PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بحث هشدار جهت رعایت فاصله طولی خودروها



mamadshumakher
31st December 2013, 11:47 AM
براساس یک آمار دقیق طی یکسال گذشته «عدم رعایت فاصله» موجب ۱۰ هزار و ۳۹۸ تصادف رانندگی در تهران شده است.

رعایت نکردن فاصله طولی دلیل تصادف زنجیره‌ای اتوبان قم - تهران
و تعداد بیشماری از این حوادث که هر روزه تلفات مالی و جانی سنگینی بر جا میگذارد این سوال را در ذهن ایجاد میکند که چرا این مسائل جدی گرفته نمیشود؟

ایا واقعا رانندگان نمیدانند چقدر فاصله با خودروی جلویی نیاز دارند تا در صورت وقوع اتفاق بتوانند خودرو را به طور ایمن متوقف کنند؟

این مطلب از وبلاگ اقای حسین قاسمی نژاد برداشته شده:

رعايت فاصله طولي در رانندگي (http://hghaseminejad.blogfa.com/post-139.aspx)

حکایت ماشینهای پارک شده یا گیر افتاده در ترافیک که دیگر معلوم است: گاهی به اندازه عبور یک نفر در میان دو ماشین فضای خالی وجود ندارد. با این حال گاهی ماشینها با چنان شتابی شروع به حرکت میکنند که گویی فضای جلوی آنها بکلی خالی شده است.

تا آنجایی که بخاطر دارم در کتابهای آیین نامه رانندگی قدیمی، چیزهایی هم در مورد نسبت فاصله بین خودروها با سرعت آنها ذکر شده بود. اما اولا چنین اطلاعاتی بسیار محدود بود و ثانیا کسی در عمل به آن توجهی نمی کرد و نمیکند. از آیین نامه های جدید هم خبری ندارم.


در کتابهای آیین نامه رانندگی بریتانیا اولا حد اقل فاصله نسبت به سرعت چندین بار ذکر شده است و ثانیا الزام رعایت آن مورد تاکید قرار گرفته است. جالب اینجاست که حد اقل فاصله در شرایط بارانی نیز اعلام شده است. البته این فاصله بر حسب زمان معین شده است. بر این اساس فاصله شما با خودروی جلویی باید حداقل دو ثانیه باشد و در شرایط بارانی چهار ثانیه. ماشینی که با سرعت ۶۲ مایل (حدود ۱۰۰ کیلومتر ) بر ساعت حرکت میکند در هر دوثانیه حدود ۵۵.۵ متر میپیماید. بعبارت دیگر خودروی که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند باید حداقل ۵۵.۵ متر با ماشین جلویش فاصله داشته باشد.
شما می توانید با در نظر گرفتن یک جسم ثابت در کنار جاده مانند سایه یک درخت فاصله خودرا را به ثانیه محاسبه کنید.
البته واقعیت امر آن است که این دو ثانیه در بلاد فرنگ هم بطور کامل رعایت نمیشود و همین مسئله عامل یک سوم از تصادفات اینجاست. با اینحال فاصله ای که در اینجا عموما رعایت میشود زمین تا آسمان با ایران تفاوت دارد. ممکن است گاهی، مثلا هنگامی که ماشنی وارد لاین دیگری میشود برای لحظه ای فاصله اش با خودروهای جلو و عقبش کم شود اما خیلی زود این فاصله به حد قابل قبولی میرسد. در بد ترین حالت میتوان گفت هیچ راننده هوشیاری (نه مست) در انگلستان با سرعت ۱۱۰ کیلومتر (۷۰ مایل) در شرایط عادی در ۱۵-۱۰ متری ماشین جلویش رانندگی نمیکند تا چه رسد به دو سه متری آن.

در شرایط پارک یا ترافیک سنگین هم ماشین شما باید به اندازه ای با ماشین جلویی فاصله داشته باشد که براحتی بتوانید کف چرخهای عقب آن را ببینید. این فاصله در عمل حدود ۲.۵-۱.۵ متر است. رعایت این فاصله باعث میشود که شما همیشه امکان تغییر مسیر یا تغییر لاین یا مانورهای دیگر را (البته اگر مانع دیگری نباشد) داشته باشید و کمتر احساس گیر افتادن در ترافیک شما را آزار دهد.

با این توصیف براحتی میتوان دریافت که رانندگی در ایران، از نظر رعایت فاصله ایمنی، در بسیاری موارد نمایشی از جنون است که چون به آن کامالا عادت کرده ایم خطر آنرا، دست کم به اندازه کافی، حس نمی کنیم. من همانگونه که در بالا آوردم این رفتارها را بخشی از فرهنگ "جان بازی" (نه جانبازی) میدانم که خود متاثر از بی ارزش بودن جان آدمیان در نگرش ایرانی است .
منبع:http://hghaseminejad.blogfa.com/post-87.aspx





خب به میزان اهمیت این فاصله اگاهی پیدا کردیم.به نظر شما چگونه میتوان این آگاهی را به کل مردم جامعه و همینطور رانندگان در حال حرکت منتقل کرد؟

چه ایده ای برای متذکر شدن این فاصله قانونی میتوان ارائه داد؟


به نظر شما اگر راننده در هنگام رانندگی آگاه شود که فاصله ی قانونی را رعایت نکرده است ,اقدام به افزایش فاصله خود میکند؟


یکی از مواردی که به نظرم میتونه فقط جنبه اطلاع رسانی به رانندگان داشته باشه نصب چراغی پشت خودرو هاست.این چراغ میتونه روی سپر هم نصب بشه.نور چراغ طوری باید باشه که تو روز هم دیده بشه.جنبه نوردهی نداشته باشه.جنبه دیده شدن داشته باشه.یعنی نور تو چشم راننده ی پشتی نخوره.و به مداری نیاز داریم که بتونه سرعت خودرو(خودرویی که چراغ روش نصب شده) و فاصله خودروی عقبی رو تشخیص بده.

این چراغ تا زمانی که خودروی پشتی فاصله رو رعایت کنه سبز دیده میشه.اگر خودروی پشتی فاصلشو با ما کم کنه روی سپر نور زرد ببینه اگر فاصلش خیلی خطرناک شد نور قرمز ببینه.این حساسیت باید با افزایش سرعت تغییر کند.یعنی هر چه سرعت ما بیشتر باشد خودروی پشت سری هم باید فاصله بیشتری با ما ایجاد کند تا نور سبز را روی سپر خودروی ما ببیند.

دوست دارم شما هم نظرتونو درباره تمام جوانب این موضوع بگید.

ab.bb
31st December 2013, 11:59 AM
نیازی به ایده پردازی ، خیلی وقت پیش خبر شنیدم؛ که شرکت ولو خودرویی طراحی کرده، که نه تنها سیستم هشدار داره، بلکه در صورت نزدیکی بیش از حد بطور خودکار ترمز رو هم فعال میکنه.
ضمنا برای سنجش فاصله با خودروی جلویی،یه سنسور فاصله سنج لیزری + چراغ هشدار روی داشبورد ماشین کافیه.

Almas Parsi
31st December 2013, 12:09 PM
با سلام خدمت جناب آقای شوماخر بزرگوار[golrooz]

ممنون از تاپیک پر محتوا و طرح موضوع جالب تون
این طرحی که گفتید هم میتونه خیلی کمک حال باشه ...
و ایده خوبی هست ..
فقط یک سوال اینکه ارتفاع خودروها با هم متفاوت هست آیا برای تشخیص چنین وضعیتی برای همه خودرو ها میتونه شرایط یکسانی داشته باشه ؟؟؟[tafakor]
البته اگر میشد این موضوع رو مثل اتومبیل هایی که دور تا دورش رو حسگر هایی احاطه کرده و از طریق آلارم به راننده هشدار میدن و یا دوربین هایی که در قسمت جلو و پشت ماشین از طریق سیستم مانیتورینگ راننده رو کمک میکنند حل میشد خیلی اساسی تر بود
چون در سیستم های آلارم هم که با میزان فاصله بوق آلارم از حالت تک بوق و ممتد و... راننده رو آگاه میکنند میتونه نتیجه بخش باشه
و راننده با فعال کردن سیستم فاصله سنج این امکان رو به راحتی در دسترس خواهد داشت

موفق باشید[golrooz]

mamadshumakher
31st December 2013, 12:12 PM
نیازی به ایده پردازی ، خیلی وقت پیش خبر شنیدم؛ که شرکت ولو خودرویی طراحی کرده، که نه تنها سیستم هشدار داره، بلکه در صورت نزدیکی بیش از حد بطور خودکار ترمز رو هم فعال میکنه.
ضمنا برای سنجش فاصله با خودروی جلویی،یه سنسور فاصله سنج لیزری + چراغ هشدار روی داشبورد ماشین کافیه.

بله 100% که ساخته شده اند.کامیون های اکتروس و ولوو های fh دارای سیستم های کمکی ترمز هستند.ولی هزینه این سیستم ها چقدر هست؟

ایا میتونیم کاری کنیم که سیستم ساده تری با هزینه ی بسیار کمتر طراحی کنیم و که برای عموم خودروها قابل استفاده باشه؟

یا حتی بعد از ساخت به صورت پکیج بتونیم بر روی خودروهای تولید شده نصب کرد.

سنسور فاصله سنج لیزری رو در چه انواعی میشه پیدا کرد؟چه هزینه ای داره؟هشدار روی داشبورد خودروی پشت سری باشه بهتره یا روی سپر خودروی جلویی؟

اصلا چجور مکانیزم بهتری میشه انتخاب کرد.

فرض کنید موادی هست که از نزدیک قرمز دیده بشه و از دور سبز؟

عرفان سلیم زاده
31st December 2013, 12:14 PM
تقصیر راننده ها نیست ماهیت رانندگی عوض شده.
دیگه رانندگی تو این شرایط کار انسان ها نیست ربات ها باید این کارو انجام بدن.
من خودم از رانندگی بدم میاد احساس میکنم وقتم موقع رانندگی تلف میشه و هیچ لذتی هم نمیبرم.
واقعا دلم میخواد ماشینی که میگیرم اتو پایلوت داشته باشه.[golrooz]

نو آور
31st December 2013, 12:24 PM
در کشورهای پیشرفته تر در صنعت خودرو، قبلا راهکارهائی برای حل این مشکل پتنت شده اند مثل:

http://www5.mercedes-benz.com/en/innovation/radar_based_braking/

http://eblog.mercedes-benz-passion.com/2011/10/under-the-microscope-radar-based-collision-warning-system-in-the-new-b-class/

http://www.thecarconnection.com/news/1021071_a-radar-in-every-car-bmw-daimler-team-for-cheap-radar

ab.bb
31st December 2013, 12:26 PM
بله 100% که ساخته شده اند.کامیون های اکتروس و ولوو های fh دارای سیستم های کمکی ترمز هستند.ولی هزینه این سیستم ها چقدر هست؟

ایا میتونیم کاری کنیم که سیستم ساده تری با هزینه ی بسیار کمتر طراحی کنیم و که برای عموم خودروها قابل استفاده باشه؟

یا حتی بعد از ساخت به صورت پکیج بتونیم بر روی خودروهای تولید شده نصب کرد.

سنسور فاصله سنج لیزری رو در چه انواعی میشه پیدا کرد؟چه هزینه ای داره؟هشدار روی داشبورد خودروی پشت سری باشه بهتره یا روی سپر خودروی جلویی؟

اصلا چجور مکانیزم بهتری میشه انتخاب کرد.

فرض کنید موادی هست که از نزدیک قرمز دیده بشه و از دور سبز؟

هر خودرویی باید به خودش متکی باشه. شاید خودروی روبه روی من اصلا نخواد چراغ هشدار پشتش داشته باشه. استفاده اش اجباری که نیست.

درباره نوع مکانیزم هم هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری.یه سیستم هر چقدر دقیقتر و فهرست وظایفش طولانی تر باشه؛ مطمئنا گرونتر هم هست.برای ارائه به بازار میشه ؛ سیستم رو آپشن بندی کرد تا هرکس به اندازه پولش خدمات بگیره.

حسین متقی
1st January 2014, 02:40 AM
من به شخصه همین الان از جایی برگشتم خونه 140 کیلومتر بر ساعت هم سرعت داشتم در بعضی نقاط
اما در 90 کیلومتر بر ساعت که غالب سرعت من بود حداقل به اندازه طول یه اتوبوس شرکت واحد از خودروی جلویی فاصله میگیرم
مگه اینکه جا نباشه که خودکار مجبور میشم سرعت رو کم کنم به دلیل ترافیک
البته من یکبار تصادف کردم 1ماه پیش یکی شاخ به شاخ زد بهم داشت سبقت میگرفت سبقت ممنون من هم از تو فرعی میومدم بیرون
حدود 80 تا سرعت داشت منم حدود 20تا چون در حال پیچیدن بودم و تازه شروع حرکت بودم هنوز شتاب نگرفته بود ماشین
یعنی انگار با دیوار تصادف کرده باشم تو سرعت 100 کیلومتر بر ساعت!
از اون به بعد 10 برابر احتیاط میکنم
البته احتیاط که چه عرض کنم همین الان 140 تا رکورد سرعت این هفتمو شیکوندم![nishkhand][cheshmak][sootzadan]

farsad11
28th January 2015, 02:16 PM
با سلام . عجب ایده ی خاک گرفته و ضعیفی بود

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد