PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سلسله مراتب آداب معاشـــــرت (قابل توجه)



Almas Parsi
25th November 2013, 07:53 PM
با سلام و درود خدمت کلیه دوستان و کاربران عزیز

دوستان خوبم در این تاپیک سلسله مراتب هنر معاشرت و آداب صحیح میهمانی و کلیه ریزه کاریها و مواردی که از بدو ورود تا مرحله خروج از میهمانی هارو چه بعنوان میهمان و چه بعنوان میزبان در تشریفات و مناسبتها و یکسری کلیات از آداب اجتماعی رو براتون به صورت پست های متوالی ایجاد میکنم که امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیره

http://www.vip.irfreeup.com/do.php?img=47240

توجه شما را به فهرست موارد موجود در این تاپیک جلب میکنم
با آرزوی اینکه همیشه دلهاتون محفل شادی و منازلتون کانون مهر و مهر ورزی باشه


فهرست و عناوینی که شما میتونید در این تاپیک مطالعه و مشاهده بفرمایید به شرح ذیل اعلام میگردد :

1- قسمت اول : سلام و معارفه
2- قسمت دوم : دست دادن
3- قسمت سوم :بوسیدن
4- قسمت چهارم : چه موقع آقایان جلوتر از خانمها حرکت میکنند
5- قسمت پنجم : گل
6- قسمت ششم : هدیه
7- قسمت هفتم : نکات عمده در میهمانی ها
8- قسمت هشتم : لباس و پوشش مناسب آقایان
9- قسمت نهم : لباس و پوشش مناسب خانم ها
10- قسمت دهم : انواع میهمانی ها
11- قسمت یازدهم : سرویس ها دئر میهمانی های رسمی
12- قسمت دوازدهم : سرویس ها در میهمانی های غیر رسمی
13- قسمت سیزدهم : نشستن سر میز غذا
14- قسمت چهاردهم : نحوه استفاده از چنگال کارد و قاشق
15- قسمت پانزدهم : سر میز غذا و کروکی
16- قسمت شانزدهم : غذا و اصول میل کردن انواع آن
17- قسمت هفدهم : پایان میهمانی
18 - قسمت هجدهم : رستــــــــــــــوران
19- قسمت نوزدهم : آداب صحیح گفتگو
20- قسمت بیستم : به چه کسانی انعام داده میشود؟
21- قسمت بیست و یکم : موارد معذرت خواهی
22- قسمت بیست و دوم : مکاتبات
23- قسمت بیست و سوم : سینما ، تئاتر ، کنسرت
24- قسمت بیست و چهارم : عناوین جهت احترام به مخاطب
25 - قسمت بیست و پنجم : کارت ویزیت و نوشته های روی کارت
26- قسمت بیست و ششم : آداب حضور در مجامع عمومی



عزیزان در ادامه با ما همراه باشید تا شرح کامل عناوین فهرست بالا تقدیم حضورتون بشه[golrooz]


منابع و معاخذ :
کتاب آداب معاشرت
نوشتۀ منصور احمديhttp://www.azfun.ir (http://www.azfun.ir/%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D8%AA/)
http://mag.ninipage.com (http://mag.ninipage.com/)

Almas Parsi
25th November 2013, 08:04 PM
قسمت اول : سلام و معارفه



http://www.vip.irfreeup.com/do.php?img=47240کي به کي سلام مي کند؟
• کوچکتر به بزرگتر
• زير دست به مافوق
• آقا به خانم
• ميهمان به ميزبان
• تازه وارد به حاضرين
هر تازه وارد به جمعي در ابتداء ورود فقط يک بار سلام مي کند ، ولي بعداً متناسب با نوع مهماني تا حد امکان نزد آشنايان و ديگران رفته و در مدت کوتاهي سلام و احوالپرسي مي کند.
• در صورتي که آقايان کلاه داشته باشند ، هنگام احوالپرسي و سلام بايد کلاه خود را بردارند و تا قبل از خداحافظي آن را بر سر نگذارند.
• در سلام کردن معمولاً اسم طرف مقابل گفته مي شود. به عنوان مثال : صبح به خير آقاي محمدي- يا سلام خانم حسيني.
• سلام کردن در حالي که سيگار به لب باشد ، شايسته نمي باشد.

معرفي
کي به کي معرفي مي شود؟
• کوچکتر به بزرگتر
ابتداء نام بزرگتر آورده مي شود ، سپس نام کوچکتر. مثال: آقاي حسيني(بزرگتر) ، اجازه مي فرماييد آقاي محمدي(کوچکتر ) را به شما معرفي کنم؟
• معرفي آقا به خانم
ابتدا نام خانم برده مي شود ، بعد نام آقاي مورد نظر.مثال: خانم حسيني اجازه مي فرماييد آقاي جمشيدي را به شما معرفي کنم؟
استثنا : در حضور اشخاص مهم ( رئيس جمهور ، شخصيت هاي مذهبي و... خانم به آقا معرفي مي شود)
• خانم ها را براي معرفي نزد آقايان نمي برند بلکه در صورت نياز به معرفي ، آقايان نزد خانم ها مي روند.
• خانمي که نشسته است براي معرفي از جاي خود بلند نمي شود، مگر اينکه با خانمي مسن تر از خود يا شخصيتي بلند مرتبه روبرو مي شود که در اين حالت براي سلام و عليک و معرفي از جاي خود بلند مي شود.
• هنگام معرفي يک دوشيزه به بانو ، دوشيزه بايد از جاي خود بلند شود.
• حتي المقدور ميزبان مهمانها را به يکديگر معرفي مي کند ، در غير اين صورت مهمان هايي که اولين بار با يکديگر برخورد مي کنند ، خود را و در صورتي که همراهاني داشته باشند، آنها را نيز به طرف مقابل معرفي مي کنند.
• براي معرفي دو نفر در صورتي که از نظر مقام ، شغل ، سن و يا درجه (در صورت نظامي بودن) همطراز باشند معرفي هر کدام به يکديگر فرقي نمي کند.مثال: آقاي محمدي ، اين آقاي حسيني است.
• براي معرفي يک نفر به يک گروه ، ابتداء نام تازه وارد گفته مي شود و سپس نام يکايک گروه ، نسشته و يا ايستاده معرفي مي شوند.
• در هنگام معرفي بهتر است جملۀ "از ملاقات شما خوشحالم" گفته شود.
• در معرفي بايد اسامي را واضح و آهسته بيان کرد.
• در صورتي که هنگام معرفي نام کسي را فراموش کرديد و يا مطمئن نيستيد ، نبايد اشتباه تلفظ کنيد ، بلکه بايد خيلي ساده از او معذرت خواسته و مجدداً نام او را پرسيده ، و به شخص ثالث معرفي کنيد.
• در مهماني ها هنگام معرفي ، آقايان در هر سني بايد جلوي پاي خانم ها بلند شوند و تا نشستن خانم ها ايستاده باقي بمانند.
• اگر اختلاف سن زياد باشد، تنها به معرفي کوچکتر اکتفا کرده و معرفي بزرگتر در جمله مستتر است. " مادربزرگ ، دوستم فريد را معرفي مي کنم."
• خانم مجرد به خانم متاهل معرفي مي شود.
• هنگامي که بچه ها به بزرگتر ها معرفي مي شوند ، احوالپرسي با بزرگتر ها مي باشد.
• موقعي که خانمي مي خواهد همسر خود را به خانمش معرفي کند عنوان "آقا" را به کار نمي برد ولي اگر بخواهد به شخص نا شناس معرفي کند مي گويد"همسرم"
• موقع معرفي به کسي نبايد زياد خم شويد بلکه سر را پايين گرفته و يک لبخند و تکان دادن سر کافي مي باشد.
• اگر هنگام معرفي نام يا شغل شما اشتباهاً گفته شده، آن را مودبانه تذکر دهيد ، و نام يا شغل خود را بگوييد.
• براي معرفي در مهماني ها ، ميزبان نبايد بيش از حد از يک مهمان تعريف نمايد.
• در مهماني هاي رسمي خدمتکاران به ميهمانان معرفي نمي شوندولي در مهماني ها دوستانه مي توانيد آنها را معرفي کنيد.
• به کار بردن اسم کوچک اشخاص مستلزم رابطه خيلي نزديک و صميمانه با آنها مي باشد.

قسمت دوم : دست دادن


کي به کي دست مي دهد؟ (چه کسي اول دست دراز مي کند؟)
• بزرگتر به کوچکتر
• مافوق به زير دست ( در نيروهاي مسلح)
• رئيس به مرئوس (در نظام اداري)
• هنگامي که کسي چند بسته يا پاکت در دست دارد و دستهايش آزاد نيست ، نبايد دست خود را به سوي او دراز کنيم تا مجبور شود براي دست دادن بسته ها را زمين بگذارد يا همه را به يک دست يا زير بغل نگه دارد.
• هنگام دست دادن نبايد دست طرف مقابل را فشرد، به خصوص اگر انگشتري در دست داشته باشد و يا زمان دست دادن را طولاني کرد.
• هنگام جدا شدن از يک جمع ، دست دادن با همه لزومي نداردو فقط مي توان با يک معذرت خواهي خداحافظي کرد.
• آقايان بايد بدون دستکش دست بدهند ، در صورتي که طرف مقابل دست دراز کرده و زماني براي در آوردن دست کش نيست ، دست دادن با دستکش ضمن عذر خواهي مانعي ندارد و اين جمله گفته مي شود: ببخشيد که با دستکش دست مي دهم.
• هنگام دست دادن با کسي نبايد فاصله آنقدر زياد باشد که مجبور شويد دست خود را خيلي دراز کنيد.
• هنگام دست دادن بايد به صورت شخص نگاه کرد و با لبخند يا کمي خم کردن سر اظهار خوشحالي کرد.
• هنگامي که مهمانان در حال غذا خوردن مي باشند و مهمان تازه اي وارد مي شود فقط ميزبان با او دست مي دهد و سايرين با لبخند و تکان دادن سر اظهار آشنايي مي کنند.
قسمت سوم : بوسيدن
• بوسيدن دست رسمي است که در زمان قديم در فرانسه متداول بوده و هم اکنون درمهماني هاي اشرافي اين رسم پا بر جا مي باشد، ضمناً بوسيدن دست روحانيون متداول مي باشد.
• ولی بهترین روش بوسیدن در میهمانی ایرانی و آداب کلی آن با رعایت ادب و در صورت تقاضای میزبان و تنها ژست بوسیدن متعارف است
• بوسيدن دست در بين جوانان ، همشاگردي ها و همکاران متداول نمي باشد.
• هرگز نبايد دست دختران جوان را بوسيد.
• در مجامع عمومي بوسيدن دست شايسته نيست.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:10 PM
قسمت چهارم : چه موقع آقايان جلوتر از خانم ها حرکت مي کنند؟
• هنگام عبور از درهاي گردون به منظور چرخاندن در
• عبور از درهاي فنر دار به منظور نگهداري در
براي باز کردن در هاي گردون يا فنر دار ، اگر خانم جلو بود ، آقا بايد جلو رفته و عبارت "اجازه بفرماييد" را گفته و در را باز کند و آن را نگه مي دارد تا خانم داخل شود.
• هنگام ورود به رستوران
• عبور از ميان جمعيت
• هنگام حرکت در صفوف ( صف اتوبوس، بانک و ...)
• هنگام بالا رفتن از پله ها
• هنگام پايين آمدن از پله ها
با توجه به لباس و انواع مدلهاي کفش خانم ها، آقا بايد در جلو حرکت کند تا در صورت افتادن خانم ها از پله ها حتي الامکان از سقوط او جلوگيري نمايد. ضمناً در صورت پهن بودن پله ها ، آقا و خانم مي توانند در کنار هم حرکت کنند.
• صفوف نشسته (در سينما ، تئاتر ، سخنراني ها و ... ) به منظور باز کردن راه عبور براي خانم ها
چگونه از جلوي صفوف نشسته عبور کنيم؟ (سينما ، تئاترو...)
• اغلب ديده شده است هنگام عبور از مقابل صفوف نشسته ، پشت به طرف کساني که نشسته اند با حالتي خميده به طرف جلو حرکت مي کنند و در نتيجه ديدي نسبت به پاها و وضعيت کساني که نشسته اند ندارند و باعث مزاحمت و لگد زدن پاها مي شوند، در صورتي که عبور کننده بايد صورتش در حين حرکت به طرف کساني که نشسته اند باشد.• استثنا : در مساجد، کليسا ها و مکانهاي مذهبي به خاطر احترام به محراب يا قسمت هايي که از احترام خاصي برخوردارند بايد پشت به صفوف نشسته حرکت کرد.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:14 PM
قسمت پنجم : گُل

گُل قدمتي بيش از انسان دارد ، به طوري که هزار ها سال به عنوان سمبل عشق و زيبايي به بشر خدمت کرده است.
هر کشوري آداب و روش خاصي براي هديه کردن گُل دارد. در ايران گُل ها با زيبايي خاصي تزيين و تقديم مي شوند.
• معمولاً هنگام هديه دادن گُل ، تعداد شاخه هاي گُل بايد فرد باشد ، زيرا در اين صورت آرايش آنها زيبا تر خواهد بود. در صورت زياد بودن گُل ها ، تعداد آن ها مطرح نمي باشد.
• به عقيده بعضي ها مهم است که تعداد شاخه هاي گُل زياد و يا به صورت سبد گُل بزرگ باشد ، ولي گُل در هر صورت و يا هر تعداد ارزش خاص خود را دارد ، حتي اگر يک شاخه باشد.
• پس از دريافت گُل بايد آن ها را در گلدان و در محل مناسبي روي ميز قرار داد.
• معمولاً در موارد زير بردن گُل متداول است:
1. مسافر تازه وارد
2. جشن تولد
3. نامزدي
4. ازدواج
5. بچه دار شدن
6. خانه جديد
7. مراسم عزاداري
8. سالگرد ازدواج
9. ترفيع
10. افتتاحيه
11. نمايشگاه ها و ...
قسمت ششم : هديه

گل ها ، عشق ، سپاسگزاري ، علاقه و غم ما را بي آنکه نيازي به گفتن کلمه اي باشد، نشان مي دهند.
• زيبا ترين هديه گل است.
• هديه نبايد گران قيمت باشد ، بلکه بايد سليقه شخصي را که به او هديه مي دهيد در نظر بگيريد.
• هديه هاي آورده شده از طرف مهمانان ، بايد در حضور آنها باز شده و تشکر گردد ولي در صورتي که تعدادي از مهمانها هديه نياوردند ، نبايد هديه هاي ديگران را در حضور آنان باز کرد، بلکه فقط بايد تشکر کرد.
• در صورت بردن هديه (اسباب بازي ) براي بچه ها بايد به تعداد آنها اسباب بازي تهيه نماييد.ضمناً دادن پول به بچه ها به عنوان هديه شايسته نمي باشد.
• دادن هديه هاي گران قيمت به يکديگر مي تواند عامل کم شدن معاشرت ها بشود.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:16 PM
قسمت هفتم - نکات عمده در مهماني ها
مهماني ها معمولاً به مناسبتهاي زير ترتيب داده مي شوند:
1. عروسي
2. سالگرد
3. تولد
4. شخصيتهاي داخلي و خارجي
5. ترفيع
6. بازنشستگي
7. تازه وارد
8. فارغ التحصيلي
9. مراسم خداحافظي
10. ....

• •ميزبان بايد روز و ساعت مهماني را طوري در نظر بگيرد که همه مهمانان بتوانند به راحتي در مهماني شرکت کنند. ضمناً بايد دعوت مهمان ها توسط شخص ميزبان انجام شود.
• •در مهماني بايد سر وقت حاضر شدو در وضعيت هاي اضطراري مي توان حداکثر تا 15 دقيقه تاخير داشت.
• •در صورتي که مهمان بخواهد يکي از اقوام و دوستان خود را همراه بياورد بايد قبلاً از ميزبان اجازه بگيرد.
• •زماني که به خاطر شخصي به خصوص مهماني برگزار ميشود، شخص مورد نظر همراه ميزبانان کنار در ورودي ايستاده و به مهمانان خوش آمد مي گويند.
• •در مهماني وقتي که مخاطب شما فقط يک خانم است نبايد او را ترک کرد و تنها گذاشت ، بلکه بايد منتظر شد تا مهمان ديگري به شما ملحق شود و يا خانم را به گروه ديگري از مهمانها هدايت کنيد.
​چه کساني به مهماني دعوت مي شوند:
1. افرادي که يکديگر را تحمل کنند.
2. اشخاصي که قبلاً با همديگر درگيري نداشته باشند.
3. هرگز از زن و شوهري که جدا شده اند دعوت نکنيد.
4. افرادي که از لحاظ عقيده مخالف يکديگرند دعوت نمي شوند.

• •سالن مهماني نبايد نور زياد داشته باشد که چشم را خيره کند، بهتر است از نورهاي غير مستقيم استفاده کرد، ضمناً مي توان از شمع هايي استفاده نمود که کافي و جالب باشند.
• •حرارت اتاق مهماني به خاطر جمعيت افزوده مي شود، بهتر است حرارت اتاق را پس از مدتي کم کرد.

در مهماني ها ميزبان بايد نکات زير را رعايت کند:
1. از غذاهاي تهيه شده تعريف نکند.
2. اصرار در خوردن غذا و نوشابه نکند.
3. گيلاس هاي نوشابه را خيلي پر نکند.
4. اشاره اي به قيمت برخي از اقلام غذا نکند.

• •قبل از غذا معمولاً انواع نوشيدني ، آب ميوه و تنقلات نمکي به عنوان اشتها آور سرو مي شوند.
• •در مهماني هاي رسمي معمولاً از خدمتکار مرد براي پذيرايي استفاده مي شود.
• •براي تزيين ميز ناهار خوري از گل هايي با شاخه کوتاه و گلدانهاي کوچک استفاده کنيد.
• •اگر در بين مهمانها پزشک وجود داشت از او براي درمان بيماري هايتان کمک و نسخه نخواهيد.
• •در صورتي که ميزبان وضع مالي مناسبي نداشته باشد ، مهمانها نبايد از لباسهاي گران قيمت و زينت آلات گرانبها استفاده کنند.
• •سر ميز غذا از خميازه کشيدن، خاراندن، يا شانه کردن سر بايد خودداري کرد.
• •اگر جاي شما ناراحت است ، صندلي را با بدن و پا به عقب نکشيد، بلکه بلند شده و آن را جابجا کنيد.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:20 PM
قسمت هشتم : لباس و پوشش مناسب آقایان
• با توجه به ضرب المثل انگليسي: First Impression is the best (last) impression "اولين تاثير بهترين(آخرين) تاثير است.
• قضاوت و عکس العمل ديگران نسبت به شما بستگي به حفظ ظاهر و نوع لباس و رفتار اوليه شما دارد که اثر آن براي هميشه باقي خواهد ماند.
• در مهماني هاي رسمي ، آقايان در زمستان از لباسهاي با رنگ تيره ضخيم و در تابستان از لباسهاي تيره نازک استفاده مي کنند.
• کفش بايد مشکي و ساده باشد.
• جوراب بايد مشکي با ساق بلند ، تا حدي که هنگام نشستن ساق پاياي آقايان ديده نشود.
• هماهنگي در رنگهاي لباس ، کراوات، جوراب و کفش ضروري است. در صورتي که لباس شما تيره باشد ، بايد از جوراب سادۀ تيره و کفش مشکي استفاده کنيد و نبايد با لباس تيره ، جوراب سفيد بپوشيد.
• هنگام اتو کردن لباس، آستين کت نبايد خط اتو داشته باشد.
• در پوشيدن پالتو ، ژاکتو... نبايد يقه لباس را بالا زد ، بلکه بايد يقه پيراهن شما از پشت ديده شود.
• کت و ژاکت نبايد زياد بلند و يا کوتاه باشند، بلکه بايد به اندازه اي باشند که نشيمنگاه را بپوشاند.
• شلوار بايد به اندازه کافي بلند باشد که در موقع ايستادن قوزک پا را بپوشاند و نبايد انتهاي پارچه شلوار شکاف داشته باشه و يا خيلي گشاد باشد.
• پالتو بايد به اندازه کافي بلند باشد که تا زير زانو قرار بگيرد.
• لباس ورزش بايد به اندازه کافي بلند باشد که تا زير زانو قرار گيرد.
• لباس ورزش بايد متناسب با نوع ورزش باشد.به عنوان مثال لباس براي تنيس ، پيراهن سفيد ، شورت سفيد، جوراب سفيد و کفش سقيد سبک وزن در نظر گرفته مي شود. در هيچ يک از فعاليتهاي ورزشي نبايد لخت باشيد. (به استثنا شنا)
• براي نگهداري و زيبايي کت ، ژاکت، باراني و ... بايد از چوب لباسي (چوبي) استفاده کرد، زيرا چوب لباسي فلزي ، لباس را از فرم معمولي خارج مي کند.
• لباسهاي پشمي نبايد آويزان شوند زيرا از فرم خارج مي شوند، بلکه بايد آن ها را تا کرده و در کشوي لباس قرار داد.
• لباس و آرايش خانم ها و آقايان بايد متناسب با نوع مهماني و فعاليت هاي اجتماعي باشد.
• پيراهن آقا بايد سفيد باشد.
• يقه پيراهن آقايان بايد به اندازه 4/1 تا 8/1 اينچ از يقه کت بالاتر باشد و همين اندازه سر آستين پيراهن مي‌تواند از آستين کت بيرون باشد.
• براي آقايان پوشيدن پيژامه در خارج از منزل و يا در حضور مهمان ها مناسب نمي باشد.
قسمت نهم : لباس و پوشش مناسب خانم ها

• با توجه به انواع مختلف پارچه ها و تغييرات دايمي مدل هاي لباس براي خانم ها ، روش و مدل خاصي را نمي توان ارايه داد، ولي لباس خانم ها با توجه به مهماني هاي رسمي، نيمه رسمي،کوکتل، خريد و ... بايد متفاوت باشد
• منظور از خوب پوشيدن ، لباس گرانقيمت نيست، بلکه بايد لباس متناسب با سن، محيط و موقعيت شخص باشد.
• مردم هر کشور متناسب با آداب و رسوم و سنت هاي خود لباس مي پوشند، بنابراين تقليد از طرز لباس پوشيدن خارجيان شايسته نيست.
• خانم هاي مسن نبايد در پوشيدن لباس از جوانان تقليد کنند.
کلاه خانم ها :
• خانم ها در صورت تمايل مي توانند در موارد زير از کلاه استفاده کنند:
1. رستوران
2. هتل
3. باشگاه
4. کليسا
5. مهماني هاي عصرانه
6. سان و رژه
• خانم ميزبان نبايد در مهماني از کلاه استفاده کند.

البته موارد فوق بیشتر در فرهنگ های غیر ایرانی متداول است
دستکش خانم ها :
• اگر خانم ميزبان بدون دستکش دست بدهد، خانم مهمان بايد بدون دستکش باشد.
• هنگام خوردن غذا و نوشيدني نبايد از دستکش استفاده کرد.
• در کليه فعاليتهاي اجتماعي خانم ها مي توانند از دستکش استفاده کنند.
• هنگام خريد از دستکش استفاده نمي شود.
• خانم ها معمولاً در موارد زير از دستکش استفاده مي کنند:
1. مهماني هاي رسمي
2. باشگاه
3. رستوران
4. تئاتر
5. سينما
6. کنسرت
• کلاه هميشه با دستکش همراه است، هر چند که آن را مورد استفاده قرار ندهند.
• خانم ها مي توانند با دستکش دست بدهند و نيازي به عذر خواهي نيست.
• در مهماني هاي خصوصي (عصرانه) داشتن دستکش الزامي نيست.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:27 PM
قسمت دهم : انواع میهمانی ها

• مهماني ها با توجه به شخصيت هاي دعوت شده و مناسبت ها به شرح زير مي باشند:
1. رسمي
2. نيمه رسمي
3. غير رسمي
4. به صورت بوفه ( سلف سرويس)
5. باربیکيو
6. رستوران
7. مهماني در کافه قنادي
• اصولي که بايد در مهماني ها رعايت شود يکسان است ولي چيدن سرويس ها با يکديگر متفاوتند.

قسمت یازدهم : سرويس ها در مهماني رسمي
• دستمال در داخل بشقاب
• چنگال ها در سمت چپ بشقاب
• کاردها و قاشق در سمت راست بشقاب
• نام مهمان برروي کارت نوشته مي شود و در بالاي بشقاب قرار مي گيرد.
• گيلاس ها براي آب و ساير نوشيدني ها و اب میوه ها در جلو و سمت راست قرار مي گيرد.
• به طور کلي تعداد چنگال ها ، کاردها و قاشق ها بستگي به تعداد غذايي دارد که آورده مي شود.
• نحوۀ استفاده قاشق، چنگال ها، کاردها در مهماني هاي رسمي :سمت چپ بشقاب از چپ به راست:
1. چنگال ماهي
2. چنگال گوشت
3. چنگال سالاد
سمت راست بشقاب از راست به چپ:
1. قاشق سوپ خوري
2. چاقوي ماهي
3. چاقوي گوشت
4. چاقوي سالاد
• هنگامي که غذا به صورت کُرس (coarse) سرو مي شود پس از هر غذا ، قاشق، چنگال وکارد آن را مي برند؛ اگر چه استفاده نشده باشد.
• در مهماني هاي رسمي هيچ يک از اقلام روي ميز به کس ديگري داده نمي شود (جابه جا) نمي شود، زيرا کليه وسايل لازم پيش بيني و در دسترس همه گذاشته شده است.

قسمت دوازدهم : سرويس ها در مهماني هاي نيمه رسمي

• دستمال در سمت چپ چنگال ها قرار مي گيرد
• تعداد چنگالها، کاردها و قاشق کمتر از مهماني هاي رسمي است و معمولاً 2 دست کارد و چنگال گذاشته مي شود که نشان دهنده 2 نوع غذا مي باشد.
• تعداد گيلاس هاي کمتري براي آب و نوشيدني در نظر گرفته مي شود.
• ممکن است لازم باشد که ديس غذا به نفر بعدي داده شود.
• تا وقتي که استفاده از چنگال امکان پذير است بايد از به کار بردن قاشق خودداري کرد.
• در مهماني ها هنگام غذاخوردن بايد سعي شود قاشق يا چنگال توليد صدا نکند.
• هنگام صحبت کردن در حين غذا نبايد چنگال و قاشق را در هوا تکان داد.
• قبل از چشيدن و خوردن غذا ، مخصوصاً در مهماني ها از نمک يا فلفل روي غذا نبايد خيلي نمکدان را بالا گرفت.
• قبل از فرو بردن لقمه، نبايد قاشق يا چنگال را پراز غذا به حالت انتظار نگه داشت.
• غذا بايد از جلوي بشقاب خورده شود، نه از قسمت وسط يا عقب آن.
• خيلي تند يا آهسته نخوريد، سعي کنيد با سايرين هم آهنگ باشيد.

قسمت سیزدهم : نشستن سر میز غذا
• طرز نشستن مهمانان و خانم و آقاي ميزبان مي تواند مانند شکلهاي زير باشد.
فرم 1 : خانم و آقاي ميزبان در بالا و پايين ميز ناهار خوري مقابل يکديگر قرار گرفته و مهمانان در طرفين ميز به طوري که يک آقا و يک خانم پهلوي هم باشند مي نشينند.
فرم 2 : خانم و آقاي ميزبان در وسط مير ناهار خوري مقابل يکديگر قرار گرفته و مطابق شکل پهلوي يکديگر مي نشينند.

