نارون1
16th July 2013, 03:06 PM
۰۰:۰۷
http://media.isna.ir/content/68-48.jpg/2 (http://isna.ir/fa/photo/92042515174/-%D8%AC%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF)
یک روانشناس کودک و نوجوان معتقد است والدین پیش از اینکه کودک خود را برای گذراندن یک پایه تحصیلی بهصورت«جهشی» ترغیب کنند، باید با یک روانشناس کودک مشورت کنند.
«عظیم عظیمی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی کرمانشاه، گفت: شرط اینکه دانشآموزی پایهای از مقطع تحصیلی را به صورت «جهشی» بخواند این است که IQ عمومی وی نسبت به گروه همسالان خود کمی بالاتر و حدود 130 باشد.
وی ادامه داد:«جهشی» درس خواندن تنها برای یک پایه آن هم برای کودکانی که توانایی دارند توصیه میشود و بیش از یک پایه «جهشی» خواندن جایز نیست.
این روانشناس در خصوص پیامدهای منفی بیش از یک پایه «جهشی» درس خواندن، اظهار کرد: دانشآموزی که عادت کرده در پایهی تحصیلی خود سرآمد و نسبت به همکلاسان دیگرش از نظر هوش بالاتر باشد، وقتی که با جهش در کنار دانشآموزان مقاطع تحصیلی بالاتر قرار میگیرد در سطح پایینتر و یا حداقل هم سطح آنها قرار خواهد گرفت و با مشکلات روحی فراوان و سرخوردگی مواجه میشود.
به گفتهی عظیمی، بحران اعتماد به نفس، اضطراب، بیمیلی و ناکامی در تحصیل و ... در کمین کودکانی است که با درس خواندن «جهشی» از سرآمد بودن در مقطع تحصیلی خود، باز میمانند.
وی افزود: کودکانی که با دو پایه «جهشی» درس خواندن در کنار افرادی که از نظر سنی و جثهای از آنها بزرگتر هستند قرار میگیرند، سازگاری و همخوانی کافی با آنها ندارد.
این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: این ناسازگاری آثار نامطلوبی روی شخصیت کودک و سلامت روانی وی همچنین دید خانواده و اطرافیان نسبت به او دارد.
عظیمی تصریح کرد: اگر کودکی حس میکند مقطع تحصیلی برای او کسالتآور و خستهکننده است میتوان به جای وادار کردن وی به درس خواندن«جهشی» از کلاسهای مضاعف برای گسترش اطلاعات و دانش او استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه اجبار کودکان برای«جهشی» درس خواندن بسیار اشتباه است، یادآور شد: این کار سبب ایجاد استرس و کاهش رغبت به تحصیل در دانشآموز شود.
این روانشناس با اشاره به اینکه هر فرد تواناییها و استعدادهای خاص خود را دارد، یادآور شد: والدین به هیچ وجه نباید فرزند خود را با دیگران مقایسه کنند و هر فرد را تنها باید با خودش مقایسه کرد.
http://media.isna.ir/content/68-48.jpg/2 (http://isna.ir/fa/photo/92042515174/-%D8%AC%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF)
یک روانشناس کودک و نوجوان معتقد است والدین پیش از اینکه کودک خود را برای گذراندن یک پایه تحصیلی بهصورت«جهشی» ترغیب کنند، باید با یک روانشناس کودک مشورت کنند.
«عظیم عظیمی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی کرمانشاه، گفت: شرط اینکه دانشآموزی پایهای از مقطع تحصیلی را به صورت «جهشی» بخواند این است که IQ عمومی وی نسبت به گروه همسالان خود کمی بالاتر و حدود 130 باشد.
وی ادامه داد:«جهشی» درس خواندن تنها برای یک پایه آن هم برای کودکانی که توانایی دارند توصیه میشود و بیش از یک پایه «جهشی» خواندن جایز نیست.
این روانشناس در خصوص پیامدهای منفی بیش از یک پایه «جهشی» درس خواندن، اظهار کرد: دانشآموزی که عادت کرده در پایهی تحصیلی خود سرآمد و نسبت به همکلاسان دیگرش از نظر هوش بالاتر باشد، وقتی که با جهش در کنار دانشآموزان مقاطع تحصیلی بالاتر قرار میگیرد در سطح پایینتر و یا حداقل هم سطح آنها قرار خواهد گرفت و با مشکلات روحی فراوان و سرخوردگی مواجه میشود.
به گفتهی عظیمی، بحران اعتماد به نفس، اضطراب، بیمیلی و ناکامی در تحصیل و ... در کمین کودکانی است که با درس خواندن «جهشی» از سرآمد بودن در مقطع تحصیلی خود، باز میمانند.
وی افزود: کودکانی که با دو پایه «جهشی» درس خواندن در کنار افرادی که از نظر سنی و جثهای از آنها بزرگتر هستند قرار میگیرند، سازگاری و همخوانی کافی با آنها ندارد.
این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: این ناسازگاری آثار نامطلوبی روی شخصیت کودک و سلامت روانی وی همچنین دید خانواده و اطرافیان نسبت به او دارد.
عظیمی تصریح کرد: اگر کودکی حس میکند مقطع تحصیلی برای او کسالتآور و خستهکننده است میتوان به جای وادار کردن وی به درس خواندن«جهشی» از کلاسهای مضاعف برای گسترش اطلاعات و دانش او استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه اجبار کودکان برای«جهشی» درس خواندن بسیار اشتباه است، یادآور شد: این کار سبب ایجاد استرس و کاهش رغبت به تحصیل در دانشآموز شود.
این روانشناس با اشاره به اینکه هر فرد تواناییها و استعدادهای خاص خود را دارد، یادآور شد: والدین به هیچ وجه نباید فرزند خود را با دیگران مقایسه کنند و هر فرد را تنها باید با خودش مقایسه کرد.