ریپورتر
23rd July 2009, 11:56 AM
همیشه هواپیماهای جنگی یک جذابیت خاصی در مقایسه با دیگر هواپیماها از خود نشان می دهند؛ به عنوان مثال در جنگ جهانی اول هواپیماهای جنگی دو باله، در جنگ جهانی دوم هواپیماهایی چون اسپیت فایر، موستانگ ، زیرو و جنگنده اف-86 که نقش خود را بر فراز کره نشان دادند وجنگنده فانتوم اف-4 که در دهه 1960زبانزد ومعروف گردید وپس از آن جنگنده تاکتیکی اف-15 معروف به عقاب ساخته وارائه شده است.
http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f15/f15_15.jpg
در واقع می توان گفت قابلیت های استثنایی اف-15ناشی از ترکیب ویژگی های کارآمد است و با استفاده از دوموتور قدرتمند توربوفن با قدرت 29000پوند کشش (13154) در ثبت اوج گیری و شتاب ودارابودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی های رایانه ای وانجام آزمایشات تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق العاده ساخته است؛همچنین استفاده از سامانه ها ی هوایی دیجیتال ونصب یک راداربا برد بلند حدود100مایل (160کیلومتر) در اف-15 وبا به کار گیری آخرین نوع رادار برد متوسط واستفاده از موشک های هوا به هوای اسپارو وبرد بلند حرارتی سایدوایندر و یک توپ سرعت بالا ، از آن یک عقاب با سرعت بالا ساخته است.توسعه جنگنده اف-15 با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال1967همزمان گردید واین درحالی بود که درهمان زمان جنگنده های اف-4 در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط ، نیروی هوایی ایالات متحده بطور جدی ساخت جنگندها ی اف-15را آغاز نمود .
http://www.military.cz/usa/air/in_service/aircraft/f15/f15_schem.jpg
در ابتدا مدل اف-ایکس با هدف ایجاد برتری هوایی بر دشمن طراحی گردید.طراحی جدید،مخصوص نبردهای هوایی با داشتن قدرت وتوانایی و چابکی خاصی در مقایسه با نوع طراحی شده ی روسی در نظر گرفته شده بود.
نیروی هوایی ایالات متحده معتقد است که اف-15دارای خصوصیات و قابلیت های خارق العاده ای است که در واقع ترکیبی از ویژگی هایی چون ،قدرت آتش وسامانه های پیشرفته الکترونیک، به وجود آورنده این توانمندی می باشد.
در دهه ی 1980 جنگنده اف-15در اختیار خلبانان اسرائیلی قرار گرفت و درعملیاتهای گوناگون بر فراز لبنان از آن ها استفاده گردید. بطور کلی ایجاد توانمندی حملات هوا به سطح، در طراحی اصلی این هواپیما باعث افزایش تولید آن شد و در واقع اف-15 به عنوان یک جنگنده رهگیر توانست جایگاه واقعی خود را تثبیت نماید و در حال حاضر نیز جزء ساختار اصلی جنگنده های نیروی هوایی ایالات متحده می باشد.
