ایده پرداز
2nd August 2013, 04:08 PM
http://www.sanat.me/wp-content/uploads/mazda.jpgشرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7)
مزدا
کشور: ژاپن
شرکت مادر: فورد- ۳٫۵ % .
شرکت های وابسته:_ . .
. . برند: مزدا http://www.sanat.me/wp-content/uploads/mazda-logo1.jpgلوگوی مزدا
مکان: شعبه اصلی: هیروشیما
مرکز توسعه وتحقیق: هیروشیما
کارخانه های مهم در ژاپن: هیروشبما و هوفو
کارخانه های مهم در خارج از کشور:
آتوآلینس، میشیگان ( ۵۰/۵۰ مشترک با فورد، مزدا سیکس و فورد فیوژن) . .
مقدمه:
شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) قسمتی از گروه فورد محسوب می شد. هنگامی که شرکت فورد بیشتر سهام خود را از شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) خارج کرد، شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) مستقل تر شده است. با این حال شراکت استراتژیکی آنها در تسهیم پلت فرم و پاورترین به دلیل سودآور بودن برای هر دو شرکت ادامه داشته است. در آینده نزدیک، انتظار داریم مزدا تو، مزدا تری و مزدا سیکس همچنان با مدل های فورد آمریکایی و اروپایی تسهیم کنند.
در ارتباط با اندازه، شرکت مزدا به هیچ وجه نمی تواند با تویوتا، هوندا و نیسان رقابت کند. با این وجود، با چاشنی قرار دادن ویژگی های اسپرتی به اتومبیل هایش، آنها را در دید رانندگان علاقمند جذاب کرده است. این استراتژی در ارقام فروش ثبت شده در سال های اخیر مفید واقع شده است. اصرار شرکت بر توسعه موتور های چرخشی نیز بر منحصر به فرد بودن این شرکت می افزاید. .
تاریخچه مختصر: http://www.sanat.me/wp-content/uploads/cosmo.jpgکاسمو (۱۹۶۷)-اولین خودروی روتاری مزدا
شرکت مزدا در سال ۱۹۲۰ تحت عنوان “تویو کوگیو” ، اساساً برای تولید ابزارهای ماشینی تأسیس شد. در سال ۱۹۳۱ تولید کامیون های سه چرخ را آغاز کرد اما تولید اتومبیل تا سال ۱۹۶۰ که یک مینی کوپه به نام آر۳۶۰ (R360) عرضه شد، انجام نشده بود. دو سال بعد، اولین اتومبیل سواری چهار دره به نام کارول ۳۶۰ را تولید کرد. در همین زمان تویو کوگیو اتومبیل های خود را تحت عنوان مزدا عرضه می کرد. http://www.sanat.me/wp-content/uploads/RX-7-Mk2-1985.jpg(RX-7 Mk2 (1985
در آن زمان دولت ژاپن مصمم بود که صنعت موتور داخلی را با اجبار شرکت های کوچک به ملحق شدن به شرکت های بزرگی چون تویوتا و نیسان با ثبات تر کند. شرکت مزدا می دانست برای اینکه بتواند مستقل بماند باید دارای یک تکنولوژی پیشرفته باشد که در ژاپن منحصر به فرد قلمداد شود. شرکت موتور وانکل را برگزید. این موتور یک موتور چرخشی بود که توسط دکتر فلیکس وانکل در شرکت آلمانی ان اس یو، سازنده اتومبیل ابداع شده بود. شرکت مزدا تحت امتیاز ان اس یو به توسعه موتور وانکل به منظور قدرت و قابلیت اطمینان بیشتر پرداخت. سرانجام در سال ۱۹۶۷ موتور چرخشی برای اولین بار در اتومبیل کوپه کوسمو، که دارای ظاهری سطح بالا و دو در محدود به ژاپن بود، مورد استفاده قرار گرفت. یک سال بعد، یک موتور مشابه در مدل R100 که نمونه ای از اتومبیل سواری خانوادگی بود، عرضه شد. http://www.sanat.me/wp-content/uploads/MX-5-1989.jpg(MX-5-(1989
صادرات به کشور آمریکا با مدل آر ایکس تو (RX-2) در سال ۱۹۷۰ آغاز شد و به دنبال آن آر ایکس تری (RX-3) و آر ایکس فور (RX-4) همگی نمونه هایی از مدل های موتور چرخشی متعلق به مدل های مرسوم بودند. موتور های وانکل در آمریکا بسیار موفق شد و تا قبل از سال ۱۹۷۸ شرکت ۱ میلیون اتومبیل با موتور چرخشی تولید کرده بود. در آن سال همچنین اتومبیل سواری آر ایکس سون (RX-7) تولید شد که به یک مدل قطعی تبدیل شد.
با این وجود بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ رؤیای اتومبیل های چرخشی را به دلیل اینکه بسیار به بنزین نیاز داشتند، به کلی از بین برد. فروش در آمریکا افت کرد و به واگذاری تمام پروژه های چرخشی منجر شد و تنها RX-7 باقی ماند. در سال ۱۹۷۹ شرکت فورد ۲۵% از سهام در شرکت مزدا را خریداری کرد.
در سال های بعد، شرکت فورد کم کم بر شرکت مزدا تأثیرگذار شد. در ابتدا مزدا ۱۲۱، مزدا ۳۲۳ و مزدا ۶۲۶ را برای فروش در استرالیا و کشورهای آسیایی به ترتیب به فورد فستیوا، لاسر و تلستار نشانه گذاری کرد. سپس یک کارخانه با سرمایه گذاری مشترک در آمریکا ساختند تا مزدا ۶۲۶، ام ایکس- سیکس (MX-6) و فورد پروب ( ایده از ام ایکس – سیکس) را تولید کنند. شرکت فورد برای افزایش فروش از شرکت وابسته خود یعنی مزدا بسیار بهره برد.
در سال ۱۹۸۴ شرکت تویو کوگیو در نهایت مزدا نام گذاری شد. در همان زمان به سرعت در حال بهبود بود. مدل های اصلی ۱۲۱، ۳۲۳، ۶۲۶ و ۹۲۹ در دهه ۱۹۸۰ با کارکرد خوب خود باعث شدند که فروش ها افزایش یابند. مدل مخصوص جاده ام ایکس- فایو (MX-5) که یک مدل جدید لوتوس الان بود، یک موفقیت ناگهانی در آمریکا و اروپا بود و یک بار دیگر ثابت کرد که ژاپنی ها در جبران اشتباه ابداعات غربی ماهر هستند. در پایان این دهه، شرکت مزدا تصمیم گرفت مدل های خود را در جهت بخش اتومبیل فوق العاده توسعه دهد. شرکت در یک رده بندی مدل های میرورینگ آکورا، لگسوز و اینفینیتی را تولید کرد و نیز یک عنوان فرعی به نام اکسدوس و اینوس و یک اتومبیل با دو تایر خلق کرد. متأسفانه این پروژه بلند پروازانه در زمان نامناسبی ظهور یافت. صدمات اقتصاد پوچ باعث رکود فروش در ژاپن شد که به رکود اقتصادی دنیا در اوایل دهه ۱۹۹۰پیوست و در نتیجه شرکت مزدا بسیار ضرر کرد. شرکت مجبور شد این پروژه را فراموش کند و به دنبال سرمایه گذاران خارجی باشد.
یکبار دیگر شرکت فورد ناجی این شرکت شد. در سال ۱۹۹۷ سهم خود در شرکت مزدا را به سهم عمده ۳۴% افزایش داد و این امکان را برای رؤسای آن فراهم آورد تا دوباره شرکت را به پیش برند. در نتیجه دو شرکت بیشتر با هم متحد شدند. شرکت مزدا در سهم جایگاه های اتومبیل ( به عنوان مثال مزدا ۲، مزدا ۳ و مزدا ۶) با فورد آمریکایی و اروپایی شریک شد. حتی موتورهای بنزینی خود را به منظور تولید در مکان های دیگر به شرکت فورد ارائه کرد. اگرچه شرکت فورد در سال ۲۰۰۸ مقدار زیادی از سهام خود را به دلیل مشکلات مالی خود از شرکت مزدا خارج کرد، اما شراکت آنها همچنان پایدار بود.
در اوایل دهه ۲۰۰۰ تلاش کرد تا در عرضه اتومبیل های ورزشی ترقی کند این اقدام با اتومبیل آر ایکس ایت (RX-8) آغاز شد که از مدل آر ایکس اخیر پیشی گرفت و با مدل های ورزشی مزدا ۳ و مزدا ۶ ادامه یافت. این موضوع اقدامات شرکت را موفقیت آمیز به تصویر کشاند و بسیاری از رانندگان مشتاق را از سوی رقبای ژاپنی به سمت شرکت مزدا سوق داد.
