vahid5835
5th February 2014, 12:47 PM
درباره پوشیدنیهای هوشمند چه میدانید؟ + عکس
در یکی دو سال اخیر شاهد هجوم کاربران از دنیای لپتاپ به طرف بازار تبلتها و گوشیهای هوشمند بودهایم. اما آیا «پوشیدنی»ها میتوانند به همین سرعت به سلطه این دستگاهها پایان دهند و جای آنها را بگیرند؟
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2014/01/31/Wearables01_610x407.jpg
بسیاری از مردم تا کنون از دستگاههای «پوشیدنی» استفاده کرده و میکنند، اما هیچکس این دستگاهها را بینقص نمیداند؛ هنوز.
همه در دنیای فناوری امروز دارند درباره پوشیدنیها حرف میزنند؛ اما هنوز هیچکس یک پوشیدنی بینقص را پیدا نکرده که بتواند تحولی در دنیای فناوری ایجاد کند. این دستگاهها از عینکهای هوشمند با قابلیت فیلمبرداری تا ساعتهای هوشمند با توانایی پاسخ دادن به تماسهای تلفنی را شامل میشوند، و اخیراً توانستهاند موج بزرگی را در دنیای فناوری به وجود بیاورند. و البته حرفی هم برای گفتن دارند. اگرچه در حال حاضر راه طولانیای پیش رو دارند تا بتوانند جای گوشیهای همراه را بگیرند، اما پیشبینی میشود در آینده نزدیک رشد بسیار خوبی داشته باشند.
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-01-43%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-01-53%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-00%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-10%20%D9%82-%D8%B8.png
برخی از ساعتهای هوشمند در نمایشگاه CES امسال
شاید هیچکس نتواند آینده بازار پوشیدنیها را بهتر از کسانی پیشبینی کند که به ساخت آنها مشغول هستند. ما با مدیرعاملهای کمپانیهایی نظیر ای.آر.ام هولدینگز، برادکام، فریاسکیل، مدیاتک و کوالکام صحبت کردیم که مغز و چیپهای وایرلس دستگاههای پوشیدنی را تهیه میکنند. آنها هم پیشبینیهایی درباره آینده پوشیدنیها کردند که خلاصه آنها این چنین است:
1. عرصه پوشیدنیها بسیار گسترده است: تا کنون هیچ کمپانیای را نمیتوان برنده قاطع بازار پوشیدنیها دانست، اگرچه بسیاری کمپانیها در این عرصه وارد شدهاند. نایکی، فیتایت و برخی برندهای دیگر حدود 90 درصد از بازار پوشیدنیها را قرق کردهاند. سونی و پبل و برخی کمپانیهای دیگر هم دستگاههایی با امکانات بیشتر ساختهاند، مثلاً برخی بخش اعلانها دارند و برخی میتوانند تصاویر یا برنامههای خاص را نیز به نمایش بگذارند. سامسونگ هم با تولید ساعت هوشمند و تبلیغات فراوان برای آن تلاش کرده تا خود را از سایر رقبا جلوتر بکشد، اما هنوز معلوم نیست که «گیر» Gear چه اندازه فروش داشته است. گوگل هم با محصول خود یعنی گلس (عینک) به عرصه پوشیدنیهای چشمی وارد شده، که البته این محصول تا کنون بارها مورد انتقاد و گاه تحریمهای مختلف واقع شده است.
به هر تقدیر، معنای گسترده بودن عرصه پوشیدنیها این است که هر کمپانیای میتواند در این عرصه موفق شود، و نیازی نیست نام بزرگی مثل سامسونگ داشته باشد. فرصتهای زیادی هم برای کمپانیهایی مثل اپل وجود دارد تا با تولید محصولی خارقالعاده همه را شگفتزده کنند. بیشک هیچ یک از کمپانیها تا کنون دستگاهی نساخته که بتواند عموم مردم را شیفته خود و به خریدن آن محصول مجاب کند. به قول استیو مولنکوپف مدیرعامل منتخب کوالکام، هنوز «نمیدانم چه کسی برنده خواهد شد.»
2. دستگاههای سنجش تناسب بدن و سلامتی، رایجترین پوشیدنیها خواهند بود: دستکم تا مدتی: امروزه اکثریت قریب به اتفاق پوشیدنیها را دستگاههایی تشکیل میدهند که با سلامتی افراد سر و کار دارند، و این روند به احتمال قوی ادامه پیدا خواهد کرد. دستگاههای دیگر هم اگر میخواهند موفق شوند باید بتوانند نیازهای خاصی از کاربران را برآورده کنند. بسیاری از دستگاههای موجود در بازار آنقدر پیچیده هستند که عملاً به درد کاربران نمیخورند.
البته پوشیدنیهای مربوط به سلامتی هم در آینده پیشرفتهتر خواهند شد و امکانات بیشتری به آنها اضافه میشود. حسگرهای جدید در آینده به این دستگاهها امکان تشخیص علایم حیاتی بیشتری را خواهد داد. مثلاً کمپانیها اکنون روی حسگرهای شیمیایی خونی برونی کار میکنند که میتوانند با ساطع کردن یک اشعه لیزری مقدار گلوکز و سایر عوامل را در خون انسان تشخیص دهند. اسکات مکگرگر مدیرعامل برادکام میگوید: «ساخت این نوع حسگرها در دسترسمان است.»
3. منتظر ورود بازیگرهای دیگر به صحنه پوشیدنیها باشید: ساخت دستبند تناسب اندام یا ساعت هوشمند به نسبت گوشی همراه یا لپتاپ آنقدرها هم پیچیده و هزینهبر نیست. به علاوه، کمپانیهای سازنده قطعات هم که به دنبال گسترش بازار پوشیدنیها هستند، تا جایی که میتوانند ساخت این محصولات را ساده کردهاند. بسیاری حتی طرحهای نمونه ساختهاند که هر کمپانی میتواند از آنها استفاده و محصولاتی را با نام تجاری خود روانه بازار کند. و یا بردهای الکترونیکی ساختهاند که همه قطعات مورد نیاز را در خود دارند. سیمون سگارز مدیرعامل ای.آر.ام هولدینگز معتقد است: «چون سر هم کردن این محصولات هزینهای در بر ندارد، راه برای کمپانیهای جدید کاملاً باز است.»
همچنین، کمپینهای جمعآوری بودجه مردمی هم به کمپانیهای مثل پبل کمک کرده تا از ابتدا آغاز کنند و فقط روی یک چیز تمرکز نمایند: ساختن یک دستگاه پوشیدنی عالی. این روند ادامه پیدا خواهد کرد، اما قطعهسازان پیشبینی کردهاند که کمپانیهای سایر عرصهها هم وارد این بازار جدید خواهند شد. مثلاً تولیدکنندگان ابزارهای پزشکی و بهداشتی ممکن است به دنبال تولید دستگاههایی باشند که مقدار گلوکز خون فرد را تحت نظر بگیرد. حتی کمپانیهای سنتی ساعتسازی هم میتوانند کمی «هوش» به محصولات خود اضافه کنند.
4. به زیبایی محصولات پوشیدنی هم توجه خواهد شد: اغلب ساعتهای هوشمند بازار و حتی گوگل گلس، زمخت هستند و بیشتر به یک محصول فناوری شبیه هستند تا یک پوشیدنی شکیل. این وضعیت با تمرکز بیشتر کمپانیها روی طراحی و ساخت دستگاههای زیباتر تغییر خواهد کرد.
اینگونه محصولات برای آنکه به تولید و مصرف انبوه برسند، باید ظاهری داشته باشند که مشتری واقعاً رغبت کند آنها را «بپوشد». مشکل محصولات کنونی این است که تقریباً همه آنها از یک صفحه مربعی تشکیل شدهاند و دیگر هیچ! مطمئناً در آینده مردم از این نوع طراحی خسته میشوند و دیگر حاضر نیستند دستگاههایی را بپوشند که همه یک شکل هستند.
