Helena.M
8th March 2014, 02:53 PM
http://www.web.iran-forum.ir/uploads/posts/2012-10/1350163833_1340221203322795_large.jpg
اکرم منفرد آریا در سال ۱۹۴۶ میلادی در تهران (http://wrd.ir/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) متولد شد. او اولین خلبان زن ایرانی است. در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) و در حالی که ازدواج کرده بود آموزش های خود را در زمینه پرواز ادامه داد که منجر به تغییر زندگی اش از یک زن خانه دار به اولین زن خلبان ایرانی شد. این به خودی خود قابل توجه بود چرا که منفرد آریا در آن زمان مادر پنج فرزند دو تا یازده ساله بود.
وی آموزش خلبانی خود را در هواپیماهای گلادیاتور (Engineless) آغاز کرد و پس از دریافت مدرک خود از مدرسه خلبانی دوشانتپه کار خود را در مدرسه خلبانی قلعه مرغی (http://wrd.ir/%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87_%D9%85%D8%B1%D8%BA%DB%8C) در جهت شروع پرواز انواع مختلف هواپیماهای تک و دو موتوره ادامه داد.بعد از این که آموزش های خود را به طور کامل با موفقیت به اتمام رسانید، او دومین مدرک خود را دریافت کرد و تا قبل از شروع انقلاب ۱۳۵۷ (http://wrd.ir/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%D8%A7% D9%84_%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B7) به پرواز خود ادامه داد. به استثنای شاهزاده فاطمه پهلوی (http://wrd.ir/%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87_%D9%BE%D9%87%D9%84% D9%88%DB%8C) او اولین زنی بود که برای دریافت مجوز خلبانی در ایران تلاش کرده است.
در سال ۱۹۷۴ در حالی که متاهل و دارای 5 فرزند بود، شروع به آموزش خلبانی در باشگاه سلطنتی حمل ونقل هوایی کرد. او در پایگاه دوشانتپه به دانش آموزانی که مایل به یادگیری رشته ی خلبانی بودند تدریس می داد.
پس از دریافت مجوز راندن هواپیماهای گلایدر او در اکتبر همان سال به پایگاه پرواز قلعه مرغی به منظور یادگیری دروس مربوط به هواپیماهای تک و دو موتوره، رفت. او آموزش خود را با سسنا172 (http://wrd.ir/%D8%B3%D8%B3%D9%86%D8%A7_172) شروع و تنها با 14 ساعت پرواز موفق شد که اولین پرواز انفرادی خود را انجام دهد.
مراحل بعدی آموزش او شامل پرواز در شب و پرواز برای مسافت های طولانی به تعدادی از شهرها مانند تبریز (http://wrd.ir/%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2)، کرمانشاه (http://wrd.ir/%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87) اهواز (http://wrd.ir/%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2)، اصفهان (http://wrd.ir/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86)، و رشت (http://wrd.ir/%D8%B1%D8%B4%D8%AA) بود.او در طی 4 سال پرواز خود، 50 ساعت به صورت انفرادی و ۱۵۰ ساعت به همراه مربی اش در شب و روز پرواز کرد.
علاوه بر این او در ادامه ی مراحل عملی آموزش خود،درس هایی با عناوین: علم مربوط به حرکت اجسام در گازها وهوا، موتور، ابزاردقیق، هواشناسی، ناوبری و زبان انگلیسی (http://wrd.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84% DB%8C%D8%B3%DB%8C) را آموخت. پس از اخذ گواهینامه های خلبانی خود، او دو کاری را که مایل به انجام آن ها میباشد ارائه می دهد: یکی به عنوان مربی پرواز در باشگاه سلطنتی حمل و نقل (http://wrd.ir/%D8%AD%D9%85%D9%84_%D9%88_%D9%86%D9%82%D9%84) هوایی و دیگری به عنوان خلبان برای هواپیماهای دو موتوره در خطوط هوایی Air-Asseman.
اما او به هر حال قادر به دنبال کردن حرفه خود ویا آموزش بیشتر در این زمینه با توجه به انقلاب در ایران نبود. بعدها در سال ۱۹۸۹ و در حالی که در سوئد زندگی میکند، او درس های پرواز خود را همراه با درس های تئوری اش در مدرسه حمل و نقل Bromma در ادامه میدهد و در استکهلم (http://wrd.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D9%87%D9%84%D9%85) مجوز سوئدی خود را دریافت می کند.
