M@hdi42
17th January 2014, 01:46 AM
آشنايي با مترو اصفهان
مترو اصفهان به مجموعه در حال احداث قطارهاي شهري اصفهان گفته میشود.
«سازمان قطار شهری اصفهان و حومه» مسئولیت ساخت و بهرهبرداری مترو اصفهان را بر عهده دارد.
تاریخچه
پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در ۵ کلان شهر کشور در مجلس شوراي اسلامي در سال 1379 طراحی تفضیلی خط شمال- جنوب به طول ۱۲٫۵ کیلومتر در سال 1380 آغاز شد. عملیات اجرایی این خط در سال 1381 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
خطوط
خط شمالی- جنوبی:
این خط از شمال شهر اصفهان شروع شده تا ترمينال مسافربري صفه در جنوب امتداد دارد. کل مسیر حدود ۲۰ کیلومتر است و حدود ۲۱ ایستگاه در طول آن ساخته خواهد شد. ایستگاههای این خط عبارتند از:
ايستگاه پاسداران
ايستگاه كاوه
ايستگاه مدرس
ايستگاه شهدا
ايستگاه امام حسین
ايستگاه انقلاب
ایستگاه شریعتی
ايستگاه آزادی
ايستگاه صفه
خط شرقی- غربی:
خط شرقی-غربی از خميني شهر شروع و پس از عبور از خيابان اشرفی اصفهانی (كهندژ) و در ايستگاه مشترك امام حسين از زير خط شمالی- جنوبی وارد خيابان سپه شده و از زير قسمت شمال ميدان نقش جهان به سمت خيابان حافظ مي رود. اين خط در خيابان هاتف به سمت شمال ادامه دارد و پس از عبور از روی ميدان لاله در طول خيابان زينبيه ادامه مییابد. طول كل مسير ۲۲ كيلومتر و دارای ۲۰ ايستگاه می باشد. فاز يك این مسير مورد تصویب قرار گرفته است.
شبکه برون شهری
خط جنوب غرب (آبی تیره): از ايستگاه مشترك آزادي شروع مي شود. پس از عبور از شهر درچه، فلاورجان و فولادشهر و عبور از گردنه گاوپيسه به ذوب آهن اصفهان و زرين شهر ختم مي شود. طول كل اين مسير حدود ۴۳ كيلومتر خواهد بود.
خط اصفهان- شاهين شهر:
از ترمينال مسافربری كاوه شروع و به شاهين شهر در شمال ختم خواهد شد. طول اين مسير حدود ۹ كيلومتر خواهد بود.
خط اصفهان- بهارستان :
از ترمينال مسافربری صفه شروع و به بهارستان ختم خواهد شد. طول اين خط حدود ۱۶ كيلومتر خواهد بود.
تاثیرات بر بافت قدیمی شهر و آثار باستانی
عبور مترو در عمق، همراه با حفاریها و تخریبهای زیادی در سطح زمین است. در حال حاضر محوطههای وسیعی در محل ایستگاههای شهدا، تختی، امام حسین(ع)، شریعتی و آزادی گودبرداری شده است. تلاش برای این همه عملیات عمرانی در نزدیکی برخی نقاط خاص اصفهان از عهد صفوی همچون باروی اصفهان، دروازه دولت، ورودی عباس آباد، محل سردر و کاخ هزارجریب، مایه نگرانی است. با توجه به نسبت سطوح گسترده مناطق گودبرداری شده به سطح کل خیابان چهارباغ، همواره صاحبنظران خیابان شمسآبادی را که موازی خیابان چهارباغ است به عنوان مسیر مترو پیشنهاد دادهاند.
نگرانی دیگر، احتمال حضور متکدیان، دوره گردها و دستفروشان در کنار ایستگاههای مترو و در کنار مناطق توریستی شهر است.
عبور از نزدیکی سی و سه پل
در 16فروردين 1388، شرکت الموت اعلام کرد که دستگاه حفار تونل غربی با موفقیت از زیر زایندهرود عبور کرده است. همچنین در همین منبع که به نظر میآید در تاریخی بعد از ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ به روز رسانی شده است اشاره شده که حفاری تونل شرقی نیز که در اردیبهشت ۱۳۸۸ آغاز شده بود از زیر زایندهرود در طی ۳۰ روز حفاری، با موفقیت عبور کرده است.
در 9 شهريور 1388، خبرگزاري ميراث فرهنگي گزارش کرد که تونل شرقي خط "شمال- جنوب"، پس از گذشتن از زير زاينده رود با انحراف از مسير، درکنار سي و سه پل در حدود ۴۰ متر به اشتباه حفاری شده است. بنا بر این گزارش از واگن هاي حمل خاک حفاري شده، مصالح غيرمعمول مشاهده شده که به قسمتی از پي يک سازه شباهت دارد و اين احتمال مي رود که دستگاه حفار، در اثر انحراف از مسير، با ورودی جنوبی سی و سه پل برخورد کرده است و مصالح غيرعادي قسمتي از پی سی و سه پل باشد. در صورت صحت اين مسائله و آسيب وارد آمدن به پی اين پل تاريخی، احتمال نشست آن در زمان جاری شدن مجدد آب در رودخانه زايندهرود وجود دارد.
در 11 شهريور 1388، عبدالجواد زعفرانی، رییس «سازمان قطار شهری اصفهان و حومه»، خبر انحراف دستگاه حفاری تونل شرقی خط شمال به جنوب را در نزدیکی سي و سه پل تایید کرد. او میزان انحراف را ۳۵ تا ۴۰ متر از مسیر اصلی بیان کرد و آن را ناشی از نقص فنی در دوربین دستگاه حفاری دانست.
مترو اصفهان به مجموعه در حال احداث قطارهاي شهري اصفهان گفته میشود.
«سازمان قطار شهری اصفهان و حومه» مسئولیت ساخت و بهرهبرداری مترو اصفهان را بر عهده دارد.
تاریخچه
پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در ۵ کلان شهر کشور در مجلس شوراي اسلامي در سال 1379 طراحی تفضیلی خط شمال- جنوب به طول ۱۲٫۵ کیلومتر در سال 1380 آغاز شد. عملیات اجرایی این خط در سال 1381 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
خطوط
خط شمالی- جنوبی:
این خط از شمال شهر اصفهان شروع شده تا ترمينال مسافربري صفه در جنوب امتداد دارد. کل مسیر حدود ۲۰ کیلومتر است و حدود ۲۱ ایستگاه در طول آن ساخته خواهد شد. ایستگاههای این خط عبارتند از:
ايستگاه پاسداران
ايستگاه كاوه
ايستگاه مدرس
ايستگاه شهدا
ايستگاه امام حسین
ايستگاه انقلاب
ایستگاه شریعتی
ايستگاه آزادی
ايستگاه صفه
خط شرقی- غربی:
خط شرقی-غربی از خميني شهر شروع و پس از عبور از خيابان اشرفی اصفهانی (كهندژ) و در ايستگاه مشترك امام حسين از زير خط شمالی- جنوبی وارد خيابان سپه شده و از زير قسمت شمال ميدان نقش جهان به سمت خيابان حافظ مي رود. اين خط در خيابان هاتف به سمت شمال ادامه دارد و پس از عبور از روی ميدان لاله در طول خيابان زينبيه ادامه مییابد. طول كل مسير ۲۲ كيلومتر و دارای ۲۰ ايستگاه می باشد. فاز يك این مسير مورد تصویب قرار گرفته است.
شبکه برون شهری
خط جنوب غرب (آبی تیره): از ايستگاه مشترك آزادي شروع مي شود. پس از عبور از شهر درچه، فلاورجان و فولادشهر و عبور از گردنه گاوپيسه به ذوب آهن اصفهان و زرين شهر ختم مي شود. طول كل اين مسير حدود ۴۳ كيلومتر خواهد بود.
خط اصفهان- شاهين شهر:
از ترمينال مسافربری كاوه شروع و به شاهين شهر در شمال ختم خواهد شد. طول اين مسير حدود ۹ كيلومتر خواهد بود.
خط اصفهان- بهارستان :
از ترمينال مسافربری صفه شروع و به بهارستان ختم خواهد شد. طول اين خط حدود ۱۶ كيلومتر خواهد بود.
تاثیرات بر بافت قدیمی شهر و آثار باستانی
عبور مترو در عمق، همراه با حفاریها و تخریبهای زیادی در سطح زمین است. در حال حاضر محوطههای وسیعی در محل ایستگاههای شهدا، تختی، امام حسین(ع)، شریعتی و آزادی گودبرداری شده است. تلاش برای این همه عملیات عمرانی در نزدیکی برخی نقاط خاص اصفهان از عهد صفوی همچون باروی اصفهان، دروازه دولت، ورودی عباس آباد، محل سردر و کاخ هزارجریب، مایه نگرانی است. با توجه به نسبت سطوح گسترده مناطق گودبرداری شده به سطح کل خیابان چهارباغ، همواره صاحبنظران خیابان شمسآبادی را که موازی خیابان چهارباغ است به عنوان مسیر مترو پیشنهاد دادهاند.
نگرانی دیگر، احتمال حضور متکدیان، دوره گردها و دستفروشان در کنار ایستگاههای مترو و در کنار مناطق توریستی شهر است.
عبور از نزدیکی سی و سه پل
در 16فروردين 1388، شرکت الموت اعلام کرد که دستگاه حفار تونل غربی با موفقیت از زیر زایندهرود عبور کرده است. همچنین در همین منبع که به نظر میآید در تاریخی بعد از ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ به روز رسانی شده است اشاره شده که حفاری تونل شرقی نیز که در اردیبهشت ۱۳۸۸ آغاز شده بود از زیر زایندهرود در طی ۳۰ روز حفاری، با موفقیت عبور کرده است.
در 9 شهريور 1388، خبرگزاري ميراث فرهنگي گزارش کرد که تونل شرقي خط "شمال- جنوب"، پس از گذشتن از زير زاينده رود با انحراف از مسير، درکنار سي و سه پل در حدود ۴۰ متر به اشتباه حفاری شده است. بنا بر این گزارش از واگن هاي حمل خاک حفاري شده، مصالح غيرمعمول مشاهده شده که به قسمتی از پي يک سازه شباهت دارد و اين احتمال مي رود که دستگاه حفار، در اثر انحراف از مسير، با ورودی جنوبی سی و سه پل برخورد کرده است و مصالح غيرعادي قسمتي از پی سی و سه پل باشد. در صورت صحت اين مسائله و آسيب وارد آمدن به پی اين پل تاريخی، احتمال نشست آن در زمان جاری شدن مجدد آب در رودخانه زايندهرود وجود دارد.
در 11 شهريور 1388، عبدالجواد زعفرانی، رییس «سازمان قطار شهری اصفهان و حومه»، خبر انحراف دستگاه حفاری تونل شرقی خط شمال به جنوب را در نزدیکی سي و سه پل تایید کرد. او میزان انحراف را ۳۵ تا ۴۰ متر از مسیر اصلی بیان کرد و آن را ناشی از نقص فنی در دوربین دستگاه حفاری دانست.