Almas Parsi
14th January 2014, 12:41 AM
مدلاسیون و سکانس در دانش (هارمونی) در موسیقی (http://vocalistmezzosoprano.persianblog.ir/post/186/)
(http://vocalistmezzosoprano.persianblog.ir/post/186/)
درود بر یاران وکالیست.در این نگاشته و نگاشته های آینده دو بخش آموزشی خواهیم داشت .نخست به نکات هارمونی برای مخاطبان آگاه به تئوری و سلفژ می پردازیم و در بخش دوم برای مخاطبانی که هیچ از تئوری موسیقی نمی دانند درسهایی را هر هفته مرور خواهیم کرد.
البته این کار دومین در فیس بوک وکالیست و در گروه ( وکالیست سوپرانو ) خواهد بود و در این وبلاگ آموزش داده نمی شود
بخش نخست - برای مخاطبان دانش هارمونی - مدلاسیون از ماژور ها به مینورها و نگرشی کوتاه به کادانس و سکانس (Sequence) زنده یاد اسناد پرویز منصوری در کتاب هارمونی تحلیلی در مورد مدلاسیون از نتالیته مازور به مینور ، در ص 124 ، چاپ78 ، نشر پارت ، چنین بیان می دارند که :" هنگامی که
مدلاسیون را بر اساس هر آنچه در نگاشته های پیشین گفتیم ، از یک نتالیته ماژور به " مد ماژور " تنالیته مینور نسبی صورت می گیرد نمی توان اساس کار را از نخست بر مینور نسبی گذارد و آخرین آکورد در این تنالیته را به شکل " ماژور " آورد.
ایشان پیشنهاد می کنند که بهتر است از درجه های مناسب به عنوان" آکوردهای واسطه " ( یا تنالیته واسطه در مواردی ) استفاده شود و یا آنکه پس از رسیدن به تنالیته مینور نسبی ، ( با یک کادانس بریده ) ، دوباره در تنالیته ماژور همنام، یک کادانس کامل بیاوریم .نکته پیوسته : مفهوم" کادانس یا پایان بندی" را در نگاشته های بایگانی پس از سال 1386 در این وبلاگ (وکالیست سوپرانو) بیابید و برای درک مفاهیم هارمونی توصیه می شود مدام به آرشیو سالهای 1386 تا 1392 ، بنگرید و گفتارها و درسها را مرور کنید.
اما در مورد مفهوم " سکانس یا سکونس " باید گفت :" تمامی مدلاسیونها در تنالیته های دور از هم از راه سکانس ، رخ می دهد "نمونه : دو ماژور به فا دیز ماژور سکانس از راه مدل یا الگو یا شبیه ؛ در میزانهای مختلف پیش می رود و بدان مفهوم است که در سکانس ، حرکات و فاصله ها و بنیه ها در مدل ، و هریک از شبیه ها ، همگی با هم برابرند .
دو در کلید فای خط چهارم ( B ) - می ( T ) - سل ( A ) - دو (S) هر سه دز کلید سلبه مدل :
1- فا( سیاه- B - کلید فای خط چهارم ) - فا(T ) - لا( A ) - دو(S) ( هر سه در کلید سل و سفید ) می ( سیاه ) در کلید فای خط چهارم ر ( سفید/ B ) در فای خط 4 - فا( سیاه/ T ) - سی(سیاه/A ) - ر (سیاه/S ) هر سه در کلید سلدو ( سفید /B) در فای خط 4- سل ( سفید/T ) - ذو ( سفید /A) - می ( سفید/S ) ، هر سه در کلید سلو سکوت سفید B = BASS , T = Tenor , A =Alto , S= Sopranoاین یک "مدل" است و بر اساس آن می توان" 3 شبیه" نوشت .
(http://vocalistmezzosoprano.persianblog.ir/post/186/)
درود بر یاران وکالیست.در این نگاشته و نگاشته های آینده دو بخش آموزشی خواهیم داشت .نخست به نکات هارمونی برای مخاطبان آگاه به تئوری و سلفژ می پردازیم و در بخش دوم برای مخاطبانی که هیچ از تئوری موسیقی نمی دانند درسهایی را هر هفته مرور خواهیم کرد.
البته این کار دومین در فیس بوک وکالیست و در گروه ( وکالیست سوپرانو ) خواهد بود و در این وبلاگ آموزش داده نمی شود
بخش نخست - برای مخاطبان دانش هارمونی - مدلاسیون از ماژور ها به مینورها و نگرشی کوتاه به کادانس و سکانس (Sequence) زنده یاد اسناد پرویز منصوری در کتاب هارمونی تحلیلی در مورد مدلاسیون از نتالیته مازور به مینور ، در ص 124 ، چاپ78 ، نشر پارت ، چنین بیان می دارند که :" هنگامی که
مدلاسیون را بر اساس هر آنچه در نگاشته های پیشین گفتیم ، از یک نتالیته ماژور به " مد ماژور " تنالیته مینور نسبی صورت می گیرد نمی توان اساس کار را از نخست بر مینور نسبی گذارد و آخرین آکورد در این تنالیته را به شکل " ماژور " آورد.
ایشان پیشنهاد می کنند که بهتر است از درجه های مناسب به عنوان" آکوردهای واسطه " ( یا تنالیته واسطه در مواردی ) استفاده شود و یا آنکه پس از رسیدن به تنالیته مینور نسبی ، ( با یک کادانس بریده ) ، دوباره در تنالیته ماژور همنام، یک کادانس کامل بیاوریم .نکته پیوسته : مفهوم" کادانس یا پایان بندی" را در نگاشته های بایگانی پس از سال 1386 در این وبلاگ (وکالیست سوپرانو) بیابید و برای درک مفاهیم هارمونی توصیه می شود مدام به آرشیو سالهای 1386 تا 1392 ، بنگرید و گفتارها و درسها را مرور کنید.
اما در مورد مفهوم " سکانس یا سکونس " باید گفت :" تمامی مدلاسیونها در تنالیته های دور از هم از راه سکانس ، رخ می دهد "نمونه : دو ماژور به فا دیز ماژور سکانس از راه مدل یا الگو یا شبیه ؛ در میزانهای مختلف پیش می رود و بدان مفهوم است که در سکانس ، حرکات و فاصله ها و بنیه ها در مدل ، و هریک از شبیه ها ، همگی با هم برابرند .
دو در کلید فای خط چهارم ( B ) - می ( T ) - سل ( A ) - دو (S) هر سه دز کلید سلبه مدل :
1- فا( سیاه- B - کلید فای خط چهارم ) - فا(T ) - لا( A ) - دو(S) ( هر سه در کلید سل و سفید ) می ( سیاه ) در کلید فای خط چهارم ر ( سفید/ B ) در فای خط 4 - فا( سیاه/ T ) - سی(سیاه/A ) - ر (سیاه/S ) هر سه در کلید سلدو ( سفید /B) در فای خط 4- سل ( سفید/T ) - ذو ( سفید /A) - می ( سفید/S ) ، هر سه در کلید سلو سکوت سفید B = BASS , T = Tenor , A =Alto , S= Sopranoاین یک "مدل" است و بر اساس آن می توان" 3 شبیه" نوشت .