اعتقاد بر این است که طراحی اف-15 به نوعی به جریان یک نسخه برداری در یک پایگاه هوایی روسیه واقع در مسکو ارتباط دارد. در نمایشگاه هوایی برگزار شده در مسکو ، روسیه هواپیماهای خود را به نمایش گذاشته بود و در بین هواپیماهای روسی یک هواپیمای جنگی جدید با بال های تاشونده که ناتو نام ( فلاگر) را بر روی آن نهاده بود به چشم می خورد ودرسمتی دیگر جنگنده مافوق صوت فاکس بت طراحی شده توسط کارخانه میگویان دیده می شد که مجهز به دو سکان عمودی بود، البته اطلاعات بعدی ثابت کرد که فلاگرهمان جنگنده میگ-23 وفاکس بت همان جنگنده میگ-25 می باشد وبعدها نیز جهت تحقق یافتن اهداف حمله به مواضع زمینی با استفاده از طراحی میگ-23،«میگ-27 فلاگر دی» طراحی وساخته شد. میگ-25 فاکس بت یک جنگنده تک سرنشین است ومجهز به دو موتور توربوجت تومانسکی آر-31 ودارای سیستم پس سوز می باشد. این جنگنده همچنین مجهز به موشک های رهگیر شاامل دو فروند موشک (ای-ای-6 اکـــرید) بوده که یکی مجهز به سیستم هدایت مادون قرمز ودیگری مجهز به سیستم هدایت راداری می باشد.ازدیــگر موشک های استفاده شده درجنگنده مذکور، یک فروند موشک (ای-ای-8آفیــد) است که به کمک رادار فایرفاکس هدایت می شوند. میگ-25 قادر است با سرعت 8/2ماخ پرواز نماید وضمن پرواز تا شعاع 1610 مایلی ( 2580 کیلومتری) به سقف پرواز 80000 پایی (24400 متری) نیز دست یابد. با توجه به توانمندیهای میگ- 25کارشناسان به این نتیجه رسیدند که جنگنده مذکور بر ضد هواپیماهای آمریکایی بی-70 طراحی گردید؛ اما واقعیت امر این بود که جنگنده فاکس بت به عنوان یک جنگنده شناسایی و برتری هوایی شناخته شده بود.
بدیهی بود که این مسئله پنتاگون وزارت دفاع ایالات متحده را به این فکر وادار نماید که جنگنده روسی توانسته است در حد سنجش با جنگنده استاندارد نیروی دریائی ایالات متحده یعنی اف-14 قرار گیرد و تحت این شرایط بود که کار ساخت یک جنگنده برتر هوایی ، در نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک ضرورت عنوان گردید و نیاز به یک هواپیما با بهترین شرایط ممکن در نیروی هوایی احساس گردد.
http://www.f15patches.nl/F15%20pictures/F15j3.jpg
نیروی هوایی ایالات متحده بر طبق در خواست خود از شرکت های مک دانل وجنرال داینامیکزتقاضا نمود که در خصوص طراحی یک جنگنده که قادر باشد به سرعت حدود 3 ماخ دست یابد و دارای بال ثابت و مجهز به دو موتور با یک سرنشین باشد در اسرع وقت اقدام نماید.
شایان ذکر است انجام پروژه ی مذکور علاوه بر دو شرکت مک دانل و جنرال داینامیکز به شرکت های فیرچایلد ، بوئینگ ،گرومن ،لاکهید و نورث آمریکن نیز ارائه و پیشنهاد گردید که فقط سه شرکت مک دانل ،فیر چایلد و نورث آمریکن در مرحله عقد قرارداد پذیرفته شدند و مراحل پیشنهاد پروژه تا ماه ژوئن 1969 به اتمام رسید و نیروی هوایی ایالات متحده از ماه جولای تا دسامبر ،ارزیابی های لازم را توسط بخش سیستم های هوانوردی خود به انجام رساند ونهایتا پس از بررسیها شرکت مک دانل داگلاس به عنوان پیمانکار اصلی پروژه جدید در 23 دسامبر 1969 به طور رسمی اعلام گردید.
انتخاب پیمانکار برنده در انجام پروژه، تحت مسئولیت مشاور نیروی هوایی ایالات متحده قرار داشت ؛ بنابراین پس از تایید نیروی هوایی با سفارش و خرید جنگنده جدید وتجهیز نیروی هوایی ایالات متحده به اف-15 موافقت گردید.
اولین قرارداد منعقد شده در خصوص خرید هواپیماهای جدید ،20 فروند ثبت گردید که شامل 10 فروند جنگنده اف-15 و دو فروند نوع آموزشی تـــی- اف- 15- ای وهشت فروند بعدی از نوع تک سرنشین و پیشرفته، یعنی اف-15 ای تشکیل می داد که در واقع مدل مذکور به ترکیب مدل پیشرفته ونهایی خیلی نزدیک بود .
در 26 ژوئن 1972اولین جنگنده ی اف-15 رسما از خط تولید شرکت مک دانل داگلاس واقع درسنت لوئیس خارج شد وطی مراسمی به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل گردید.
در ماه جولای جنگنده جدید توسط یک فروند هواپیمای ترابری گالاکسی C-5 نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه هوایی ادواردز واقع در کالیفرنیا منتقل گردید و پس از مونتاژ نهایی وبازرسی های لازم ، برای اولین پرواز آماده شد و در 27جولای 1972 در زیردرخشش نورزیبای خورشید درکالیفرنیا اولین جت اف-15 نیروی هوایی ایالات متحده تحویل خلبان آزمایشی شرکت مک دانل داگلاس گردید وبه این شکل اولین پرواز آزمایشی اف-15 ثبت گردید.ماموریت اصلی جنگنده ی اف-15 حفظ برتری هوایی و انجام اقدامات ضد هوایی است و در پست فرماندهی تاکتیکی هوایی در نظر گرفته شده است. از ماموریت هایی که در راس عملیات برتری هوایی قرار دارند می توان به انجام عملیات اسکورت و پشتیبانی هواپیماهای خودی در آسمان دشمن وحمله به هواپیماهای مهاجم ، شرکت در نبردهای هوایی و ایجاد اختلال های الکترونیکی در رادارهای زمینی و هوائی دشمن، انجام گشت های هوایی وایجاد پشتیبانی ودفاع تاکتیکی هوایی از موقعیت خودی اشاره کرد.
بر طبق گزارشات پروژه توسعه و ساخت جنگنده اف-15،ازسخت ترین ماموریتها ی اعلام شده ، درگیری ونبرد هوایی برفراز آسمان دشمن اعلام شده است یعنی جایی که جنگنده تهاجمی باید خود را در مقابل حملات متقابل جنگنده های دشمن و آتش پرحجم ضد هوایی (زمین به هوا) حفظ نماید و در واقع این انتظارات عجیب نخواهد بود.
http://static.howstuffworks.com/gif/f-15-35.jpg
بهره گیری از کیفیت جنگنده های اف-15 به دلیل استفاده از سیستم هیدرومکانیکی رایج یا سیستم تقویت کنترل در پرواز هواپیما به عنوان یک امر برتر یاد شده است ؛ با این حال اف-15 تا پاییز سال 1974 با اصلاحات وتغییرات زیادی تحت عنوان پروژه های تغییر مهندسی با بیش از 39 توصیه و پیشنهاد روبرو گردید که ازمیان آنها 26 مورد در هواپیما اعمال شد و13 مورد از پیشنهادات نیز اصلا مورد توجه قرار نگرفت و رد گردید.
در میان موارد پیشنهادی اعمال شده در هواپیما سه مورد بی نهایت مورد توجه قرار گرفت که عبارتند از خمیدگی نوک بالها ، ناپیوستگی درناحیه داخلی لبه حمله ی سکان افقی متحرک و ترمزهوایی نصب شده در پشت هواپیما.
در ادامه برنامه های آزمایشی شرکت مک دانل داگلاس ، دو مشکل نیز در مورد اف-15 مشخص واعلام گردید، مشکل اول درارتباط با به وجود آمدن نوسانات وآشفتگی های جریان هوا بود که به طراحی ساختمان هواپیما مربوط می شود ومشکل دوم در خصوص بارهای وارده بر بال هواپیما در ارتفاعات بود.
بعد از سعی وتلاش فراوان جهت حل مشکلات به وجود آمده می بایست تغییراتی در قسمت نوک بال هواپیما به وجود می آمد؛ بنابراین الزاما" حدود 4 فوت مربع (37/0مترمربع) به صورت مورب از نوک بال هواپیما حذف گردید به صورتی که یک خمیدگی در نوک بال هواپیما بوجود آمد . همچنین در خصوص لرزش درسکان نیز می بایست یک برش در لبه حمله سکان افقی ا یجاد می شد تا مشکل لرزش ثبت شده در آزمایشات تونل باد منتفی می گردید .