در طول سال های پروازش، او به تعدادی زیادی از باشگاه های حمل و نقل هوایی سلطنتی در شهرها و کشورهای مختلفی دعوت شده است. همچنین، وی زندگینامه خود را در کتابی که توسط سازمان زنان ایران (http://wrd.ir/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%B2%D9%86% D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) به نام لحظه ها و تلاشها به چاپ رسانیده است. او یک کپی از این کتاب به همراه لوح تقدیر از خانم مهنازافخمی (http://wrd.ir/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%81%D8%AE%D 9%85%DB%8C) وزیر امور زنان در آن وقت دریافت کرد.
پس از انقلاب در ایران اکرم منفردآریا به همراه فرزندانش ایران را ترک و به سوئد مهاجرت کرد. او در حال حاضر عضوی از انجمن نویسندگان سوئد (http://wrd.ir/%D8%B3%D9%88%D8%A6%D8%AF) میباشد.[۱] (http://wrd.ir/#cite_note-1)
در آوریل سال ۱۹۹۹ اولین کتاب او به نام پژواک عشق در سوئد منتشر شد.[۲] (http://wrd.ir/#cite_note-2)پژواک عشق کتابی است در مورد جدایی، میهن، مهاجرت و حقوق سیاسی زنان. کتاب دوم او در سال ۲۰۰۰ با نام سرگذشته پری به چاپ رسید. تا به امروز ۱۵ کتاب به سه زبان فارسی (http://wrd.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3% DB%8C)، انگلیسی و سوئدی منتشر شده است. آخرین کتاب او خودزندگینامه (auto-biography)است که در اوایل تابستان ۲۰۱۲ منتشر شده بود. او در این کتاب زندگی شخصی اش را به تصویر می کشد. او اغلب توسط بسیاری از کتابخانه ها به منظور ارائه آثارش دعوت شده است.[۳] (http://wrd.ir/#cite_note-3) تا به حال روزنامه های وشبکه های رادیو و تلویزیونی سوئدی مختلفی با او مصاحبه کرده اند.[۴] (http://wrd.ir/#cite_note-4)او در مراسمات فرهنگی و ادبی متعددی که در کتابخانه هایی مانند کتابخانه بینالمللی و موزه هایی مانند ( Medelhavsmuseet)حضور داشته است.
منبع (http://successs.blogfa.com)
اکرم منفرد آریا در سال ۱۹۴۶ میلادی در تهران (http://wrd.ir/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86) متولد شد. او اولین خلبان زن ایرانی است. در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) و در حالی که ازدواج کرده بود آموزش های خود را در زمینه پرواز ادامه داد که منجر به تغییر زندگی اش از یک زن خانه دار به اولین زن خلبان ایرانی شد. این به خودی خود قابل توجه بود چرا که منفرد آریا در آن زمان مادر پنج فرزند دو تا یازده ساله بود.
وی آموزش خلبانی خود را در هواپیماهای گلادیاتور (Engineless) آغاز کرد و پس از دریافت مدرک خود از مدرسه خلبانی دوشانتپه کار خود را در مدرسه خلبانی قلعه مرغی (http://wrd.ir/%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87_%D9%85%D8%B1%D8%BA%DB%8C) در جهت شروع پرواز انواع مختلف هواپیماهای تک و دو موتوره ادامه داد.بعد از این که آموزش های خود را به طور کامل با موفقیت به اتمام رسانید، او دومین مدرک خود را دریافت کرد و تا قبل از شروع انقلاب ۱۳۵۷ (http://wrd.ir/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%D8%A7% D9%84_%DB%B1%DB%B3%DB%B5%DB%B7) به پرواز خود ادامه داد. به استثنای شاهزاده فاطمه پهلوی (http://wrd.ir/%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87_%D9%BE%D9%87%D9%84% D9%88%DB%8C) او اولین زنی بود که برای دریافت مجوز خلبانی در ایران تلاش کرده است.
در سال ۱۹۷۴ در حالی که متاهل و دارای 5 فرزند بود، شروع به آموزش خلبانی در باشگاه سلطنتی حمل ونقل هوایی کرد. او در پایگاه دوشانتپه به دانش آموزانی که مایل به یادگیری رشته ی خلبانی بودند تدریس می داد.
پس از دریافت مجوز راندن هواپیماهای گلایدر او در اکتبر همان سال به پایگاه پرواز قلعه مرغی به منظور یادگیری دروس مربوط به هواپیماهای تک و دو موتوره، رفت. او آموزش خود را با سسنا172 (http://wrd.ir/%D8%B3%D8%B3%D9%86%D8%A7_172) شروع و تنها با 14 ساعت پرواز موفق شد که اولین پرواز انفرادی خود را انجام دهد.
