PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی عجیب‌ترین خودروی الکتریکی از قدیمی‌ترین خودروساز ژاپنی



Almas Parsi
12th January 2014, 10:05 PM
عجیب‌ترین خودروی الکتریکی از قدیمی‌ترین خودروساز ژاپنی (http://khabaronline.ir/detail/328426/science/technology)



قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن، دایهاتسو با ارائه فناوری جدید پیل سوختی بار دیگر همه را انگشت به ‏دهان گذاشت. دیگر نیازی به پلاتین گران قیمت برای پیل‌های سوختی نیست.‏





مینی‌تراک ‏FC Deco Deck‏ ‏محصول دایهاتسو





http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-19025.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-190176.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-190327.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-190528.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-191201.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-191392.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-191533.JPG

http://images.khabaronline.ir/images/2013/12/13-12-19-19294.JPG







سولماز گرئی: چند سال پیش قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن یعنی کمپانی «دایهاتسو» با رونمایی از ‏خودروی ‏FC ShoCase‏ خود بسیاری را حیرت زده کرد.

این خودرو که ظاهری جالب داشت از ‏یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) پیل سوختی بهره می‌برد. این نمونه اولیه که برای نخستین بار در سال ‏‏2007/1386 معرفی شد، برای غلبه بر برخی محدودیت‌های اصلی پیل‌های سوخت هیدروژن ‏مرسوم طراحی شده است. امسال نیز در موتورشوی توکیو یک خودروی کانسپت ‏FC‏ جدید روی ‏کار آمد که به طور کامل مینی‌تراک ‏FC Deco Deck‏ نام دارد. ‏


پیل سوختی نوعی مولد الکتریسیته است که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن، آب و الکتریسیته تولید ‏می‌کند. در یک پیل سوختی سنتی، پلاتین باید به عنوان کاتالیزور الکترود استفاده شود زیرا ‏مقاومت بالای آن در برابر خوردگی آن را از آسیب اسید پیل مصون نگه می‌دارد.

در مقابل سلول ‏دایهاتسو از غشا و فرآیندهای غشایی بسیار بی ضرر‌تر قلیایی سود می‌جوید. این امر به این معنی ‏است که دیگر نیازی به پلاتین گران قیمت برای کاتالیزور الکترود نیست و در عوض می‌توان از ‏فلزات ارزان‌تر مانند نیکل یا کبالت استفاده کرد.‏

همچنین به جای هیدروژن، پیل‌های جدید از هیدرازین هیدرات (هیدروژن و نیتروژن) به عنوان ‏سوخت استفاده می‌کنند. ادعا می‌شود که چگالی انرژی بالای آن در حد هیدروژن است و از آن ‏جایی که مایع است، کنترل آن راحت‌تر است. ‏

مینی‌تراک ‏DC‏ علاوه بر بهره‌گیری از پیل سوختی تبادل آنیونی به عنوان منبع اصلی تامین نیرو، از ‏یک ژنراتور کم هزینه و جمع و جور هم استفاده می‌کند.
این ژنراتور به خودرو امکان تامین برق در ‏مواقع اضطراری یا در مکان‌های دور از امکانات را می‌دهد. دایهاتسو دو نسخه مستقل از این ژنراتور ‏طراحی کرده که به طور جداگانه از مینی‌تراک به نمایش گذاشته شدند.‏

کمپانی از فرصت استفاده کرده و در نمایشگاه خودروی کانسپت «دکا دکا» را نیز به نمایش گذاشته ‏است البته در این مدل خبری از پیل سوختی نیست.

نکته قابل توجه در دکا دکا فضای درونی آن ‏است. درون کابین صندلی‌ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توان آن‌ها را کاملا باز کرد و کاملا ‏مسطح می‌شوند.

در دو طرف کابین درها قرار دارند که بارگذاری آسان محموله را میسر می‌سازند. ‏ارتفاع مناسب صندلی‌ها به رانندگان در تسلط کامل بر جاده کمک می‌کند.‏

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد