PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : منابع کارشناسی ارشد علوم تربیتی 1



نارون1
26th September 2013, 11:44 AM
علوم تربیتی1


این مجموعه شامل(مدیریت‌ آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه­ریزی آموزش عالی، تحقیقات آموزشی، آموزش بزرگسالان، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش)


انسان‌ موجودی‌ اجتماعی‌ است‌ و علاوه‌ بر تعلق‌ به‌ خانواده‌ خود، با انسان‌های دیگر نیز معاشرت‌ دارد، لازم‌ است‌ با ایجاد یک‌ سیستم‌ آموزش‌ و پرورش‌ مطابق‌ با شرایط‌ وی‌ و جامعه‌ای‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کند، او را برای‌ ورود به‌ جامعه‌ آماده‌ کرد و مطالب‌ مورد نیاز را به‌ وی‌ آموزش‌ داد تا بتواند زندگی‌ بهتری‌ داشته‌ باشد و بهتر بتواند از موقعیت‌ها و امکاناتی‌ که‌ در اختیار دارد استفاده‌ کند.

با توجه‌ به‌ پیشرفت‌ علوم‌ و فناوری‌، باید روش‌های‌ آموزش‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ نیز همراه‌ با این‌ تحولات‌ توسعه‌ یابد. نیاز انسان‌ نیز به‌ تعلیم‌ و تربیت‌ مختص‌ زمان‌ و مقطع‌ خاصی‌ از زندگی‌ او نیست‌ و او همواره‌ نیازمند ارتقای‌ دانش ‌و معلومات‌ خود است.





* مدیریت‌ آموزشی

هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ متعهد و کاردان‌ در زمینه‌ مدیریت‌ آموزشی‌ در سطوح‌ مختلف‌ آموزشی‌ در کشور و برآوردن‌ نیازهای‌ آموزشی‌ وزارتخانه‌ها و مراکز و مؤسسات‌ آموزشی‌ و دانشگاه­ها بر اساس‌ ارزش­های‌ اسلامی‌ و اصول‌ مدیریت‌ است‌. یک‌ مدیر آموزشی‌ باید از ویژگی­های‌ مختلف‌ همانند قدرت‌ برنامه‌ریزی‌، روابط‌ انسانی‌ خوب‌، درک‌ و اجرای‌ اصول‌ صحیح‌ مدیریت‌ آموزشی‌ برخوردار باشد تا بتواند در رابطه‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ آموزشی‌ حوزه‌ فعالیت‌ خود قدرت‌ تشخیص‌ و تصمیم‌گیری‌ داشته‌ باشد.




* برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌ریزی درسی

هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد (http://pnu-club.com/) برنامه­ریزی آموزشی و برنامه­ریزی درسی عبارت است از:


1- تربیت مدرسان متعهد و متخصص که بتوانند در آینده عهده­دار تدریس، تحقیق و تربیت نیروی انسانی لازم در این رشته مهم علمی باشند.

2- تقویت قدرت تفکر منطقی و انتقادی دانشجویان (http://pnu-club.com/) جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامه­های آموزشی و درسی مدارس کشور.

3- تربیت افرادی که قادر باشند بررسی تطبیقی روی برنامه­ها، طرح­ها و الگوهای متداول و پیشرفته­ای که در سایر کشورها با موفقیت طراحی و اجرا شده را انجام داده و پیشنهادات لازم را در جهت تطبیق این طرح­ها با برنامه­ها با توجه به خصوصیات آموزشی، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد جامعه امروز کشور باشند، ارائه دهند.


4- تربیت افراد متخصص در زمینه­های برنامه­ریزی آموزشی و برنامه­ریزی درسی با توجه به ویژگی­ها و نیازهای فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز





* تکنولوژی آموزشی


تکنولوژی‌ آموزشی‌ عبارتست‌ از آگاهی‌ و مهارت­های‌ علمی‌ که‌ شامل‌ روش­های‌ سیستماتیک‌ طراحی‌، اجرا و ارزشیابی‌ فرآیند تدریس‌ و یادگیری‌ بر مبنای‌ اهداف‌ مشخص‌ و بر اساس‌ پژوهش‌ در یادگیری‌ و ارتباط‌ انسانی‌ و به‌­کارگیری‌ ترکیبی‌ از منابع‌ انسانی‌ و مادی‌ برای‌ ایجاد یادگیری‌ عمیق‌ و پایدار.

این‌ تعریف‌ بر این‌ اصل‌ دلالت‌ می‌کند که‌ برای‌ امر آموزش‌ و پرورش‌، طراحی‌ سیستماتیک‌ و استفاده‌ ماهرانه‌ و عقلانی‌ از مواد و وسایل‌ آموزشی‌، شرط‌ اساسی‌ و اولیه‌ است‌. بنابراین‌ بر خلاف‌ تصور عامه‌، تکنولوژی‌ آموزشی‌ صرفاً در وسایل‌ و تجهیزات‌ خلاصه‌ نمی‌شود، بلکه‌ یک‌ نگرش‌ تازه‌ و به‌ نوعی‌ فلسفه‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از اصول‌ روان­شناسی‌ و بهره‌گیری‌ از علم‌ برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ و طراحی‌ دقیق‌ مبتنی‌ بر هدف­های‌ مشخص‌ و بالاخره‌ با در نظر گرفتن‌ توأم‌ منابع‌ و امکانات‌ انسانی‌ و مادی‌ بهترین‌ روش‌ استفاده‌ از وسایل‌ آموزشی‌ را در جهت‌ تغییر رفتار فراگیران‌ عرضه‌ می‌کند.






* مدیریت و برنامه­ریزی آموزش عالی

در طی چندین سال گذشته مدیریت دانش از طریق پیشرفت‌ها و دیدگاه‌های جدید از نسلی به نسل دیگر تغییر یافته است. نظام‌هایی در جهت سنجش دانش، سرمایه ذهنی و دیگر دارایی‌های علمی یک کشور از اهداف اصلی این رشته تحصیلی است. در این راستا استفاده از فن‌آوری‌های مدرن برای انتقال دانش عینی از ابزارهای این رشته تحصیلی است به این معنی که علاوه‌ بر خلق دانش به اشاعه و استفاده اطلاعات اهمیت زیاد می­دهد. آموزش از راه دور یا دانشگاه مجازی نمونه‌ای از تولیدات این رشته تحصیلی است.






* تحقیقات آموزشی

هدف از تحصیل در این رشته تربیت کارشناسانی است که نتایج تحقیق در تاریخ آموزش و پرورش و الگوها و روش‌های تدریس متفاوت در کشورهای گوناگون را نحوه تعلیم و تربیت کودکان در مدارس را وسیله‌ای در راستای تدوین و خلق الگوها و سبک‌های نوین آموزشی در نظام علمی کشور قرار می‌دهد.






* تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانش‌های میان رشته‌ای است که با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصیل در آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش آموزش و پرورش از سوی دیگر است در ایران تا آغاز دهه 1340، این رشته، دانش مستقلی تلقی نمی‌شد ولی از این دوره به بعد رفته رفته کتاب‌های هر چند متعدد ترجمه و تالیف شد.

از یک سوء فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنایی با نظریات تربیتی موجود در مکتب‌های اصلی و بزرگ فلسفی و از سویی دیگر تربیت انسان را باید هدف و مقصدی باشد که جوامع را بر آن می‌دارد تا به طرح و سازمان بخشیدن سازمان آموزش و پرورش برآیند. به هر کدام از دو سوی امر بنگریم، فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» بنامیم و مقصود از آن راه­گشایی خردمندانه در عمل تربیتی است.






* آموزش بزرگسالان


وضعیت آموزش در آغاز قرن بیستم دلیلی است برای اهمیت بیش از پیش این رشته دانشگاهی. 70% جمعیت بالای 15 سال جهان و 90% جمعیت همین گروه سنی در کشورهای جهان سوم به آموزش و پرورش دسترسی ندارند. بیشتر این جمعیت در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل وابستگی روزافزون زندگی به علم و دانش و فن­آوری و ضرورت همگانی انسان با آن یکی دیگر از ضرورت‌های وجود این رشته دانشگاهی است. از دیگر دلایل علاقه‌مندی کشورها به این رشته تحصیلی می‌توان موارد زیر را نام برد:


ضرورت ایجاد فرصت برابر آموزش و پرورش برای همه مردم و در تمام عمر، گسترش آموزش غیررسمی به موازات آموزش رسمی.

