M@hdi42
22nd February 2014, 11:49 PM
طراحي پرس مكانيكي پيشرفته
طراحي پرس مكانيكي پيشرفته 1
صنعت رو به گسترش ايران با كمبود نمايان متون و مطالب طراحي روبرو ميباشد. اين كمبود در مورد ماشينهاي ابزار بويژه ماشينهاي تغيير شكل فلزات که تاثير و نقش اساسي در پويايي و خودكفايي صنعتي دارند، بارزتر ميباشد. مقاله حاضر و مطالبی که تحت اين عنوان از اين پس ارائه خواهد شد تشريح عملكرد شركت پرس ايران در راستاي دستيابي به تكنولوژي ساخت پرسهاي مكانيكي تناژ بالا ميباشد.
در سالهاي اخير نصب و راهاندازي خطوط پرسهاي مكانيكي در صنايع مادر و شركتهاي بزرگ خودروساز كشور به شكل گستردهاي مورد توجه قرار گرفته است. از اينرو گردآوري و دستهبندي اطلاعات و دستيابي به دانش پرسهاي مكانيكي چه بمنظور نگهداري و تعمير خطوط پرس راهاندازي شده و چه بمنظور طراحي و ساخت و نصب خطوط جديد كه سالانه دهها ميليون دلار ارز از كشور خارج مينمايد، امري بديهي و ضروری می باشد. شركت پرس ايران بعنوان بزرگترين شركت پرسساز داخلي، با عنايت به مطالب فوق، در سال 1383 پروژه طراحي و ساخت پرس مكانيكي630 تن پيشرفته را در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به تصويب رساند. اكنون كه 18 ماه از تصويب طرح مذكور ميگذرد، كليه فعاليتهاي تحقيقاتي و شناسايي اجزاي طرح به پايان رسيده و تيم طراحي بصورت منسجم به پشتوانه اندوخته علمي خود در فاز تحقيقاتي، دانش لازم براي طراحي اين پروژه عظيم را بدست آورده است.
در طراحي پرس مكانيكي 630 تن، ضمن بررسي مدارك فني و اسناد موجود از شركتهاي بزرگ پرسساز خارجي همچون هيتاچي، فوكوي و هيونداي, از تجربيات اندوخته شده شرکت در ساخت, نصب و راهاندازي خطوط سايت سايپا پرس كه توسط اين شركت و شركت فاگور صورت گرفت، استفاده شده است. در طراحي بخشهاي مختلف پرس مكانيكي 630 تن، با مقايسه طرحهاي مختلف، بهترين روش براي پروژه تحقيقاتي استفاده شده است و در بسياري از موارد يك طرح تلفيقي با ويژگيهاي مثبت طرحهاي مختلف ارائه گرديده است.
مشخصات فني پرس مكانيكي 630 تن با مكانيزم Link Drive (مدل MLS-630-2 ):
1- مكانيزم رانش: اهرمي (Link)
2- ظرفيت نامي در 13 ميليمتر بالاتر از نقطه مرگ پائين: 6300KN
3- تعداد نقاط آويز: دو نقطهاي
4- تعداد عمل پرس: تك عمله
5- ابعاد ميز: mm 1500*3000
6- كورس: 600mm
7- تنظيم دهانه: 400 mm
8- دهانهكاري (S.D.A.U): 1000mm
9- تعداد ضربه در دقيقه: 10-20spm
10-ظرفيت نامي كوشن: 850 KN
11- كورس كوشن: قابل تنظيم mm 0-260
12- مجهز به سيستمهای:
- گايدينگ پلانجری
- سيستم كنترل PLC
طراحي پرس مكانيكي پيشرفته 2
(http://www.mec.ir/viewtopic.php?p=1142#p1142)
چنانچه در شکل زير مشاهده می شود اجزای اصلی پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته شامل قسمتهای ذيل می باشد:
1- تاج Crown (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Crown)
2-گايد Guıde – ستون Uprıght - ميل مهار Tıe Rod (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Rod)
3- بستر Bed و کوشن Cushion
4- كوبه Slide و کانتربالانسر Counter Balancer
5-ميز متحرک Movıng Bolster
تاج پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته مهمترين قسمت پرس می باشد که از دو بخش اصلی مکانيزم رانش و سازه تاج تشکيل شده است. مکانيزم رانش شامل دو مکانيزم شش ميله ای در چپ و راست تاج, کلاچ - ترمز, فلايويل و موتور می باشد که وظيفه ايجاد نيروي مورد نياز جهت انجام كار روي قطعه كار و انتقال آن به کوبه را بر عهده دارد. ساخت اجزاء و مونتاژ اين مجموعه دارای دقتهای بالايي می باشد. طراحی سازه تاج, بعنوان مجموعه اي از صفحات جوشکاري شده, که مهمترين وظيفه آن تأمين تکيه گاههاي مناسب براي مکانيزم رانش مي باشد, از اهميت بالايي برخوردار است.