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2014/01/09/002WearablesOtherCES2014_EzioWatchesWithNotificati onsFromPhoneNotSmartwatches_610x407.jpg
کمپانیهای بسیاری اوایل ژانویه امسال در نمایشگاه CES در لاسوگاس پوشیدنیهای جدید خود را به نمایش گذاشتند
برخی کمپانیها البته از مدتی قبل تلاش کردهاند تا محصولاتشان را شکیلتر طراحی کنند. به عنوان مثال، پبل و مارشن در نمایشگاه CES امسال ساعتهایی را به نمایش گذاشتند که بیشتر شبیه به ساعتهای کاملاً معمولی بودند تا دستگاههای هوشمند و غیر عادی.
5. عینک و ساعت تنها آغاز راه پوشیدنیهاست: منتظر عرضه محصولاتی کاملاً متفاوت در این عرصه باشید. بهداشت و سلامت یکی از عرصههایی است که شاهد محصولات پوشیدنی زیادی خواهد بود. در بخش نگهداری از حیوانات، مثلاً دستگاههای ردیاب فعالیت یا علایم حیاتی، و همچنین اسباببازی هم جا برای عرضه اینگونه محصولات وجود دارد.
انواع دیگری از این دستگاهها هم تولید خواهد شد که میتوانند امکانات گوشیهای هوشمند را افزایش دهند یا در تعاملات اجتماعی کاربرد داشته باشند. مثلاً فرض کنید حلقههای نامزدی بسازند که وقتی یکی از زن و شوهر حلقه خود را لمس میکند، حلقه دیگر روشن شود.
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-28%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-55%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-05%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-16%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-40%20%D9%82-%D8%B8.png
برخی پوشیدنیهای چشمی که در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته شدند
یکی دیگر از عرصههای بزرگ، لباس است. به عنوان نمونه، تولیدکنندگان دارند روی دکمههای هوشمندی کار میکنند که با فشارشان رنگ لباس تغییر میکند، و یا دکمهها و لباسهایی که میتوانند مقدار تابش اشعه ماورای بنفش در تجهیزات ورزشی را اندازهگیری کنند.
رابرت تامسون رهبر توسعه تجاری سری پردازندههای آی.مکس کمپانی فریاسکیل میگوید: «امسال امیدواریم که بازار پوشیدنیها نشان دهد تا چه اندازه میتواند متنوع باشد.»
6. «شبکه جهانی دستگاهها» یکی از اهداف تولیدکنندگان خواهد بود: یکی دیگر از عرصههای بسیار جذاب که «شبکه جهانی دستگاهها» نام گرفته است به این معناست که دستگاههای عادی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی آنقدر هوشمند شوند که بتوانند با هم حرف بزنند. تا کنون تعداد پوشیدنیهایی که میتوانند با این دستگاهها ارتباط برقرار کنند بسیار اندک است.
«خانه هوشمند» سامسونگ که در نمایشگاه CES امسال از آن پردهبرداری شد، به کاربران امکان میدهد تا از طریق یک برنامه واحد همه دستگاهها و وسایل مرتبط با هم را کنترل کنند. این سیستم با گلکسی گیر هم هماهنگ است. مثالهای بیشتری از این دست را در سالهای آینده خواهیم دید.
7. پوشیدنیها دیگر نیازی به اتصال به گوشیهای هوشمند نخواهند داشت: همه، یا تقریباً همه، پوشیدنیها در حال حاضر برای آنکه عمل کنند باید به یک دستگاه هوشمندتر مثل گوشیهای هوشمند متصل شوند. مثلاً، گلکسی گیر وقتی ایمیل دریافت میکنید به شما خبر میدهد و حتی حدود یک پاراگراف از ایمیل را هم نشانتان میدهد، اما در نهایت اگر میخواهید همه ایمیل را بخوانید و به آن جواب بدهید باید به سراغ گوشیتان بروید. بسیاری از دستگاههای دیگر هم همینگونه کار میکنند.
بالأخره باید زمانی برسد که ساعتهای هوشمند و یا سایر پوشیدنیها از این وابستگی نجات پیدا کنند. دستگاههای هوشمند اگر وابسته بمانند و نتوانند بدون نیاز به دستگاههای هوشمند دیگر نقش مفیدی برای کاربر ایفا کنند، عملاً اضافی خواهند بود و نمیتوانند رضایت خاطر مشتریان را جلب کنند و جای دستگاههای هوشمند دیگر را بگیرند. اگر کمپانی میخواهند مردم به سوی محصولاتشان بیایند، باید دستگاههایی تولید کنند که به تنهایی از پس انجام یک کار بر بیایند. اگر به این مرحله رسیدند، آنگاه اشکالی ندارد که با کمک دستگاههای دیگر هم کارهای بیشتری بتوانند بکنند.
8. قیمت پوشیدنیها کاهش خواهد یافت: افرادی که به سراغ محصولات جدید میروند، همیشه پول بیشتری هم میدهند، و اگر این افراد به سراغ نوع جدیدی از محصولات بروند، این هزینه اضافی چند برابر میشود. قیمتهای نجومی که برخی از این پوشیدنیهای هوشمند دارند، بالأخره سقوط خواهد کرد. به علاوه، ورود کمپانیهای جدید به عرصه پوشیدنیها هم عرضه محصولات ارزانقیمتتر را تضمین خواهد کرد.
البته قیمتگذاری پوشیدنیها به استفاده و کاربردهای آنها هم بستگی خواهد داشت. اگر یک محصول کاربردهای بیشتری داشته باشد و مثلاً بتواند مستقل از دستگاههای دیگر عمل کند، مسلماً قیمت بیشتری خواهد داشت تا دستگاهی که به یک دستگاه هوشمند دیگر وابسته است.
یوهان لودنیوس مسئول ارشد بازاریابی کمپانی مدیاتک بر این عقیده است که «ما این محصولات را بیشتر دستگاههایی جانبی یا وابسته میدانیم، بنابراین قیمت آنها باید بسیار پایین باشد، مثلاً در حد 50 دلار یا کمتر.»
اما صرفنظر از اینکه بازار پوشیدنیها چگونه خواهد شد، قطعهسازهایی که با آنها گفتگو کردیم همه بر یک مسئله اتفاقنظر داشتند: پوشیدنیها به احتمال قریب به یقین تا چند سال آینده زندگی آینده ما را تکان خواهند داد.
کد خبر: 19228 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: سافت گذر
در یکی دو سال اخیر شاهد هجوم کاربران از دنیای لپتاپ به طرف بازار تبلتها و گوشیهای هوشمند بودهایم. اما آیا «پوشیدنی»ها میتوانند به همین سرعت به سلطه این دستگاهها پایان دهند و جای آنها را بگیرند؟
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2014/01/31/Wearables01_610x407.jpg
بسیاری از مردم تا کنون از دستگاههای «پوشیدنی» استفاده کرده و میکنند، اما هیچکس این دستگاهها را بینقص نمیداند؛ هنوز.
همه در دنیای فناوری امروز دارند درباره پوشیدنیها حرف میزنند؛ اما هنوز هیچکس یک پوشیدنی بینقص را پیدا نکرده که بتواند تحولی در دنیای فناوری ایجاد کند. این دستگاهها از عینکهای هوشمند با قابلیت فیلمبرداری تا ساعتهای هوشمند با توانایی پاسخ دادن به تماسهای تلفنی را شامل میشوند، و اخیراً توانستهاند موج بزرگی را در دنیای فناوری به وجود بیاورند. و البته حرفی هم برای گفتن دارند. اگرچه در حال حاضر راه طولانیای پیش رو دارند تا بتوانند جای گوشیهای همراه را بگیرند، اما پیشبینی میشود در آینده نزدیک رشد بسیار خوبی داشته باشند.
