مجتبی کیا
4th January 2014, 03:01 AM
بسم الله الرحمن الرحیم
http://www.forum.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1388788997254335_Williams_Rese arch_F107.jpg
ویلیامز "F107" نام یک موتور توربوفن کوچک ساخته شده توسط شرکت ویلیامز اینترنشنال (طراح و سازنده ی موتور WR19) است.موتور توربوفن "F107" برای قدرت بخشیدن به موشک های کروز طراحی شده و در انواع آنها مانند موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "BGM-109" تاماهاوک و همچنین مدلهای جت تجربی ویلیامز پلت فرم X کاربرد دارد.
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع: موتور توربوفن
ساخت : ایالات متحده
تولید کننده: ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در سال 1970
استفاده کنندگان: موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "BGM-109" تاماهاوک و پروژه ی ایکس شرکت ویلیامز
ارتقاء: به موتور ویلیامز F112
طول: 1262 میلی متر
قطر: 305 میلی متر
وزن خالص: 66.2 کیلوگرم
اجزاء: کمپرسور دوقلو ، محوری، ضد چرخش
حداکثر رانش: 2.7 کیلونیوتن برای موتور "F107-WR-400" و 3.1 کیلونیوتن برای موتور "F107-WR-402"
مصرف سوخت ویژه: 0.682 کیلوگرم در ساعت
******** موتور F112
و اما نوع ارتقا یافته ی این موتور با نام ویلیامز "F112" از نوع توربوفن بوده و این موتور نیز برای موشک های کروز پرقدرت مانند موشک پیشرفته ی "AGM -129" و موشک کروز "AGM- 86B" و همچنین جت های تجربی "X -36" و "X- 50" استفاده می شود.
طراحی و توسعه
اگر چه شرکت ویلیامز در اصل این موتور توربوفن کوچک را برای هواپیماهای بدون سرنشین در نظر گرفته بود ، اما بعدها در برنامه موشکهای کروز مسلح با سرعت زیر صوت مورد استفاده قرار گرفت که به سرعت آشکار شد این ابزار، بسیار با ارزش بوده و در آینده نیز در موشک های کروز پیشرفته استفاده خواهد شد . اول بار شرکت ویلیامز نمونه ی F107 " WR- 14A6" را طراحی کرد و سپس نمونه ی "F107 - WR- 103" را با کمی تغییرات ساخت و نهایتا با بازبینی مجدد نمونه ی پرقدرت تر "F112 - WR- 100" را برای نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در نظر گرفت.
http://www.forum.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1388788999974332_Williams_Rese arch_F112-WR-100.jpg
به گزارش برخی منابع موتور "F112" باعث ظهور موشک بسیار پیشرفته ی "AGM -129" شده است و حتی گفته شده است موتور "F112" باعث افزایش برد موشک "AGM -129" تا چهار برابر موشک "AGM- 86B" شده و علاوه بر آن باعث افزایش طیف وسیعی از مزایای دیگر مانند کاهش حرارت مادون قرمز (که در برخی گزارش ها به حذف کامل آن اشاره شده است) و کمک به رادار گریزی بیشتر موشک "AGM -129" با استفاده از مواد جدید و پوشش های ترکیبی با تکنولوژی بالا شده است .
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع : موتور توربوفن دوقلو ضد چرخش
ساخت: ایالات متحده امریکا
تولید کننده: شرکت ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در دهه ی 1970
استفاده کنندگان: موشک AGM -129 ACM
توسعه یافته از : موتور ویلیامز F107
طول: 29.5 اینچ
قطر: 12 اینچ در قطور ترین بخش بدنه
وزن خالص : 73 کیلوگرم
کمپرسور: "centrifugal" (گریز از مرکز)
محفظه احتراق : "annular" (حلقوی)
توربین : محوری
نوع سوخت: سوخت سنگین مایع (با نام مستعار JP - 10 )
حداکثر رانش : 1،000 پوند
دمای ورودی توربین : بدون خنک کننده پره های توربین 2000 C با خنک کننده پره توربین 1750 C
مصرف ویژه سوخت : 0.15 کیلوگرم در ساعت
مجتبی کیا / ارتشی دات کام
http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19863
http://www.forum.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1388788997254335_Williams_Rese arch_F107.jpg
ویلیامز "F107" نام یک موتور توربوفن کوچک ساخته شده توسط شرکت ویلیامز اینترنشنال (طراح و سازنده ی موتور WR19) است.موتور توربوفن "F107" برای قدرت بخشیدن به موشک های کروز طراحی شده و در انواع آنها مانند موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "BGM-109" تاماهاوک و همچنین مدلهای جت تجربی ویلیامز پلت فرم X کاربرد دارد.
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع: موتور توربوفن
ساخت : ایالات متحده
تولید کننده: ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در سال 1970
استفاده کنندگان: موشک "AGM-86 ALCM" و موشک "BGM-109" تاماهاوک و پروژه ی ایکس شرکت ویلیامز
ارتقاء: به موتور ویلیامز F112
طول: 1262 میلی متر
قطر: 305 میلی متر
وزن خالص: 66.2 کیلوگرم
اجزاء: کمپرسور دوقلو ، محوری، ضد چرخش
حداکثر رانش: 2.7 کیلونیوتن برای موتور "F107-WR-400" و 3.1 کیلونیوتن برای موتور "F107-WR-402"
مصرف سوخت ویژه: 0.682 کیلوگرم در ساعت
******** موتور F112
و اما نوع ارتقا یافته ی این موتور با نام ویلیامز "F112" از نوع توربوفن بوده و این موتور نیز برای موشک های کروز پرقدرت مانند موشک پیشرفته ی "AGM -129" و موشک کروز "AGM- 86B" و همچنین جت های تجربی "X -36" و "X- 50" استفاده می شود.
طراحی و توسعه
اگر چه شرکت ویلیامز در اصل این موتور توربوفن کوچک را برای هواپیماهای بدون سرنشین در نظر گرفته بود ، اما بعدها در برنامه موشکهای کروز مسلح با سرعت زیر صوت مورد استفاده قرار گرفت که به سرعت آشکار شد این ابزار، بسیار با ارزش بوده و در آینده نیز در موشک های کروز پیشرفته استفاده خواهد شد . اول بار شرکت ویلیامز نمونه ی F107 " WR- 14A6" را طراحی کرد و سپس نمونه ی "F107 - WR- 103" را با کمی تغییرات ساخت و نهایتا با بازبینی مجدد نمونه ی پرقدرت تر "F112 - WR- 100" را برای نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در نظر گرفت.
http://www.forum.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1388788999974332_Williams_Rese arch_F112-WR-100.jpg
به گزارش برخی منابع موتور "F112" باعث ظهور موشک بسیار پیشرفته ی "AGM -129" شده است و حتی گفته شده است موتور "F112" باعث افزایش برد موشک "AGM -129" تا چهار برابر موشک "AGM- 86B" شده و علاوه بر آن باعث افزایش طیف وسیعی از مزایای دیگر مانند کاهش حرارت مادون قرمز (که در برخی گزارش ها به حذف کامل آن اشاره شده است) و کمک به رادار گریزی بیشتر موشک "AGM -129" با استفاده از مواد جدید و پوشش های ترکیبی با تکنولوژی بالا شده است .
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع : موتور توربوفن دوقلو ضد چرخش
ساخت: ایالات متحده امریکا
تولید کننده: شرکت ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در دهه ی 1970
استفاده کنندگان: موشک AGM -129 ACM
توسعه یافته از : موتور ویلیامز F107
طول: 29.5 اینچ
قطر: 12 اینچ در قطور ترین بخش بدنه
وزن خالص : 73 کیلوگرم
کمپرسور: "centrifugal" (گریز از مرکز)
محفظه احتراق : "annular" (حلقوی)
توربین : محوری
نوع سوخت: سوخت سنگین مایع (با نام مستعار JP - 10 )
حداکثر رانش : 1،000 پوند
دمای ورودی توربین : بدون خنک کننده پره های توربین 2000 C با خنک کننده پره توربین 1750 C
مصرف ویژه سوخت : 0.15 کیلوگرم در ساعت
مجتبی کیا / ارتشی دات کام
http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19863