M@hdi42
17th January 2014, 12:45 AM
آشنايي با مترو مشهد
در شهر مقدس مشهد روزانه 3.5 میلیون نفر جابجا ميشوند، این میزان طی 10 سال آینده به 5 میلیون جابجایی در روز میرسد.
در شهر مقدس مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی روزانه 3.5میلیون نفر جابهجا ميشوند، این میزان طی 10 سال آینده به 5 میلیون جابجایی در روز میرسد.
بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، مشهد نیازمند 4 خط مترو است. حتي توسعه خطوط مترو به شهرهای جدیدي چون گلبهار در شمال و بینالود در جنوب نیز پیشبینی و مراحل تصویب آن نیز سپری گردیده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/52.jpg
4 خط مترو به طول 74 کیلومتر برای مشهد پیشبینی شده است:
خط یک: فرودگاه شهید هاشمینژاد به وکیلآباد، 25کیلومتر از شرق به غرب و برعکس
مسیر خط 1 قطار شهری مشهد از فرودگاه شهید هاشمینژاد تا انتهای بلوار وکیلآباد 25 کیلومتر را در بر میگیرد، عملیات اجرایی 19 کیلومتر از این مسیر (نخریسی به وکیل آباد) از آذر ماه سال 1379 آغاز گردیده است، 5/10 کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و 5/8 کیلومتر در مسیر همسطح طی خواهد شد. این خط در میدان تقی آباد (ایستگاه شریعتی) خط دو را قطع میکند.
خط دو: رضاشهر به طبرسی شمالی، به طول حدود 14 کیلومتر (از جنوب به شمال و برعکس)
مسیر خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی پایین روستای کشف شروع میشود و به بسیاری از مراكز پرجمعیت آن منطقه سرویسدهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتا طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاههای خط 2 دسترسی خواهند داشت و در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه بسیج) این خط از منطقه طلاب و با فاصله اندکی از چهار راه مقدم طبرسی عبور خواهد كرد و سپس به میدان راهآهن و به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.
در ادامه این خط با عبور از میدان سعدی و میدان تقیآباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط یک دسترسی ویژهای به زیستخاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از پارک کوهسنگی در میدان فضل بن شاذان (جام عسل) خاتمه مییابد.
خط سه: شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود 24 کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعكس)
خط 3 قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) و تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار راه خسروی چهارراه شهدا به میدان شهدا میرسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین محترم امام رضا (ع) و اقشار متوسط ارائه مینماید. سپس خط تا میدان فردوسی ادامه مییابد و در میدان جانباز و از طریق بولوار جانباز به بزرگراه امام علی و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه رسیده و آخرین ایستگاه در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد، خواهد بود.
در این خط طول مسیر 19 کیلومتر شرق به غرب و برعکس بوده و دارای 22 ایستگاه شامل 11 ایستگاه زیرزمینی و 11 ایستگاه همسطح است. حداکثر سرعت قطار 80 کیلومتر در ساعت بوده و متوسط سرعت 36 کیلومتر در ساعت است. همچنین ظرفیت جابجایی مسافر تا 20000 نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی 46 هکتار است.
خط چهار : شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود 14 کیلومتر (از شرق به شمال و برعکس)
خط 4 قطار شهری مشهد از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر عبور کرده و از میدان مصلی به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. این خطوط پس از احداث و بهرهبرداری بیشترین خدمت را به اقشار متوسط و محروم مشهد خواهد نمود ضمن این که با عبور دو خط از دو سمت حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد داشت.
قرارداد مربوط به خريد واگنهاي مترو مشهد با كشور چين نيز منعقد شده است. بيشتر قطعات استاندارد اروپا را داشته و در چين مونتاژ ميشوند.
خط يك مترو مشهد شامل سه قطار و هر يك داراي 20 واگن و در مجموع 60 واگن است.
w (http://www.murco.ir/)ww.murco (http://www.murco/).ir
در شهر مقدس مشهد روزانه 3.5 میلیون نفر جابجا ميشوند، این میزان طی 10 سال آینده به 5 میلیون جابجایی در روز میرسد.
در شهر مقدس مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی روزانه 3.5میلیون نفر جابهجا ميشوند، این میزان طی 10 سال آینده به 5 میلیون جابجایی در روز میرسد.
بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، مشهد نیازمند 4 خط مترو است. حتي توسعه خطوط مترو به شهرهای جدیدي چون گلبهار در شمال و بینالود در جنوب نیز پیشبینی و مراحل تصویب آن نیز سپری گردیده است.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/52.jpg
4 خط مترو به طول 74 کیلومتر برای مشهد پیشبینی شده است:
خط یک: فرودگاه شهید هاشمینژاد به وکیلآباد، 25کیلومتر از شرق به غرب و برعکس
مسیر خط 1 قطار شهری مشهد از فرودگاه شهید هاشمینژاد تا انتهای بلوار وکیلآباد 25 کیلومتر را در بر میگیرد، عملیات اجرایی 19 کیلومتر از این مسیر (نخریسی به وکیل آباد) از آذر ماه سال 1379 آغاز گردیده است، 5/10 کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و 5/8 کیلومتر در مسیر همسطح طی خواهد شد. این خط در میدان تقی آباد (ایستگاه شریعتی) خط دو را قطع میکند.
خط دو: رضاشهر به طبرسی شمالی، به طول حدود 14 کیلومتر (از جنوب به شمال و برعکس)
مسیر خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی پایین روستای کشف شروع میشود و به بسیاری از مراكز پرجمعیت آن منطقه سرویسدهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتا طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاههای خط 2 دسترسی خواهند داشت و در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه بسیج) این خط از منطقه طلاب و با فاصله اندکی از چهار راه مقدم طبرسی عبور خواهد كرد و سپس به میدان راهآهن و به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.
در ادامه این خط با عبور از میدان سعدی و میدان تقیآباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط یک دسترسی ویژهای به زیستخاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از پارک کوهسنگی در میدان فضل بن شاذان (جام عسل) خاتمه مییابد.
خط سه: شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود 24 کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعكس)
خط 3 قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) و تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار راه خسروی چهارراه شهدا به میدان شهدا میرسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین محترم امام رضا (ع) و اقشار متوسط ارائه مینماید. سپس خط تا میدان فردوسی ادامه مییابد و در میدان جانباز و از طریق بولوار جانباز به بزرگراه امام علی و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه رسیده و آخرین ایستگاه در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد، خواهد بود.
در این خط طول مسیر 19 کیلومتر شرق به غرب و برعکس بوده و دارای 22 ایستگاه شامل 11 ایستگاه زیرزمینی و 11 ایستگاه همسطح است. حداکثر سرعت قطار 80 کیلومتر در ساعت بوده و متوسط سرعت 36 کیلومتر در ساعت است. همچنین ظرفیت جابجایی مسافر تا 20000 نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی 46 هکتار است.
خط چهار : شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود 14 کیلومتر (از شرق به شمال و برعکس)
خط 4 قطار شهری مشهد از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر عبور کرده و از میدان مصلی به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. این خطوط پس از احداث و بهرهبرداری بیشترین خدمت را به اقشار متوسط و محروم مشهد خواهد نمود ضمن این که با عبور دو خط از دو سمت حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد داشت.
قرارداد مربوط به خريد واگنهاي مترو مشهد با كشور چين نيز منعقد شده است. بيشتر قطعات استاندارد اروپا را داشته و در چين مونتاژ ميشوند.
خط يك مترو مشهد شامل سه قطار و هر يك داراي 20 واگن و در مجموع 60 واگن است.
w (http://www.murco.ir/)ww.murco (http://www.murco/).ir