• ممکن است با توجه به تعداد مهمانها ، متاهل يا مجرد بودن آنها ، خانم و آقاي ميزبان در جاهاي مختلف ميز بنشينند.
قسمت چهاردهم: نحوه استفاده از چنگال ،کارد و قاشق

• طرز گرفتن چنگال : عيناً مانند گرفتن مداد است، با شست و دو انگشت اول به طوري که نوک چنگال به طرف بالا باشد.
• طرز گرفتن کارد : دسته کارد در کف دست و انگشت سبابه پشت تيغه چاقو قرار مي گيرد.
• طرز گرفتن قاشق : در دست راست مانند گرفتن چنگال مي باشد.
نحوۀ استفاده
• به کار بردن چنگال، قاشق و کارد با توجه به نوع غذاها در کشورهاي مختلف مي باشد.
• آمريکا: اکثر غذاهاي آمريکايي با چنگال در دست راست خورده مي شوند.در مواقعي که احتياج به بريدن يا قطعه کردن غذا باشد ابتدا کارد در دست راست و چنگال در دست چپ قرار مي گيرد و پس از قطعه کردن غذا ، کارد را در بالاي بشقاب مي گذراند و مجدداً باچنگال در دست راست به غذا خوردن ادامه مي دهند.
• اروپا: در صرف غذاهايي که به طور مداوم احتياج به بريدن دارند، چنگال در دست چپ و کارد در دست راست قرار مي گيرد و بعد از بريدن با دست چپ مي خورند ولي غذاهاي معمولي که احتياج به بريدن ندارند، مانند آمريکايي ها ، چنگال در دست راست قرار گرفته و به خوردن ادامه مي دهند.

قسمت پانزدهم : سر ميز غذا
• کروکي ميز غذا: در مهماني هاي رسمي کروکي ( chart ) ميز غذا با نام مهمانان ومحل نشستن آنها تهيه ميشود و بلافاصله بعد از ورودي محل مهماني به ديوار نصب مي شود.
• مشخصات مهمانها نيز بر روي کارت کوچکي نوشته مي شود و در جلوي سرويس غذا خوري گذاشته مي شود تا محل نشستن هر مهمان مشخص باشد.
• آقايان قبل از نشستن سر ميز غذا بايد به خانم هايي که سمت راست آنها مي باشند در نشستن سر ميز کمک کنند( صندلي شان را به عقب و جلو بکشند.)
• آقا بايد هنگام غذا خوردن به ترتيب تقدم با خانم سمت راست و گاهي با خانم سمت چپ و يا مهمانان نزديک به او صحبت کند.
• مهمانان نبايد به منظور ايجاد فضاي کافي براي بشقاب خود ساير وسايل روي ميز را به کنار زده و يا روي هم قرار دهند.
• اگر احياناً چيزي لازم بود که در دسترس شما نبود نبايد براي برداشتن آن خم شده و دست دراز کنيد، بلکه از مهمانان نزديک آن بخواهيد آن را به شما بدهد.دستمال سفره
• دستمال سفره را هيچ وقت به گردن نمي آويزند يا به کمر شلوار وصل نمي کنند، بلکه بايد به طور آزادانه روي زانو ها پهن شود.
• در خاتمه غذا ، دستمال سفره به طور مرتب در سمت چپ بشقاب گذاشته مي شود.
• در صورتي که از دستمال کاغذي استفاده شده آن را مچاله کرده و داخل بشقاب مي گذارند.موارد استفاده از دستمال سفره:
1. پاک کردن دهان
2. تميز گردن دستها
3. پاک کردن دهان قبل از خوردن نوشيدني ها
4. جلوگيري از کثيف شدن لباس ها
5. براي عطسه کردن و سرفه کردن
• چنگال ها ، کاردها ، قاشق هايي که در طرفين بشقاب چيده شده اند معمولاً از خارج به داخل، يا به عبارتي از دور به نزديک استفاده مي شوند.
• در صورتي که نمي دانيم از کدام چنگال، کارد يا قاشق استفاده کنيم، با کمي تامل به ميزبان يا مهمانان ديگر نگاه کرده و مانند آنها عمل مي کنيم.
• مهمانان نبايد قبل از ميزبان شروع به صرف غذا نمايند.
• هيچوقت قاشق، چنگال وکارد را که کثيف به نظر مي رسد با دستمال تميز نمي کنند ، بايد به وسيله پيشخدمت تعويض شود.
• بعد از بلند شدن از سر ميز غذا بايد صندلي را در جاي خود قرار داده و به ميز چسبيده شود.
• معمولاً ميزهاي کوچکي در نزديکي ميز غذا خوري وجود دارند که مقداري از وسايل و مواد خوراکي يا اگر وسيله اي از روي ميز غذا خوري برداشته مي شود موقتاً روي آن مي گذارند.
• هنگامي که از کارد استفاده نمي شود بايد آن را در حاشيه سمت راست بشقاب قرار داد به طوري که لبه تيز آن به طرف داخل بشقاب باشد. نبايد کارد روي ميز گذاشته شود. همچنين نبايد دسته کارد روي ميز و لبه آن روي بشقاب باشد.
• در مواقعي که از چنگال استفاده نمي شود آن را در بالا ، سمت چپ داخل بشقاب قرار مي دهيم، به طوري که نوک چنگال به طرف پايين باشد.
• کارد فقط براي بريدن و قطعه کردن غذا است و هيچوقت به دهان برده نمي شود و با آن غذا نمي خورند.
• در مهماني هاي رسمي هميشه غذا از سمت چپ و نوشيدني از سمت راست سِرو مي شود.
• درمهماني هاي رسمي غذا معمولاً به صورت کَُرس سِرو ميشود ، به عبارتي غدا در بشقاب ها کشيده شده و جلوي هر مهمان گذاشته ميشود و بعداز مدتي بشقاب ها توسط پيشخدمت ها جمع شده، بشقاب غداي ديگري سِرو ميشود. اين کار ممکن است سه بار يا بيشتر بسته به نوع و تعداد غذا ها تکرار شود.
توضيح اينکه معمولاً تمام محتويات هر بشقاب خورده نمي شود تا بتوان از غذاهاي بعدي نيز استفاده کرد.
• در مهماني هاي خصوصي ممکن است بعضي از غذا ها سر ميز گرم و يا درست شوند. در اين صورت از چراغ الکلي استفاده مي شود. ضمناً در اين نوع مهماني ها تعداد مهمانان نبايد بيش از شش نفر باشد.
• در مهماني ها در صورتي که زير سيگاري گذاشته نشده ، نبايد سيگار کشيد.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:35 PM
قسمت شانزدهم : غذا و اصول میل کردن انواع آن