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-01-43%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-01-53%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-00%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-10%20%D9%82-%D8%B8.png
برخی از ساعتهای هوشمند در نمایشگاه CES امسال
شاید هیچکس نتواند آینده بازار پوشیدنیها را بهتر از کسانی پیشبینی کند که به ساخت آنها مشغول هستند. ما با مدیرعاملهای کمپانیهایی نظیر ای.آر.ام هولدینگز، برادکام، فریاسکیل، مدیاتک و کوالکام صحبت کردیم که مغز و چیپهای وایرلس دستگاههای پوشیدنی را تهیه میکنند. آنها هم پیشبینیهایی درباره آینده پوشیدنیها کردند که خلاصه آنها این چنین است:
1. عرصه پوشیدنیها بسیار گسترده است: تا کنون هیچ کمپانیای را نمیتوان برنده قاطع بازار پوشیدنیها دانست، اگرچه بسیاری کمپانیها در این عرصه وارد شدهاند. نایکی، فیتایت و برخی برندهای دیگر حدود 90 درصد از بازار پوشیدنیها را قرق کردهاند. سونی و پبل و برخی کمپانیهای دیگر هم دستگاههایی با امکانات بیشتر ساختهاند، مثلاً برخی بخش اعلانها دارند و برخی میتوانند تصاویر یا برنامههای خاص را نیز به نمایش بگذارند. سامسونگ هم با تولید ساعت هوشمند و تبلیغات فراوان برای آن تلاش کرده تا خود را از سایر رقبا جلوتر بکشد، اما هنوز معلوم نیست که «گیر» Gear چه اندازه فروش داشته است. گوگل هم با محصول خود یعنی گلس (عینک) به عرصه پوشیدنیهای چشمی وارد شده، که البته این محصول تا کنون بارها مورد انتقاد و گاه تحریمهای مختلف واقع شده است.
به هر تقدیر، معنای گسترده بودن عرصه پوشیدنیها این است که هر کمپانیای میتواند در این عرصه موفق شود، و نیازی نیست نام بزرگی مثل سامسونگ داشته باشد. فرصتهای زیادی هم برای کمپانیهایی مثل اپل وجود دارد تا با تولید محصولی خارقالعاده همه را شگفتزده کنند. بیشک هیچ یک از کمپانیها تا کنون دستگاهی نساخته که بتواند عموم مردم را شیفته خود و به خریدن آن محصول مجاب کند. به قول استیو مولنکوپف مدیرعامل منتخب کوالکام، هنوز «نمیدانم چه کسی برنده خواهد شد.»
2. دستگاههای سنجش تناسب بدن و سلامتی، رایجترین پوشیدنیها خواهند بود: دستکم تا مدتی: امروزه اکثریت قریب به اتفاق پوشیدنیها را دستگاههایی تشکیل میدهند که با سلامتی افراد سر و کار دارند، و این روند به احتمال قوی ادامه پیدا خواهد کرد. دستگاههای دیگر هم اگر میخواهند موفق شوند باید بتوانند نیازهای خاصی از کاربران را برآورده کنند. بسیاری از دستگاههای موجود در بازار آنقدر پیچیده هستند که عملاً به درد کاربران نمیخورند.
البته پوشیدنیهای مربوط به سلامتی هم در آینده پیشرفتهتر خواهند شد و امکانات بیشتری به آنها اضافه میشود. حسگرهای جدید در آینده به این دستگاهها امکان تشخیص علایم حیاتی بیشتری را خواهد داد. مثلاً کمپانیها اکنون روی حسگرهای شیمیایی خونی برونی کار میکنند که میتوانند با ساطع کردن یک اشعه لیزری مقدار گلوکز و سایر عوامل را در خون انسان تشخیص دهند. اسکات مکگرگر مدیرعامل برادکام میگوید: «ساخت این نوع حسگرها در دسترسمان است.»
3. منتظر ورود بازیگرهای دیگر به صحنه پوشیدنیها باشید: ساخت دستبند تناسب اندام یا ساعت هوشمند به نسبت گوشی همراه یا لپتاپ آنقدرها هم پیچیده و هزینهبر نیست. به علاوه، کمپانیهای سازنده قطعات هم که به دنبال گسترش بازار پوشیدنیها هستند، تا جایی که میتوانند ساخت این محصولات را ساده کردهاند. بسیاری حتی طرحهای نمونه ساختهاند که هر کمپانی میتواند از آنها استفاده و محصولاتی را با نام تجاری خود روانه بازار کند. و یا بردهای الکترونیکی ساختهاند که همه قطعات مورد نیاز را در خود دارند. سیمون سگارز مدیرعامل ای.آر.ام هولدینگز معتقد است: «چون سر هم کردن این محصولات هزینهای در بر ندارد، راه برای کمپانیهای جدید کاملاً باز است.»
همچنین، کمپینهای جمعآوری بودجه مردمی هم به کمپانیهای مثل پبل کمک کرده تا از ابتدا آغاز کنند و فقط روی یک چیز تمرکز نمایند: ساختن یک دستگاه پوشیدنی عالی. این روند ادامه پیدا خواهد کرد، اما قطعهسازان پیشبینی کردهاند که کمپانیهای سایر عرصهها هم وارد این بازار جدید خواهند شد. مثلاً تولیدکنندگان ابزارهای پزشکی و بهداشتی ممکن است به دنبال تولید دستگاههایی باشند که مقدار گلوکز خون فرد را تحت نظر بگیرد. حتی کمپانیهای سنتی ساعتسازی هم میتوانند کمی «هوش» به محصولات خود اضافه کنند.
4. به زیبایی محصولات پوشیدنی هم توجه خواهد شد: اغلب ساعتهای هوشمند بازار و حتی گوگل گلس، زمخت هستند و بیشتر به یک محصول فناوری شبیه هستند تا یک پوشیدنی شکیل. این وضعیت با تمرکز بیشتر کمپانیها روی طراحی و ساخت دستگاههای زیباتر تغییر خواهد کرد.
اینگونه محصولات برای آنکه به تولید و مصرف انبوه برسند، باید ظاهری داشته باشند که مشتری واقعاً رغبت کند آنها را «بپوشد». مشکل محصولات کنونی این است که تقریباً همه آنها از یک صفحه مربعی تشکیل شدهاند و دیگر هیچ! مطمئناً در آینده مردم از این نوع طراحی خسته میشوند و دیگر حاضر نیستند دستگاههایی را بپوشند که همه یک شکل هستند.
http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim2/2014/01/09/002WearablesOtherCES2014_EzioWatchesWithNotificati onsFromPhoneNotSmartwatches_610x407.jpg
کمپانیهای بسیاری اوایل ژانویه امسال در نمایشگاه CES در لاسوگاس پوشیدنیهای جدید خود را به نمایش گذاشتند
برخی کمپانیها البته از مدتی قبل تلاش کردهاند تا محصولاتشان را شکیلتر طراحی کنند. به عنوان مثال، پبل و مارشن در نمایشگاه CES امسال ساعتهایی را به نمایش گذاشتند که بیشتر شبیه به ساعتهای کاملاً معمولی بودند تا دستگاههای هوشمند و غیر عادی.
5. عینک و ساعت تنها آغاز راه پوشیدنیهاست: منتظر عرضه محصولاتی کاملاً متفاوت در این عرصه باشید. بهداشت و سلامت یکی از عرصههایی است که شاهد محصولات پوشیدنی زیادی خواهد بود. در بخش نگهداری از حیوانات، مثلاً دستگاههای ردیاب فعالیت یا علایم حیاتی، و همچنین اسباببازی هم جا برای عرضه اینگونه محصولات وجود دارد.
انواع دیگری از این دستگاهها هم تولید خواهد شد که میتوانند امکانات گوشیهای هوشمند را افزایش دهند یا در تعاملات اجتماعی کاربرد داشته باشند. مثلاً فرض کنید حلقههای نامزدی بسازند که وقتی یکی از زن و شوهر حلقه خود را لمس میکند، حلقه دیگر روشن شود.
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-28%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-02-55%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-05%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-16%20%D9%82-%D8%B8.png
http://www.softgozar.com/Image/TelerEditor/im/03-02-2014%2009-03-40%20%D9%82-%D8%B8.png
برخی پوشیدنیهای چشمی که در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته شدند
یکی دیگر از عرصههای بزرگ، لباس است. به عنوان نمونه، تولیدکنندگان دارند روی دکمههای هوشمندی کار میکنند که با فشارشان رنگ لباس تغییر میکند، و یا دکمهها و لباسهایی که میتوانند مقدار تابش اشعه ماورای بنفش در تجهیزات ورزشی را اندازهگیری کنند.
رابرت تامسون رهبر توسعه تجاری سری پردازندههای آی.مکس کمپانی فریاسکیل میگوید: «امسال امیدواریم که بازار پوشیدنیها نشان دهد تا چه اندازه میتواند متنوع باشد.»
6. «شبکه جهانی دستگاهها» یکی از اهداف تولیدکنندگان خواهد بود: یکی دیگر از عرصههای بسیار جذاب که «شبکه جهانی دستگاهها» نام گرفته است به این معناست که دستگاههای عادی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی آنقدر هوشمند شوند که بتوانند با هم حرف بزنند. تا کنون تعداد پوشیدنیهایی که میتوانند با این دستگاهها ارتباط برقرار کنند بسیار اندک است.
«خانه هوشمند» سامسونگ که در نمایشگاه CES امسال از آن پردهبرداری شد، به کاربران امکان میدهد تا از طریق یک برنامه واحد همه دستگاهها و وسایل مرتبط با هم را کنترل کنند. این سیستم با گلکسی گیر هم هماهنگ است. مثالهای بیشتری از این دست را در سالهای آینده خواهیم دید.
7. پوشیدنیها دیگر نیازی به اتصال به گوشیهای هوشمند نخواهند داشت: همه، یا تقریباً همه، پوشیدنیها در حال حاضر برای آنکه عمل کنند باید به یک دستگاه هوشمندتر مثل گوشیهای هوشمند متصل شوند. مثلاً، گلکسی گیر وقتی ایمیل دریافت میکنید به شما خبر میدهد و حتی حدود یک پاراگراف از ایمیل را هم نشانتان میدهد، اما در نهایت اگر میخواهید همه ایمیل را بخوانید و به آن جواب بدهید باید به سراغ گوشیتان بروید. بسیاری از دستگاههای دیگر هم همینگونه کار میکنند.
بالأخره باید زمانی برسد که ساعتهای هوشمند و یا سایر پوشیدنیها از این وابستگی نجات پیدا کنند. دستگاههای هوشمند اگر وابسته بمانند و نتوانند بدون نیاز به دستگاههای هوشمند دیگر نقش مفیدی برای کاربر ایفا کنند، عملاً اضافی خواهند بود و نمیتوانند رضایت خاطر مشتریان را جلب کنند و جای دستگاههای هوشمند دیگر را بگیرند. اگر کمپانی میخواهند مردم به سوی محصولاتشان بیایند، باید دستگاههایی تولید کنند که به تنهایی از پس انجام یک کار بر بیایند. اگر به این مرحله رسیدند، آنگاه اشکالی ندارد که با کمک دستگاههای دیگر هم کارهای بیشتری بتوانند بکنند.
8. قیمت پوشیدنیها کاهش خواهد یافت: افرادی که به سراغ محصولات جدید میروند، همیشه پول بیشتری هم میدهند، و اگر این افراد به سراغ نوع جدیدی از محصولات بروند، این هزینه اضافی چند برابر میشود. قیمتهای نجومی که برخی از این پوشیدنیهای هوشمند دارند، بالأخره سقوط خواهد کرد. به علاوه، ورود کمپانیهای جدید به عرصه پوشیدنیها هم عرضه محصولات ارزانقیمتتر را تضمین خواهد کرد.
البته قیمتگذاری پوشیدنیها به استفاده و کاربردهای آنها هم بستگی خواهد داشت. اگر یک محصول کاربردهای بیشتری داشته باشد و مثلاً بتواند مستقل از دستگاههای دیگر عمل کند، مسلماً قیمت بیشتری خواهد داشت تا دستگاهی که به یک دستگاه هوشمند دیگر وابسته است.
یوهان لودنیوس مسئول ارشد بازاریابی کمپانی مدیاتک بر این عقیده است که «ما این محصولات را بیشتر دستگاههایی جانبی یا وابسته میدانیم، بنابراین قیمت آنها باید بسیار پایین باشد، مثلاً در حد 50 دلار یا کمتر.»
اما صرفنظر از اینکه بازار پوشیدنیها چگونه خواهد شد، قطعهسازهایی که با آنها گفتگو کردیم همه بر یک مسئله اتفاقنظر داشتند: پوشیدنیها به احتمال قریب به یقین تا چند سال آینده زندگی آینده ما را تکان خواهند داد.
کد خبر: 19228 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: سافت گذر