مراحل بعدی آموزش او شامل پرواز در شب و پرواز برای مسافت های طولانی به تعدادی از شهرها مانند تبریز (http://wrd.ir/%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2)، کرمانشاه (http://wrd.ir/%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87) اهواز (http://wrd.ir/%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2)، اصفهان (http://wrd.ir/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86)، و رشت (http://wrd.ir/%D8%B1%D8%B4%D8%AA) بود.او در طی 4 سال پرواز خود، 50 ساعت به صورت انفرادی و ۱۵۰ ساعت به همراه مربی اش در شب و روز پرواز کرد.
علاوه بر این او در ادامه ی مراحل عملی آموزش خود،درس هایی با عناوین: علم مربوط به حرکت اجسام در گازها وهوا، موتور، ابزاردقیق، هواشناسی، ناوبری و زبان انگلیسی (http://wrd.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84% DB%8C%D8%B3%DB%8C) را آموخت. پس از اخذ گواهینامه های خلبانی خود، او دو کاری را که مایل به انجام آن ها میباشد ارائه می دهد: یکی به عنوان مربی پرواز در باشگاه سلطنتی حمل و نقل (http://wrd.ir/%D8%AD%D9%85%D9%84_%D9%88_%D9%86%D9%82%D9%84) هوایی و دیگری به عنوان خلبان برای هواپیماهای دو موتوره در خطوط هوایی Air-Asseman.
اما او به هر حال قادر به دنبال کردن حرفه خود ویا آموزش بیشتر در این زمینه با توجه به انقلاب در ایران نبود. بعدها در سال ۱۹۸۹ و در حالی که در سوئد زندگی میکند، او درس های پرواز خود را همراه با درس های تئوری اش در مدرسه حمل و نقل Bromma در ادامه میدهد و در استکهلم (http://wrd.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D9%87%D9%84%D9%85) مجوز سوئدی خود را دریافت می کند.
در طول سال های پروازش، او به تعدادی زیادی از باشگاه های حمل و نقل هوایی سلطنتی در شهرها و کشورهای مختلفی دعوت شده است. همچنین، وی زندگینامه خود را در کتابی که توسط سازمان زنان ایران (http://wrd.ir/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%B2%D9%86% D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86) به نام لحظه ها و تلاشها به چاپ رسانیده است. او یک کپی از این کتاب به همراه لوح تقدیر از خانم مهنازافخمی (http://wrd.ir/%D9%85%D9%87%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%81%D8%AE%D 9%85%DB%8C) وزیر امور زنان در آن وقت دریافت کرد.
پس از انقلاب در ایران اکرم منفردآریا به همراه فرزندانش ایران را ترک و به سوئد مهاجرت کرد. او در حال حاضر عضوی از انجمن نویسندگان سوئد (http://wrd.ir/%D8%B3%D9%88%D8%A6%D8%AF) میباشد.[۱] (http://wrd.ir/#cite_note-1)
در آوریل سال ۱۹۹۹ اولین کتاب او به نام پژواک عشق در سوئد منتشر شد.[۲] (http://wrd.ir/#cite_note-2)پژواک عشق کتابی است در مورد جدایی، میهن، مهاجرت و حقوق سیاسی زنان. کتاب دوم او در سال ۲۰۰۰ با نام سرگذشته پری به چاپ رسید. تا به امروز ۱۵ کتاب به سه زبان فارسی (http://wrd.ir/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3% DB%8C)، انگلیسی و سوئدی منتشر شده است. آخرین کتاب او خودزندگینامه (auto-biography)است که در اوایل تابستان ۲۰۱۲ منتشر شده بود. او در این کتاب زندگی شخصی اش را به تصویر می کشد. او اغلب توسط بسیاری از کتابخانه ها به منظور ارائه آثارش دعوت شده است.[۳] (http://wrd.ir/#cite_note-3) تا به حال روزنامه های وشبکه های رادیو و تلویزیونی سوئدی مختلفی با او مصاحبه کرده اند.[۴] (http://wrd.ir/#cite_note-4)او در مراسمات فرهنگی و ادبی متعددی که در کتابخانه هایی مانند کتابخانه بینالمللی و موزه هایی مانند ( Medelhavsmuseet)حضور داشته است.
منبع (http://successs.blogfa.com)