• لقمه بايد به طرف دهان هدايت شود، نه دهان به طرف لقمه.
• هنگام غذا خوردن نبايد روي ميز ناهار خوري خم شد.
• در مهماني هاي رسمي سعي مي شود گوشت گوساله ، مرغ ، بو قلمون، ماهي و... بدون استخوان سرو شود؛ در صورتي که غذا استخوان داشت تلاش در جدا کردن گوشت از استخوان صحيح نيست و بايد فقط از گوشت بدون استخوان استفاده شود.
• لقمه بايد به اندازه دهان برداشته شود تا مستقيماً وارد دهان شود و نيازي به گاز زدن نباشد.
• لقمه اي که در دهان قرار مي گيرد اگرمطابق ميل نبود بايد خورده شود و خارج کردن آن از دهان جايز نيست.
• در صورتي که لقمه داغ بود نبايد آن را از دهان خارج کرد؛ در اين حالت مي توان يک جرعه آب نوشيد.
• هنگام غذا خوردن بايد دهان بسته باشد. ملچ ملچ کردن و يا با دهان پر صحبت کردن شايسته نيست.
• انگشتها را نبايد ليسيد بلکه بايد با دستمال تميز کرد.
• حق تقدم سِرو غذا با خانمي است که دورترين مهمان به ميزبان است و بعد ساير مهمانان ، ميزبان آخرين نفري است که سِرو مي شود.
• اگر غذا با ديس سِرو شود ابتدا بايد آقا ديس را جلوي خانم سمت راست خود گرفته تا غذا بردارد.
• اگر غذايي سِرو شد و دوست نداشتيد به خاطر زحمات ميزبان حتماً کمي برداريد.
• از خلال دندان هيچ وقت در حضور ديگران استفاده نمي شود، سعي کنيد از زبانتان براي تميز کردن دندان ها و دهان استفاده کنيد.
• در مهماني هاي نيمه رسمي معمولاً سس براي بوقلمون و گوشت بره کنار آن گذاشته مي شود ولي سس ساير غذاها روي آن ريخته مي شود.
• براي برداشتن کره با چاقو بايد دقت شود ذرات غذا به آن نچسبيده باشد که کره را کثيف کند.
• هنگام خوردن چاي يا قهوه ، قاشق پس از به هم زدن سمت راست نعلبکي قرار مي گيرد و هيچ وقت قاشق روي ميز گذاشته نمي شود.
• مربا يا ژله در بشقاب کره و با کره سرو مي شوند و هيچوقت مربا يا ژله به تنهايي روي نان گذاشته نمي شود.
• در هيچ يک از مهماني ها بشقاب غذا را با نان تميز نمي کنند ولي در مهماني هاي خصوصي مي توان نان را با چنگال به ته بشقاب کشيد.
• در مهماني هاي نيمه رسمي ممکن است به عنوان مزه غذا ، دانه هاي زيتون ، تکه هاي هويج ، تربچه، ساقه هاي خرد شده کرفس و ... سرو شود و آنها را معمولاً با دست مي خورند و از کارد و چنگال و قاشق استفاده نمي کنند. ضمناً هسته دانه زيتون با دست از دهان گرفته مي شود.
• در مهماني هاي رسمي و نيمه رسمي هيچ قسمتي از مرغ با دست خورده نمي شود.
• هيچوقت آب به مهمانان تعارف نمي شود.
• هنگام نشستن سر ميز غذا ، به ميز تکيه نمي دهند و مستقيم مي نشينند. دستها هنگام غذا خوردن روي ميز و در غير اين صورت پايين قرار مي گيرند.
• دهان موقع غذا خوردن بايد بسته باشد و با دهان پر صحبت نمي کنند.
• با مهماني که غذا در دهان دارد صحبت نمي کنند.
• نبايد لقمه بزرگ در دهان گذاشت.
• با دهان پر نبايد نوشيدني نوشيد.
• غذاهاي دريايي با توجه به انواع مختلف آن مي توان با چنگال و يا با دست خورده شود.
• براي سرو چاي يا قهوه ممکن است فنجان خالي را جلوي مهمان گذاشته سپس اقدام به ريختن چاي يا قهوه نمودو يا فنجان پر شده را جلوي مهمانان مي گذارند.
• هنگام غذا خوردن بايد از موسيقي ملايم ( معمولاً موسيقي بدون آواز) استفاده کرد.سوپ :
• سوپ يکي از غذاهاي اوليه انسان است.
• سوپ در فنجان ، بشقاب و يا سوپخوري سرو مي شود. اگر خيلي رقيق باشد در فنجان سرو مي شود. شما مي توانيد آنرا مانند چاي بدون قاشق يا با قاشق ميل نمايند. سوپ ممکن است قبل از رفتن سر ميز غذا سرو شود.
• سوپ هاي معمولي با قاشق خورده مي شوند، به طوري که قاشق از سمت خود شخص به طرف مرکز ظرف سوپ آهسته حرکت کرده و پر مي شود. هنگام خوردن سوپ نبايد تمام قاشق در دهان برده شود بلکه سوپ از پهلوي قاشق وارد دهان مي شود.
• هنگام خوردن سوپ و يا به هم زدن آن با قاشق نبايد توليد صدا کرد.
• بعد از خوردن سوپ ، قاشق بايد در بشقاب زير سوپ قرار گيرد به طوري که دسته آن سمت راست و گودي قاشق به طرف بالا باشد.
• سوپ و غذا رادر صورت داغ بودن فوت نمي کنند.
• در صورتي که ظرف سوپ گود و سطح سوپ پايين باشد مي توان با دست چپ ظرف سوپ را کج کرد به طوري که شيب آن دور از شما (به طرف مخالف) باشد و با قاشق ميل نمود.
• اگر همراه سوپ بيسکويت سرو شود نبايد آن را خرد کرده و روي سوپ ريخت بلکه بايد جداگانه خورد.
نوشيدني :
• قبل از خوردن نوشيدني بايد دهان را با دستمال تميز کرد تا ذرات غذا در لبه ليوان باقي نماند.
• نوشيدني را نبايد يک جرعه سر کشيد بلکه بايد به دفعات نوشيد.
• خوردن نوشيدني بايد بي صدا باشد.
• براي برداشتن ليوان آب خوري و يا هر نوشيدني ديگر بايد از شست و دو انگشت دست راست استفاده کرد و نبايد از تمام انگشتان و کف دست استفاده کرد.

نان :
• نان به هر شکل و نوع را بايد با انگشتان دست به قطعات دلخواه تقسيم نمود.
• نان را نبايد در دست نگه داشت و روي آن کره ماليد ، بلکه بايد آن را در بشقاب قرار داد. به تمام نان کره ماليده نمي شود ، فقط به آن تکه اي کره مي ماليم که براي خوردن انتخاب کرديم.
• براي ماليدن کره روي نان، نان تُست ، بيسکويت ، کيک و بلال بايد از چاقو استفاده کرد، اما براي سبزيجات و ساير غذاها از چنگال استفاده مي شود.
• بلال پخته فقط در مهماني هاي غير رسمي سرو ميشو دوهنگام ماليدن کره روي آن با چاقو ، آن قسمتي که مي خواهيد بخوريد کره ماليده ميشود و به تمام بلال کره نمي مالند، زيرا ممکن است کره چکه کند.


سالاد :
• اگر سالاد به عنوان يک پرس غذا سرو مي شود جلوي هر مهمان گذاشته شده و بعد از اتمام ، ظرف سالاد برده مي شود.
• اگر سالاد با غذا سرو مي شود، ظرف سالاد هر کس در سمت چپ جلوي بشقاب گذاشته ميشود.
• سالاد هميشه با چنگال خورده ميشود، مگر سالاد کاهو که کاهوي آن خرد نشده باشد، در اين صورت با چنگال و چاقو به قطعات کوچک تقسيم و با چنگال خورده ميشود.

سيب زميني:
• در مهماني هاي رسمي و نيمه رسمي سيب زميني در فويل پخته شده و همانطور سرو مي شود. براي خوردن آن شکافي در بالاي سيب زميني داده با کره يا سس به طوري که سيب زميني در دست چپ و چنگال در دست راست مي باشد ميل مي شود.
• در صورتي که سيب زميني بدون فويل باشد، با پوست سروميشود، در اين صورت آن را با چاقو به قطعات کوچک تقسيم کرده و معمولاً با پوست مي خورند.
• سيب زميني را هيچوقت براي خوردن له نمي کنند.
• سيب زميني سرخ شده را با چنگال به قطعات کوچک تقسيم کرده و خورده، نبايد آن را گاز زد.

دسر :
1- ميوه:
• اروپايي ها ميوه را پوست کنده و در قطعات کوچک با کارد و چنگال مي خورند.
• آمريکايي ها بعضي از ميوه ها را پوست نمي کنند، بلکه چهار قسمت کرده و با دست يا کارد و چنگال مي خورند. در مهماني هاي رسمي فقط از چنگال استفاده مي کنند.
• ميوه هايي را که هسته کوچک دارند نبايد براي خوردن نصف کرد، در صورت لزوم هسته آن ها را با انگشت و يا چنگال از دهان گرفته مي شود.
• پرتقال و گريپ فروت به صورت نيمه سرو مي شوند و با قاشق خورده مي شوند و هرگز آن ها را نمي فشارند.
• ميوه هاي خشک با دست خورده ميشوند و در صورت لزوم با کارد و چنگال به قطعات کوچک تقسيم مي شوند.
2- کيک و بستني و...
• بستني به تنهايي با قاشق خورده ميشود.
• بستني به همراه کيک را با چنگال مي خورند.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:38 PM
قسمت هفدهم : پایان میهمانی
پايان مهماني :
• در خاتمه غذا وقتي ميزبان از جاي خود بلند شد ، آقايان بلند مي شوند و به خانمهاي سمت راست خود کمک مي کنند و صندلي ها را عقب کشيده تا بلند شوند.
• ترک مهماني بايد به موقع و ضمن تشکر از ميزبان صورت گيرد و خداحافظي بايد مختصر باشد و در چنين موقعيتي خانم در جلو حرکت مي کند.
• ميزبانها معمولاً مهمان را تا در خروجي سالن بدرقه مي کنند.
• در پايان مهماني در صورتي که براي شخص به خصوصي مهماني برگزار شده بايد منتظر بود تا شخص مورد نظر مهماني را ترک کند و سپس ساير مهمانها خداحافظي کنند.
• اشخاصي که به مهماني دعوت مي شوند و به هر دليلي نمي توانند متقابلاً ميزبان ها را دعوت کنند ( مانند مجردين و...) مي توان آنها را در رستوران ، سينما ، و يا کنسرت دعوت کرد و يا يک يادداشت تشکر، گل و يا يک هديه براي آنها فرستاد.
• خداحافظي هنگام شب بايد مختصر بوده و قبل از خارج شدن از منزل بايد انجام شود.
• در پايان مهماني ضمن تشکر از آقا و خانم ميزبان بايد بعد از دو يا سه روز ديگر تلفني و يا با فرستادن گل و يا با فرستادن کارت تشکر ، مجدداً از ميزبان تشکر کرد.

