M@hdi42
14th January 2014, 11:15 AM
گرافیتی، دیوارنگاره ای غیر رسمی
در طول تاریخ هنر همواره مباحثی خارج از جریانهای رسمی وجود داشته اند؛ هنرهای سرکش و متمرد که پشت حصار کلیساها، به عنوان بخشی از کلکسیونها یا در گالریها جایی نداشتهاند، بلکه جایگاه آنها در خیابان بوده است. گرافیتی بر اساس ماهیت اعتراضی و انتقادی خود در این دسته جای میگیرد. در طول تاریخ، از زمانی که رومیها خطخطیهایی به عنوان یادگاری در مناطق فتح شدهشان از خود بر جا میگذاشتند تا امروز که هنرمندانی چون بنکسی در صدر اخبار دنیا مطرح میشوند؛ هنر گرافیتی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کردهاست. در بخش عمدهای از این مسیر، هنرمند گرافیتی دستخوش ممنوعیتها و تهدیدِ پیگردها و مجازاتهای قانونی بوده است. به نظر میرسد، برای بعضی از این هنرمندان خلاف قانون بودن عملشان، از جذابیتهای آن به شمار میرفته و بخشی از انگیزهی ایجاد اثر گرافیتی محسوب میشده است.
هنر خیابانی در ذات و ماهیت خود؛ مستقل از پیام و محتوایی که میتواند در برداشته باشد، عملی اعتراضی است و به نوعی با وندالیسم یا همان تخریب اموال عمومی پیوند میخورد. ریشههای جامعه شناختی و روانشناختی این جریان قابل تأمل و بررسی است. این که چگونه فرد یا گروهی در جامعه به حدی از نارضایتی میرسند که دست به خط خطی کردن و آسیب رساندن به اموال عمومی میزنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image001.jpg
تعریف گرافیتی:
گرافیتی به تصویر کردن نقشها، اشکال، حرفها، نشانهها، نمادها، الگوها و کلمهها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومیای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کندهکاری و خطکشی کردن استفاده کرد، گفته میشود.
آن دسته از دیوارنوشتهها یا نقاشیهایی که با انگیزهای شخصی و بدون مجوز رسمی روی در و دیوار شهرها و اماکن عمومی کشیده میشود، گرافیتی نام دارد. این کار تقریباً در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است؛ به همین خاطر باید با سرعت و به صورت پنهانی، دور از چشم پلیس اجرا شود.
به عنوان ابزار، معمولاً اسپری یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم گرافیتی دارند. بعضی از این آثار با ماژیک یا گچ هم قابل اجرا هستند. همچنین سطح دیوارها تنها محل اجرای کارهای گرافیتی نمیباشد، بلکه هر مکانی که بتوان روی آن نقشی انداخت و در دیدرس رهگذرین قرار داشته باشد، مثل بدنهی اتوموبیل، واگنهای مترو، کف خیابان، روی سنگ و صخره و ...، پتانسیل اجرای اثر را برای هنرمند گرافیتی دارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image002.png
سرگذشت گرافیتی:
در اوایل دههی 60 میلادی گرافیتی عبارت بود از نوشتههای سادهای که بر روی متروها کشیده میشدند. این آثار چندان موفق نبودند و مردم از آنها به عنوان خط خطی یاد میکردند. اما پس از مدتی تغییراتی توجه رهگذران را جلب نمود زیرا آنها رفته رفته زیباتر شده بودند. هنرمندان گرافیتی کار شروع به ایجاد گروه کردند و با هم به رقابت پرداختند. این جریان باعث شد که فضای دلگیر متروها تبدیل به محیطی گرم شود و قطارها مانند نمایشگاهی متحرک در شهر حرکت کنند. امروزه از آن دوران با عنوان عصر طلایی گرافیتی یاد میکنند.
در سال 1973 میلادی جنون گرافیتی به قدری رشد کرد که تقریباً تمام دیوارهای شهر نیویورک پوشیده از نقاشی شد و نگارههای درخشان، عظیم و رنگارنگ که حتی در مواردی پنجرهها را میپوشاندند پدید آمد. گرافیتی به اوج خود رسیده بود. در این زمان قانونی در منع گرافیتی به تصویب رسید. سازمان حمل و نقل نیویورک که از این سبک کار به تنگ آمده بود با بیرحمی تمام شروع به پاک کردن نقاشیها از سطح شهر کرد. از این زمان جریان هنری که جوانان برای بیان احوال خود به راه انداخته بودند وارد دوران رکود شد. در واقع دوران طلایی گرافیتی در آوریل 1974 میلادی به پایان رسید.
