M@hdi42
17th January 2014, 12:13 PM
آشنايي با مترو هنگكنگ
در مترو هنگكنگ بسياري از نشريات رايگان توزيع ميشود
مترو هنگكنگ در سال 1979 افتتاح شد و داراي 10 خط، 85 ايستگاه به طول 175 كيلومتر است.
مترو به صورت اكسپرس تا فرودگاه ادامه دارد و روزانه 3.76 ميليون نفر را جابهجا ميكند.
احداث خط اكسپرس فرودگاه %23 در كاهش ترافيك نقش داشت.
مترو هنگكنگ به تميزي، استفاده راحت، امنيت و مطمئنبودن معروف است. تردد قطارها زياد است و برنامهها بندرت تاخير دارد.
مترو استانداردهاي شهرهاي شرقي مانند سنگاپور، چينتايپه، پكن، شانگهاي و گوانجو را رعايت كرده است.
تاريخچه:
هنگكنگ تا سال 1997مستعمره بريتانيا بود.
در دهه 1960، حكومت پادشاهي بريتانيا در هنگكنگ پي به ضرورت تاسيس سيستم ريلي حملونقل عمومي در اين شهر برد.
طرح 4 خط اوليه به شكل فعلي تنظيم شد. ابتدا قرار بود اجراي طرح به چند شركت ژاپني سپرده شود اما در اواسط دهه 70 به دليل بحران نفت و در نتيجه انصراف شركتهاي ژاپني، دولت تصميم گرفت، خود اين طرح را به انجام رسانده و اداره كند.
سه خط اول بين سالهاي 1985-1979 و خط اكسپرس فرودگاه در سال 1998 تكميل شد.
خط والتديسني:
در سال 2005، تنها خط مترو والتديسني به روي عموم گشوده شد. با آن ميتوان وارد پارك ديسني هنگكنگ شد يعني 3.5 كيلومتر را در 10-4 دقيقه بدون راننده طي كرد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hong.m4-0821-sh.jpg
پنجرهها و دستگيرههاي اين خط به شكل سر ميكيموس و داخل واگنها با مجسمههاي برنزي شخصيتهاي والتديسني تزيين شده است.
بليت:
قيمت بليت بسته به مسافت مورد نظر از 4 دلار تا 48.50 دلار متغير است.
بليت فرودگاه از ساير خطوط گرانتر است. امكان استفاده از كارت هوشمند به خصوص در خط فرودگاه به ارزش 150 دلار نيز وجود دارد.
توريستها ميتوانند از بليتهاي يك و سه روزه مخصوص خود و توريستكارت مخصوص فرودگاه استفاده نمايند.
قيمت بليت يك روزه 55 دلار است و از زمان صدور يك ماه اعتبار دارد.
كودكان زير 12 سال، سالمندان بالاي 65 سال و معلولان از تسهيلات خاص در تمام خطوط بهرهمندند.
دانشآموزان بيش از 12 سال و دانشجويان تا سن 25 سال در تمام خطوط به جز فرودگاه داراي تسهيلاتند.
سفر كودكان زير 3 سال رايگان است.
ساعت كار:
ساعت كار مترو از 6 بامداد تا 1 نيمهشب است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hong.m5-0821-sh.jpg
گسترش:
ايستگاه جديد نمايشگاه جهاني آسيا به عنوان مركز جديد نمايشگاه بينالمللي در فرودگاه هنگكنگ در واقع گسترش خط اكسپرس فرودگاه است. اين ايستگاه در 20 دسامبر 2005 همزمان با افتتاح نمايشگاه شروع به كار كرد.
در طول نمايشگاه و برنامههاي مختلف تعداد واگنهاي آن افزايش مييابد.
قرارداد خريد 10 قطار جديد كه تا سال 2012-2011 وارد خواهند شد، بسته شده است.
خصوصيسازي و ادغام:
در 5 اكتبر 2000، شبكه مترو به عنوان اولين شركت ريلي هنگكنگ خصوصي شد. يعني دولت منافع خود را از تاسيسات عمومي قطع كرد.
مترو قبل از آن كه در فهرست بورس اوراق بهادار قرار بگيرد، كاملا دولتي بود. مترو با فروش حدود يك ميليارد سهام، هم اينك جزو بيشترين سهامداران در هنگكنگ است.
در 11 آوريل 2006، مترو با امضاي يك تفاهمنامه با دولت مسئوليت اداره دو شبكه ريلي حملونقل را برعهده گرفت. اين مسئله در مجمععمومي فوقالعاده همراه با استفاده از بليت واحد در دو سيستم به تصويب رسيد.
خدمات و تسهيلات ايستگاهها:
در ايستگاههاي مترو به جاي استفاده از ظرافت هنري، به كاربردهاي واقعي توجه شده است. با توجه به ازدحام جمعيت در طول روز، به دوام و دسترس بودن ايستگاهها اهميت زيادي داده شده است.
در داخل واگنها فضايي براي ويلچر در نظر گرفتهاند.
كاشيهاي مخصوص به ايمني افراد نابينا در سكوها كمك ميكند.
براي ويلچر درب مخصوص در نظر گرفته شده است.
از طريق تابلوهاي اطلاعرساني و تلويزيونهاي داخل قطار، پيامهاي مهم مانند اعلام ايستگاه بعد نمايش داده ميشود.
امكان استفاده از تلفن همراه حتي تماس تصويري در كل سيستم وجود دارد.
در تمام خطوط به جز خط فرودگاه، ازدحام مسافران پيشبيني شده است. طرز چيدمان صندليها، فنهاي اضافه و داشتن 5 درب در هر طرف واگن از جمله اين تدابير است.
مترو هنگكنگ از طولانيترين، پهنترين و بيشترين ظرفيت قطار در دنيا استفاده ميكند. طول قطارها 23 متر و توانايي جابهجايي350 مسافر را دارد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hongm2-0821-sh.jpg
قبل از خصوصي سازي، مترو هنگكنگ فقط داراي شعبات بانك هانگسنگ، كيكفروشي و تعدادي مغازه بود. اما بعد از آن تعداد فروشگاههاي مختلف در ايستگاههاي آن افزايش و تبديل به مراكز خريد كوچك و عمومي شد. ضمن آن كه اكثر ايستگاهها به مراكز خريد و املاك مسكن هم نزديكند.
مطبوعات در مترو:
شركت مترو جهت توزيع مجلات و روزنامههاي رايگان با ناشران قرارداد بسته است.
"ركرويت" اولين مجله رايگاني بود كه از سال 1992 تا 2002 به مدت 10 سال در ايستگاهها توزيع ميشد.
هم اينك مجله "جيوجيك" جايگزين ركرويت شده و هر دو هفته يكبار در ايستگاهها موجود است.
روزنامه "متروپليس" و "اكسپرس پست" در ايستگاهها رايگان توزيع ميشوند.
هفته نامه "متروپاپ" با گرايش فرهنگي و شهري، چاپ مترو اينترنشنال، از سال 2006 هر پنجشنبه در اختيار عموم قرار ميگيرد.
دسترسي به روزنامههاي رايگان چيني زبان "اي ام 730" و "هدلاين ديلي" نيز امكانپذير است.
مترو هنگكنگ با افزودن كوپن سفر رايگان با مترو، مسافران را به مطالعه نشريات ترغيب ميكند.
كشيدن سيگار، خوردن، آشاميدن و حمل مواد قابل اشتعال در قطار و ايستگاهها ممنوع است.
امنيت:
نيروهاي پليس در بعضي ايستگاهها حضور دارند.
تا سال 2005، در تمام ايستگاهها، درهاي محافظ نصب شد.
دوربينهاي مدار بسته در تمام ايستگاهها وجود دارد.
هنر:
اجراي زنده برنامهها، نمايشگاههاي هنري و گالريهاي مختلف، جوانان و دانشآموزان را به ايستگاههاي مترو ميكشاند.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/hongkonghongkong7gs.jpg
اجراي كارهاي هنري به شكلهاي مختلف در شبكه مترو به خوبي مشهود است.
www.urbanrail.net (http://www.urbanrail.net/)
Wikipedia (http://www.wikipedia.org)
در مترو هنگكنگ بسياري از نشريات رايگان توزيع ميشود
مترو هنگكنگ در سال 1979 افتتاح شد و داراي 10 خط، 85 ايستگاه به طول 175 كيلومتر است.
مترو به صورت اكسپرس تا فرودگاه ادامه دارد و روزانه 3.76 ميليون نفر را جابهجا ميكند.
احداث خط اكسپرس فرودگاه %23 در كاهش ترافيك نقش داشت.
مترو هنگكنگ به تميزي، استفاده راحت، امنيت و مطمئنبودن معروف است. تردد قطارها زياد است و برنامهها بندرت تاخير دارد.
مترو استانداردهاي شهرهاي شرقي مانند سنگاپور، چينتايپه، پكن، شانگهاي و گوانجو را رعايت كرده است.
تاريخچه:
هنگكنگ تا سال 1997مستعمره بريتانيا بود.
در دهه 1960، حكومت پادشاهي بريتانيا در هنگكنگ پي به ضرورت تاسيس سيستم ريلي حملونقل عمومي در اين شهر برد.
طرح 4 خط اوليه به شكل فعلي تنظيم شد. ابتدا قرار بود اجراي طرح به چند شركت ژاپني سپرده شود اما در اواسط دهه 70 به دليل بحران نفت و در نتيجه انصراف شركتهاي ژاپني، دولت تصميم گرفت، خود اين طرح را به انجام رسانده و اداره كند.
سه خط اول بين سالهاي 1985-1979 و خط اكسپرس فرودگاه در سال 1998 تكميل شد.
خط والتديسني:
در سال 2005، تنها خط مترو والتديسني به روي عموم گشوده شد. با آن ميتوان وارد پارك ديسني هنگكنگ شد يعني 3.5 كيلومتر را در 10-4 دقيقه بدون راننده طي كرد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hong.m4-0821-sh.jpg
پنجرهها و دستگيرههاي اين خط به شكل سر ميكيموس و داخل واگنها با مجسمههاي برنزي شخصيتهاي والتديسني تزيين شده است.
بليت:
قيمت بليت بسته به مسافت مورد نظر از 4 دلار تا 48.50 دلار متغير است.
بليت فرودگاه از ساير خطوط گرانتر است. امكان استفاده از كارت هوشمند به خصوص در خط فرودگاه به ارزش 150 دلار نيز وجود دارد.
توريستها ميتوانند از بليتهاي يك و سه روزه مخصوص خود و توريستكارت مخصوص فرودگاه استفاده نمايند.
قيمت بليت يك روزه 55 دلار است و از زمان صدور يك ماه اعتبار دارد.
كودكان زير 12 سال، سالمندان بالاي 65 سال و معلولان از تسهيلات خاص در تمام خطوط بهرهمندند.
دانشآموزان بيش از 12 سال و دانشجويان تا سن 25 سال در تمام خطوط به جز فرودگاه داراي تسهيلاتند.
سفر كودكان زير 3 سال رايگان است.
ساعت كار:
ساعت كار مترو از 6 بامداد تا 1 نيمهشب است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hong.m5-0821-sh.jpg
گسترش:
ايستگاه جديد نمايشگاه جهاني آسيا به عنوان مركز جديد نمايشگاه بينالمللي در فرودگاه هنگكنگ در واقع گسترش خط اكسپرس فرودگاه است. اين ايستگاه در 20 دسامبر 2005 همزمان با افتتاح نمايشگاه شروع به كار كرد.
در طول نمايشگاه و برنامههاي مختلف تعداد واگنهاي آن افزايش مييابد.
قرارداد خريد 10 قطار جديد كه تا سال 2012-2011 وارد خواهند شد، بسته شده است.
خصوصيسازي و ادغام:
در 5 اكتبر 2000، شبكه مترو به عنوان اولين شركت ريلي هنگكنگ خصوصي شد. يعني دولت منافع خود را از تاسيسات عمومي قطع كرد.
مترو قبل از آن كه در فهرست بورس اوراق بهادار قرار بگيرد، كاملا دولتي بود. مترو با فروش حدود يك ميليارد سهام، هم اينك جزو بيشترين سهامداران در هنگكنگ است.
در 11 آوريل 2006، مترو با امضاي يك تفاهمنامه با دولت مسئوليت اداره دو شبكه ريلي حملونقل را برعهده گرفت. اين مسئله در مجمععمومي فوقالعاده همراه با استفاده از بليت واحد در دو سيستم به تصويب رسيد.
خدمات و تسهيلات ايستگاهها:
در ايستگاههاي مترو به جاي استفاده از ظرافت هنري، به كاربردهاي واقعي توجه شده است. با توجه به ازدحام جمعيت در طول روز، به دوام و دسترس بودن ايستگاهها اهميت زيادي داده شده است.
در داخل واگنها فضايي براي ويلچر در نظر گرفتهاند.
كاشيهاي مخصوص به ايمني افراد نابينا در سكوها كمك ميكند.
براي ويلچر درب مخصوص در نظر گرفته شده است.
از طريق تابلوهاي اطلاعرساني و تلويزيونهاي داخل قطار، پيامهاي مهم مانند اعلام ايستگاه بعد نمايش داده ميشود.
امكان استفاده از تلفن همراه حتي تماس تصويري در كل سيستم وجود دارد.
در تمام خطوط به جز خط فرودگاه، ازدحام مسافران پيشبيني شده است. طرز چيدمان صندليها، فنهاي اضافه و داشتن 5 درب در هر طرف واگن از جمله اين تدابير است.
مترو هنگكنگ از طولانيترين، پهنترين و بيشترين ظرفيت قطار در دنيا استفاده ميكند. طول قطارها 23 متر و توانايي جابهجايي350 مسافر را دارد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Hongm2-0821-sh.jpg
قبل از خصوصي سازي، مترو هنگكنگ فقط داراي شعبات بانك هانگسنگ، كيكفروشي و تعدادي مغازه بود. اما بعد از آن تعداد فروشگاههاي مختلف در ايستگاههاي آن افزايش و تبديل به مراكز خريد كوچك و عمومي شد. ضمن آن كه اكثر ايستگاهها به مراكز خريد و املاك مسكن هم نزديكند.
مطبوعات در مترو:
شركت مترو جهت توزيع مجلات و روزنامههاي رايگان با ناشران قرارداد بسته است.
"ركرويت" اولين مجله رايگاني بود كه از سال 1992 تا 2002 به مدت 10 سال در ايستگاهها توزيع ميشد.
هم اينك مجله "جيوجيك" جايگزين ركرويت شده و هر دو هفته يكبار در ايستگاهها موجود است.
روزنامه "متروپليس" و "اكسپرس پست" در ايستگاهها رايگان توزيع ميشوند.
هفته نامه "متروپاپ" با گرايش فرهنگي و شهري، چاپ مترو اينترنشنال، از سال 2006 هر پنجشنبه در اختيار عموم قرار ميگيرد.
دسترسي به روزنامههاي رايگان چيني زبان "اي ام 730" و "هدلاين ديلي" نيز امكانپذير است.
مترو هنگكنگ با افزودن كوپن سفر رايگان با مترو، مسافران را به مطالعه نشريات ترغيب ميكند.
كشيدن سيگار، خوردن، آشاميدن و حمل مواد قابل اشتعال در قطار و ايستگاهها ممنوع است.
امنيت:
نيروهاي پليس در بعضي ايستگاهها حضور دارند.
تا سال 2005، در تمام ايستگاهها، درهاي محافظ نصب شد.
دوربينهاي مدار بسته در تمام ايستگاهها وجود دارد.
هنر:
اجراي زنده برنامهها، نمايشگاههاي هنري و گالريهاي مختلف، جوانان و دانشآموزان را به ايستگاههاي مترو ميكشاند.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/hongkonghongkong7gs.jpg
اجراي كارهاي هنري به شكلهاي مختلف در شبكه مترو به خوبي مشهود است.
www.urbanrail.net (http://www.urbanrail.net/)
Wikipedia (http://www.wikipedia.org)