M@hdi42
17th January 2014, 01:38 AM
آشنايي با مترو
قطار زيرزميني يا مترو سيستم حملونقل ريلي است كه معمولا در مناطق شهري از آن استفاده ميشود و قابليت جابهجايي مسافران زيادي را دارد.يكي از مهمترين محاسن مترو، جدا بودن آن از ساير مسيرهاي شهري است. به اين ترتيب ترافيك مسافران مترو با ترافيك شهري گره نميخورد و در حقيقت مترو باري را از دوش خيابانهاي شهر بر ميدارد و به زير زمين ميبرد.
قديميترين سيستم متروي جهان متعلق به شهر لندن، پايتخت انگلستان، است كه در سال 1863 ميلادي افتتاح شد. لندن در عين حال وسيعترين متروي جهان را هم دارد.
آنگونه كه در دانشنامه اينترنتي ويكيپديا آمده است، 162 شهر در جهان در حال حاضر مترو دارند و طول خطوط متروي جهان در حدود هشت هزار كيلومتر است و هفت هزار ايستگاه در بر دارد. 25 شهر هم ايجاد چنين سيستمي را در دستور كار دارند.
خطوط مترو بايد چند خصوصيت داشته باشند: «در يك منطقه شهري با انرژي برق كار كنند، كامل از خطوط ترافيكي ديگر مستقل باشند و مسافران را در كمترين زمان به مقصد برسانند.»
مترو هم ميتواند از روي زمين رد شود و هم از زير زمين. اما معمولا در مركز شهرها از زير زمين رد ميشود و در حومه از روي زمين.
به دليل حجم بالاي مسافري كه با مترو جابهجا ميشود، مترو پايه سيستم حملونقل شهري در شهرهاي بزرگ قرار ميگيرد و از سيستمهاي حملونقل ديگر مانند اتوبوس و تاكسي براي تكميل خدماترساني مترو استفاده ميشود.
در طي سالهاي گذشته ايجاد خطوط مترو در شهرهاي جهان سرعت گرفته است. اين روزها در بسياري از شهرهاي جهان شهروندان سفر درون شهري خود را با هر وسيلهاي كه آغاز كنند، بالاخره در يك مرحله از مترو استفاده ميكنند.
شلوغترين متروهاي قاره اروپا متروي مسكو و پاريس هستند. دو سوم مردمي كه در آمريكا از مترو استفاده ميكنند در شهر نيويورك زندگي ميكنند.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/metro1-neg.jpg
هرچند در اغلب شهرهاي جهان از مترو براي جابهجايي مسافر استفاده ميشود اما برخي شهرها هم هستند كه مترويشان نه براي مسافر، كه براي نامه و بسته طراحي شده است.
يكي از اين شهرها لندن است. سيستم زيرزميني پست لندن شامل خطوط ريلي ميشد كه چند ايستگاه پست را به هم متصل ميكردند. اين خط در سال 1927 راهاندازي شد و تا سال 2003 فعال بود.
كاربرد تونلهاي مترو به همين جا ختم نميشود. تونلهاي مترو به درد زمان جنگ هم ميخورند. روسيه در متروي دو شهر مسكو و سنپترزبورگ تونلهاي مخفي را احداث كرده كه مجهز به سيستم آب و تهويه هوا هستند تا در زمان خطر مردم بتوانند در آن پناه گيرند.
به گزارش ويكيپديا در روسيه سيستم مترو جزو اماكن نظامي محسوب ميشود و عكسبرداري در آن ممنوع است.
ايستگاههاي مترو
ايستگاههاي مترو معمولا ويتريني از پيشرفتهاي اقتصادي، اجتماعي و تكنولوژيك يك ملت است. اين ماجرا در كشوري چون شوروي سابق بيشتر به چشم ميخورد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/metro3-neg.jpg
ايستگاههاي متروي مسكو و سنپترزبورگ جزو زيباترين ايتسگاههاي متروي جهان هستند كه سالانه گردشگران زيادي را به خود جلب ميكنند. ديوارهاي مرمرين دارند با كفي پوشيده از سنگهاي گرانيت براق و كاشيهايي پرزرق و برق.
هرچند دليل اوليهاي كه براي ساخت ايستگاههاي اينچنيني در روسيه آورده شد، آوردن هنر به ميان مردم به جاي محدود كردن آن به ثروتمندان بود، اما دليل ديگري هم پشت آن نهفته بود و آن ترغيب مردم به استفاده از مترو بود.
تجربه نشان داده كه ايستگاههاي متروي زيباتر، مسافران بيشتري را هم به خود جلب ميكنند. بسياري از شهرها كه استفاده از ماشينهاي شخصي در آنها رواج دارد براي ترغيب مردم به استفاده از سيستمهاي حملونقل عمومي به زيباسازي ايستگاههاي مترو روي آوردهاند.
مترو چگونه كار ميكند
مترو با نيروي الكتريسيته پيش ميرود. اين نيرو اغلب از طريق ريل سوم به آن منتقل ميشود. اگر در طول خطوط مترو تونل كم باشد از سيمهاي برق بالاي واگن هم استفاده ميشود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/asianmetro-neg.gif
نقشه پراكندگي مترو در قاره آسيا
قطارهاي مترو به خدمه اندكي براي كار كردن احتياج دارند و حتي امروزه قطارهايي هستند كه كاملا خودكار و از راه دور كنترل ميشوند. با اين حال معمولاً يك راننده در واگن اول مترو سكان هدايت آن را به عهده دارد.
در متروي لندن وظيفه اين راننده باز و بسته كردن درهاي واگنها هنگام رسيدن به ايستگاه است.
قطار زيرزميني يا مترو سيستم حملونقل ريلي است كه معمولا در مناطق شهري از آن استفاده ميشود و قابليت جابهجايي مسافران زيادي را دارد.يكي از مهمترين محاسن مترو، جدا بودن آن از ساير مسيرهاي شهري است. به اين ترتيب ترافيك مسافران مترو با ترافيك شهري گره نميخورد و در حقيقت مترو باري را از دوش خيابانهاي شهر بر ميدارد و به زير زمين ميبرد.
قديميترين سيستم متروي جهان متعلق به شهر لندن، پايتخت انگلستان، است كه در سال 1863 ميلادي افتتاح شد. لندن در عين حال وسيعترين متروي جهان را هم دارد.
آنگونه كه در دانشنامه اينترنتي ويكيپديا آمده است، 162 شهر در جهان در حال حاضر مترو دارند و طول خطوط متروي جهان در حدود هشت هزار كيلومتر است و هفت هزار ايستگاه در بر دارد. 25 شهر هم ايجاد چنين سيستمي را در دستور كار دارند.
خطوط مترو بايد چند خصوصيت داشته باشند: «در يك منطقه شهري با انرژي برق كار كنند، كامل از خطوط ترافيكي ديگر مستقل باشند و مسافران را در كمترين زمان به مقصد برسانند.»
مترو هم ميتواند از روي زمين رد شود و هم از زير زمين. اما معمولا در مركز شهرها از زير زمين رد ميشود و در حومه از روي زمين.
به دليل حجم بالاي مسافري كه با مترو جابهجا ميشود، مترو پايه سيستم حملونقل شهري در شهرهاي بزرگ قرار ميگيرد و از سيستمهاي حملونقل ديگر مانند اتوبوس و تاكسي براي تكميل خدماترساني مترو استفاده ميشود.
در طي سالهاي گذشته ايجاد خطوط مترو در شهرهاي جهان سرعت گرفته است. اين روزها در بسياري از شهرهاي جهان شهروندان سفر درون شهري خود را با هر وسيلهاي كه آغاز كنند، بالاخره در يك مرحله از مترو استفاده ميكنند.
شلوغترين متروهاي قاره اروپا متروي مسكو و پاريس هستند. دو سوم مردمي كه در آمريكا از مترو استفاده ميكنند در شهر نيويورك زندگي ميكنند.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/metro1-neg.jpg
هرچند در اغلب شهرهاي جهان از مترو براي جابهجايي مسافر استفاده ميشود اما برخي شهرها هم هستند كه مترويشان نه براي مسافر، كه براي نامه و بسته طراحي شده است.
يكي از اين شهرها لندن است. سيستم زيرزميني پست لندن شامل خطوط ريلي ميشد كه چند ايستگاه پست را به هم متصل ميكردند. اين خط در سال 1927 راهاندازي شد و تا سال 2003 فعال بود.
كاربرد تونلهاي مترو به همين جا ختم نميشود. تونلهاي مترو به درد زمان جنگ هم ميخورند. روسيه در متروي دو شهر مسكو و سنپترزبورگ تونلهاي مخفي را احداث كرده كه مجهز به سيستم آب و تهويه هوا هستند تا در زمان خطر مردم بتوانند در آن پناه گيرند.
به گزارش ويكيپديا در روسيه سيستم مترو جزو اماكن نظامي محسوب ميشود و عكسبرداري در آن ممنوع است.
ايستگاههاي مترو
ايستگاههاي مترو معمولا ويتريني از پيشرفتهاي اقتصادي، اجتماعي و تكنولوژيك يك ملت است. اين ماجرا در كشوري چون شوروي سابق بيشتر به چشم ميخورد.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/metro3-neg.jpg
ايستگاههاي متروي مسكو و سنپترزبورگ جزو زيباترين ايتسگاههاي متروي جهان هستند كه سالانه گردشگران زيادي را به خود جلب ميكنند. ديوارهاي مرمرين دارند با كفي پوشيده از سنگهاي گرانيت براق و كاشيهايي پرزرق و برق.
هرچند دليل اوليهاي كه براي ساخت ايستگاههاي اينچنيني در روسيه آورده شد، آوردن هنر به ميان مردم به جاي محدود كردن آن به ثروتمندان بود، اما دليل ديگري هم پشت آن نهفته بود و آن ترغيب مردم به استفاده از مترو بود.
تجربه نشان داده كه ايستگاههاي متروي زيباتر، مسافران بيشتري را هم به خود جلب ميكنند. بسياري از شهرها كه استفاده از ماشينهاي شخصي در آنها رواج دارد براي ترغيب مردم به استفاده از سيستمهاي حملونقل عمومي به زيباسازي ايستگاههاي مترو روي آوردهاند.
مترو چگونه كار ميكند
مترو با نيروي الكتريسيته پيش ميرود. اين نيرو اغلب از طريق ريل سوم به آن منتقل ميشود. اگر در طول خطوط مترو تونل كم باشد از سيمهاي برق بالاي واگن هم استفاده ميشود.
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8609/asianmetro-neg.gif
نقشه پراكندگي مترو در قاره آسيا
قطارهاي مترو به خدمه اندكي براي كار كردن احتياج دارند و حتي امروزه قطارهايي هستند كه كاملا خودكار و از راه دور كنترل ميشوند. با اين حال معمولاً يك راننده در واگن اول مترو سكان هدايت آن را به عهده دارد.
در متروي لندن وظيفه اين راننده باز و بسته كردن درهاي واگنها هنگام رسيدن به ايستگاه است.