از مهمترين ويژگيهای پرس مکانيکي 630 تن پيشرفته مجهز بودن اين پرس به سيستم گايدينگ پلانجری Plunger Guıde می باشد که به زير سازه تاج متصل گرديده و حرکت دورانی مکانيزم انتقال قدرت را به حرکت رفت و برگشتي کوبه تبديل می نمايد. حرکت مکانيزم پس از هدايت شدن در سيستم گايدينگ پلانجری بوسيله نقاط اتصال Connectıon Pınt از مکانيزم رانش به کوبه منتقل می گردد.
در طراحی ستونها, صفحاتی به منظور استقرار روبات پيش بينی شده است. ستونها که محل نصب گايدهای هدايت کننده کوبه می باشند, در محل اتصال با تاج و بستر بوسيله خار و پين مقيد می شوند. همچنين ستونها محل عبور کابلهاي برق و لوله ها نيز می باشند. اين کابلها و لوله ها, بخش قابل توجهي از تجهيزات و تأسيسات هيدروليک و نيوماتيک پرس را تشکيل می دهند. با اتصال تاج, بستر و چهار ستون پرس به يکديگر بوسيله چهار ميل مهار, مجموعه واحدی بنام بدنه پرس تشکيل می گردد. اتصال اين مجموعه توسط ميل مهار, با استفاده از نيروي پيش بار صورت گرفته و بگونه اي است که بدنه پرس, بدون تغيير شکل زياد, قابليت مقاومت در برابر بار نامي پرس را دارد. ميل مهارها از ميان ستونها عبور کرده و مهره های هر يک توسط مهره هيدروليکی, در بالا و پايين آنها بسته می شوند.
در طراحی سازه کوبه از صفحات طولی جهت بالا بردن صلبيت کوبه استفاده شده است. در داخل کوبه مجموعه تنظيم کورس و نقاط اتصال بهمراه سيستم هيدروليکی حفاظت اضافه بار Over Load قرار گرفته است. در دو طرف کوبه کانتربالانسرها نصب گرديده است که وظيفه متعادل سازی وزن کوبه و اجزای نصب شده در آن را بمنظور دست يابی به حرکاتی موزون در کوبه, برعهده دارند.
بدنه پرس بواسطه بستر بروی فونداسيون قرار گرفته است. از آنجا که پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته دارای ميز متحرک می باشد لذا در طراحی بستر تمهيداتی جهت حرکت ميز بمنظور تعويض قالب و تثبيت موقعيت ميز در حين کار پرس, در نظر گرفته شده است.
در چاله پرس علاوه بر مخازن روغن و هوا, مجموعه کوشن نيوماتيک نيز بروی بستر نصب می گردد. کوشن در پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته وظيفه ورقگيری و بيرون اندازي قطعه کار را برعهده دارد.
در مطالب بعدي به تشريح جزئيات طراحی اجزای مختلف پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته که در بالا کليات آن ارائه گرديد, پرداخته خواهد شد.