قسمت هجدهم - رستوران
رستوران
• معمولاً با توجه به تعداد مهمانها، تلفني ميزي رزرو مي شود.
• پس از ورود به رستوران آقا در در آوردن پالتو يا مانتوي خانم کمک مي کند و آن را به رختکن تحويل مي دهد.
• بعد از ورودبه رستوران ، گارسون براي هدايت شما به ميز غذا در جلو حرکت کرده و سپس خانم و بعد آقا حرکت مي کند. آقا بايد در نشستن خانم در جابجايي صندلي کمک مي کند و گاهي اين عمل توسط گارسون انجام ميشود.
• در صورت کوچک بودن ميز ، خانم و آقا روبروي هم مي نشينند ، در صورتيکه ميز بزرگ باشد، پهلوي يکديگر مي نشينند.
• در رستوران خانم کيف و دستکش يا بسته اي که همراه دارد روي ميز نمي گذارد ، بلکه بايد از صندلي اضافي موجود استفاده کند.
• براي سفارش غذا در رستوران بايد از عبارت آقاي گارسون يا خانم گارسون استفاده کرد و نبايد کلمات پسر/دختر را به کار برد.
• گارسون هنگام آوردن غذا ابتدا براي خانم سرو مي کند.
• در صورتي که به نظر شما قاشق ، چنگال و کارد تميز نبود ، نبايد با دستمال روي ميز آن ها را تميز کرد ، بلکه بايد از گارسون بخواهيد که آنها را تعويض کند.
• در رستوران مي توان مرغ را با دست خورد.
• در رستوران و يا در مهماني هاي غير رسمي که بعضي از غذا ها با دست خورده مي شوند در خاتمه غذا يک کاسه کوچک آب گرم با يک برش ليمو ترش داخل آن با دستمال اضافي آورده مي شود تا هر کس انگشتان خود را بشويد. ضمناً بايد توجه داشت که هر دو دست با هم شسته نمي شود ، فقط انگشتان را در داخل کاسه کوچک شستشو مي دهند.
• پس از صرف غذا در رستوران شايسته است که بعد از مدت کوتاهي رستوران را ترک کرد.
• در رستوران اگر قاشق ، چنگال ، کارد روي ميز افتاد نبايد آن را برداشت، اين کار توسط پيشخدمت انجام مي شود.
• اگر در رستوران مهمان بوديد ، سعي نکنيد ارزان ترين يا گران ترين غذا را سفارش دهيد ، بلکه حالت تعادل را حفظ کنيد ، مگر اينکه ميزبان خود غذاهاي ديگري سفارش دهد.
• وقتي آقا و خانمي در رستوران نشستند و اگر آقايي آشنا سر ميز آمد، آقا از جاي خود بلند شده و تعارف مي کند ، ولي برخاستن خانم ضرورتي ندارد.
• در رستوران هنگام برخورد با يک دوست ، يک سلام کوتاه با تکان دادن دست کافي است.
براي احضار پيشخدمت :
• اگر نزديک باشد ، او را آهسته صدا مي کنيم.
• اگر دور باشد ، با بلند کردن دست او را متوجه خود مي سازيم.
• از پيشخدمت ديگري مي خواهيم که او را سر ميز ما بفرستد.
• زدن قاشق يا چنگال لب بشقاب براي احضار پيشخدمت شايسته نيست.

• در موقع سفارش غذا ، خانم نظرش را به آقا گفته، آقا دستور غذا را مي دهد. در صورتي که تعداد نفرات زياد باشد ، پيشخدمت مي تواند دستور غذا را در هر يک از جمله خانم ها بگيرد.
• در خاتمه غذا، هنگام ترک رستوران ، ضمن تشکر ، معمولاً پانزده درصد مبلغ صورت حساب به عنوان انعام در داخل بشقاب به گارسون داده ميشود.

به طور کلي در صورتي که سرويس در صورتحساب منظور شده باشد ، ميزان انعام کمتر است و چنانچه از پذيرايي کامل راضي بوديد، انعام بيشتري داده مي شود.

قسمت نوزدهم : آداب صحیح گفتگو
گفتگو :
• هنگام گفتگو در مهماني ها از کلمات و عبارات عاميانه استفاده نمي شود.
• هيچوقت نبايد سعي در تحميل عقايد شخصي خود نمود.
• در مهماني ها نبايد وارد بحثهاي سياسي ، اقتصادي ، نژادي و مذهبي شد، بلکه از جريانات کلي روزمره ، هنر و ادبيات صحبت نمود.
• هنگام صحبت کردن تُن صدا نبايد بلند باشد.
• شايسته نيست در حين گفتگو بين دو نفر صحبت کرد.
• وقتي آقايي با دو خانم صحبت مي کند، نبايد بين آنها ايستاد، بلکه بايد روبروي دو خانم قرار گيرد تا بتواند هر دو را مخاطب قرار دهد.
• يکي از شرايط خوب متکلم خوب، کم حرف بودن است.
• هيچوقت سعي نکنيد رشته سخن را به دست بگيريد، بلکه با طرح چند سوال ساده و جالب ديگران را بر سر سخن بياريد.
• در گفتگو بايد در نظر داشت که يک گوينده خوب بايد شنونده خوب هم باشد.
• گفتگو ها نبايد پند آميز باشد.
• به کار بردن کلمات خارجي در مواقع غير ضروري نشانه خودنمايي است.
• هميشه گفتار طرف مقابل را با لبخند پذيرا باشيد.
قسمت بیستم - به چه کساني انعام داده مي شود؟

• به گارسون در رستوران: معمولاً پانزده درصد صورتحساب غذا.
• به پيشخدمت هتل که شما را به اتاقتان راهنمايي کرده و چمدانها يا کيف دستي شما را حمل مي کند.
• به پيشخدمت قطارهاي درجه 1 که شما را به کوپه قطار هدايت کرده و چمدانهاي شما را حمل مي کند.
• به آرايشگر: معمولاً 15 درصد پول آرايش.
• در صورتي که شب در منزلي مهمان بوديد ، ضمن تشکر هنگام ترک منزل در صورت داشتن خدمتکار لازم است به خدمتکار انعام بدهيد و اين کار نبايد در حضور ميزبان انجام شود.
• دادن انعام هميشه بايد با تشکر همراه باشد.
• به طور کلي مقدار انعام بايد متناسب با خدمت وسرويسي باشد که در اختيارتان قرار داده شده است.

قسمت بيست و یکم : معذرت خواهي

معذرت خواهي
• در صورتي که به مهماني دير رسيديد ، بايد به محض ورود به طرف ميزبان رفته و از آنها عذر خواهي کنيد.
• وقتي به يک مهماني به طور غير عمد چيزي را ميشکنيد، بايد بعداً براي جايگزيني آن اقدام نماييد و در صورتي که با بقيه اشيا مورد نظر هماهنگ نباشه و با فرستادن گل و يادداشت از ميزبان معذرت خواهي کنيد.
• در صورتي که تاخير يا عدم شرکت شما در کميسيون ها، قرار ملاقات ها و... اجتناب ناپذير بود ، بايد فوراً با تلفن ضمن ذکر مانع و علت آن ، عذر خواهي به عمل آورد. در صورت عدم برقراري تلفن بايد فوراً با يادداشتي علت شرکت نکردن را توضيح دهيد.
• اگه به کسي تنه زديد ، يا پاي کسي را لگد کرديد ، فوراً عذر خواهي کنيد.
• هنگامي که شماره تلفن اشتباه گرفتيد ، بايد عذر خواهي کنيد.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:49 PM
قسمت بیست و دوم :مکاتبات

مکاتبات مورد نظر این بحث:


دعوت به مهمانی
تبریک
تسلیت
پاسخ به سه مورد بالا
یادداشت تشکر



مکاتبات ممکن است به صورت دست نوشته ولی خلاصه و یا کارت فرستاده شود. ضمناً کارتهایی برای مناسبتهای ذکر شده بالا موجود است که می توان آنها را استفاده کرد.



نامه دست نوشته یا کارت باید به موقع فرستاده شود تا مهمانان زمان جواب دادن آن را داشته باشند.



گاهی ضروری است به جای مکاتبه از تلفن استفاده شود.



زمانی که با نامه دست نوشته کسی دعوت می شود، گیرنده نامه باید در مدت ۲۴ ساعت با نامه دست نوشته پاسخ دهد.



در صورتی که امکان شرکت در مهمانی را ندارید ، باید یکی از دلایل زیر را در پاسخ نامه ذکر کنید:



برنامه مسافرت
درگیری قبلی
درگیری در اداره، ماموریت و….



در صورتی که شما با کارت دعوت می شوید ، می توانید با کارت پاسخ بدهید.


قسمت بیست و سوم : سینما ، تئاتر ، کنسرت


در سینما یا تئاتر راهنما شمار ا به محل نشستن هدایت می کند و خانم باید اول بنشیند، در صورتی که راهنما وجود نداشت، آقا جلو حرکت کرده و بعد از مشخص شدن جا، کنار رفته تا اول خانم بنشیند.



شرکت کنندگان در سینما ، تئاتر ، کنسرت باید قبل از شروع برنامه در سالن حاضر باشند در غیر این صورت مزاحمت هایی برای دیگران در موقع نشستن ایجاد می نمایند.



از خوردن اغذیه و تنقلات به خصوص آجیل باید خودداری شود.



صحبت کردن با صدای بلند، خندیدن و اظهار نظر کردن در مورد هنرپیشه ها مجاز نمی باشد.



اگر گروهی به سینما یا تئاتر می روند ، طرفین گروه باید آقایان بنشینند ، تا خانم ها پهلوی غریبه ها نباشند.



وقتی خانمی بخواهد از جلوی آقای نشسته بگذرد، آقا باید بایستد تا خانم از مقابل او عبور کند.



در موقع ورود و خروج از سالن سینما یا تئاتر ، اگر به دوستی برخوردید ، به یک سلام کوتاه با بلند کردن دست برای او اکتفا کنید.


قسمت بیست و چهار : عناوین


اغلب هنگام صحبت کردن لازم است برای جلب توجه یا ادای احترام شنونده ، کلماتی یا عباراتی گفته شود وسپس مطلبی که مورد نظر است بیان گردد. متداولترین عناوین عبارتند از :


- جناب آقای رییس جمهور / نخست وزیر/ سفیر…
- آقا
- آقای وزیر : به وزرای شاغل و بازنشسته
- آقای رییس : روسای مجلس ، روسای شوراها ، و کلیه افرادی که وابسته به دولت هستند.
- آقای شهردار: به شهردار شاغل و بازنشسته
- حاج آقا
- پدر روحانی
- تیمسار (سرتیپ – سرلشگر- سپهبد)
- آقای دکتر
- آقای قاضی
- جناب استاد
- جناب سرهنگ
- جناب سرگرد ، سروان
- سرکار ستوان
- آقای معلم
- آقای پلیس
- خانم ( به خانم، دوشیزه ، ویا کسی که نمی دانیم متاهل است یا مجرد )
- خانم معلم
- خانم پرستار
- خانم فروشنده
- آقای راننده
- خانم / آقای گارسون

قسمت بیست و پنجم : کارت ویزیت و نوشته های روی کارت




داشتن کارت ویزیت برای هر کسی ضروری است و در موقعیتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد:


- همراه گل
- همراه هدیه
- در تبریک یا تسلیت
- نبودن ملاقات شونده که کارت از شکاف در به داخل منزل انداخته میشود.
- برای تشکر


اندازه استاندارد کارت ۹×۵ سانتیمتر است .



رنگ کارت نباید الوان باشد، بلکه باید از کاغذ سفید و نوشته سیاه استفاده کرد. ضمناً می توان کارت را رنگ کِرم روشن نیز استفاده کرد.


نوشته های روی کارت:
الف)مشخصات کامل در وسط کارت نوشته میشود.
ب) ممکن است علاوه بر مشخصات کامل ، شغل صاحب کارت نیز در پایین و سمت راست نوشته شود.
ج) ممکن است مشخصات خود و خانم در وسط کارت نوشته شود .


در صورتی که کارت برای تبریک ، تسلیت یا تشکر فرستاده شود ، عبارت مختصری روی آن نوشته میشود تا گیرنده بداند که کارت به چه منظوری فرستاده شده است.

Almas Parsi
25th November 2013, 08:52 PM
آداب حضور در مجامع عمومی :




در مجامع عمومی مانند اتوبوس ، مترو و سالنهای انتظار ، در صورتی که کمبود جا برای نشستن وجود داشت ، آقایان باید جای خود را به خانم ها بدهند ، به طور کلی بدون بدون توجه به خانم یا آقا بودن ، جوانها جای خود را به مسن ها می دهند.



در صورتی که آقا بخواهد جای خود را به خانمی بدهد ، حق تقدم با خانم مسن تر است .



هنگام ورود و خروج آقا یا خانم از هر دری( معمولاً فنردار، گردون، معمولی و…) باید پس از عبور خود در را نگه دارد تا نفر بعدی با در تصادم نکند.



احترام به خانم ها از قرون وسطی مورد توجه قرار گرفته و آقایان باید به کلیه خانم ها به خصوص خانمهای مسن ، در کلیه فعالیتهای اجتماعی کمک نمایند.



زمانی که رییس ، مدیر یا ما فوق ، زیر دست خود را با اسم کوچک خطاب می کند ، زیر دست نباید رییس را با اسم کوچک صدا کند.



هنگام حرکت در خیابان ، معولاً خانم ها باید سمت راست آقا حرکت کنند، ولی در حالت اضطراری (شیب زیاد، بریدگی، پرتگاه و…) که احتمال زمین خوردن خانم باشد، آقا باید از سمت راست خانم حرکت کند .



موقع سوار شدن اتوبوس یا تاکسی خانم زودتر سوار می شد و هنگام پیاده شدن آقا زودتر پایین میاد تا در صورت لزوم به او کمک کند.



وقتی خانم وآقایی وارد اتوبوس می شوند ، بهتر است قسمت داخل صندلی به خانم واگذار شود.



در صورت خواندن روزنامه یا مجله در اتوبوس یا تاکسی ، نباید مزاحمت برای دیگران ایجاد شود.



در موقع بارندگی وقتی آقا و خانم با چتر حرکت می کنند ، چتر باید توسط آقا حمل شود.ضمناً چتر باید طوری استفاده شود که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند.



کمک به روشندلان ، کودکان ، مسن ها در هنگام عبور از عرض خیابان ها الزامی است.



برای دختر یا پسر جوان شایسته نیست که آقا یا خانم مسنی را به اسم کوچک صدا کند.



ریختن پوست میوه، کاغذ پاره ، پاکت سیگار، کاغذ شکلات و …. در خیابان یا جوی آب شایسته نمی باشد.



وقتی چند نفر با هم در پیاده رو یا کوچه در حال حرکتند ، نباید کنار هم قرار گیرند و سد معبر نمایند.



بعد از پرسیدن آدرس، ساعت و … از دیگران، باید تشکر کرد.



زمانی که خانم و آقا در خیابان یا انظار عمومی حرکت می کنند ، نباید دست یکدیگر را بگیرند ولی در موارد زیر خانم بازوی آقا را می گیرد:


- یخبندان شدید ( برای جلوگیری از لیز خوردن)
- مناطق پر جمعیت
- وجود موانع در مسیر راه

اگر با کسی ملاقات داشته باشید ، باید سر وقت آنجا باشید.در صورتی که با خانمی قرار دارید ، باید چند دقیقه قبل از موعد قرار آنجا باشید.



از بلند کردن صدای تلویزیون ، رادیوو… به خصوص در آخر شب خودداری نمایید.



اگر همسایه جدیدی به محله یا آپارتمان مسکونی شما وارد شد ، حتی الامکان با چند شاخه گل به دیدنش بروید و اطلاعات لازم درباره محله خود را به او بدهید.



در مجامع عمومی هنگام صحبت کردن از شخص ثالثی نباید با انگشت به او اشاره کرد.



در صورتی که خانمی آشنا دارای چمدان یا بسته است، آقا باید در حمل آن کمک کند، ولی در حمل کیف دستی و دستکش به خانم کمک نمی کند.



زمانی که در اتوبوس یا مترو ، آقا جایش را به خانمی می دهد، نباید با او وارد صحبت شود ، بلکه باید از آن محل دور شود.



هنگامی که می خواهید با اتومبیلی حرکت کنید، آقا آخرین کسی است که سوار می شود ، و بعد از رسیدن به مقصد باید اولین کسی باشد که پیاده می شود.



هنگام توقف اتومبیل ، آقا باید در را برای خانم باز کند ، حتی اگر خانم رانندگی کند.



هنگامی که شخصی با رییس یا مافوق خود صحبت می کند ، باید سمت چپ او قرار گیرد.



زمانی که می خواهید به مافوق خود جواب مثبت یا منفی دهید ، نباید از بله و خیر استفاده کرد. بلکه باید بگویید: بله آقا- بله خانم – خیر آقا – خیر خانم.

Almas Parsi
5th December 2013, 04:17 PM
20 توصیه کاربردی برای آداب معاشرت
یکی از عوامل مهم آداب معاشرت، سلام کردن و شیوه دست دادن است. سلام کردن و دست دادن در آموزه های دینی و در تمام جوامع به نشانه دوستی و صمیمیت است.

به منظور یادآوری این فرهنگ و تقدیر از پیشینیان, توصیه های کاربردی را تقدیم می کنیم:




همیشه در سلام کردن پیشقدم باشید. این عمل شما در ذهن باقی می ماند و نشان بزرگواری شماست.
هنگام سلام کردن به چهره مخاطب نگاه کنید و با لبخند به استقبال ایشان بروید، زیرا ممکن است شما همزبان نباشید. بنابراین لبخند شما به همراه سلام ماندگار می شود.
به هر مجلس یا به هر جمعی که وارد می شوید با صدای رسا به همه سلام کنید حتی اگر دارای رتبه و مقام بالایی هستید. چراکه مجموع سن حاضران به مراتب چندین برابر سن شماست! همچنین زمانی که از مکانی خارج می شوید و جمعی را ترک می کنید، وظیفه دارید از همه حاضران خداحافظی کنید مگر آنکه قصد ورود به جایی مانند استادیوم ورزشی یا خروج از آن را داشته باشید.
آقایان بهتر است در سلام کردن به خانم ها دقت نمایند و فقط به خانم های آشنا سلام کنند. فراموش نکنید که توقف بیش از حد و طولانی به هنگام سلام و احوالپرسی با خانم ها پسندیده نیست.
اگر دوستان در گوشه ای خلوت کرده اند و مشغول صحبت با یکدیگر هستند، به هیچ عنوان در کنار ایشان توقف نداشته باشید مگر از شما دعوت شود تا به جمع ایشان بپیوندید.
علی رغم آنکه بهتر است در سلام کردن پیش دستی کرد، لیکن کوچکترها می بایست سلام کنند، اما به هیچ عنوان پس از سلام کردن دست خود را دراز نکنید. بزرگترها می بایست برای دست دادندست خود را جلو آورند.
هرگاه با تلفن مکالمه می کنید، به محض برقراری ارتباط ابتدا سلام و و سپس خودتان را معرفی کنید؛ به هیچ عنوان توقع سلام کردن دیگران را نداشته باشید.
استادان و معلمان گرامی به هنگام ورود به کلاس های درس می بایست به جمع دانش آموزان و دانشجویان سلام کنند و شاگردان نیز لازم است به پا خیزند.
شایسته است مدیران و معاونان سازمان ها به ویژه آژانس های مسافرتی، هتل ها و کلیه نهادهای فرهنگی به هنگام ورود به محل کار خود به حاضران سلام کنند و اگر کسی به احترام ایشان ایستاد، ضمن تشکر آنها را به نشستن دعوت کنند.
راهنمایان تورهای گردشگری هر مرتبه که وارد اتوبوس گردشگر می شوند یا این که در فواصل مختلف زمانی، میهمانان تور را می بینند، وظیفه دارند به آن ها سلام کنند.
به جای سلام کردن از عبارت خسته نباشید, استفاده نکنید. این جمله بار معنایی خوبی ندارد.
پس از سلام کردن، بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا وی به شما پاسخ بدهد.
بازاریاب ها و کارمندان وظیفه دارند هنگام مکالمه با سلام کردن و معرفی خود، مطالب خود را بیان کنند.
در سلام کردن از واژه های پارسی استفاده کنید، اما به هیچ عنوان به جای حرکت زبان، سر را به علامت سلام تکان ندهید. این عمل نوعی بی احترامی و کم محلی است.
از واژه های مرسوم در سلام کردن استفاده کنید، گو این که می توانید از واژه درود نیز در شرایط خاص استفاده کنید.
سلام و احوالپرسی نیازمند زمانی طولانی نیست، نه وقت خودتان را بگیرید و نه وقت دیگران را.
درست است که گفته شده پس از سلام کردن باید دست را جلو برد و دست داد، اما فراموش نشود با کسی دو دستی دست ندهید. البته در پایان نمازهای جماعت اگر کسی به شما دودستی دست می دهد، سعی کنید شما نیز چنین کنید.
اگر دست شما خیس است، به هیچ وجه با دست خیس یا با مچ دست، دست ندهید، کافیست عذرخواهی کرده و ایستاده احترام بگذارید.
به هیچ عنوان آقایان به قصد دست دادن نباید دست خود را به سمت خانم ها دراز کنند، بلکه در شرایط ویژه و در میهمانی های خانوادگی هنگام روبرو شدن با خاله یا عمه یا ... اگر این خانم ها دست خود را جلو آورند، شما وظیفه دارید دست بدهید. جلو بردن دست به سمت خانم ها برای دست دادن، نشان از عدم آگاهی نسبت به آداب معاشرت است.
به هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید، خیلی ملایم و آرام و فقط به مدت 3 الی 5 ثانیه دست ها در تماس باشند، البته شل دست دادن و از روی بی حالی نیز جایز نیست.



منبع : ایسنا (http://1doost.com/go/?u=http%3A%2F%2Fwww.isna.ir%2Ffa%2Fnews%2F9011-11508%2F-20-%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25B5%25D9%258A%25D9%2587-%25DA%25A9%25D8%25A7%25D8%25B1%25D8%25A8%25D8%25B1 %25D8%25AF%25D9%258A-%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%258A-%25D8%25A2%25D8%25AF%25D8%25A7%25D8%25A8-%25D9%2585%25D8%25B9%25D8%25A7%25D8%25B4%25D8%25B1 %25D8%25AA-%25D9%2587%25D9%2586%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2585 )

Almas Parsi
10th December 2013, 05:51 PM
راه وروش میهمانی رفتن را یاد بگیریم

میهمانان انواع مختلف دارند:

یکدسته که بیش از حد در خانه میزبان می مانند، و دسته ی دیگر که خیلی کم می مانند.

دسته ای بسیار پرتوقع و دسته ای دیگر بسیار خجالتی هستند.

دوست دارید بدانید که چطور می توانید بدون از کف دادن صبر و طاقت، به توازن لازم در این مورد برسید؟

بعضی چیزها که برای حفظ حضور ذهن و کاردانی ما در میزبانی لازم است، به پاقدم مهمانانمان بستگی دارد.

اصل مهم این است:
کاری نکنید که میزبانتان از دست شما ناراحت شود. روشن است، نه؟

اما واقعیت خلاف این را نشان می دهد.

در این مقاله قصد داریم ۸ عادت خلاف ادب و نزاکت در میهمانی را به شما معرفی کنیم که باید بسیار مراقب باشید که از شما سر نزند...




۱) هیچگاه میزبان و سایر میهمانان او را نادیده نگیرید.

گاهی پیش می آید که میزبان از دو دوست در یک زمان دعوت به عمل می آورد که معمولاً این دو نفر که بسیار با هم صمیمی هستند، حرف های زیادی برای گفتن به یکدیگر دارند.
از اینرو، در میهمانی خودشان به کناری نشسته و مشغول صحبت کردن و گپ زدن می شوند و سایر میهمانان و میزبان را فراموش می کنند.
در چنین موقعیت هایی میزبان احساس خواهد کرد که فقط نقش گارسن این دو نفر را دارد.

۲) از زمزمه کردن و در گوشی حرف زدن خودداری کنید.

این عمل زشت که معمولاً توسط بچه ها انجام می شود، واقعاً خارج از ادب است.
متاسفانه برخی زن و شوهرها عادت دارند که در جمع و میهمانی صحبت هایی را هر چند کم به صورت زمزمه وار بین خودشان رد و بدل کنند.
گرچه این حرفها ممکن است واقعاً درمورد مزه ی بد سوپ یا اضافه وزن میزبانشان نباشد، اما باز هم کاری نادرست و بی ادبانه است.


۳) نظرات پرخاشگرانه و توهین کننده درمورد بچه ی میزبانتان را برای خودتان نگاه دارید (حتی اگر حقشان باشد).

بعنوان پدر یا مادر، ممکن است گاهی کارهای فرزندانمان را غیر قابل تحمل بدانیم و از دست آنها عصبانی شویم و بخواهیم رفتاری که با فرزندان خودمان داریم، با فرزندان صاحبخانه و میزبان نیز انجام دهیم.
اما بهتر است بدانید که معمولاً مردم با کسانی بیشتر رفت و آمد می کنند و صمیمی می شوند که با همه ی اعضاء خانواده ی آنها مودب هستند و خوشرفتاری می کنند.

۴) هیچوقت از دستپخت میزبان ایراد نگیرید.

در واقع چاپلوسی کردن و تملق در مورد دستپخت صاحبخانه همیشه تاثیر مثبت دارد و کارساز است.

۵) هیچوقت طوری وانمود نکنید که بی صبرانه قصد رفتن دارید، حتی اگر کودکانتان نیز بهانه گیری کنند.

بعضی افراد همیشه در عجله هستند.
به میهمانی تولد یکی از آشنایان که می روند، تند و تند غذایشان را می خورند، چایی را پشت آن می نوشند و بی صبرانه عزم رفتن می کنند.

این واقعاً نشان بی نزاکتی است و مطمئناً به صاحبخانه بر می خورد.
اگر شما میزبانید، همیشه باید برنامه ای داشته باشید که این افراد عجله ای و کم طاقت را نیز سر ذوق بیاور.

غذا را زود سرو کنید و برای میهمانانتان سرگرمی های ویژه مهیا کنید تا حوصله شان سر نرود.

۶) سؤالهای خصوصی بی مورد نپرسید (مثلاً جزئیات مربوط به درآمد صاحبخانه).

پرسیدن سؤالات بی مورد گاهی ممکن است باعث رنجش میزبان شود و گاهی ممکن است او دوست نداشته باشد اطلاعات زیادی در مورد خود و خانواده اش در اختیار همه قرار دهد. پس از این به بعد وقتی مهمان خانواده ای بودید که هفت، هشت تا بچه داشت، دیگر سوال نکنید که "باز هم بچه می خواهید؟"

۷) قدردانی از دعوت و زحمت میزبانانتان فراموشتان نشود.

درست است که میزبان معمولاً تعارفات زیادی می کند، ولی بدانید که برای دعوت شما متحمل وقت و هزینه زیادی شده است.

هرچند با رضای قلبی آنها بوده باشد، اما شما نیز باید به عنوان میهمان وظیفه ی خود را تشکر از زحمات میزبان است، به خوبی انجام دهید.

۸) تشکر نکردن نشانه ی بی ادبی است.

تشکر به صورتهای مختلفی انجام می گیرد: نوشتاری، گفتاری، و یا حتی اهداء یک هدیه کوچک وقتی به خانه ی کسی می روید.
تشکر کردن از میزبان به خاطر دعوتش جزء مهم میهمانی رفتن و نشانگر شخصیت شماست. این کار شما باعث می شود که میزبان روحیه ی بهتری هم برای پذیرایی از شما پیدا کند.

بدانید که هیچ چیز با تصادف و شانس صورت نمی گیرد.
انجام هر کاری نیازمند تمرین و دقت فراوان است.
برای اینکه بدانید در موقعیت های مختلف باید چگونه رفتار کنید، میتوانید هم از دیگران کمک بگیرید و هم رفتار بزرگان را مطالعه کنید.
اگر بتوانید این تفکرات را به اعضاء خانواده تان نیز منتقل کنید، مطمئن باشید که همه ی دوستان و آشنایان از دعوت کردن شما به خانه شان به عنوان مهمان لذت خواهند برد


http://www.jarchi.ir/u/294/view/1729-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%DB%8C%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%85.html

Sa.n
2nd February 2014, 10:18 PM
آداب غذا خوردن (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?204499-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86&p=576758#post576758)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد