Capitan Totti
23rd February 2014, 01:23 AM
فریدون (http://parskoroosh.blogfa.com/post/719)
فریدون یکی از شخصیتهای اساطیری ایران است. او پادشاه پیشدادی بود که بر پایه شاهنامه فردوسی پسر آبتین و از تبار جمشید بود و با یاری کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر چیره شد و او را در کوه دماوند زندانی کرد. سپس خود پادشاه جهان گشت.فریدون در پایان خسروانی جهان را میان سه پسرش سلم، تور و ایرج بخشید. او ایران را به ایرج داد ولی سلم و تور نیرنگ کردند و ایرج را به کشتند. فریدون پس از آگاهی از این رخداد ایران را به منوچهر، نوه ایرج داد.شرح حالفریدون در اوستا قهرمانی است که شخصیتی نیمهخدایی دارد و لقب او اژدهاکُش است. او پسر آبتین (اثفیان) است، نفر دومی است که هوم را برابر آیین میفشارد و این موهبت بدو میرسد که پسری چون فریدون داشته باشد.در شاهنامه، فریدون از نژاد جمشید است و پدرش از قربانیان ضحاک. مادرش فرانک او را به دور از چشم ضحاک به یاری گاو ناموری به نام برمایه («بَرمایه» یا «پُرمایه») در بیشهای پرورش میدهد. تا هنگامی که کاوه با مردمان به نزد فریدون میروند و وی را به رزم با ضحاک میکشانند. او چرمپارهٔ کاوه را با پرنیان و زر و گوهر میآراید و آن را درفش کاویانی نام مینهد و به کینخواهی بر میخیزد. برادران فریدون به فرمان او پیشهوران را وا میدارند که گرزی برای او فراهم آورند که بالای سر آن گاوی باشد. چون گرز گاوسر آماده میشود، فریدون به سوی کاخ ضحاک میرود. فرستاده ی ایزدی راز گشودن جادوهای ضحاک را به فریدون میاموزد. در فرجام فریدون به کاخ وارد میشود و از شبستان صحاک که خوبرویان در آنجا گرفتار هستند شهرنواز و آرنواز، دختران جمشید را رهایی می بخشد. در فرجام هنگامی با ضحاک روبرو میشود، گرز گاوسر را بر سر او میکوبد و چون پیک ایزدی او را از کشتن ضحاک باز میدارد، با بندی که از چرم شیر فراهم میکند دست و پای ضحاک را میبندد و در غاری در دماوند او را زندانی میکند. سپس فریدون بر تخت مینشیند و خسروانی میکند. برخی جشن مهرگان را یادبودی از به تخت نشستن فریدون میدانند.در بین جشنهای مردم منطقه بندپی بابل و منطقه سوادکوه جشنی وجود دارد به نام ۲۶عیدماه(به فتح ع و سکون ی) برابر ۲۸ تیرماه خورشیدی که جشن پیروزی فریدون بر ضحاک میباشد بدین گونه که نیروهای فریدون در ییلاق دمیلرز گرد هم آمده و در ییلاق نهراسب (نی راست) درفش کاویانی برافراشته گردیده و سپاهیان اسکان مییابند تا با لشگریان ضحاک که در کوه(روستای کنونی)فیل بند هستند، مقابله کنند، پس از پیروزی فریدون بر ضحاک با برافروختن مشعل نوید پیروزی از البرز کوه به منطقه جلگهای اعلام میگردد که این آیین(برافروختن مشعل یا فانوس)تا سالهای نه چندان دور نیز انجام می شود. از آیین های این جشن نیز میتوان به انجام مسابقات کشتی در آن روز ،که نماد نبرد تن به تن فریدون و ضحاک میباشد،اشاره کرد.فریدون پس از چیرگی بر ضحاک برای واپسین بار با دیوان روبهرو میشود، یا به دیگر سخن با غولها به مبارزه بر میخیزد و پس از این مبارزه، همه چیز به اندازههای انسانی سوق داده میشود.شخصیتفریدون در ادبیات ایرانی با گونه ای جادوگری و پزشکی نیز پیوستگی دارد و مورد پذیرش مردم بوده هرچند که در متنهای پهلوی جزء گناهکاران به شمار رفته و حتی آمدهاست که او نخست بیمرگ آفریده شده بود، ولی به دلیل دست یازیدن به گناه میرا شد. پیروزی فریدون بر ضحاک او را به جایگاه پیروزمندترین مردمان (بعد از زرتشت) میرساند و مایه به دست آوردن بخشی ازفرهٔ جمشید را که گریخته؛ میشود.در باره او در شاهنامه آمدهاست:
فریدون فرخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبودبداد و دهش یافت آن نکوئی تو داد و دهش کن فریدون توئیصورتهای کهنتر یا گوناگون نامصورت اوستایی فریدون، «ثریتونه» و صورت پهلوی آن frēdōn است. در زبان پارسی صورتهای آفریدون، فَریدون و اَفریدون نیز آمدهاست.منابع
فریدون. میبوسرچ، لغت نامه دهخدا
تاریخ اساطیری ایران
بهار، مهرداد. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه، ۱۳۸۵
