محسن مهابادی زاده
12th July 2014, 12:10 AM
شبکه های اجتماعی اینترنتی
شبکه اجتماعی
يک ساختار اجتماعی از افراد (actor) که توسط يک يا چند نوع وابستگی متقابل (tie) مانند
دوستی، خويشاوندی، تبادل مالی، روابط اعتقادی و ...متصلاند.
شبکهسازی اجتماعی
◦گروهبندی افراد به گروههای خاص است، مانند جوامع کوچک روستايی، محله و ...
شبکهسازی اجتماعی مبتنی بر وب
◦وبسايتهايی که به کاربران خود خدماتی نظير نگهداری پروفايل ، ليستی از دوستان و غيره را میدهند.
معیارها
از طريق وب و با web browser قابل دستيابی است.
روابط بايد قابل رؤيت و قابل جستجو توسط کاربرهای ديگر درون سيستم باشند.
منشا شبکه های اجتماعی
شبکهی اجتماعی مفهوم جديدی نيست.
بر اساس تئوری Ramsey، در هر مهمانی با حداقل 6 نفر 3 نفر وجود دارند که
متقابلا آشنا يا متقابلا غريبه هستند.
مردم بهطور معمول ميان هزاران نفر از آشنايان، 10 تا 20 رابطهی نزديک برقرار
میکنند.
اهداف تحلیل شبکه های اجتماعی
•روی خصوصيات، رفتارها و شرايط افراد بر شبکه تمرکز میکند
•از ويژگیهای شبکههای شخصی برای نمايش مفاهیم اجتماعی استفاده میکند
•دادههای مربوط با تعامل با اعضای شبکه را جمعآوری میکند
•روی تعاملات درون گروه تمرکز میکند
•اطلاعات اعضای گروه در مورد اینکه به چه گرههای دیگری متصل هستند را جمعآوری میکند.
•مرز، فضای اجتماعی را تعریف میکند
پایان بخش اول
شبکه اجتماعی
يک ساختار اجتماعی از افراد (actor) که توسط يک يا چند نوع وابستگی متقابل (tie) مانند
دوستی، خويشاوندی، تبادل مالی، روابط اعتقادی و ...متصلاند.
شبکهسازی اجتماعی
◦گروهبندی افراد به گروههای خاص است، مانند جوامع کوچک روستايی، محله و ...
شبکهسازی اجتماعی مبتنی بر وب
◦وبسايتهايی که به کاربران خود خدماتی نظير نگهداری پروفايل ، ليستی از دوستان و غيره را میدهند.
معیارها
از طريق وب و با web browser قابل دستيابی است.
روابط بايد قابل رؤيت و قابل جستجو توسط کاربرهای ديگر درون سيستم باشند.
منشا شبکه های اجتماعی
شبکهی اجتماعی مفهوم جديدی نيست.
بر اساس تئوری Ramsey، در هر مهمانی با حداقل 6 نفر 3 نفر وجود دارند که
متقابلا آشنا يا متقابلا غريبه هستند.
مردم بهطور معمول ميان هزاران نفر از آشنايان، 10 تا 20 رابطهی نزديک برقرار
میکنند.
اهداف تحلیل شبکه های اجتماعی
•روی خصوصيات، رفتارها و شرايط افراد بر شبکه تمرکز میکند
•از ويژگیهای شبکههای شخصی برای نمايش مفاهیم اجتماعی استفاده میکند
•دادههای مربوط با تعامل با اعضای شبکه را جمعآوری میکند
•روی تعاملات درون گروه تمرکز میکند
•اطلاعات اعضای گروه در مورد اینکه به چه گرههای دیگری متصل هستند را جمعآوری میکند.
•مرز، فضای اجتماعی را تعریف میکند
پایان بخش اول