M@hdi42
17th January 2014, 01:29 AM
خصوصیات یک سیستم BRT
BRT را میتوان دقیقاً از طریق تجزیه و تحلیل ویژگیهای ارائه شده توسط سیستم تعریف کرد. اگرچه تعداد کمی از سیستم تمامی ویژگیها را به عنوان یک سیستم BRT کامل دارا هستند، اما تعریف ویژگیهای کلیدی برای طراحان و سازندگان با ارزش خواهد بود. ویژگیهای زیر برگرفته بهترین سیستم های BRT امروز دنیا است.
1. زیر ساخت های فیزیکی
§ مسیر ها و معابر جداسازی شده مخصوص اتوبوس ، غالباً در وسط معابر
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt1.jpg
مسیر ویژه اتوبوس در سئول
§ وجود یک "شبکه" یکپارچه از مسیرها و کریدورها
§ ایستگاههای اصلاح شده که راحت ، مناسب ، امن و سرپوشیده جهت محافظت در برابر تغییرات آب و هوا هستند.
§ ایجاد دسترسی همسطح در ایستگاههابین سکو و سطح اتوبوس
§ ترمینال ها و ایستگاههای خاص برای یکپارچگی فیزیکی آسان بین مسیرهای اصلی ،سرویس های فیدر و تغذیه کننده، و سایر سیستم های حمل و نقل عمومی (در صورت ضرورت)
§ توسعه در نزدیکی فضاهای عمومی
2. عملیات
§ خدمات پی درپی و سریع بین مبدا و مقصد های اصلی
§ ظرفیت زیاد برای تقاضای مسافران در کریدورها
§ سوار و پیاده شدن سریع
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt2.jpg
سکوهای همسطح باعث سوار و پیاده شدن سریع میشود
§ سیستم جمع آوری بلیط خارج از ایستگاه
§ یکپارچگی کرایه و بلیط بین مسیرها، کریدورها و سرویس های فیدر
3. ساختار اداری و تجاری
§ محدودیت ورود به سیستم برای اپراتورهای تعیین شده تحت یک ساختار اداری و تجاری
§ برگزاری یک مناقصه کاملاً رقابتی برای شرکت های پیمانکار خصوصی
§ مدیریت موثر که باعث حذف و کاهش سوبسید های بخش دولتی برای عملیات میشود.
§ مدیریت و بهره برداری سیستم جمعآوری بلیط به صورت جداگانه
§ نظارت و کنترل کیفیت از طرف یک نهاد مستقل
4. تکنولوژِی
§ تکنولوژی اتوبوس های کم آلاینده
§ تکنولوژِی اتوبوس های کم صدا
§ تکنولوژِی جمع آوری بلیط اتوماتیک
§ مدیریت سیستم از طریق مراکز کنترل متمرکز با استفاده از ابزارهای سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS ) مانند AVL (سیستم اتوماتیک مکان یاب)
§ سیستم های اولویت دهی به اتوبوس و یا تقاطع های غیر همسطح
5. بازاریابی و خدمات مشتری
§ بازاریابی متمایز و ویژه سیستم
§ برتر بودن در خدمات دهی به مشتری و فراهم نمودن تسهیلات رفاهی مهم برای مشتریان
§ آسان بودن دسترسی بین سیستم و دیگر گزینه های حمل و نقل شهری ( مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری، تاکسی، حمل و نقل نیمه عمومی، خودورهای شخصی و . . .)
§ امکانات ویژه برای آسان کردن دسترسی افراد با توانایهای فیزیکی پایین مثل کودکان ، سالمندان، و معلولین جسمی
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt3.jpg
§ نقشه واضح مسیرها، و اطلاعات realtime که باید و اضح و قابل مشاهده در ایستگاهها و اتوبوس ها باشند
TTIC – مژگان عقیلی
برگرفته از Bus Rapid Transit Planning Guide June 2007
BRT را میتوان دقیقاً از طریق تجزیه و تحلیل ویژگیهای ارائه شده توسط سیستم تعریف کرد. اگرچه تعداد کمی از سیستم تمامی ویژگیها را به عنوان یک سیستم BRT کامل دارا هستند، اما تعریف ویژگیهای کلیدی برای طراحان و سازندگان با ارزش خواهد بود. ویژگیهای زیر برگرفته بهترین سیستم های BRT امروز دنیا است.
1. زیر ساخت های فیزیکی
§ مسیر ها و معابر جداسازی شده مخصوص اتوبوس ، غالباً در وسط معابر
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt1.jpg
مسیر ویژه اتوبوس در سئول
§ وجود یک "شبکه" یکپارچه از مسیرها و کریدورها
§ ایستگاههای اصلاح شده که راحت ، مناسب ، امن و سرپوشیده جهت محافظت در برابر تغییرات آب و هوا هستند.
§ ایجاد دسترسی همسطح در ایستگاههابین سکو و سطح اتوبوس
§ ترمینال ها و ایستگاههای خاص برای یکپارچگی فیزیکی آسان بین مسیرهای اصلی ،سرویس های فیدر و تغذیه کننده، و سایر سیستم های حمل و نقل عمومی (در صورت ضرورت)
§ توسعه در نزدیکی فضاهای عمومی
2. عملیات
§ خدمات پی درپی و سریع بین مبدا و مقصد های اصلی
§ ظرفیت زیاد برای تقاضای مسافران در کریدورها
§ سوار و پیاده شدن سریع
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt2.jpg
سکوهای همسطح باعث سوار و پیاده شدن سریع میشود
§ سیستم جمع آوری بلیط خارج از ایستگاه
§ یکپارچگی کرایه و بلیط بین مسیرها، کریدورها و سرویس های فیدر
3. ساختار اداری و تجاری
§ محدودیت ورود به سیستم برای اپراتورهای تعیین شده تحت یک ساختار اداری و تجاری
§ برگزاری یک مناقصه کاملاً رقابتی برای شرکت های پیمانکار خصوصی
§ مدیریت موثر که باعث حذف و کاهش سوبسید های بخش دولتی برای عملیات میشود.
§ مدیریت و بهره برداری سیستم جمعآوری بلیط به صورت جداگانه
§ نظارت و کنترل کیفیت از طرف یک نهاد مستقل
4. تکنولوژِی
§ تکنولوژی اتوبوس های کم آلاینده
§ تکنولوژِی اتوبوس های کم صدا
§ تکنولوژِی جمع آوری بلیط اتوماتیک
§ مدیریت سیستم از طریق مراکز کنترل متمرکز با استفاده از ابزارهای سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS ) مانند AVL (سیستم اتوماتیک مکان یاب)
§ سیستم های اولویت دهی به اتوبوس و یا تقاطع های غیر همسطح
5. بازاریابی و خدمات مشتری
§ بازاریابی متمایز و ویژه سیستم
§ برتر بودن در خدمات دهی به مشتری و فراهم نمودن تسهیلات رفاهی مهم برای مشتریان
§ آسان بودن دسترسی بین سیستم و دیگر گزینه های حمل و نقل شهری ( مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری، تاکسی، حمل و نقل نیمه عمومی، خودورهای شخصی و . . .)
§ امکانات ویژه برای آسان کردن دسترسی افراد با توانایهای فیزیکی پایین مثل کودکان ، سالمندان، و معلولین جسمی
http://ttic.ir/images/news/khososiat-brt3.jpg
§ نقشه واضح مسیرها، و اطلاعات realtime که باید و اضح و قابل مشاهده در ایستگاهها و اتوبوس ها باشند
TTIC – مژگان عقیلی
برگرفته از Bus Rapid Transit Planning Guide June 2007