همچنین با استفاده از یک ترمز هوایی بزرگ به ابعاد 20*5/31 فوت مربع ( 86/1*93/2متر مربع) که در پشت هواپیما تعبیه شد، هواپیما قادر به ایجاد پسای مورد نیاز خود در زوایای کم گردید و به این صورت تا حد امکان مشکلات منتفی شد.
http://homepage.tinet.ie/~steven/images/f15saudi33.jpg
یکی از جنبه های جالب برنامه ی آزمایش پرواز جنگنده ی اف-15 ساخت و پرواز یک مدل رادیو کنــــترلی از اف-15 بود که توسط یک هواپیمای بی-52 مرکز تحقیقات پروازی سازمان ملی هوانوردی وفضانوردی ایالات متحده (ناسا) در ارتفاع 45000 پایی (13700متری) انجام شد وهواپیمای رادیویی از راه دور کنترل گردید.
مدل رادیویی اف-15 از آلومینیوم وفایبرگلاس ودرمقیاس8/3ساخته شد و طول بال آن 16فوت (91/4متر)، طول بدنه 23 فوت (28/7متر) و وزن آن حدود 2000 پوند (907کیلوگرم) بود، کلیه عملیات هدایت هواپیما با استفاده از یک سیستم رادیو کنترل از روی زمین صورت می گرفت واف-15 رادیویی پس از انجام آزمایشات پروازی با استفاده از چتر و یک فروند هلی کوپتر در میان هوا بازیافت می شد.
http://www.schultzairshows.com/f15-vapor.jpg
دراول جولای سال 1975 اولین اسکادران از جنگنده های تاکتیکی در پایگاه هوایی لانگلی شکل گرفت ومجدداً واحد عملیاتی مذکور در 9 ژانویه سال 1976 یعنی حدود 6 ماه بعد ، یک فروند دیگرازهواپیماهای خود را نیز تحویل گرفت وتا اواسط سال1979 جمعا 443 فروند از انواع اف-15 تولید گردید.
مشخصات فنی هواپيما
ساخت :McDonnell Douglas
طول هواپیما 9/63 فوت - 43/19متر
فاصله بین دو نوک بال 10/42 فوت - 06/13متر
ارتفاع هواپیما : 8/18فوت 69/5 متر
تعداد خدمه :اف-15 A و C یک نفره و اف-15 B و D وE دو نفره
پیشرانه: دو موتور توربوفن اف-100ساخت پرت اندویتنی
سقف پرواز65000فوت معادل 19697متر
http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f15/f15_15.jpg
در واقع می توان گفت قابلیت های استثنایی اف-15ناشی از ترکیب ویژگی های کارآمد است و با استفاده از دوموتور قدرتمند توربوفن با قدرت 29000پوند کشش (13154) در ثبت اوج گیری و شتاب ودارابودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی های رایانه ای وانجام آزمایشات تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق العاده ساخته است؛همچنین استفاده از سامانه ها ی هوایی دیجیتال ونصب یک راداربا برد بلند حدود100مایل (160کیلومتر) در اف-15 وبا به کار گیری آخرین نوع رادار برد متوسط واستفاده از موشک های هوا به هوای اسپارو وبرد بلند حرارتی سایدوایندر و یک توپ سرعت بالا ، از آن یک عقاب با سرعت بالا ساخته است.توسعه جنگنده اف-15 با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال1967همزمان گردید واین درحالی بود که درهمان زمان جنگنده های اف-4 در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط ، نیروی هوایی ایالات متحده بطور جدی ساخت جنگندها ی اف-15را آغاز نمود .
http://www.military.cz/usa/air/in_service/aircraft/f15/f15_schem.jpg
در ابتدا مدل اف-ایکس با هدف ایجاد برتری هوایی بر دشمن طراحی گردید.طراحی جدید،مخصوص نبردهای هوایی با داشتن قدرت وتوانایی و چابکی خاصی در مقایسه با نوع طراحی شده ی روسی در نظر گرفته شده بود.
نیروی هوایی ایالات متحده معتقد است که اف-15دارای خصوصیات و قابلیت های خارق العاده ای است که در واقع ترکیبی از ویژگی هایی چون ،قدرت آتش وسامانه های پیشرفته الکترونیک، به وجود آورنده این توانمندی می باشد.
در دهه ی 1980 جنگنده اف-15در اختیار خلبانان اسرائیلی قرار گرفت و درعملیاتهای گوناگون بر فراز لبنان از آن ها استفاده گردید. بطور کلی ایجاد توانمندی حملات هوا به سطح، در طراحی اصلی این هواپیما باعث افزایش تولید آن شد و در واقع اف-15 به عنوان یک جنگنده رهگیر توانست جایگاه واقعی خود را تثبیت نماید و در حال حاضر نیز جزء ساختار اصلی جنگنده های نیروی هوایی ایالات متحده می باشد.
اعتقاد بر این است که طراحی اف-15 به نوعی به جریان یک نسخه برداری در یک پایگاه هوایی روسیه واقع در مسکو ارتباط دارد. در نمایشگاه هوایی برگزار شده در مسکو ، روسیه هواپیماهای خود را به نمایش گذاشته بود و در بین هواپیماهای روسی یک هواپیمای جنگی جدید با بال های تاشونده که ناتو نام ( فلاگر) را بر روی آن نهاده بود به چشم می خورد ودرسمتی دیگر جنگنده مافوق صوت فاکس بت طراحی شده توسط کارخانه میگویان دیده می شد که مجهز به دو سکان عمودی بود، البته اطلاعات بعدی ثابت کرد که فلاگرهمان جنگنده میگ-23 وفاکس بت همان جنگنده میگ-25 می باشد وبعدها نیز جهت تحقق یافتن اهداف حمله به مواضع زمینی با استفاده از طراحی میگ-23،«میگ-27 فلاگر دی» طراحی وساخته شد. میگ-25 فاکس بت یک جنگنده تک سرنشین است ومجهز به دو موتور توربوجت تومانسکی آر-31 ودارای سیستم پس سوز می باشد. این جنگنده همچنین مجهز به موشک های رهگیر شاامل دو فروند موشک (ای-ای-6 اکـــرید) بوده که یکی مجهز به سیستم هدایت مادون قرمز ودیگری مجهز به سیستم هدایت راداری می باشد.ازدیــگر موشک های استفاده شده درجنگنده مذکور، یک فروند موشک (ای-ای-8آفیــد) است که به کمک رادار فایرفاکس هدایت می شوند. میگ-25 قادر است با سرعت 8/2ماخ پرواز نماید وضمن پرواز تا شعاع 1610 مایلی ( 2580 کیلومتری) به سقف پرواز 80000 پایی (24400 متری) نیز دست یابد. با توجه به توانمندیهای میگ- 25کارشناسان به این نتیجه رسیدند که جنگنده مذکور بر ضد هواپیماهای آمریکایی بی-70 طراحی گردید؛ اما واقعیت امر این بود که جنگنده فاکس بت به عنوان یک جنگنده شناسایی و برتری هوایی شناخته شده بود.
بدیهی بود که این مسئله پنتاگون وزارت دفاع ایالات متحده را به این فکر وادار نماید که جنگنده روسی توانسته است در حد سنجش با جنگنده استاندارد نیروی دریائی ایالات متحده یعنی اف-14 قرار گیرد و تحت این شرایط بود که کار ساخت یک جنگنده برتر هوایی ، در نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان یک ضرورت عنوان گردید و نیاز به یک هواپیما با بهترین شرایط ممکن در نیروی هوایی احساس گردد.
http://www.f15patches.nl/F15%20pictures/F15j3.jpg
نیروی هوایی ایالات متحده بر طبق در خواست خود از شرکت های مک دانل وجنرال داینامیکزتقاضا نمود که در خصوص طراحی یک جنگنده که قادر باشد به سرعت حدود 3 ماخ دست یابد و دارای بال ثابت و مجهز به دو موتور با یک سرنشین باشد در اسرع وقت اقدام نماید.
شایان ذکر است انجام پروژه ی مذکور علاوه بر دو شرکت مک دانل و جنرال داینامیکز به شرکت های فیرچایلد ، بوئینگ ،گرومن ،لاکهید و نورث آمریکن نیز ارائه و پیشنهاد گردید که فقط سه شرکت مک دانل ،فیر چایلد و نورث آمریکن در مرحله عقد قرارداد پذیرفته شدند و مراحل پیشنهاد پروژه تا ماه ژوئن 1969 به اتمام رسید و نیروی هوایی ایالات متحده از ماه جولای تا دسامبر ،ارزیابی های لازم را توسط بخش سیستم های هوانوردی خود به انجام رساند ونهایتا پس از بررسیها شرکت مک دانل داگلاس به عنوان پیمانکار اصلی پروژه جدید در 23 دسامبر 1969 به طور رسمی اعلام گردید.
انتخاب پیمانکار برنده در انجام پروژه، تحت مسئولیت مشاور نیروی هوایی ایالات متحده قرار داشت ؛ بنابراین پس از تایید نیروی هوایی با سفارش و خرید جنگنده جدید وتجهیز نیروی هوایی ایالات متحده به اف-15 موافقت گردید.
اولین قرارداد منعقد شده در خصوص خرید هواپیماهای جدید ،20 فروند ثبت گردید که شامل 10 فروند جنگنده اف-15 و دو فروند نوع آموزشی تـــی- اف- 15- ای وهشت فروند بعدی از نوع تک سرنشین و پیشرفته، یعنی اف-15 ای تشکیل می داد که در واقع مدل مذکور به ترکیب مدل پیشرفته ونهایی خیلی نزدیک بود .
در 26 ژوئن 1972اولین جنگنده ی اف-15 رسما از خط تولید شرکت مک دانل داگلاس واقع درسنت لوئیس خارج شد وطی مراسمی به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل گردید.
در ماه جولای جنگنده جدید توسط یک فروند هواپیمای ترابری گالاکسی C-5 نیروی هوایی ایالات متحده به پایگاه هوایی ادواردز واقع در کالیفرنیا منتقل گردید و پس از مونتاژ نهایی وبازرسی های لازم ، برای اولین پرواز آماده شد و در 27جولای 1972 در زیردرخشش نورزیبای خورشید درکالیفرنیا اولین جت اف-15 نیروی هوایی ایالات متحده تحویل خلبان آزمایشی شرکت مک دانل داگلاس گردید وبه این شکل اولین پرواز آزمایشی اف-15 ثبت گردید.ماموریت اصلی جنگنده ی اف-15 حفظ برتری هوایی و انجام اقدامات ضد هوایی است و در پست فرماندهی تاکتیکی هوایی در نظر گرفته شده است. از ماموریت هایی که در راس عملیات برتری هوایی قرار دارند می توان به انجام عملیات اسکورت و پشتیبانی هواپیماهای خودی در آسمان دشمن وحمله به هواپیماهای مهاجم ، شرکت در نبردهای هوایی و ایجاد اختلال های الکترونیکی در رادارهای زمینی و هوائی دشمن، انجام گشت های هوایی وایجاد پشتیبانی ودفاع تاکتیکی هوایی از موقعیت خودی اشاره کرد.
بر طبق گزارشات پروژه توسعه و ساخت جنگنده اف-15،ازسخت ترین ماموریتها ی اعلام شده ، درگیری ونبرد هوایی برفراز آسمان دشمن اعلام شده است یعنی جایی که جنگنده تهاجمی باید خود را در مقابل حملات متقابل جنگنده های دشمن و آتش پرحجم ضد هوایی (زمین به هوا) حفظ نماید و در واقع این انتظارات عجیب نخواهد بود.
http://static.howstuffworks.com/gif/f-15-35.jpg
بهره گیری از کیفیت جنگنده های اف-15 به دلیل استفاده از سیستم هیدرومکانیکی رایج یا سیستم تقویت کنترل در پرواز هواپیما به عنوان یک امر برتر یاد شده است ؛ با این حال اف-15 تا پاییز سال 1974 با اصلاحات وتغییرات زیادی تحت عنوان پروژه های تغییر مهندسی با بیش از 39 توصیه و پیشنهاد روبرو گردید که ازمیان آنها 26 مورد در هواپیما اعمال شد و13 مورد از پیشنهادات نیز اصلا مورد توجه قرار نگرفت و رد گردید.