از اهداف اصلی این رشته تحصیلی می­توان به: تدارک یک نظام آموزشی فراگیر (http://pnu-club.com/) برای بازماندگان از تحصیل، علاقه‌مندان به بازگشت مجدد به تحصیل در کلیه سطوح، پایه‌گذاری جامعه در حال یادگیری، مبارزه با بیسوادی اشاره نمود.

نارون1
26th September 2013, 11:47 AM
منــــــــــابع :


روش‌ها و فنون تدریس:

* الگوهای جدید تدریس- دکتر بهرنگی

* کلیّات روش‌ها و فنون تدریس- صفوی

* مهارت‌های آموزشی و پرورشی- شعبانی

* روش‌ها و فنون تدریس- شعبانی





اصول و فسلفه تعلیم و تربیت:

* فلسفه تعلیم و تربیت- بازرگان

* اصول و مبانی آموزش و پرورش- شکوهی

* فلسفه تعلیم و تربیت- انتشارات سمت

* فلسفه تعلیم و تربیت- دکتر شریعتمداری

* فلسفه تعلیم و تربیت- دکتر شعاری‌نژاد

* فلسفه تعلیم و تربیت- دکتر ابراهیم‌زاده- انتشارات پیام‌نور








درس مدیریت آموزشی:

* مدیریت آموزشی- علی علاقه‌بند

* مدیریت رفتار سازمانی- مترجم: علی علاقه‌بند

* مدیریت آموزشی و آموزشگاهی- بهرنگی

* مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی- علی علاقه‌بند

* مقدمات مدیریت آموزشی- علی علاقه‌بند

* سازمان‌ها و سیستم‌های حقیقی- حقوقی و باز- مترجم: دکتر بهرنگی


* رهبری و مدیریت آموزشی دکتر محمد میر کمالی- انتشارات یسطرون





مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی و درسی:

* نظریه‌های برنامه درسی- مترجم: محمود مهرمحمدی

* اصول اساسی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی- مترجم: علی تقی‌پور

* مبانی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی مدارس- مشایخ

* برنامه‌ریزی آموزشی چیست؟- فیلیپ کوتر

* فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی- گروه مشاوران یونسکو


*مبانی برنامه‌ریزی آموزشی دکتر یحیی فیوضات- انتشارات ویرایش


* دیدگاه‌های نو در برنامه‌ریزی آموزشی- فریده مشایخ- انتشارات سمت (منبع تکمیلی)






نظارت و راهنمایی:

* نظارت و راهنمایی آموزشی- انتشارات سمت

* نظارت در مدیریت- مترجم: دکتر بهرنگی

* مدیریت و رهبری آموزشی- مترجم: دکتر طوسی

* نظارت و راهنمایی کلینیکی- دکتر بهرنگی


* نظارت و راهنمایی وکیلیان- انتشارات پیام‌نور


نظارت و راهنمایی تعلیماتی، کیت اچسون و دامین گال، انتشارات تربیت- ترجمه دکتر بهرنگی





تکنولوژی آموزشی:

* مقدمات تکنولوژی آموزشی علی‌آبادی- انتشارات پیام نور

* مبانی نظری تکنولوژی آموزشی- انتشارات سمت

* تکنولوژی آموزشی- احدیان

* مباحثی در تکنولوژی آموزشی- مجدفر


* نظری تکنولوژی آموزشی - دکتر‌هاشم فر دانش - انتشارات سمت







روان‌شناسی تربیتی:

* روان‌شناسی پرورشی- دکتر سیف

* روان‌شناسی تربیتی- کدیور





سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی:




-دانشگاه سراسری:


* روش‌های اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی- دکتر سیف- انتشارات دوران




-دانشگاه آزاد:

* اصول روان‌سنجی و روان‌آزمایی- دکتر شریفی- انتشارات رشد






تعلیم و تربیت اسلامی:

* نگاهی دوباره به تربیت اسلامی- باقری

* تعلیم و تربیت اسلامی- شریعتمداری

* اهداف تربیت از دیدگاه اسلام- دفتر حوزه و دانشگاه


* اصول تعلیم و تربیت اسلامی- دکتر علی شریعتمداری- انتشارات امیرکبیر


* مبانی تعلیم وتربیت اسلامی - دکتر سید علی اکبر حسینی- انتشارات فرهنگ اسلامی

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد