PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر مانیفست میرحسین موسوی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات



diamonds55
31st May 2009, 03:45 PM
http://itna.ir/archives/images/general7.jpg




ايتنا - بخشي از اين بيانيه: «...تفویض اختيار لازم و اختصاص منابع مالي كافي به یک نهاد بالادستی کارآمد که بتواند مسئولیت امور حاکمیتی، هدایت و نظارت بر امر تصدی‏گری فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور را به صورتي فرابخشي در دست گیرد؛ با تاکید بر تجربه جهاني كه چنين نهادي عموما حالت سازمان داشته و در نتیجه، جنبه شورایی ندارد...»
ستاد انتخاباتي ميرحسين موسوي، در جديدترين بيانيه خود، جمع‌بندي و نيز رئوس راهبردها و برنامه‏های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را اعلام كرد.
به گزارش ايتنا، متن كامل اين بيانيه كه از سوي شاخه فناوری اطلاعات و ارتباطات كمیته فنی و مهندسی ستاد مرکزی مهندس میر‏حسین موسوی منتشر شده به شرح زير است:



رئوس راهبردها و برنامه‏های کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

مقدمه:
به‏طور كلي، این استنباط وجود دارد که نبود و یا سردرگمی در میان دستگاه‏های متولی مورد نیاز، عدم حضور فعالانه و مستمر مدیران متخصص، مبتکر و چالاک جهت هدایت و سرپرستی این مهم، و تا حد زیادی فقدان سیاست‌ها و راهبردهای علمی و کارآمد طی سالیان متمادی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communication Technology: ICT) ما را با مشکلاتی بس عمده و جدی مواجه ساخته است. قرائن حاكي از آن است كه متاسفانه تاكنون آنطور كه بايست به اين فناوري بها داده نشده و به‏عنوان عاملی تاثیرگذار بر ابعاد مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با آن برخورد نگردیده است. اين در حالي است كه نقش ICT از چند منظر حایز اهمیت مي‏باشد:

• در زمینه بهبود و گسترش خدمات اجتماعی (همچون آموزش و بهداشت)
• به‏عنوان عامل به‏حرکت درآورنده و توانمندساز بسیاری از صنایع دیگر (نظیر بانکداری، خودروسازی، نفت و گاز، حمل و نقل، غذایی، کشاورزی، گردشگری، نساجی، و املاک و مستغلات)
• به عنوان صنعتی مهم، پرطرفدار و اشتغالزای خاص خود (متشکل از صنایع سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مخابراتی و انتقال داده، و نیز طیفی از خدمات متنوع مبتنی بر این فناوری)
• به‏عنوان ابزاري ضروري در زمینه نيل به اهداف تحقیق و توسعه، نوآوري و بهره‏وری

بررسي چرخه تبيين سیاست‏های اقتصادی در جهان نشان از آن دارد که نه تنها از ICT به‏عنوان رکن اصلی توسعه اقتصادی نام برده می‏شود، بلکه هر یک از دیگر عواملی که توسعه اقتصادي به آنها نسبت داده می‏شود – همچون نوآوری، تحقیق و توسعه، سرمایه نیروی انسانی و نظایر آن – نيز خود به نحوی وابسته و مبتنی بر اين فناوري هستند. از این‏رو، می‏توان چنين استنتاج نمود که در برهه‏اي از زمان كه «عصر دانايي‏محور» نامیده شده است، توسعه اقتصادی بدون حمايت دولت‏ در زمينه بهره‌گيري بهینه از اين فناوري امری غیرممکن محسوب می‌شود؛ به‏ویزه در شرایطی که یک بحران اقتصادی جهانی نیز بر ما سایه افکنده است.

برغم وجود استعدادها و توانايي‌هاي نرم‌افزاري، سخت‌افزاري و مغزافزاري شگرف در كشورمان، به‏‏ويژه در مقايسه با كشورهاي منطقه، شرايط مديريتي سال‌هاي اخير بگونه‌اي بوده كه بسياري از فرصت‌هاي مهم را كه مي‌توانسته بسترساز رشد و شكوفايي اين پتانسيل‌ها باشد، فنا نموده و در قياس با رشد شتابان همسايگان، دسترسي به اهداف چشم‌انداز كشور در اين عرصه را به مرز نااميدي رسانده است. البته با وجود عقب‏افتادگي محسوس ایران در اين حوزه، کشور ما از امکانات و پتانسیل‌های مناسبی برخوردار است و در نتیجه می‏توان امیدوار بود که از طریق یک سری اقدامات جهشی، مدبرانه و راهبردی مناسب در جهت برون‏رفت از وضعیت موجود و پی‌ریزی اصلاحات بنیادین، مي‌شود بسیاری از کاستی‌هاي گذشته را تا حد زيادي جبران نمود.

نگاهي به چند واقعيت بنيادين:
پيش از اشاره به رئوس برنامه‌ها/راهبردهاي مدنظر در این خصوص، توجه به نكات زير حایز اهميت است:

• به لحاظ جمعیتي، ایران از جمله کشورهای بزرگ منطقه است، ضمن آنكه میانگین سن در ایران جوان به‌حساب مي‌آید. کم بودن میانگین سن از بسیاری جهات بیانگر قابلیتی بیشتر برای جذب و استفاده از فناوری‌های نوین – مانند ICT – محسوب مي‌شود.
• ایران از لحاظ درآمد سرانه (Income per Capita) در رده میانی منطقه‌ قرار دارد. قدرت خرید و یا به عبارتی، درآمد سرانه مولفه‏اي مهم و تعیین‌کننده در حوزه ICT به‌شمار مي‌آید.
• از لحاظ اقتصادی و در نظرگیری شاخص اقتصادی «تولید ناخالص داخلی» (Gross Domestic Product: GDP)، ايران از بخش خدماتي نسبتا بزرگي برخوردار است. در اقتصادهای مدرن، رشد اقتصادی اغلب در بخش خدمات صورت می‌پذیرد.
• میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی (Foreign Direct Investment: FDI) در بخش ICT ایران، در مقایسه با کشورهای همسایه، ناچیز‌ است. شاخص FDI نشانگر درجه باز بودن اقتصاد کشورها و چگونگی تعامل آنها با جامعه جهانی به‌شمار مي‌آید. سهم اندک FDI ایران در این زمینه با آرمان تبدیل شدن به یک قطب منطقه‌ای که بتواند به ارائه خدمات به کشورهای منطقه بپردازد، سازگار نیست و از اين‏رو، نياز به تقويت دارد.
• از نقطه نظر ساختار ICT، در بررسی‌هاي علمی عموما به این موضوع از منظر شاخص آمادگی الکترونیکي (E-Readiness) نگریسته مي‌شود. اگر چه رتبه‌بندی آمادگی الکترونیکي ايران طبق آمار منتشر شده توسط EUI (Economic Intelligence Unit) حاكي از وضعيت بسيار ناخوشايندي است (به طوری که در ارزیابی سال 2008 در آخرین رتبه بین هفتاد کشور بررسی شده قرار گرفته‏ایم) ولی واقعيت از اين قرار است كه با برنامه‏ریزی مناسب و پرهیز از اشتباهات گذشته، امکان بهبود وضعیت در تقریبا تمامی طبقه‏بندی‏‌های تعیین امتیاز در این خصوص (همچون زیرساخت‏های ارتباطی و فناوری، فضاهای کسب و کار، اجتماعی، و فرهنگی و حقوقی، سیاست‏ها و چشم‏اندازهای دولت، و درجه به‏کارگیری ICT توسط بازار مصرف و کسب و کارها) وجود دارد.

اهم سرفصل‏ها و اولویت‌های مدنظر:
1. توجه ويژه به محوريت فناوري اطلاعات در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور به منظور ارتقاء بهره‌وري، کاهش شکاف دیجیتالی، رشد اقتصادي، و ابزار توسعه و تحقق چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران
2. حمايت از سیاست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی در ارتباط با اين موضوع
3. ارائه لوایحی که زمینه‏های رشد و تعالی این صنعت را هموار سازد (در راستای حمایت از بودجه‏ای متمرکز) و رفع مشکلات مرتبط با ساختار اداری و روش‏های اجرایی کشور در اين درخصوص
4. همسويي با روندهای موفق و قابل الگوبرداری بين‏المللي (با اجتناب از اقتباس کورکورانه از آنها)، به همراه به‏دست‏گيري ابتكار عمل و اصلاح نگرش دولت در زمینه تولید علم و خبرگی، الگوی مصرف، و نحوه حاکمیت، هدایت، نظارت و نهایتا، رویکردهاي مدیریتی و شیوه تصدي‌گری صنعت ICT در عصر ارتباطات (به ویژه، ارتباطات مبتنی بر اینترنت)، دانایی محور و اقتصاد دیجیتالی
5. تعیین هدف و حمايت از کلان‏پروژه‌ها/طرح‏ها‏ی راهبردی مبتنی بر انطباق با فراروش‏ها و رهیافت‏های معتبر بین‏المللی، و لحاظ نمودن:
• شاخص‏هاي مرتبط در زمینه ایجاد ارزش افزوده، افزایش توان تولید، توانمندسازی صنایع، افزایش تعداد شرکت‏های فعال، بهبود زمینه‏های اشتغال، و امثال آن
• پتانسیل استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش‏های مختلف اقتصادی
• توسعه امکانات زیرساختی
6. بهبود در زمینه‏هایی چون وضعیت حقوقی و سیاست‏گذاری در محیط سایبر، تحقیق و توسعه، نخبه‏پروري و نوآوری، آمادگی الکترونیکی و شبکه‏ای، و مهارت‏ها و سواد الکترونیکی
7. بهبود زیرساخت مخابراتی، انتقال داده و ارتباطی، و توسعه سیستم‏های پشتیبان و عملیاتی لازم، به همراه بهینه‏سازی عملكرد و تعريف پیش‏نیازها، استانداردها و سازوکارهای فني و اجرایی با هدف تبدیل کشور از مصرف کننده تجهیزات به تولید کننده و صادر کننده تجهیزات و خدمات پیشرفته؛ ضمن رعایت اولويت‏ها و تقدم و تاخر در تدوین و یا اجرای پروژه‌ها/برنامه‏های پیشتاز و بهره‏گيري از مشاوران داخلی و خارجی توانمند (در صورت لزوم)
8. افزایش توان علمی و اجرایی کشور در زمینه امور ماهواره‏ای و فناوری‏های وابسته
9. توجه وافر به موضوع حفاظت و امنیت و صیانت از اطلاعات کشور
10. ایجاد/یکپارچه‏سازی سیستم‏ها، پورتال‏ها، و بانک‏های اطلاعاتي دستگاه‏ها
11. رفع موانع بر سر راه دسترسي به اينتر‌نت (شامل افزايش سرعت و كاهش هزينه‏ها)
12. حمايت از حريم خصوصي، مالكيت‏هاي مادي و معنوي و بهسازی فرايند فيلترينگ
13. فراهم نمودن انگیزه‏ها و مشوق‏هاي موثر در زمينه كارآفريني و مشاركت بخش خصوصي (شامل تعریف مشوق‏های تعرفه‏ای و معافیت‏های مالیاتی)
14. حمايت از توسعه شبکه‌هاي اجتماعي و گروه‌هاي مجازي تخصصی، و نهضت وبلاگ‌نويسي
15. پيشبرد اهداف دولت الكترونيكي، با گرایش به سمت خدمت‏رسانی از طریق دولت به مردم
16. حمايت از اقتصاد مبتني بر اطلاعات (از قبيل تجارت، بانكداري و كسب و كار الكترونيكي)
17. از میان برداشتن موانع بر سر راه اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد و یا متقاضی انعقاد قرارداد با دولت در این حوزه و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‏‌هاي مسئول در اين خصوص
18. اشاعه فرهنگ IT در کشور در حد کفایت، و حمايت از برنامه‏هاي آموزشي و توسعه مهارت‏ها
19. رفع مشکل بومی‌سازی و اختلافات فرهنگی در حوزه‌هاي فناوری و حمایت از طرح‏های کارآمد در زمینه تولید محتوا به منظور گسترش دامنه حضور خط و زبان فارسي در فضاي وب
20. برقرار نمودن ارتباطات تنگاتنگ بین دستگاه‌ها و ارگان‏های متولي دولتی و سازمان‏ها/انجمن‌های صنفی مرتبط، و بهره‏گیری از توصیه‏ها و راهکارهای ارائه شده در زمینه‏هایی چون:
• تعریف و ترویج اخلاق حرفه‏ای و تخصصی نمودن حوزه‏های فعالیت
• برقرای تعاملات سازنده با دستگاه‏های حقوقی و انتظامی در خصوص افزایش ظرفیت‏های موجود در قانون برای برخورد با متخلفان
• اعمال نظارت کیفی بر انطباق کالاها/خدمات با استانداردهای قابل انتظار و ساماندهی امور مرتبط با خدمات پس از فروش در این حوزه و رضایتمندي مصرف‏کنندگان
21. اطلاع‌رساني دقیق و به موقع و دخیل نمودن رسانه‌هاي تخصصی در فرایند تصمیم‌گیری‌های دولت در اين حوزه طي دوره برنامه‏ریزی و نیز مراحل مختلف اجراي طرح‏ها/پروژه‏ها؛ در راستاي هدف گشودن درها به روی مبتکرین، صاحبنظران و تحلیلگران بخش خصوصی، اساتید مجرب دانشگاه‌ها و محققان، جهت ایجاد هم‏افزایی و هم‏اندیشی
22. حمایت و صیانت از حقوق ملی و نیز شهروندی از طریق حضور موثر در اجلاس‏های بین‏المللی و برقراری تعاملات سازنده با نهادها و کنواسیون‏های ذیربط
23. عضویت در آندسته از سازمان‌های معتبر جهانی که بتوانند به‌عنوان هدایتگر عمل کرده و ما را در شناسایی نقشه راهمان همیاری نمایند.

پیش‏نیاز‏ها:
1. هرچند عملا نمی‏توان بر شیوه‏ای خاص و به اثبات رسیده به منظور نیل به جملگی اهداف و برنامه‏هاي مد نظر انگشت نهاد، ولیکن توصیه‏ها و رهنمودهایی در مقیاس کلان و ملی وجود دارند که لازم است ما نیز به منظور ارزیابی نقاط قوت و ضعف، و تحلیل فرصت‏ها و تهدید‏ها، به آنها توجه نماییم؛ از قبیل:
• تا حد امکان باید زمينه‌هاي لازم فراهم گردد تا نیروهای بازار خود طرق پیشروی به سوی اقتصاد دیجیتالی مورد نظر را یافته و دولت‏ها به نقش خود به‏عنوان راهنما، تسهیل‏گر، ناظر، سرمایه‏گذار و/یا حامی سرمایه‏گذاری، کاشف تنگناها، مرتفع‏کننده مشکلات و هموارکننده زمینه‏های رشد، بسنده کنند.
• با تعریف مکانیزم نظارتی و اعمال نظارت مستمر بر این مقوله، صرفا در شرایطی که بازار ایجاب نماید، وارد صحنه عملیات اجرایی و تصدی‏گری شده، مشکل را رفع و سپس در پی واگذاری آن به بخش خصوصی، از فضای مربوطه خارج شوند.
• تلاش خود را در جهت ایجاد تقاضا برای فناوری‏های قابل به‏کارگیری و خدمات دیجیتالی ناشی از آن مبذول داشته، و به‏عنوان نمونه‏ای بهره‏مند از فناوری‏های به‏کار گرفته شده که بشود از آن تبعیت کرده و یا الگوبرداری درست نمود، عمل نمایند.
• با حفظ جایگاه پیشتازی در زمینه به‏کارگیری فناوری‏های نوین، به ترغیب بازار، حمایت مالی از طرح‏های ICT زیربنایی، و اقدام در جهت قانونمندسازی و رگولاتوری پرداخته و با توسل به سیاست‏های غیرمغرضانه، خود را در هر کاری وارد ننموده و از حمایت از محصول، مدل و یا معیاری خاص (دال بر وجود تبعیض) اجتناب ورزیده و در زمینه توزیع عادلانه‌ امکانات در سطح جمعیت کشور پیشگام باشند.
• همواره در جهت تبیین راهبردهای جدید و خلاق، ارتقا/حفظ جایگاه رقابتی و دستیابی به اهداف و آرمان‏های بازار کوشا باشند.
2. دقت نظر در گزينش و انتصاب مسئولینی که می‏‏بايد سکان راهبری و هدايت اين فناوري مهم و سرنوشت‏ساز کشور را به صورتي شايسته در دست گرفته و سیاست‌ها، برنامه‌ها و استانداردهای این کار را طرح‌ریزی و یا تعیین نمايند.
3. تفویض اختيار لازم و اختصاص منابع مالي كافي به یک نهاد بالادستی کارآمد که بتواند مسئولیت امور حاکمیتی، هدایت و نظارت بر امر تصدی‏گری فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور را به صورتي فرابخشي در دست گیرد؛ با تاکید بر تجربه جهاني كه چنين نهادي عموما حالت سازمان داشته و در نتیجه، جنبه شورایی ندارد.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد