M@hdi42
17th January 2014, 11:56 AM
آشنايي با مترو بوداپست
مترو بوداپست سومين مترو قديمي در جهان است
مترو بوداپست- پايتخت مجارستان- در سال 1896 احداث شد و با 3 خط و 40 ايستگاه، روزانه 1.27 ميليون نفر را جابهجا ميكند.
طول سيستم 32.1 كيلومتر و خط چهارم آن در دست احداث است كه تا سال 2011 به بهرهبرداري ميرسد. خط پنجم نيز جزو طرحهاي آتي است.
با وجود مخالفت مقامات در مورد تردد به صورت روگذر در خيابان آندراسي، زيباترين خيابان بوداپست و جزو فهرست به ثبت رسيده در ميراث جهاني يونسكو، هدف اصلي خط يك مترو، انتقال افراد به سيتي پارك بوداپست است.
مجلس ملي در سال 1870 طرح مترو را تصويب كرد و احداث آن در سال 1894 به يك شركت آلماني سپرده شد. 2000 كارگر كمتر از دو سال خط يك را تكميل كردند.
هم اينك يكي از واگنهاي اصلي آن زمان در موزه ساحلي ترولي نگهداري ميشود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm1-0809-sh.jpg
خط يك:
خط يك به رنگ زرد داراي 11 ايستگاه است، 9 تاي آن در زير زمين قرار دارد. طول خط 3.7 كيلومتر است.
با هر 2 دقيقه يك بار تردد، 103.000 نفر جابهجا ميشوند.
در دهه 80 تا 90، خط يك مورد بازسازي اساسي قرار گرفت.
طبقات، نيمكتها، در و پنجرههاي چوبي و چراغهاي هريك از ايستگاهها با تصاوير و اطلاعاتشان خود يك موزه است. هنرهاي دستي آن زمان در بعضي ايستگاهها به نمايش گذاشته شده است.
طرح احداث دو خط بعدي از شمال به جنوب و غرب به شرق مربوط به 1942 بود.
خط 2:
خط 2 به رنگ قرمز، دو ايستگاه اصلي راهآهن را به هم متصل ميكرد و با آنكه قرار بود در سال 1955 تكميل شود بنابه دلايل مالي و سياسي با تاخير در سال 1970 افتتاح شد.
در سال 1973 خط 2 گسترش يافت و طول آن به 4.4 كيلومتر رسيد.
خط 2 مورد بازسازي اساسي قرار گرفته و هم اينك داراي ايستگاههاي بسيار مدرن در بوداپست است.
آسانسورها در قسمت ورودي ايستگاهها قرار دارد. تهويه مطبوع نيز در همه جا ديده ميشود.
خط 3:
احداث خط 3 به رنگ آبي در سال 1970 آغاز و در 1976 با شش ايستگاه افتتاح شد. امروزه با 20 ايستگاه و 17 كيلومتر طول از شمال به جنوب، طولانيترين خط بوداپست است.
گسترش خط 3 به سمت شمال و جنوب ادامه دارد.
رنگ سبز براي خطوط راهآهن حومه و اطراف بوداپست استفاده ميشود.
خط 4:
فكر احداث خط 4 به 1972 برمي گردد. اما ساخت آن در سال 2007 آغاز و تا 2010 يعني بعد از 37 سال به پايان ميرسد.
چهار ايستگاه به خط 4 اضافه و با 11 ايستگاه به 10.3 كيلومتر ميرسد.
خط 4 جنوب بوداپست را به شمال متصل خواهد كرد. فاز اول به طول 7.5 كيلومتر با 10 ايستگاه تا سال 2011 و فاز دوم به طول 3 كيلومتر تا سال 2013 تكميل ميشود. خط 4 كاملا اتوماتيك و بدون راننده خواهد بود.
خط 5:
خط 5 در مرحله ابتدايي است و راهآهن حومه را به شمال و جنوب متصل ميكند. تاريخ شروع طرح معلوم نيست.
از سال 1973 تاكنون مسئوليت مترو به شركت حملونقل بوداپست واگذار شده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm3-0809-sh.jpg
اطلاعات كلي:
بليتها قبل از رسيدن به پله برقي توسط ماشينهاي نارنجي معتبر ميشوند، از آنجا كه بليتها توسط ماموران در جاهاي مختلف چك ميشود، تا زمان خروج از مترو بايد حفظ شود. قرار است اين روش اتوماتيك شود.
متاسفانه در همه ايستگاهها تسهيلات براي افراد ناتوان وجود ندارد.
كشيدن سيگار، خوردن و نواختن موسيقي ممنوع است.
بيمه حوادث همزمان با تهيه بليت امكانپذير است.
بليت:
بليت براي يك بار سفر در مترو و يا ساير وسايلنقليه و همچنين براي سه يا پنج ايستگاه با 60-30 دقيقه اعتبار موجود است.
همچنين امكان تهيه بليتهاي يكروزه، 3 روزه، يكهفتهاي، دو هفتهاي، 30 روزه و يكساله با 10 بليت اضافه به عنوان تخفيف وجود دارد.
با كارت بوداپست امكان سفر در كليه وسايل نقليه فراهم است و براي توريستهايي كه قصد بازديد از بسياري از مكانهاي ديدني و شركت در برنامهها را طي دو يا سه روز دارند، به صرفه است.
ساعت كار:
ساعت كار قطارهاي مترو از 4:30 صبح تا 11:10 دقيقه شب است. اوج شلوغي بين ساعات 8-6 صبح و 5-2 بعد از ظهر است و قطارها هر 3-2 دقيقه يكبار تردد مينمايند.
ساير موارد:
در اوايل قرن 2000 استفاده از تلفن موبايل در خطوط مترو امكانپذير شد.
در خطوط 2 و 3 هنوز از واگنهاي نظير مسكو، پراگ، صوفيه و ورشو استفاده ميشود.
به جز خط 3 كه سرعت و توقف آن توسط برنامهاي خاص تنظيم ميشود، قطارها داراي دو رانندهاند.
بيشتر ايستگاهها در زير زمين قرار دارند.
در زمان حمله هوايي يا حوادث غيرمترقبه، امكان اسكان 220.000 نفر با تامين آب آشاميدني و شستشو وجود دارد.
از پناهگاه مخفي متصل به خط 2 و مجلس كه در دهه 1950 براي مقامات آن زمان در عمق 39 متري ساخته شد، ميتوان 2200 نفر را در زمان حملات هوايي يا هستهاي با امكان دسترسي به ترمينالهاي شمال و جنوب پناه داد. امروزه اين مكان، تعطيل و مورد بحث است.
وروديهاي مترو بوداپست الگوي ساخت وروديهاي مترو نيويورك بود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm5-0809-sh.jpg
www.wikipedia.org (http://www.wikipedia.org/)
مترو بوداپست سومين مترو قديمي در جهان است
مترو بوداپست- پايتخت مجارستان- در سال 1896 احداث شد و با 3 خط و 40 ايستگاه، روزانه 1.27 ميليون نفر را جابهجا ميكند.
طول سيستم 32.1 كيلومتر و خط چهارم آن در دست احداث است كه تا سال 2011 به بهرهبرداري ميرسد. خط پنجم نيز جزو طرحهاي آتي است.
با وجود مخالفت مقامات در مورد تردد به صورت روگذر در خيابان آندراسي، زيباترين خيابان بوداپست و جزو فهرست به ثبت رسيده در ميراث جهاني يونسكو، هدف اصلي خط يك مترو، انتقال افراد به سيتي پارك بوداپست است.
مجلس ملي در سال 1870 طرح مترو را تصويب كرد و احداث آن در سال 1894 به يك شركت آلماني سپرده شد. 2000 كارگر كمتر از دو سال خط يك را تكميل كردند.
هم اينك يكي از واگنهاي اصلي آن زمان در موزه ساحلي ترولي نگهداري ميشود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm1-0809-sh.jpg
خط يك:
خط يك به رنگ زرد داراي 11 ايستگاه است، 9 تاي آن در زير زمين قرار دارد. طول خط 3.7 كيلومتر است.
با هر 2 دقيقه يك بار تردد، 103.000 نفر جابهجا ميشوند.
در دهه 80 تا 90، خط يك مورد بازسازي اساسي قرار گرفت.
طبقات، نيمكتها، در و پنجرههاي چوبي و چراغهاي هريك از ايستگاهها با تصاوير و اطلاعاتشان خود يك موزه است. هنرهاي دستي آن زمان در بعضي ايستگاهها به نمايش گذاشته شده است.
طرح احداث دو خط بعدي از شمال به جنوب و غرب به شرق مربوط به 1942 بود.
خط 2:
خط 2 به رنگ قرمز، دو ايستگاه اصلي راهآهن را به هم متصل ميكرد و با آنكه قرار بود در سال 1955 تكميل شود بنابه دلايل مالي و سياسي با تاخير در سال 1970 افتتاح شد.
در سال 1973 خط 2 گسترش يافت و طول آن به 4.4 كيلومتر رسيد.
خط 2 مورد بازسازي اساسي قرار گرفته و هم اينك داراي ايستگاههاي بسيار مدرن در بوداپست است.
آسانسورها در قسمت ورودي ايستگاهها قرار دارد. تهويه مطبوع نيز در همه جا ديده ميشود.
خط 3:
احداث خط 3 به رنگ آبي در سال 1970 آغاز و در 1976 با شش ايستگاه افتتاح شد. امروزه با 20 ايستگاه و 17 كيلومتر طول از شمال به جنوب، طولانيترين خط بوداپست است.
گسترش خط 3 به سمت شمال و جنوب ادامه دارد.
رنگ سبز براي خطوط راهآهن حومه و اطراف بوداپست استفاده ميشود.
خط 4:
فكر احداث خط 4 به 1972 برمي گردد. اما ساخت آن در سال 2007 آغاز و تا 2010 يعني بعد از 37 سال به پايان ميرسد.
چهار ايستگاه به خط 4 اضافه و با 11 ايستگاه به 10.3 كيلومتر ميرسد.
خط 4 جنوب بوداپست را به شمال متصل خواهد كرد. فاز اول به طول 7.5 كيلومتر با 10 ايستگاه تا سال 2011 و فاز دوم به طول 3 كيلومتر تا سال 2013 تكميل ميشود. خط 4 كاملا اتوماتيك و بدون راننده خواهد بود.
خط 5:
خط 5 در مرحله ابتدايي است و راهآهن حومه را به شمال و جنوب متصل ميكند. تاريخ شروع طرح معلوم نيست.
از سال 1973 تاكنون مسئوليت مترو به شركت حملونقل بوداپست واگذار شده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm3-0809-sh.jpg
اطلاعات كلي:
بليتها قبل از رسيدن به پله برقي توسط ماشينهاي نارنجي معتبر ميشوند، از آنجا كه بليتها توسط ماموران در جاهاي مختلف چك ميشود، تا زمان خروج از مترو بايد حفظ شود. قرار است اين روش اتوماتيك شود.
متاسفانه در همه ايستگاهها تسهيلات براي افراد ناتوان وجود ندارد.
كشيدن سيگار، خوردن و نواختن موسيقي ممنوع است.
بيمه حوادث همزمان با تهيه بليت امكانپذير است.
بليت:
بليت براي يك بار سفر در مترو و يا ساير وسايلنقليه و همچنين براي سه يا پنج ايستگاه با 60-30 دقيقه اعتبار موجود است.
همچنين امكان تهيه بليتهاي يكروزه، 3 روزه، يكهفتهاي، دو هفتهاي، 30 روزه و يكساله با 10 بليت اضافه به عنوان تخفيف وجود دارد.
با كارت بوداپست امكان سفر در كليه وسايل نقليه فراهم است و براي توريستهايي كه قصد بازديد از بسياري از مكانهاي ديدني و شركت در برنامهها را طي دو يا سه روز دارند، به صرفه است.
ساعت كار:
ساعت كار قطارهاي مترو از 4:30 صبح تا 11:10 دقيقه شب است. اوج شلوغي بين ساعات 8-6 صبح و 5-2 بعد از ظهر است و قطارها هر 3-2 دقيقه يكبار تردد مينمايند.
ساير موارد:
در اوايل قرن 2000 استفاده از تلفن موبايل در خطوط مترو امكانپذير شد.
در خطوط 2 و 3 هنوز از واگنهاي نظير مسكو، پراگ، صوفيه و ورشو استفاده ميشود.
به جز خط 3 كه سرعت و توقف آن توسط برنامهاي خاص تنظيم ميشود، قطارها داراي دو رانندهاند.
بيشتر ايستگاهها در زير زمين قرار دارند.
در زمان حمله هوايي يا حوادث غيرمترقبه، امكان اسكان 220.000 نفر با تامين آب آشاميدني و شستشو وجود دارد.
از پناهگاه مخفي متصل به خط 2 و مجلس كه در دهه 1950 براي مقامات آن زمان در عمق 39 متري ساخته شد، ميتوان 2200 نفر را در زمان حملات هوايي يا هستهاي با امكان دسترسي به ترمينالهاي شمال و جنوب پناه داد. امروزه اين مكان، تعطيل و مورد بحث است.
وروديهاي مترو بوداپست الگوي ساخت وروديهاي مترو نيويورك بود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8808/Budapestm5-0809-sh.jpg
www.wikipedia.org (http://www.wikipedia.org/)