طراحي پرس مكانيكي پيشرفته 1
صنعت رو به گسترش ايران با كمبود نمايان متون و مطالب طراحي روبرو ميباشد. اين كمبود در مورد ماشينهاي ابزار بويژه ماشينهاي تغيير شكل فلزات که تاثير و نقش اساسي در پويايي و خودكفايي صنعتي دارند، بارزتر ميباشد. مقاله حاضر و مطالبی که تحت اين عنوان از اين پس ارائه خواهد شد تشريح عملكرد شركت پرس ايران در راستاي دستيابي به تكنولوژي ساخت پرسهاي مكانيكي تناژ بالا ميباشد.
در سالهاي اخير نصب و راهاندازي خطوط پرسهاي مكانيكي در صنايع مادر و شركتهاي بزرگ خودروساز كشور به شكل گستردهاي مورد توجه قرار گرفته است. از اينرو گردآوري و دستهبندي اطلاعات و دستيابي به دانش پرسهاي مكانيكي چه بمنظور نگهداري و تعمير خطوط پرس راهاندازي شده و چه بمنظور طراحي و ساخت و نصب خطوط جديد كه سالانه دهها ميليون دلار ارز از كشور خارج مينمايد، امري بديهي و ضروری می باشد. شركت پرس ايران بعنوان بزرگترين شركت پرسساز داخلي، با عنايت به مطالب فوق، در سال 1383 پروژه طراحي و ساخت پرس مكانيكي630 تن پيشرفته را در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به تصويب رساند. اكنون كه 18 ماه از تصويب طرح مذكور ميگذرد، كليه فعاليتهاي تحقيقاتي و شناسايي اجزاي طرح به پايان رسيده و تيم طراحي بصورت منسجم به پشتوانه اندوخته علمي خود در فاز تحقيقاتي، دانش لازم براي طراحي اين پروژه عظيم را بدست آورده است.
در طراحي پرس مكانيكي 630 تن، ضمن بررسي مدارك فني و اسناد موجود از شركتهاي بزرگ پرسساز خارجي همچون هيتاچي، فوكوي و هيونداي, از تجربيات اندوخته شده شرکت در ساخت, نصب و راهاندازي خطوط سايت سايپا پرس كه توسط اين شركت و شركت فاگور صورت گرفت، استفاده شده است. در طراحي بخشهاي مختلف پرس مكانيكي 630 تن، با مقايسه طرحهاي مختلف، بهترين روش براي پروژه تحقيقاتي استفاده شده است و در بسياري از موارد يك طرح تلفيقي با ويژگيهاي مثبت طرحهاي مختلف ارائه گرديده است.
مشخصات فني پرس مكانيكي 630 تن با مكانيزم Link Drive (مدل MLS-630-2 ):
1- مكانيزم رانش: اهرمي (Link)
2- ظرفيت نامي در 13 ميليمتر بالاتر از نقطه مرگ پائين: 6300KN
3- تعداد نقاط آويز: دو نقطهاي
4- تعداد عمل پرس: تك عمله
5- ابعاد ميز: mm 1500*3000
6- كورس: 600mm
7- تنظيم دهانه: 400 mm
8- دهانهكاري (S.D.A.U): 1000mm
9- تعداد ضربه در دقيقه: 10-20spm
10-ظرفيت نامي كوشن: 850 KN
11- كورس كوشن: قابل تنظيم mm 0-260
12- مجهز به سيستمهای:
- گايدينگ پلانجری
- سيستم كنترل PLC
طراحي پرس مكانيكي پيشرفته 2
(http://www.mec.ir/viewtopic.php?p=1142#p1142)
چنانچه در شکل زير مشاهده می شود اجزای اصلی پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته شامل قسمتهای ذيل می باشد:
1- تاج Crown (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Crown)
2-گايد Guıde – ستون Uprıght - ميل مهار Tıe Rod (http://www.daneshju.ir/forum/vbglossar.php?do=showentry&item=Rod)
3- بستر Bed و کوشن Cushion
4- كوبه Slide و کانتربالانسر Counter Balancer
5-ميز متحرک Movıng Bolster
تاج پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته مهمترين قسمت پرس می باشد که از دو بخش اصلی مکانيزم رانش و سازه تاج تشکيل شده است. مکانيزم رانش شامل دو مکانيزم شش ميله ای در چپ و راست تاج, کلاچ - ترمز, فلايويل و موتور می باشد که وظيفه ايجاد نيروي مورد نياز جهت انجام كار روي قطعه كار و انتقال آن به کوبه را بر عهده دارد. ساخت اجزاء و مونتاژ اين مجموعه دارای دقتهای بالايي می باشد. طراحی سازه تاج, بعنوان مجموعه اي از صفحات جوشکاري شده, که مهمترين وظيفه آن تأمين تکيه گاههاي مناسب براي مکانيزم رانش مي باشد, از اهميت بالايي برخوردار است.
از مهمترين ويژگيهای پرس مکانيکي 630 تن پيشرفته مجهز بودن اين پرس به سيستم گايدينگ پلانجری Plunger Guıde می باشد که به زير سازه تاج متصل گرديده و حرکت دورانی مکانيزم انتقال قدرت را به حرکت رفت و برگشتي کوبه تبديل می نمايد. حرکت مکانيزم پس از هدايت شدن در سيستم گايدينگ پلانجری بوسيله نقاط اتصال Connectıon Pınt از مکانيزم رانش به کوبه منتقل می گردد.
در طراحی ستونها, صفحاتی به منظور استقرار روبات پيش بينی شده است. ستونها که محل نصب گايدهای هدايت کننده کوبه می باشند, در محل اتصال با تاج و بستر بوسيله خار و پين مقيد می شوند. همچنين ستونها محل عبور کابلهاي برق و لوله ها نيز می باشند. اين کابلها و لوله ها, بخش قابل توجهي از تجهيزات و تأسيسات هيدروليک و نيوماتيک پرس را تشکيل می دهند. با اتصال تاج, بستر و چهار ستون پرس به يکديگر بوسيله چهار ميل مهار, مجموعه واحدی بنام بدنه پرس تشکيل می گردد. اتصال اين مجموعه توسط ميل مهار, با استفاده از نيروي پيش بار صورت گرفته و بگونه اي است که بدنه پرس, بدون تغيير شکل زياد, قابليت مقاومت در برابر بار نامي پرس را دارد. ميل مهارها از ميان ستونها عبور کرده و مهره های هر يک توسط مهره هيدروليکی, در بالا و پايين آنها بسته می شوند.
در طراحی سازه کوبه از صفحات طولی جهت بالا بردن صلبيت کوبه استفاده شده است. در داخل کوبه مجموعه تنظيم کورس و نقاط اتصال بهمراه سيستم هيدروليکی حفاظت اضافه بار Over Load قرار گرفته است. در دو طرف کوبه کانتربالانسرها نصب گرديده است که وظيفه متعادل سازی وزن کوبه و اجزای نصب شده در آن را بمنظور دست يابی به حرکاتی موزون در کوبه, برعهده دارند.
بدنه پرس بواسطه بستر بروی فونداسيون قرار گرفته است. از آنجا که پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته دارای ميز متحرک می باشد لذا در طراحی بستر تمهيداتی جهت حرکت ميز بمنظور تعويض قالب و تثبيت موقعيت ميز در حين کار پرس, در نظر گرفته شده است.
در چاله پرس علاوه بر مخازن روغن و هوا, مجموعه کوشن نيوماتيک نيز بروی بستر نصب می گردد. کوشن در پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته وظيفه ورقگيری و بيرون اندازي قطعه کار را برعهده دارد.
در مطالب بعدي به تشريح جزئيات طراحی اجزای مختلف پرس مکانيکی 630 تن پيشرفته که در بالا کليات آن ارائه گرديد, پرداخته خواهد شد.