Almas Parsi
11th January 2014, 06:41 PM
برترین سازه های مهندسی 2013
در رقابت های سالیانه برترین سازه مهندسی سال که توسط انجمن بین المللی مهندسین سازه برگزار می شود، پل 2940 متری تایژو توانست رتبه برتر سال 2013 را به خود اختصاص دهد.
مراسم Structural Engineering Excellence هر ساله طیف وسیعی از سازه های برتر دنیا را در بخش ها و دسته بندی های مختلف معرفی می کند؛ اما در نهایت برندگان سه بخش بلندترین برج، طولانی ترین پلمعلق، و نخستین مورد از نوع خود است که می توانند عنوان «سازه برتر» را به خود اختصاص دهند.
امسال نیز این عنوان به پل معلق 2940 متری تایژو رسید که دقیقا روز 4 آذر سال گذشته رسما افتتاح شد.
پل تایژو 6 خط عبور خودرو و 2 خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگ تسه را به هم وصل می کند. به جای استفاده از ساختار معمول تک دهانه ای با استفاده از دو برج اصلی در طراحی چنین پل هایی، پل تایژو از دو دهانه اصلی ساحته شده است که بین سه برج پل معلق است.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388411656.jpg
پل تایژو، برنده سازه برتر مهندسی سال
هر کدام از این دهانه ها 1080 متر از مجموع طول 2940 متری پل را به خود اختصاص می دهند. این فاصله حدود 15 درصد کمتر از طول کلی پل مشهور گلدن گیت است، و تنها حدود 55 درصد طول دهانه پل آکاشی کایکو ژاپن است که با 1990 متر طول، طولانی ترین دهانه پل های معلق دنیا را به خود اختصاص داده است. دو دهانه انتهایی نیز با طول 390 متر، دو سمت پل را به ساحل رودخانه یانگ تسه می دوزد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388411920.jpg
پل تایژو در میانه ساخت
اما عاملی که باعث شد پل تایژو به عنوان برترین سازه مهندسی سال انتخاب شود، طول دهانه پل نبود؛ بلکه شاهکاری بود که استفاده از دو دهانه در دنیای مهندسی سازه ایجاد کرده است. این طراحی نیازمند رعایت کامل تعادل در انعطاف پذیری و صلبیت برج مرکزی 192 متری پل بود، تا بتواند در مقابل تغییرات، نوسانات و عدم تعادل بارگذاری های دو سمت خود مقاومت کند.
برج های مکمل پل هر کدام 178 متر ارتفاع دارند و ار بتن ساخته شده اند که در نقطه مقابل جنس فولادی برج مرکزی پل قرار دارد. دو کابل اصلی نگهدارنده پل نیز 3110 متر طول و 72 سانتی متر قطر دارند.
در بیانیه هیات داوران برای این انتخاب آمده است: «این پروژه عظیم موفقیتی فوق العاده است که مرزهایفناوری پل های معلق را به سطحی جدید ارتقاء داده است؛ و گامی بلند در پیشرفت مهندسی پل سازی محسوب می شود.»
این پل که توسط موسسه طراحی و برنامه ریزی حمل و نقل استانی جیانگ سو و شرکت Aecom Asia طراحی شده است، علاوه بر جایزه اصلی توانست جایزه بخش سازه های پل های بزرگراهی و راه آهن را نیز به خود اختصاص دهد.
دیگر برندگان
با توجه به دسته بندی های متنوع رقابت، طیف وسیعی از سازه ها در میان برندگان دیده می شود. جایزه بخش «سازه های هنری یا تفریحاتی» به پروژه معروف باغ های خلیج سنگاپور رسید، که توسط شرکت Meinhardt و آتلیه One طراحی شده است.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412347.jpg
باغ های خلیج سنگاپور، برنده بخش «سازه های هنری یا تفریحاتی»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412397.jpg
باغ های خلیج سنگاپور
جایزه «سازه های تجاری و خرده فروشی» به ساختمان دفتر مرکزی تلویزیون ملی چین رسید که توسط شرکت Arup و موسسه تحقیقات طراحی و معماری چین شرقی طراحی شده بود.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412552.jpg
دفتر مرکزی تلویزیون مرکزی چین در حال ساخت
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412588.jpg
ساختمان تکمیل شده دفتر مرکزی تلویزیون ملی چین
جایزه بخش «توسعه پایدار» نیز به ایستگاه تحقیقات قطب جنوب هالی VI تعلق گرفت که طراحی سازه ای آن توسط Aecom انجام شده بود.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412727.jpg
ایستگاه تحقیقاتی هالی VI در قطب جنوب
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412751.jpg
ایستگاه تحقیقاتی هالی VI، برنده جایزه «توسعه پایدار»
پروژه خطوط هوایی امارات (که بر خلاف نام غلط اندازش، سیستم تله کابین جدیدی بود که ویژه رقابت های المپیک لندن طراحی شده بود) نیز جایزه بخش «زیرساخت یا سازه های حمل و نقلی» را به خود اختصاص داد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412849.jpg
تله کابین ویژه المپیک لندن، با نام تجاری خطوط هوایی امارات
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412914.jpg
خطوط هوایی امارات، برنده جایزه «زیرساخت یا سازه های حمل و نقلی»
شرکت Price & Myers دو جایزه را به خود اختصاص داد: جایزه «سازه های مسکونی یا عمومی» برای طراحی کلیسای پادشاهی اسقف ادوارد در آکسفورد انگلستان، و جایزه «پل عابر پیاده» به خاطر طراحی پل پیاده رو کالج پیمبروک آکسفورد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413065.jpg
کلیسای جامع اسقف ادوارد
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413185.jpg
طراحی الهام بخش سازه الواری کلیسای جامع اسقف ادوارد
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413281.jpg
پل عابر پیاده کالج پیمبروک
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413312.jpg
پل عابر پیاده کالج پیمبروک
جایزه بخش «تلاش های کوچک» نیز به طور مشترک اهدا شد: این جایزه برای طراحی پلکان تئاتر مارینسکی سن پترزبورگ به شرکت Malishev Wilson، و برای طراحی غرفه نمایشگاهی KREOD به شرکت Ramboll تعلق گرفت.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413486.jpg
پلکان تئاتر مارینسکی، برنده مشترک جایزه «تلاش های کوچک»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413517.jpg
نمایی از طرح سازه ای پلکان تئاتر مارینسکی
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413566.jpg
غرفه نمایشگاهی KREOD، برنده مشترک جایزه «تلاش های کوچک»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413604.jpg
غرفه نمایشگاهی KREOD
منبع : خبرآنلاین (http://1doost.com/go/?u=http%3A%2F%2Fwww.khabaronline.ir%2Fdetail%2F324 492%2Fscience%2Ftechnology)
در رقابت های سالیانه برترین سازه مهندسی سال که توسط انجمن بین المللی مهندسین سازه برگزار می شود، پل 2940 متری تایژو توانست رتبه برتر سال 2013 را به خود اختصاص دهد.
مراسم Structural Engineering Excellence هر ساله طیف وسیعی از سازه های برتر دنیا را در بخش ها و دسته بندی های مختلف معرفی می کند؛ اما در نهایت برندگان سه بخش بلندترین برج، طولانی ترین پلمعلق، و نخستین مورد از نوع خود است که می توانند عنوان «سازه برتر» را به خود اختصاص دهند.
امسال نیز این عنوان به پل معلق 2940 متری تایژو رسید که دقیقا روز 4 آذر سال گذشته رسما افتتاح شد.
پل تایژو 6 خط عبور خودرو و 2 خط اضطراری دارد که دو سوی رودخانه یانگ تسه را به هم وصل می کند. به جای استفاده از ساختار معمول تک دهانه ای با استفاده از دو برج اصلی در طراحی چنین پل هایی، پل تایژو از دو دهانه اصلی ساحته شده است که بین سه برج پل معلق است.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388411656.jpg
پل تایژو، برنده سازه برتر مهندسی سال
هر کدام از این دهانه ها 1080 متر از مجموع طول 2940 متری پل را به خود اختصاص می دهند. این فاصله حدود 15 درصد کمتر از طول کلی پل مشهور گلدن گیت است، و تنها حدود 55 درصد طول دهانه پل آکاشی کایکو ژاپن است که با 1990 متر طول، طولانی ترین دهانه پل های معلق دنیا را به خود اختصاص داده است. دو دهانه انتهایی نیز با طول 390 متر، دو سمت پل را به ساحل رودخانه یانگ تسه می دوزد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388411920.jpg
پل تایژو در میانه ساخت
اما عاملی که باعث شد پل تایژو به عنوان برترین سازه مهندسی سال انتخاب شود، طول دهانه پل نبود؛ بلکه شاهکاری بود که استفاده از دو دهانه در دنیای مهندسی سازه ایجاد کرده است. این طراحی نیازمند رعایت کامل تعادل در انعطاف پذیری و صلبیت برج مرکزی 192 متری پل بود، تا بتواند در مقابل تغییرات، نوسانات و عدم تعادل بارگذاری های دو سمت خود مقاومت کند.
برج های مکمل پل هر کدام 178 متر ارتفاع دارند و ار بتن ساخته شده اند که در نقطه مقابل جنس فولادی برج مرکزی پل قرار دارد. دو کابل اصلی نگهدارنده پل نیز 3110 متر طول و 72 سانتی متر قطر دارند.
در بیانیه هیات داوران برای این انتخاب آمده است: «این پروژه عظیم موفقیتی فوق العاده است که مرزهایفناوری پل های معلق را به سطحی جدید ارتقاء داده است؛ و گامی بلند در پیشرفت مهندسی پل سازی محسوب می شود.»
این پل که توسط موسسه طراحی و برنامه ریزی حمل و نقل استانی جیانگ سو و شرکت Aecom Asia طراحی شده است، علاوه بر جایزه اصلی توانست جایزه بخش سازه های پل های بزرگراهی و راه آهن را نیز به خود اختصاص دهد.
دیگر برندگان
با توجه به دسته بندی های متنوع رقابت، طیف وسیعی از سازه ها در میان برندگان دیده می شود. جایزه بخش «سازه های هنری یا تفریحاتی» به پروژه معروف باغ های خلیج سنگاپور رسید، که توسط شرکت Meinhardt و آتلیه One طراحی شده است.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412347.jpg
باغ های خلیج سنگاپور، برنده بخش «سازه های هنری یا تفریحاتی»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412397.jpg
باغ های خلیج سنگاپور
جایزه «سازه های تجاری و خرده فروشی» به ساختمان دفتر مرکزی تلویزیون ملی چین رسید که توسط شرکت Arup و موسسه تحقیقات طراحی و معماری چین شرقی طراحی شده بود.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412552.jpg
دفتر مرکزی تلویزیون مرکزی چین در حال ساخت
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412588.jpg
ساختمان تکمیل شده دفتر مرکزی تلویزیون ملی چین
جایزه بخش «توسعه پایدار» نیز به ایستگاه تحقیقات قطب جنوب هالی VI تعلق گرفت که طراحی سازه ای آن توسط Aecom انجام شده بود.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412727.jpg
ایستگاه تحقیقاتی هالی VI در قطب جنوب
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412751.jpg
ایستگاه تحقیقاتی هالی VI، برنده جایزه «توسعه پایدار»
پروژه خطوط هوایی امارات (که بر خلاف نام غلط اندازش، سیستم تله کابین جدیدی بود که ویژه رقابت های المپیک لندن طراحی شده بود) نیز جایزه بخش «زیرساخت یا سازه های حمل و نقلی» را به خود اختصاص داد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412849.jpg
تله کابین ویژه المپیک لندن، با نام تجاری خطوط هوایی امارات
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388412914.jpg
خطوط هوایی امارات، برنده جایزه «زیرساخت یا سازه های حمل و نقلی»
شرکت Price & Myers دو جایزه را به خود اختصاص داد: جایزه «سازه های مسکونی یا عمومی» برای طراحی کلیسای پادشاهی اسقف ادوارد در آکسفورد انگلستان، و جایزه «پل عابر پیاده» به خاطر طراحی پل پیاده رو کالج پیمبروک آکسفورد.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413065.jpg
کلیسای جامع اسقف ادوارد
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413185.jpg
طراحی الهام بخش سازه الواری کلیسای جامع اسقف ادوارد
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413281.jpg
پل عابر پیاده کالج پیمبروک
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413312.jpg
پل عابر پیاده کالج پیمبروک
جایزه بخش «تلاش های کوچک» نیز به طور مشترک اهدا شد: این جایزه برای طراحی پلکان تئاتر مارینسکی سن پترزبورگ به شرکت Malishev Wilson، و برای طراحی غرفه نمایشگاهی KREOD به شرکت Ramboll تعلق گرفت.
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413486.jpg
پلکان تئاتر مارینسکی، برنده مشترک جایزه «تلاش های کوچک»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413517.jpg
نمایی از طرح سازه ای پلکان تئاتر مارینسکی
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413566.jpg
غرفه نمایشگاهی KREOD، برنده مشترک جایزه «تلاش های کوچک»
http://1doost.com/Files/Pictures/1392/10/09/1388413604.jpg
غرفه نمایشگاهی KREOD
منبع : خبرآنلاین (http://1doost.com/go/?u=http%3A%2F%2Fwww.khabaronline.ir%2Fdetail%2F324 492%2Fscience%2Ftechnology)