در اوایل دههی 80 هنرمندان گرافیتی دوباره آغاز به کار کردند، اما این بار تصمیم گرفتند که آن را در نمایشگاهها به معرض نمایش بگذارند. از میان هنرمندان مطرح این سبک میتوان به ژان- میشل باسکه و کیت هرینگ اشاره کرد. البته هنوز هم هنرمندان گرافیتی کاری وجود دارند که با نام مستعار کارهای خود را بر روی دیوارها به نمایش بگذارند
گرافیتی و دیوار برلین:
در اواسط دههی 80 میلادی بسیاری از نقاشان شروع به نقاشی بر سطح غربی مشهورترین دیوار جهان بعد از دیوار چین یعنی دیوار مرزی برلین کردند. این دیوار بتونی سفید رنگ سه متر و شصت سانتیمتر ارتفاع داشت و البته نقاشی بر سطح شرقی آن ممنوع بود. هنرمندانی چون کیت هرینگ با خود اندیشیدند که این بزرگترین بوم جهان است و نباید فرصت نقاشی بر روی آن را از دست داد. به این ترتیب در طی سالیان، بسیاری از نقاشان مشهور و گمنام بر روی دیوار برلین نقاشی کردند.
از نقاشیهای دیوار برلین محافظت نمیشد و دوباره روی نقاشیهای آن آثاری خلق شدند. پس از سقوط دیوار در سال 1989 میلادی قسمت عمدهای از آن تخریب شد. اکنون نیز هنرمندانی هستند که بدون اجازهی رسمی بر دیوار برلین نقاشی میکنند، اما هیچ کس دیگر اجازهی نقاشی روی آثار قبلی را ندارد و از آنها مانند موزهای زیبا برای آیندگان محافظت میشود.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image003.png
انواع اصلی سبکهای شناخته شده:
1. امضازنی :
امضایی به سبک خاص، که معمولاً در اماکن عمومی و روی انواع سطوح به شکلی سریع نقاشی میشوند. امضازنی سادهترین اثری است که روی دیوارها دیده میشود. هر چند این نوع گرافیتی از اولین انواع آن محسوب میشود اما امروزه در جامعهی هنر شهری به تنهایی وجههی هنری و خوبی ندارد و به نوعی با وندالیسم پیوند میخورد
2. تروآپ :
تروآپ طرحی است با اندازهی بزرگ که از یک یا چند رنگ زمینهی ساده و سریع و خط محیطی با قطر 5 تا 20 سانتیمتر اجرا میشود. این آثار میتوانند بسیار زیبا و خلاقانه اجرا شوند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image004.png
3. اثر :
اثر از غنای بصری بیشتری برخوردار بوده و از لحاظ زیبایی شناسی قابل بررسی میباشد. این نوع گرافیتی معمولاً از رنگهای بسیاری تشکیل شده و از کنار هم گذاشتن خلاقانهی حروف تصویری زیبا و گاهی ناخوانا را ایجاد میکنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image005.png
4. استنسیل :
به آثاری گفته میشود که در آن با استفاده از تکنیک شابلون سازی کار را اجرا میکنند. میتوان شابلونها را تک رنگ یا در چند لایهی رنگی طراحی نمود. امروزه ساختن شابلونهای چندرنگ با استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری از قبیل فوتوشاپ و ایلاسترایتور امری ساده است و این در حالی است که هنرمندان گاه با خلاقیت خود میتوانند از همین تکنیک ساده استفادهای بدیع و هنری را به معرض نمایش بگذارند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image006.png
5. پوستر چسبانی:
پوسترها آثاری هستند که از قبل روی کاغذ اجرا میشوند و سپس توسط هنرمند روی دیوار یا سطوح دیگر چسبانده میشوند. همانند پوسترهای تبلیغاتی اما این بار با قصد بیان هنری و نه تبلیغات. به این دلیل که هنرمند گرافیتی باید در کمترین زمان و با حداقل میزان جلب توجه، اثر خود را اجرا نماید؛ گاهی اوقات زمان کافی جهت اجرای مستقیم اثر بر سطح دیوار یا با استفاده از شابلونها وجود ندارد. در نتیجه معمولاً کار را روی مقوا یا کاغذ آماده نموده و آن را در محل مورد نظر میچسباند.