در میان موارد پیشنهادی اعمال شده در هواپیما سه مورد بی نهایت مورد توجه قرار گرفت که عبارتند از خمیدگی نوک بالها ، ناپیوستگی درناحیه داخلی لبه حمله ی سکان افقی متحرک و ترمزهوایی نصب شده در پشت هواپیما.
در ادامه برنامه های آزمایشی شرکت مک دانل داگلاس ، دو مشکل نیز در مورد اف-15 مشخص واعلام گردید، مشکل اول درارتباط با به وجود آمدن نوسانات وآشفتگی های جریان هوا بود که به طراحی ساختمان هواپیما مربوط می شود ومشکل دوم در خصوص بارهای وارده بر بال هواپیما در ارتفاعات بود.
بعد از سعی وتلاش فراوان جهت حل مشکلات به وجود آمده می بایست تغییراتی در قسمت نوک بال هواپیما به وجود می آمد؛ بنابراین الزاما" حدود 4 فوت مربع (37/0مترمربع) به صورت مورب از نوک بال هواپیما حذف گردید به صورتی که یک خمیدگی در نوک بال هواپیما بوجود آمد . همچنین در خصوص لرزش درسکان نیز می بایست یک برش در لبه حمله سکان افقی ا یجاد می شد تا مشکل لرزش ثبت شده در آزمایشات تونل باد منتفی می گردید .
همچنین با استفاده از یک ترمز هوایی بزرگ به ابعاد 20*5/31 فوت مربع ( 86/1*93/2متر مربع) که در پشت هواپیما تعبیه شد، هواپیما قادر به ایجاد پسای مورد نیاز خود در زوایای کم گردید و به این صورت تا حد امکان مشکلات منتفی شد.
http://homepage.tinet.ie/~steven/images/f15saudi33.jpg
یکی از جنبه های جالب برنامه ی آزمایش پرواز جنگنده ی اف-15 ساخت و پرواز یک مدل رادیو کنــــترلی از اف-15 بود که توسط یک هواپیمای بی-52 مرکز تحقیقات پروازی سازمان ملی هوانوردی وفضانوردی ایالات متحده (ناسا) در ارتفاع 45000 پایی (13700متری) انجام شد وهواپیمای رادیویی از راه دور کنترل گردید.
مدل رادیویی اف-15 از آلومینیوم وفایبرگلاس ودرمقیاس8/3ساخته شد و طول بال آن 16فوت (91/4متر)، طول بدنه 23 فوت (28/7متر) و وزن آن حدود 2000 پوند (907کیلوگرم) بود، کلیه عملیات هدایت هواپیما با استفاده از یک سیستم رادیو کنترل از روی زمین صورت می گرفت واف-15 رادیویی پس از انجام آزمایشات پروازی با استفاده از چتر و یک فروند هلی کوپتر در میان هوا بازیافت می شد.
http://www.schultzairshows.com/f15-vapor.jpg
دراول جولای سال 1975 اولین اسکادران از جنگنده های تاکتیکی در پایگاه هوایی لانگلی شکل گرفت ومجدداً واحد عملیاتی مذکور در 9 ژانویه سال 1976 یعنی حدود 6 ماه بعد ، یک فروند دیگرازهواپیماهای خود را نیز تحویل گرفت وتا اواسط سال1979 جمعا 443 فروند از انواع اف-15 تولید گردید.
مشخصات فنی هواپيما
ساخت :McDonnell Douglas
طول هواپیما 9/63 فوت - 43/19متر
فاصله بین دو نوک بال 10/42 فوت - 06/13متر
ارتفاع هواپیما : 8/18فوت 69/5 متر
تعداد خدمه :اف-15 A و C یک نفره و اف-15 B و D وE دو نفره
پیشرانه: دو موتور توربوفن اف-100ساخت پرت اندویتنی
سقف پرواز65000فوت معادل 19697متر