده می شود.)
ii. در صورتی که هیچ عیبی وجود ندارد قضاوت براین حکم می کند که به دلیل فرسودگی درون کمپرسور یا خرابی دستگاه روغت کاری کمپرسور قفل کرده است. کمپرسور را تعویض کنید.
2- کمپرسور ضعیف
پدیده : کمپرسور در حال کار است اما ظرفیت سرمایش ضعیف بوده و فشار قسمت پرفشار کم، و فشار قسمت کم فشار زیاد می باشد.
علت: خرابی سوپاپ، خرابی شاتون یا میل لنگ یا دیگر نشتهای داخلی.
نحوه تست:
i. فن واحد بیرونی را قطع و وصل کنید و اگر فشار قسمت پر فشار افزایش نیافت کمپرسور خراب است.
ii. درجه حرارت لوله تخلیه را اندازه بگیرید.اگر دمای آن به طور غیر عادی پایین است ( 50 درجه سانتی گراد یا کمتر ) کمپرسور خراب است.
iii. تست جمع کردن گاز سیستم را برای چک کردن ظرفیت کمپرس انجام دهید.
� دستگاه را خاموش کنید.
� شیر ورودی سیکل تبرید سرویس خط مایع را ببندید (میله شیررا در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود)
� کمپرسوررابه کارانداخته وفشارمکش رامشاهده کنید.
� درصورت نرمال بودن کمپرسوردرهنگام جمع کردن گازسیستم ,فشار بین
تا5PSIg ( 0تا CM G/ kg0.35 ) حفظ شده واگر فشارممکن افزایش یابد کمپرسور به دلیل نشتی داخلی یاخرابی شیر معیوب می شود .
- دستگاهی که دارای کمپرسور معیوب است باید کمپرسورش تعویض گردد.استفاده دراز مدت از یک کمپرسور معیوب باعث گرم شدن فوق العاده غیرطبیعی شده وممکن است کمپرسوراتش بگیرد.قبل از تعویض کمپرسور حتما سیکل رابا R-22شستسودهید
4- اضافه جریان عبوری در هنگام کار دستگاه
فشارکارکرد راچک کنیدواگرمشکلی نیست فرض بر این است که بلبرینگ دستگاه خراب شده است.کمپرسورراتعویض کنید.(شارزبیش از حداز اندازه مبردممکن است باعث اضافه جریا ن شود .)
نکته ای که در پایان باید بدان توجه نمود این است که شما به عنوان تکنسین سرویس کمپرسور,پیش از هر اقدامی باید به بررسی این موضوع بپردازید که دلیل ازکار افتادن کمپرسور,معیوب بودن اجزای راه اندازی آن است ویا اشکال از خود کمپرسور است.
Download (http://kouransaz.com/aveen/11.jpg)