آموزگار، ژاله؛ تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت،
فریدون یکی از شخصیتهای اساطیری ایران است. او پادشاه پیشدادی بود که بر پایه شاهنامه فردوسی پسر آبتین و از تبار جمشید بود و با یاری کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر چیره شد و او را در کوه دماوند زندانی کرد. سپس خود پادشاه جهان گشت.فریدون در پایان خسروانی جهان را میان سه پسرش سلم، تور و ایرج بخشید. او ایران را به ایرج داد ولی سلم و تور نیرنگ کردند و ایرج را به کشتند. فریدون پس از آگاهی از این رخداد ایران را به منوچهر، نوه ایرج داد.شرح حالفریدون در اوستا قهرمانی است که شخصیتی نیمهخدایی دارد و لقب او اژدهاکُش است. او پسر آبتین (اثفیان) است، نفر دومی است که هوم را برابر آیین میفشارد و این موهبت بدو میرسد که پسری چون فریدون داشته باشد.در شاهنامه، فریدون از نژاد جمشید است و پدرش از قربانیان ضحاک. مادرش فرانک او را به دور از چشم ضحاک به یاری گاو ناموری به نام برمایه («بَرمایه» یا «پُرمایه») در بیشهای پرورش میدهد. تا هنگامی که کاوه با مردمان به نزد فریدون میروند و وی را به رزم با ضحاک میکشانند. او چرمپارهٔ کاوه را با پرنیان و زر و گوهر میآراید و آن را درفش کاویانی نام مینهد و به کینخواهی بر میخیزد. برادران فریدون به فرمان او پیشهوران را وا میدارند که گرزی برای او فراهم آورند که بالای سر آن گاوی باشد. چون گرز گاوسر آماده میشود، فریدون به سوی کاخ ضحاک میرود. فرستاده ی ایزدی راز گشودن جادوهای ضحاک را به فریدون میاموزد. در فرجام فریدون به کاخ وارد میشود و از شبستان صحاک که خوبرویان در آنجا گرفتار هستند شهرنواز و آرنواز، دختران جمشید را رهایی می بخشد. در فرجام هنگامی با ضحاک روبرو میشود، گرز گاوسر را بر سر او میکوبد و چون پیک ایزدی او را از کشتن ضحاک باز میدارد، با بندی که از چرم شیر فراهم میکند دست و پای ضحاک را میبندد و در غاری در دماوند او را زندانی میکند. سپس فریدون بر تخت مینشیند و خسروانی میکند. برخی جشن مهرگان را یادبودی از به تخت نشستن فریدون میدانند.در بین جشنهای مردم منطقه بندپی بابل و منطقه سوادکوه جشنی وجود دارد به نام ۲۶عیدماه(به فتح ع و سکون ی) برابر ۲۸ تیرماه خورشیدی که جشن پیروزی فریدون بر ضحاک میباشد بدین گونه که نیروهای فریدون در ییلاق دمیلرز گرد هم آمده و در ییلاق نهراسب (نی راست) درفش کاویانی برافراشته گردیده و سپاهیان اسکان مییابند تا با لشگریان ضحاک که در کوه(روستای کنونی)فیل بند هستند، مقابله کنند، پس از پیروزی فریدون بر ضحاک با برافروختن مشعل نوید پیروزی از البرز کوه به منطقه جلگهای اعلام میگردد که این آیین(برافروختن مشعل یا فانوس)تا سالهای نه چندان دور نیز انجام می شود. از آیین های این جشن نیز میتوان به انجام مسابقات کشتی در آن روز ،که نماد نبرد تن به تن فریدون و ضحاک میباشد،اشاره کرد.فریدون پس از چیرگی بر ضحاک برای واپسین بار با دیوان روبهرو میشود، یا به دیگر سخن با غولها به مبارزه بر میخیزد و پس از این مبارزه، همه چیز به اندازههای انسانی سوق داده میشود.شخصیتفریدون در ادبیات ایرانی با گونه ای جادوگری و پزشکی نیز پیوستگی دارد و مورد پذیرش مردم بوده هرچند که در متنهای پهلوی جزء گناهکاران به شمار رفته و حتی آمدهاست که او نخست بیمرگ آفریده شده بود، ولی به دلیل دست یازیدن به گناه میرا شد. پیروزی فریدون بر ضحاک او را به جایگاه پیروزمندترین مردمان (بعد از زرتشت) میرساند و مایه به دست آوردن بخشی ازفرهٔ جمشید را که گریخته؛ میشود.در باره او در شاهنامه آمدهاست:
فریدون فرخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبودبداد و دهش یافت آن نکوئی تو داد و دهش کن فریدون توئیصورتهای کهنتر یا گوناگون نامصورت اوستایی فریدون، «ثریتونه» و صورت پهلوی آن frēdōn است. در زبان پارسی صورتهای آفریدون، فَریدون و اَفریدون نیز آمدهاست.منابع
فریدون. میبوسرچ، لغت نامه دهخدا
تاریخ اساطیری ایران
بهار، مهرداد. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه، ۱۳۸۵
آموزگار، ژاله؛ تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت،