M@hdi42
14th January 2014, 11:20 AM
گذری بر هنر محيطی لابه لای شلوغی های پیاده راه خيابان ولی عصر تهران
هنگامی که از شلوغی ها، آدم ها و همهمه خيابان ولی عصر نظرم به کف پياده رو و پايين پاهايم جلب شد با دنيای اسرار آميز کف خيابان مواجه شدم ;گويی این نقش ها با حرفهايشان سکوت کرده اند و نظاره گر اين مردم اند و هيچ تلاشی در صدد ديده شدن نمی کنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image001.jpg
اين آثار متعلق به دکتر احمد نادعليان از برجسته ترين هنرمندان عرصه هنر محيطی است که آثارش تلنگری به ناخوداگاه جمعی ما و ارتباط قوی و ديرينه مان با طبيعت است.
دغدغه اين هنرمند برقراری ارتباط ايست بين انسان، طبيعت، گذشته اش و دنيای امروزش.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image003.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image005.jpg
از آثاری که در پياده رو توسط اين هنرمند در سال 1385 هجری کار شده، اکنون تنها چند نمونه سالم باقی مانده، با اين وجود سکوت و صداقت اين آثار می تواند ما را برای لحظاتی از اين دنيا برهاند و فرصتی برای تأمل در اين آشفته بازار فراهم سازد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image007.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image011.jpg
در چند نمونه که به جنين پرداخته شده زيبايی و آسيب پذيری انسان را تؤامان در فضايی نمادين و اسطوره اي به نمايش می گذارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image009.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image013.jpg
به گفته خود هنرمند "این نوزاد برای این کف پیاده رو است چون در خیابان ولی عصر عشق با پول معامله می شود. او خودش در خیابان ولیعصر زندگی کرده و می گفت که یک روز یکی از دوستانش عکسی که با موبایلش گرفته بوده را به او نشان داده که جنینی را در جوی آب خیابان ولیعصر نشان می دهد و همین ایده این کار را به او می دهد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image015.jpghttp://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image017.jpg
انتخاب مکان(پیاده راه چهار راه ولی عصر به سمت ميدان ولی عصر) و بی توجهی عابرين اين مسير شايد ما را به تأمل وا دارد که هنرمند به دنبال چه نوع مخاطبی بوده و قرار گيری اين آثار نمادين بر روی زمين آیا به ارتباط ما با ريشه هايمان اشاره دارد؟
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image019.jpg
حجم بيشتر اين آثار روبروی فرهنگستان هنر است که بيشترين حجم تخريب شده آنها هم در اين مکان واقع شده .در زير عکس های قبل از خراب شدن آثار قابل مشاهده است.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image021.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image023.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image025.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image027.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image029.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image031.jpg
يکی از نقوش استفاده شده مار است که بيان های سمبليک و اسطوره اي فراونی دارد، مار اغلب بار معنايی مثبتی دارد و نمايانگر استمرار حيات و کنار گذاشتن زندگی گذشته است.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image033.jpg
"نزاع دو جانور، نمایشگر قدرتهای دو سراگرای مار، یعنی قوای سودمند و زیانبخش یا سعد و نحس است و هماهنگی قوای پویا و متحرک و متضاد، از جمع و پیوند آنها ناشی میشود.
دو مار به هم پیچیده دور عصا در سراسر جهان به عنوان علامت حرفه پزشکی برگزیده شده و تعادل و توارن روان و تن را نمایش میدهد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image035.jpg
مجموعه اين آثار گويی به حياتی نو و بازگشت به روح اساطير و طبيعت اشاره دارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image037.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image039.jpg
درخت خشکیده همچون محملی برای انديشيدن، پيوند عميق با گذشته دارد و نمادی از از دست رفتن زيبايی است. گويی اصالت يک درخت را به نمايش می گذارد. درختی که عمرش به پايان رسيده اما همچنان ايستاده و همچون تجربه اي مجسم در معرض ديده ما قرار می گيرد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image041.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image043.jpg
هنرمند معاصر عباس مير شريفی از اين محمل بهره جسته تا با نقوشی که ياد آور کهن مايه هايند ما را به تفکر وا دارد و بيان بصری متفاوتی در فضای شهری خلق کند.
اين درخت در حوالی پارک ساعی بين تمام درختان شهر گم و با اين کار گويی احيا و باز يافته شده.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image045.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image047.jpg
استفاده هنرمند از فلز لابه لای تنه درخت ياد آور آميخته شدن زيبايی و رنج است و نقوش خورشيد مانند نیز حيات و آغاز را تداعی می کند.
آنچه بر روی درخت کنده کاری شده حاوی سمبل هایی چون سرو و نقوش سنتی چون بته جقه است که پيوندهای ما را با گذشته (باغ ایرانی و قالی ایرانی) ياد آور ميشود.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image049.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image051.jpg
اين اثر تلنگری از جنس طبيعت و گذشته است آنچه به مرور در فضای زندگی به ويژه فضای شهريمان رو به فراموشی است.
نمونه های ديگر آثار اين هنرمند که در گالری ها به نمايش در آمده در زير قابل مشاهده است. که شايد به نوعي نمونه و اتودی برای اين کار محسوب گردد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image053.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image055.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image057.jpg
منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران
هنگامی که از شلوغی ها، آدم ها و همهمه خيابان ولی عصر نظرم به کف پياده رو و پايين پاهايم جلب شد با دنيای اسرار آميز کف خيابان مواجه شدم ;گويی این نقش ها با حرفهايشان سکوت کرده اند و نظاره گر اين مردم اند و هيچ تلاشی در صدد ديده شدن نمی کنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image001.jpg
اين آثار متعلق به دکتر احمد نادعليان از برجسته ترين هنرمندان عرصه هنر محيطی است که آثارش تلنگری به ناخوداگاه جمعی ما و ارتباط قوی و ديرينه مان با طبيعت است.
دغدغه اين هنرمند برقراری ارتباط ايست بين انسان، طبيعت، گذشته اش و دنيای امروزش.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image003.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image005.jpg
از آثاری که در پياده رو توسط اين هنرمند در سال 1385 هجری کار شده، اکنون تنها چند نمونه سالم باقی مانده، با اين وجود سکوت و صداقت اين آثار می تواند ما را برای لحظاتی از اين دنيا برهاند و فرصتی برای تأمل در اين آشفته بازار فراهم سازد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image007.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image011.jpg
در چند نمونه که به جنين پرداخته شده زيبايی و آسيب پذيری انسان را تؤامان در فضايی نمادين و اسطوره اي به نمايش می گذارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image009.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image013.jpg
به گفته خود هنرمند "این نوزاد برای این کف پیاده رو است چون در خیابان ولی عصر عشق با پول معامله می شود. او خودش در خیابان ولیعصر زندگی کرده و می گفت که یک روز یکی از دوستانش عکسی که با موبایلش گرفته بوده را به او نشان داده که جنینی را در جوی آب خیابان ولیعصر نشان می دهد و همین ایده این کار را به او می دهد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image015.jpghttp://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image017.jpg
انتخاب مکان(پیاده راه چهار راه ولی عصر به سمت ميدان ولی عصر) و بی توجهی عابرين اين مسير شايد ما را به تأمل وا دارد که هنرمند به دنبال چه نوع مخاطبی بوده و قرار گيری اين آثار نمادين بر روی زمين آیا به ارتباط ما با ريشه هايمان اشاره دارد؟
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image019.jpg
حجم بيشتر اين آثار روبروی فرهنگستان هنر است که بيشترين حجم تخريب شده آنها هم در اين مکان واقع شده .در زير عکس های قبل از خراب شدن آثار قابل مشاهده است.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image021.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image023.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image025.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image027.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image029.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image031.jpg
يکی از نقوش استفاده شده مار است که بيان های سمبليک و اسطوره اي فراونی دارد، مار اغلب بار معنايی مثبتی دارد و نمايانگر استمرار حيات و کنار گذاشتن زندگی گذشته است.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image033.jpg
"نزاع دو جانور، نمایشگر قدرتهای دو سراگرای مار، یعنی قوای سودمند و زیانبخش یا سعد و نحس است و هماهنگی قوای پویا و متحرک و متضاد، از جمع و پیوند آنها ناشی میشود.
دو مار به هم پیچیده دور عصا در سراسر جهان به عنوان علامت حرفه پزشکی برگزیده شده و تعادل و توارن روان و تن را نمایش میدهد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image035.jpg
مجموعه اين آثار گويی به حياتی نو و بازگشت به روح اساطير و طبيعت اشاره دارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image037.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image039.jpg
درخت خشکیده همچون محملی برای انديشيدن، پيوند عميق با گذشته دارد و نمادی از از دست رفتن زيبايی است. گويی اصالت يک درخت را به نمايش می گذارد. درختی که عمرش به پايان رسيده اما همچنان ايستاده و همچون تجربه اي مجسم در معرض ديده ما قرار می گيرد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image041.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image043.jpg
هنرمند معاصر عباس مير شريفی از اين محمل بهره جسته تا با نقوشی که ياد آور کهن مايه هايند ما را به تفکر وا دارد و بيان بصری متفاوتی در فضای شهری خلق کند.
اين درخت در حوالی پارک ساعی بين تمام درختان شهر گم و با اين کار گويی احيا و باز يافته شده.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image045.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image047.jpg
استفاده هنرمند از فلز لابه لای تنه درخت ياد آور آميخته شدن زيبايی و رنج است و نقوش خورشيد مانند نیز حيات و آغاز را تداعی می کند.
آنچه بر روی درخت کنده کاری شده حاوی سمبل هایی چون سرو و نقوش سنتی چون بته جقه است که پيوندهای ما را با گذشته (باغ ایرانی و قالی ایرانی) ياد آور ميشود.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image049.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image051.jpg
اين اثر تلنگری از جنس طبيعت و گذشته است آنچه به مرور در فضای زندگی به ويژه فضای شهريمان رو به فراموشی است.
نمونه های ديگر آثار اين هنرمند که در گالری ها به نمايش در آمده در زير قابل مشاهده است. که شايد به نوعي نمونه و اتودی برای اين کار محسوب گردد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image053.jpg http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image055.jpg
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/valiasr_st%20_land_art/image057.jpg
منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران