PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پروژه تونل smart



H37
17th September 2013, 05:24 PM
پروژه تونل SMART

Stormwater Management and Road Tunnel

http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/1.jpg

:: اسمارت درخشش مهندسی در اعماق زمین

تونل SMART اولین تونل دو منظوره جهان است كه در شهر كوالالامپور پایتخت كشور مالزی ساخته شده است. ساخت این تونل از سال 2003 شروع و در ژوئن 2007 بهره‌برداری از آن آغاز شده است. این تونل ابتدا بعنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و سیلاب‌های رودخانه‌ای كه از به‌ هم پیوستن دو رودخانه بزرگ در مركز شهر حاصل شده است، در نظر گرفته شده بود. ولی سپس با یك ایده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر داخلی 8/11 متر، تونل به گونه‌ای طراحی شد كه بتواند در زمان‌های غیراضطراری كه جریان آب چندان قوی نیست بعنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه جهت كم‌كردن بار ترافیكی یكی از شاهراه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار بگیرد.


http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/2.jpg

:: بهره‌برداری از این تونل در سه حالت می‌تواند انجام بگیرد :

حالت اول (حالت عادی یا نرمال) : زمانی است كه جریان آب رودخانه به قدری كم است كه اساساً نیازی به انحراف توسط تونل ندارد.

حالت دوم : زمانی است كه طوفان‌های كوچك یا متوسط رخ می‌دهد ولی فشار جریان آب زیاد نیست. در چنین حالتی جریان آب به داخل تونل منحرف شده و از طریق مسیر فرعی به پایین‌ترین قسمت تونل هدایت می‌شود. در این حالت دو مسیر عبور و مرور بالایی تونل همچنان بر روی وسایل نقلیه باز است.

حالت سوم : حالتی است كه در زمان طوفان‌های سهمگین رخ می‌دهد. در چنین حالتی كل تونل بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود و پس از اطمینان از خارج‌شدن كلیه ماشین‌ها (به‌وسیله تعداد زیادی ایستگا‌ه‌های رفتارسنجی تا زمانی كه یك وسیله نقلیه در داخل تونل باشد درهای ورودی آب باز نمی‌گردد) جریان سیلاب به‌طور خودكار به داخل تونل هدایت می‌شود. ظرفیت آب در تونل در چنین حالتی به سه میلیون مترمكعب می‌رسد.

http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/3.jpg

:: روش ساخت تونل

شهر كوالالامپور از نظر زمین‌شناسی بر بستری از آهك قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از مشخصه‌های اصلی این لایه‌های آهكی وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌های متفاوت است. با توجه به طبیعت زمین‌شناسی شهر بیشتر ایده‌های طراحی و اجرا به سمت و سویی میل كرده است كه كمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمین‌شناسی شهر وارد نماید.

لذا برای این پروژه از ماشین TBM مدل Slurry Shield استفاده شده است كه به هنگام كار در برخورد با بسترهای آهكی و مواجهه با آب‌های زیرزمینی و صخره‌های سخت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. وجود یك سپر مقاوم كه با فشار هوا كار می‌كند امكان آن را فراهم می‌سازد كه ماشین در مواجهه با آب‌های زیرزمینی و خاك‌های سست تعادل خود را كاملاً حفظ نماید.


http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/4.jpg

http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/5.jpg

:: ایمنی تونل

از نظر استاندارد های امنیتی و ایمنی نیز اسمارت از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است. خروجی‌های اضطراری فراوان‌، سازه ضد زلزله، صدها دوربین و وجود مرکز کنترل که شبانه‌روز تردد خودروها و عبور جریان آب را زیر نظر دارند اسمارت را در این زمینه نیز بی همتا کرده است.

http://www.persian-star.net/1387/11/15/2/6.jpg


تونل SMART برای دستگاه‌های تهویه ویژه‌ای است كه در هر كیلومتر از تونل تعبیه شده است. این دستگاه‌های قوی تهویه بطور دائم هوای ‌آلوده تونل را خارج می‌نماید.

M@hdi42
18th September 2013, 02:28 AM
ممنون

http://www.njavan.com/forum/showthread.php?187013-گزارشي-از-يك-پروژه-تونل%E2%80%8Cسازي-در-نوع-خود-بي%E2%80%8Cنظير-پروژه-تونل-smart

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد