mozhgan.s
23rd December 2013, 11:53 AM
http://img1.tebyan.net/big/1391/12/42641289311314618437177831011022316411522.jpg
توصیههایی برای معلمین
دانشآموز را به متخصصان مربوطه جهت ارزیابی ارجاع دهید.
سطح کارکرد دانشآموز مشخص شود.
مهارتهای خواندن را آموزش دهید. مانند:
راهبردهای رمزگشایی (نظیر استفاده از فرهنگ لغات)
راهبردهای درک مطلب مانند یافتن ایده اصلی متن یا خلاصه کردن متن.
http://img1.tebyan.net/big/1391/12/225100140101891061841553996151111128422447.jpg
روش خود آموزشدهی را توضیح داده و متن را با صدای بلند بخواند.
معلم و دانشآموز، با صدای بلند متن را بخوانند.
برنامههای کاربردی، بازیهای آموزشی دیجیتال، وبسایتها با بازیهای یادگیری را استفاده کنید.
میتوانید در درمان به صورت آموزش فردیشده (IEP) اصول استراتژیهای زیر را در برنامه درسی بگنجانید:
آموزش باید صریح، فشرده، سیستماتیک، حمایتی، وابسته به آموزش کلاس درس منظم، هدایتشده توسط ارزیابی فردی و برانگیزاننده باشد.
هدف افزایش تعداد تعاملات آموزشی مثبت (PIIS) در هر روز مدرسه میباشد.
دانشآموزان در گروههای کوچک، به طور مۆثر یاد میگیرند، این نسبت به کل کلاس یا گروههای بزرگ (یک به سه میباشد).
قبل از آموزش خواندن یک متن، دانشآموز را ترغیب کنید.
کلمات را به تجارب واقعی زندگی ارتباط دهید.
آموزش را با تصاویر، اسباببازیها، مواد خانگی رایج و سایر سرگرمیها پیوند دهید.
با آوردن کلمات به زندگی، واژگان را افزایش دهید.
کلمات با سودمندی بالا را انتخاب کنید.
کلمات جدید را در مکالمه و در نوشتن به کار ببرید و مطمئن شوید که دانشآموزان آن ها را تکرار میکنند.
مهم است تا طرز تلفظ و راهبردهایی برای خواندن را یاد بگیرند.
شیوه کلخوانی (ببین و بگو): شکل کلی کلمه را ارائه دهید و کودک با توجه به حافظه دیداری خود، به یادگیری کل کلمه و رمزگردانی آن میپردازد.
استفاده از کارتهای بازی آموزشی
سنجش حافظه دیداری با کارتهای بازی
آموزش مجدد اشکال و تفکیک صداها
استفاده از فرهنگ لغات دیداری
استفاده از شیوه چندحسی: تحریک حس حرکت و لامسه به همراه حس بینایی و شنوایی و ردگیری با انگشت، کلمه را به صورت خوانا روی صفحهای از کاغذ بنویسید و از کودک بخواهید با انگشت خود از ابتدا تا انتهای کلمه را ردگیری کند.
محل نشستن دانشآموز را در ردیف جلو قرار دهید.
معلم نباید از دانشآموزان مبتلا به LD بخواهد که سعی بیشتری کنند.
معلم نباید نسبت تنبلی به دانشآموز دارای LD بدهد زیرا سرزنش باعث ناامیدی وی میشود.
از او نخواهید که در کلاس با صدای بلند بخواند.
به او اجازه دهید که به صورت آرام، با خواندن دانشآموزان پیش رود.
او را با دانشآموزان دیگر مقایسه نکنید.
هر کلمه جدیدی که یاد گرفته است توسط معلم بر روی کارتی نوشته شود و به صورت الفبایی بایگانی شود و از آن در داستانها استفاده شود.
کلمات پر نقطه مثل «پ»، «ژ» را پس از کلمات یک یا دو نقطه یاد داده شود.
یک ساعت فوقبرنامه در بین ساعات مدرسه یا خارج از آن قرار دهید تا خواندن انواع متون فارسی از قبیل نظم و نثر، متون تاریخی، داشتان، مقاله، مجله را تمرین کنند.
گروههای همیاری (3 تا 4 نفر) انتخاب کنید تا با وابستگی مثبت به گروه، مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای LD بالا رود.
هر هفته یک گروه یکی از حکایتها گلستان سعدی را بخوانند.
آموزش مهارتهای گوش دادن و تمرکز حواس
برگزاری مسابقه روانخوانی ماهی یک بار
برگزاری مسابقه سخنرانی پیرامون موضوعات گوناگون
ایفای نقش مجریگری توسط دانشآموزان
برگزاری انشای شفاهی در کلاس انشا
مشکلات هیجانی و عاطفی کودک نیاز به درمان تخصصی دارد. در این زمینه وی را به روانشناس معرفی کنید.
هماهنگی بین اهداف برنامهریزی شده برای بهبود کودک نیاز به تعامل لازم و مثبت بین معلم و والدین کودک دارد.
امید است با به کار بستن موارد بالا شاهد بهبود کودکان دارای نارساخوانی باشیم.
توصیههایی برای معلمین
دانشآموز را به متخصصان مربوطه جهت ارزیابی ارجاع دهید.
سطح کارکرد دانشآموز مشخص شود.
مهارتهای خواندن را آموزش دهید. مانند:
راهبردهای رمزگشایی (نظیر استفاده از فرهنگ لغات)
راهبردهای درک مطلب مانند یافتن ایده اصلی متن یا خلاصه کردن متن.
http://img1.tebyan.net/big/1391/12/225100140101891061841553996151111128422447.jpg
روش خود آموزشدهی را توضیح داده و متن را با صدای بلند بخواند.
معلم و دانشآموز، با صدای بلند متن را بخوانند.
برنامههای کاربردی، بازیهای آموزشی دیجیتال، وبسایتها با بازیهای یادگیری را استفاده کنید.
میتوانید در درمان به صورت آموزش فردیشده (IEP) اصول استراتژیهای زیر را در برنامه درسی بگنجانید:
آموزش باید صریح، فشرده، سیستماتیک، حمایتی، وابسته به آموزش کلاس درس منظم، هدایتشده توسط ارزیابی فردی و برانگیزاننده باشد.
هدف افزایش تعداد تعاملات آموزشی مثبت (PIIS) در هر روز مدرسه میباشد.
دانشآموزان در گروههای کوچک، به طور مۆثر یاد میگیرند، این نسبت به کل کلاس یا گروههای بزرگ (یک به سه میباشد).
قبل از آموزش خواندن یک متن، دانشآموز را ترغیب کنید.
کلمات را به تجارب واقعی زندگی ارتباط دهید.
آموزش را با تصاویر، اسباببازیها، مواد خانگی رایج و سایر سرگرمیها پیوند دهید.
با آوردن کلمات به زندگی، واژگان را افزایش دهید.
کلمات با سودمندی بالا را انتخاب کنید.
کلمات جدید را در مکالمه و در نوشتن به کار ببرید و مطمئن شوید که دانشآموزان آن ها را تکرار میکنند.
مهم است تا طرز تلفظ و راهبردهایی برای خواندن را یاد بگیرند.
شیوه کلخوانی (ببین و بگو): شکل کلی کلمه را ارائه دهید و کودک با توجه به حافظه دیداری خود، به یادگیری کل کلمه و رمزگردانی آن میپردازد.
استفاده از کارتهای بازی آموزشی
سنجش حافظه دیداری با کارتهای بازی
آموزش مجدد اشکال و تفکیک صداها
استفاده از فرهنگ لغات دیداری
استفاده از شیوه چندحسی: تحریک حس حرکت و لامسه به همراه حس بینایی و شنوایی و ردگیری با انگشت، کلمه را به صورت خوانا روی صفحهای از کاغذ بنویسید و از کودک بخواهید با انگشت خود از ابتدا تا انتهای کلمه را ردگیری کند.
محل نشستن دانشآموز را در ردیف جلو قرار دهید.
معلم نباید از دانشآموزان مبتلا به LD بخواهد که سعی بیشتری کنند.
معلم نباید نسبت تنبلی به دانشآموز دارای LD بدهد زیرا سرزنش باعث ناامیدی وی میشود.
از او نخواهید که در کلاس با صدای بلند بخواند.
به او اجازه دهید که به صورت آرام، با خواندن دانشآموزان پیش رود.
او را با دانشآموزان دیگر مقایسه نکنید.
هر کلمه جدیدی که یاد گرفته است توسط معلم بر روی کارتی نوشته شود و به صورت الفبایی بایگانی شود و از آن در داستانها استفاده شود.
کلمات پر نقطه مثل «پ»، «ژ» را پس از کلمات یک یا دو نقطه یاد داده شود.
یک ساعت فوقبرنامه در بین ساعات مدرسه یا خارج از آن قرار دهید تا خواندن انواع متون فارسی از قبیل نظم و نثر، متون تاریخی، داشتان، مقاله، مجله را تمرین کنند.
گروههای همیاری (3 تا 4 نفر) انتخاب کنید تا با وابستگی مثبت به گروه، مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای LD بالا رود.
هر هفته یک گروه یکی از حکایتها گلستان سعدی را بخوانند.
آموزش مهارتهای گوش دادن و تمرکز حواس
برگزاری مسابقه روانخوانی ماهی یک بار
برگزاری مسابقه سخنرانی پیرامون موضوعات گوناگون
ایفای نقش مجریگری توسط دانشآموزان
برگزاری انشای شفاهی در کلاس انشا
مشکلات هیجانی و عاطفی کودک نیاز به درمان تخصصی دارد. در این زمینه وی را به روانشناس معرفی کنید.
هماهنگی بین اهداف برنامهریزی شده برای بهبود کودک نیاز به تعامل لازم و مثبت بین معلم و والدین کودک دارد.
امید است با به کار بستن موارد بالا شاهد بهبود کودکان دارای نارساخوانی باشیم.