مزدا
کشور: ژاپن
شرکت مادر: فورد- ۳٫۵ % .
شرکت های وابسته:_ . .
. . برند: مزدا http://www.sanat.me/wp-content/uploads/mazda-logo1.jpgلوگوی مزدا
مکان: شعبه اصلی: هیروشیما
مرکز توسعه وتحقیق: هیروشیما
کارخانه های مهم در ژاپن: هیروشبما و هوفو
کارخانه های مهم در خارج از کشور:
آتوآلینس، میشیگان ( ۵۰/۵۰ مشترک با فورد، مزدا سیکس و فورد فیوژن) . .
مقدمه:
شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) قسمتی از گروه فورد محسوب می شد. هنگامی که شرکت فورد بیشتر سهام خود را از شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) خارج کرد، شرکت مزدا (http://www.sanat.me/tag/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b2%d8%af%d8%a7) مستقل تر شده است. با این حال شراکت استراتژیکی آنها در تسهیم پلت فرم و پاورترین به دلیل سودآور بودن برای هر دو شرکت ادامه داشته است. در آینده نزدیک، انتظار داریم مزدا تو، مزدا تری و مزدا سیکس همچنان با مدل های فورد آمریکایی و اروپایی تسهیم کنند.
در ارتباط با اندازه، شرکت مزدا به هیچ وجه نمی تواند با تویوتا، هوندا و نیسان رقابت کند. با این وجود، با چاشنی قرار دادن ویژگی های اسپرتی به اتومبیل هایش، آنها را در دید رانندگان علاقمند جذاب کرده است. این استراتژی در ارقام فروش ثبت شده در سال های اخیر مفید واقع شده است. اصرار شرکت بر توسعه موتور های چرخشی نیز بر منحصر به فرد بودن این شرکت می افزاید. .
تاریخچه مختصر: http://www.sanat.me/wp-content/uploads/cosmo.jpgکاسمو (۱۹۶۷)-اولین خودروی روتاری مزدا
شرکت مزدا در سال ۱۹۲۰ تحت عنوان “تویو کوگیو” ، اساساً برای تولید ابزارهای ماشینی تأسیس شد. در سال ۱۹۳۱ تولید کامیون های سه چرخ را آغاز کرد اما تولید اتومبیل تا سال ۱۹۶۰ که یک مینی کوپه به نام آر۳۶۰ (R360) عرضه شد، انجام نشده بود. دو سال بعد، اولین اتومبیل سواری چهار دره به نام کارول ۳۶۰ را تولید کرد. در همین زمان تویو کوگیو اتومبیل های خود را تحت عنوان مزدا عرضه می کرد. http://www.sanat.me/wp-content/uploads/RX-7-Mk2-1985.jpg(RX-7 Mk2 (1985
در آن زمان دولت ژاپن مصمم بود که صنعت موتور داخلی را با اجبار شرکت های کوچک به ملحق شدن به شرکت های بزرگی چون تویوتا و نیسان با ثبات تر کند. شرکت مزدا می دانست برای اینکه بتواند مستقل بماند باید دارای یک تکنولوژی پیشرفته باشد که در ژاپن منحصر به فرد قلمداد شود. شرکت موتور وانکل را برگزید. این موتور یک موتور چرخشی بود که توسط دکتر فلیکس وانکل در شرکت آلمانی ان اس یو، سازنده اتومبیل ابداع شده بود. شرکت مزدا تحت امتیاز ان اس یو به توسعه موتور وانکل به منظور قدرت و قابلیت اطمینان بیشتر پرداخت. سرانجام در سال ۱۹۶۷ موتور چرخشی برای اولین بار در اتومبیل کوپه کوسمو، که دارای ظاهری سطح بالا و دو در محدود به ژاپن بود، مورد استفاده قرار گرفت. یک سال بعد، یک موتور مشابه در مدل R100 که نمونه ای از اتومبیل سواری خانوادگی بود، عرضه شد. http://www.sanat.me/wp-content/uploads/MX-5-1989.jpg(MX-5-(1989
صادرات به کشور آمریکا با مدل آر ایکس تو (RX-2) در سال ۱۹۷۰ آغاز شد و به دنبال آن آر ایکس تری (RX-3) و آر ایکس فور (RX-4) همگی نمونه هایی از مدل های موتور چرخشی متعلق به مدل های مرسوم بودند. موتور های وانکل در آمریکا بسیار موفق شد و تا قبل از سال ۱۹۷۸ شرکت ۱ میلیون اتومبیل با موتور چرخشی تولید کرده بود. در آن سال همچنین اتومبیل سواری آر ایکس سون (RX-7) تولید شد که به یک مدل قطعی تبدیل شد.
با این وجود بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ رؤیای اتومبیل های چرخشی را به دلیل اینکه بسیار به بنزین نیاز داشتند، به کلی از بین برد. فروش در آمریکا افت کرد و به واگذاری تمام پروژه های چرخشی منجر شد و تنها RX-7 باقی ماند. در سال ۱۹۷۹ شرکت فورد ۲۵% از سهام در شرکت مزدا را خریداری کرد.
در سال های بعد، شرکت فورد کم کم بر شرکت مزدا تأثیرگذار شد. در ابتدا مزدا ۱۲۱، مزدا ۳۲۳ و مزدا ۶۲۶ را برای فروش در استرالیا و کشورهای آسیایی به ترتیب به فورد فستیوا، لاسر و تلستار نشانه گذاری کرد. سپس یک کارخانه با سرمایه گذاری مشترک در آمریکا ساختند تا مزدا ۶۲۶، ام ایکس- سیکس (MX-6) و فورد پروب ( ایده از ام ایکس – سیکس) را تولید کنند. شرکت فورد برای افزایش فروش از شرکت وابسته خود یعنی مزدا بسیار بهره برد.
در سال ۱۹۸۴ شرکت تویو کوگیو در نهایت مزدا نام گذاری شد. در همان زمان به سرعت در حال بهبود بود. مدل های اصلی ۱۲۱، ۳۲۳، ۶۲۶ و ۹۲۹ در دهه ۱۹۸۰ با کارکرد خوب خود باعث شدند که فروش ها افزایش یابند. مدل مخصوص جاده ام ایکس- فایو (MX-5) که یک مدل جدید لوتوس الان بود، یک موفقیت ناگهانی در آمریکا و اروپا بود و یک بار دیگر ثابت کرد که ژاپنی ها در جبران اشتباه ابداعات غربی ماهر هستند. در پایان این دهه، شرکت مزدا تصمیم گرفت مدل های خود را در جهت بخش اتومبیل فوق العاده توسعه دهد. شرکت در یک رده بندی مدل های میرورینگ آکورا، لگسوز و اینفینیتی را تولید کرد و نیز یک عنوان فرعی به نام اکسدوس و اینوس و یک اتومبیل با دو تایر خلق کرد. متأسفانه این پروژه بلند پروازانه در زمان نامناسبی ظهور یافت. صدمات اقتصاد پوچ باعث رکود فروش در ژاپن شد که به رکود اقتصادی دنیا در اوایل دهه ۱۹۹۰پیوست و در نتیجه شرکت مزدا بسیار ضرر کرد. شرکت مجبور شد این پروژه را فراموش کند و به دنبال سرمایه گذاران خارجی باشد.
یکبار دیگر شرکت فورد ناجی این شرکت شد. در سال ۱۹۹۷ سهم خود در شرکت مزدا را به سهم عمده ۳۴% افزایش داد و این امکان را برای رؤسای آن فراهم آورد تا دوباره شرکت را به پیش برند. در نتیجه دو شرکت بیشتر با هم متحد شدند. شرکت مزدا در سهم جایگاه های اتومبیل ( به عنوان مثال مزدا ۲، مزدا ۳ و مزدا ۶) با فورد آمریکایی و اروپایی شریک شد. حتی موتورهای بنزینی خود را به منظور تولید در مکان های دیگر به شرکت فورد ارائه کرد. اگرچه شرکت فورد در سال ۲۰۰۸ مقدار زیادی از سهام خود را به دلیل مشکلات مالی خود از شرکت مزدا خارج کرد، اما شراکت آنها همچنان پایدار بود.
در اوایل دهه ۲۰۰۰ تلاش کرد تا در عرضه اتومبیل های ورزشی ترقی کند این اقدام با اتومبیل آر ایکس ایت (RX-8) آغاز شد که از مدل آر ایکس اخیر پیشی گرفت و با مدل های ورزشی مزدا ۳ و مزدا ۶ ادامه یافت. این موضوع اقدامات شرکت را موفقیت آمیز به تصویر کشاند و بسیاری از رانندگان مشتاق را از سوی رقبای ژاپنی به سمت شرکت مزدا سوق داد.