6. برچسب :
برچسبها که اغلب روی در ورودی منازل مسکونی با استفادهای تبلیغاتی دیده میشوند میتوانند وسیلهای برای تکثیر و نمایش اثر هنری باشند از این روست که طی 3 دههی اخیر برچسب زنی یکی از محبوبترین سبکهای هنر شهری در جهان به شمار میآید.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image007.png
منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران
در طول تاریخ هنر همواره مباحثی خارج از جریانهای رسمی وجود داشته اند؛ هنرهای سرکش و متمرد که پشت حصار کلیساها، به عنوان بخشی از کلکسیونها یا در گالریها جایی نداشتهاند، بلکه جایگاه آنها در خیابان بوده است. گرافیتی بر اساس ماهیت اعتراضی و انتقادی خود در این دسته جای میگیرد. در طول تاریخ، از زمانی که رومیها خطخطیهایی به عنوان یادگاری در مناطق فتح شدهشان از خود بر جا میگذاشتند تا امروز که هنرمندانی چون بنکسی در صدر اخبار دنیا مطرح میشوند؛ هنر گرافیتی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کردهاست. در بخش عمدهای از این مسیر، هنرمند گرافیتی دستخوش ممنوعیتها و تهدیدِ پیگردها و مجازاتهای قانونی بوده است. به نظر میرسد، برای بعضی از این هنرمندان خلاف قانون بودن عملشان، از جذابیتهای آن به شمار میرفته و بخشی از انگیزهی ایجاد اثر گرافیتی محسوب میشده است.
هنر خیابانی در ذات و ماهیت خود؛ مستقل از پیام و محتوایی که میتواند در برداشته باشد، عملی اعتراضی است و به نوعی با وندالیسم یا همان تخریب اموال عمومی پیوند میخورد. ریشههای جامعه شناختی و روانشناختی این جریان قابل تأمل و بررسی است. این که چگونه فرد یا گروهی در جامعه به حدی از نارضایتی میرسند که دست به خط خطی کردن و آسیب رساندن به اموال عمومی میزنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image001.jpg
تعریف گرافیتی:
گرافیتی به تصویر کردن نقشها، اشکال، حرفها، نشانهها، نمادها، الگوها و کلمهها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومیای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کندهکاری و خطکشی کردن استفاده کرد، گفته میشود.
آن دسته از دیوارنوشتهها یا نقاشیهایی که با انگیزهای شخصی و بدون مجوز رسمی روی در و دیوار شهرها و اماکن عمومی کشیده میشود، گرافیتی نام دارد. این کار تقریباً در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است؛ به همین خاطر باید با سرعت و به صورت پنهانی، دور از چشم پلیس اجرا شود.
به عنوان ابزار، معمولاً اسپری یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم گرافیتی دارند. بعضی از این آثار با ماژیک یا گچ هم قابل اجرا هستند. همچنین سطح دیوارها تنها محل اجرای کارهای گرافیتی نمیباشد، بلکه هر مکانی که بتوان روی آن نقشی انداخت و در دیدرس رهگذرین قرار داشته باشد، مثل بدنهی اتوموبیل، واگنهای مترو، کف خیابان، روی سنگ و صخره و ...، پتانسیل اجرای اثر را برای هنرمند گرافیتی دارد.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image002.png
سرگذشت گرافیتی:
در اوایل دههی 60 میلادی گرافیتی عبارت بود از نوشتههای سادهای که بر روی متروها کشیده میشدند. این آثار چندان موفق نبودند و مردم از آنها به عنوان خط خطی یاد میکردند. اما پس از مدتی تغییراتی توجه رهگذران را جلب نمود زیرا آنها رفته رفته زیباتر شده بودند. هنرمندان گرافیتی کار شروع به ایجاد گروه کردند و با هم به رقابت پرداختند. این جریان باعث شد که فضای دلگیر متروها تبدیل به محیطی گرم شود و قطارها مانند نمایشگاهی متحرک در شهر حرکت کنند. امروزه از آن دوران با عنوان عصر طلایی گرافیتی یاد میکنند.
در سال 1973 میلادی جنون گرافیتی به قدری رشد کرد که تقریباً تمام دیوارهای شهر نیویورک پوشیده از نقاشی شد و نگارههای درخشان، عظیم و رنگارنگ که حتی در مواردی پنجرهها را میپوشاندند پدید آمد. گرافیتی به اوج خود رسیده بود. در این زمان قانونی در منع گرافیتی به تصویب رسید. سازمان حمل و نقل نیویورک که از این سبک کار به تنگ آمده بود با بیرحمی تمام شروع به پاک کردن نقاشیها از سطح شهر کرد. از این زمان جریان هنری که جوانان برای بیان احوال خود به راه انداخته بودند وارد دوران رکود شد. در واقع دوران طلایی گرافیتی در آوریل 1974 میلادی به پایان رسید.
در اوایل دههی 80 هنرمندان گرافیتی دوباره آغاز به کار کردند، اما این بار تصمیم گرفتند که آن را در نمایشگاهها به معرض نمایش بگذارند. از میان هنرمندان مطرح این سبک میتوان به ژان- میشل باسکه و کیت هرینگ اشاره کرد. البته هنوز هم هنرمندان گرافیتی کاری وجود دارند که با نام مستعار کارهای خود را بر روی دیوارها به نمایش بگذارند
گرافیتی و دیوار برلین:
در اواسط دههی 80 میلادی بسیاری از نقاشان شروع به نقاشی بر سطح غربی مشهورترین دیوار جهان بعد از دیوار چین یعنی دیوار مرزی برلین کردند. این دیوار بتونی سفید رنگ سه متر و شصت سانتیمتر ارتفاع داشت و البته نقاشی بر سطح شرقی آن ممنوع بود. هنرمندانی چون کیت هرینگ با خود اندیشیدند که این بزرگترین بوم جهان است و نباید فرصت نقاشی بر روی آن را از دست داد. به این ترتیب در طی سالیان، بسیاری از نقاشان مشهور و گمنام بر روی دیوار برلین نقاشی کردند.
از نقاشیهای دیوار برلین محافظت نمیشد و دوباره روی نقاشیهای آن آثاری خلق شدند. پس از سقوط دیوار در سال 1989 میلادی قسمت عمدهای از آن تخریب شد. اکنون نیز هنرمندانی هستند که بدون اجازهی رسمی بر دیوار برلین نقاشی میکنند، اما هیچ کس دیگر اجازهی نقاشی روی آثار قبلی را ندارد و از آنها مانند موزهای زیبا برای آیندگان محافظت میشود.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image003.png
انواع اصلی سبکهای شناخته شده:
1. امضازنی :
امضایی به سبک خاص، که معمولاً در اماکن عمومی و روی انواع سطوح به شکلی سریع نقاشی میشوند. امضازنی سادهترین اثری است که روی دیوارها دیده میشود. هر چند این نوع گرافیتی از اولین انواع آن محسوب میشود اما امروزه در جامعهی هنر شهری به تنهایی وجههی هنری و خوبی ندارد و به نوعی با وندالیسم پیوند میخورد
2. تروآپ :
تروآپ طرحی است با اندازهی بزرگ که از یک یا چند رنگ زمینهی ساده و سریع و خط محیطی با قطر 5 تا 20 سانتیمتر اجرا میشود. این آثار میتوانند بسیار زیبا و خلاقانه اجرا شوند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image004.png
3. اثر :
اثر از غنای بصری بیشتری برخوردار بوده و از لحاظ زیبایی شناسی قابل بررسی میباشد. این نوع گرافیتی معمولاً از رنگهای بسیاری تشکیل شده و از کنار هم گذاشتن خلاقانهی حروف تصویری زیبا و گاهی ناخوانا را ایجاد میکنند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image005.png
4. استنسیل :
به آثاری گفته میشود که در آن با استفاده از تکنیک شابلون سازی کار را اجرا میکنند. میتوان شابلونها را تک رنگ یا در چند لایهی رنگی طراحی نمود. امروزه ساختن شابلونهای چندرنگ با استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری از قبیل فوتوشاپ و ایلاسترایتور امری ساده است و این در حالی است که هنرمندان گاه با خلاقیت خود میتوانند از همین تکنیک ساده استفادهای بدیع و هنری را به معرض نمایش بگذارند.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image006.png
5. پوستر چسبانی:
پوسترها آثاری هستند که از قبل روی کاغذ اجرا میشوند و سپس توسط هنرمند روی دیوار یا سطوح دیگر چسبانده میشوند. همانند پوسترهای تبلیغاتی اما این بار با قصد بیان هنری و نه تبلیغات. به این دلیل که هنرمند گرافیتی باید در کمترین زمان و با حداقل میزان جلب توجه، اثر خود را اجرا نماید؛ گاهی اوقات زمان کافی جهت اجرای مستقیم اثر بر سطح دیوار یا با استفاده از شابلونها وجود ندارد. در نتیجه معمولاً کار را روی مقوا یا کاغذ آماده نموده و آن را در محل مورد نظر میچسباند.
6. برچسب :
برچسبها که اغلب روی در ورودی منازل مسکونی با استفادهای تبلیغاتی دیده میشوند میتوانند وسیلهای برای تکثیر و نمایش اثر هنری باشند از این روست که طی 3 دههی اخیر برچسب زنی یکی از محبوبترین سبکهای هنر شهری در جهان به شمار میآید.
http://zibasazi.ir/fa/images/axhaye_motefareghe/gerafiti/image007.png
منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران