PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بحث من میخوام نقاشی یاد بگیرم



mamadshumakher
3rd July 2013, 02:14 PM
سلام دوستان.ببخشید که با اعتماد به نفس کامل میخوام یک طرح افتضاح رو در بخش هنری سایت نشون بدم [nadidan][nishkhand]

من نقاشیم خیلی بده.همینطور دستخطم.اما خب یه برنامه هایی دارم.دیگه نرم افزار ها به ادم کمک میکنه اما طبق نظر دوستانم برای هدفی که دارم باید اسکچینگ با مداد رو یاد بگیرم.

برای اینکه بدونید چقدر اوضاعم خرابه میخوام این کار رو به شما نشون بدم.فقط قول بدید نخندید[nishkhand] هرچند خودم دارم میخندم

ولی میخوام کمکم کنید من اسکچینگ رو یاد بگیرم.هر نکته ای به ذهنتون میرسه بگید.تکنیکی بلدید بگید.هرچند به زودی طرح هام رو با نرم افزارهای طراحی ارائه میدم در کنارش باید یاد بگیرم با مداد بتونم بکشم.


حالا این کار:

در عرض 10 دقیقه قلمم رفت روی کاغذ این خودرو اومد بیرون.احساس میکنم تلفیقی از بدنه و انتهای لندکروز هست به علاوه نمای جلوی پورشه کاین و کمک از طرح جلو پنجره خودروی دوست عزیزم جناب right.kimber

http://www.uc-njavan.ir/images/eaxahmnnbhvrx0z6eiob.jpg (http://www.uc-njavan.ir/)

تویوتا لند کروز:

http://jeffwylerclarksvilletoyota.com/dealerimages/Dealer%202812%20Images/2011-toyota-land-cruiser.jpg


پورشه کاین:

http://www.imaginelifestyles.com/luxuryliving/wp-content/uploads/blog/files/u2/porsche_cayenne_.jpg

طرح اقای right.kimber:
http://www.uc-njavan.ir/images/e9nueqanqx9ulxesvp.jpg



دوستان [nishkhand] میدونم الان شاد شدید اما میخوام هر چی بلدید راهنمایی کنید ازین وضعیت در بیام

✿elnaz✿
3rd July 2013, 02:49 PM
سلام دوستان.ببخشید که با اعتماد به نفس کامل میخوام یک طرح افتضاح رو در بخش هنری سایت نشون بدم [nadidan][nishkhand]

من نقاشیم خیلی بده.همینطور دستخطم.اما خب یه برنامه هایی دارم.دیگه نرم افزار ها به ادم کمک میکنه اما طبق نظر دوستانم برای هدفی که دارم باید اسکچینگ با مداد رو یاد بگیرم.

برای اینکه بدونید چقدر اوضاعم خرابه میخوام این کار رو به شما نشون بدم.فقط قول بدید نخندید[nishkhand] هرچند خودم دارم میخندم

ولی میخوام کمکم کنید من اسکچینگ رو یاد بگیرم.هر نکته ای به ذهنتون میرسه بگید.تکنیکی بلدید بگید.هرچند به زودی طرح هام رو با نرم افزارهای طراحی ارائه میدم در کنارش باید یاد بگیرم با مداد بتونم بکشم.


حالا این کار:

در عرض 10 دقیقه قلمم رفت روی کاغذ این خودرو اومد بیرون.احساس میکنم تلفیقی از بدنه و انتهای لندکروز هست به علاوه نمای جلوی پورشه کاین و کمک از طرح جلو پنجره خودروی دوست عزیزم جناب right.kimber

http://www.uc-njavan.ir/images/eaxahmnnbhvrx0z6eiob.jpg (http://www.uc-njavan.ir/)

تویوتا لند کروز:

http://jeffwylerclarksvilletoyota.com/dealerimages/Dealer%202812%20Images/2011-toyota-land-cruiser.jpg


پورشه کاین:

http://www.imaginelifestyles.com/luxuryliving/wp-content/uploads/blog/files/u2/porsche_cayenne_.jpg

طرح اقای right.kimber:
http://www.uc-njavan.ir/images/e9nueqanqx9ulxesvp.jpg



دوستان [nishkhand] میدونم الان شاد شدید اما میخوام هر چی بلدید راهنمایی کنید ازین وضعیت در بیام

نبابا طرح به این قشنگی
حالا این اسکچینگ چی هست؟[nishkhand]

elinaaa
3rd July 2013, 02:57 PM
فکر کنم درعرض 10 دقیقه خیلی هم خوب باشه...
من خودم نقاشیو دوست دارم ولی حرفه ای نیستم و نظر کارشناسانه نمیتونم بدم بهتره بقیه دوستان نظر بدن که ما هم استفاده کنیم ولی من فکر میکنم اگه همین طرحیو که کشیدی رو جزئیاتش بیشتر کار کنی و یکم سر و سامون بهش بدی خیلی بهترم بشه...ولی به عنوان طرح اولیه بازم خوبه

kahrupay
3rd July 2013, 05:58 PM
سلام
برای 10 دقیقه بد نیست.
یه چیزایی می گم فعلا برای اسکچ زدن. ما تو نجوم هم این کارو می کنیم.
نکته ی اول تو اسکچ مقیاسه. یعنی یه زاویه برای خودتون تعیین کنید و اون زاویه رو به میزانی که طرحتون رو کوچیک کردید باید کوچیک کنید تا قبل از هر چیز شکلتون متوازن بشه!!!
طرح اولیتون مثلا برای این ماشین می شه یه مستطیل یا حالا مکعب که کمی حالت ماشین داره( با داشتن در و کاپوت )
بعد از اسکچ زدن یعنی زمانی که طرح اولیه تون رو ریختید می رید سراغ جزئیات. و اون ها رو کامل و دقیق روی طرح میارید.(جزئیات می شه چراغ های جلو، دستگیره در ها و ...)
مرحله ی بعدی اینه که اگه طرحتون رنگیه با رنگ و اگه رنگی نیست با سایه روشن های متناسب شروع به کامل کردن شکلتون کنید تا یه چیزی شبیه خود عکس در بیاد.
اینا برای کار رو کاغذه و تا مرحله ی آخر می ره ولی اگه در حد اسکچ می خواید چیزایی که اول گفتم به دردتون می خوره.
زاویه و مقیاس.
تو نجوم ما زاویه رو یه چیزی تعریف می کنیم که به نظر خودم خیلی به درد بخوره. اونم اینه که مثلا شما فاصله ی بین دو ستاره رو زمانی با زاویه بیان می کنید که از هر ستاره یه خط به چشمتون بکشید و بعد می فهمید که یه زاویه بین دو خط کشیده شده در چشمتون به وجود میاد که ما بهش می گیم زاویه قوسی که حالا ممکنه درجه باشه یا دقیقه یا ثانیه. حالا همینو تو اسکچ زدن از صورت فلکی ها هم استفاده می کنیم که البته شما هم می تونید در طرحاتون استفاده کنید.
موفق باشید

mamadshumakher
7th July 2013, 07:25 PM
از لطف دوستان ممنونم.من هر جور باشه یاد میگیرم.درسته که الان دارم چیزای داغونی میکشم.فعلا فقط از یک زاویه میتونم تصور کنم تصویرهای ذهنیمو.اینقدم اعتماد به نفس دارم به جای از رو کشیدن از خودم طرح میکشم.

http://uc-njavan.ir/images/zcyj881wmcsu1nxm43u5.jpg (http://uc-njavan.ir/)

http://uc-njavan.ir/images/h22eybm4wkfl9df9qx4.jpg (http://uc-njavan.ir/)

فعلا مشکلم اینه که توی ساخت حجم ها کمی مشکل دارم.

و اگه بخوام زاویه دیدمو نسبت به خودرو عوض کنم که دیگه مشکل خیلی بیشتر میشه

حالا اینو نگاه کنید از روی طرح واقعی کشیدم

http://uc-njavan.ir/images/bcto03i770h1ul7zkgvq.jpg (http://uc-njavan.ir/)

http://uc-njavan.ir/images/pl41mfgv590frd23twe5.jpg (http://uc-njavan.ir/)

[nadidan]

Almas Parsi
9th July 2013, 01:48 AM
من نقاشیم خیلی بده.همینطور دستخطم.اما خب یه برنامه هایی دارم.دیگه نرم افزار ها به ادم کمک میکنه اما طبق نظر دوستانم برای هدفی که دارم باید اسکچینگ با مداد رو یاد بگیرم.

برای اینکه بدونید چقدر اوضاعم خرابه میخوام این کار رو به شما نشون بدم.فقط قول بدید نخندید هرچند خودم دارم میخندم

ولی میخوام کمکم کنید من اسکچینگ رو یاد بگیرم.هر نکته ای به ذهنتون میرسه بگید.تکنیکی بلدید بگید.هرچند به زودی طرح هام رو با نرم افزارهای طراحی ارائه میدم در کنارش باید یاد بگیرم با مداد بتونم بکشم.


حالا این کار:

در عرض 10 دقیقه قلمم رفت روی کاغذ این خودرو اومد بیرون.احساس میکنم تلفیقی از بدنه و انتهای لندکروز هست به علاوه نمای جلوی پورشه کاین و کمک از طرح جلو پنجره خودروی دوست عزیزم جناب right.kimber





http://www.uc-njavan.ir/images/eaxahmnnbhvrx0z6eiob.jpg

سلام محمد آقا [golrooz]
من هم با دوستان موافقم برای شروع کارتون خوبه فقط به کارتون ایمان داشته باشید چون زمینه و خلاقیت خوبی دارید[tashvigh][tashvigh][tashvigh][tashvigh]
من یک سوال برام پیش اومده و خیلی جالبه که شما در طرح هاتون همه موارد نمای رینگ هاتون رو تابه تا کشیدید[nishkhand] مثلا در همین طرح یکی از رینگ ها 5 پره و دیگری 4 پره و فکر میکنم دلیلش اینه که کارتون رو به نظر خودتون خلاقانه نمیبینید ولی من که از زاویه یک بیننده میبینم میشه هنر طراحی رو حس کرد
و اما یک پیشنهاد کوچولو داشتم البته در حد یک پیشنهاده و اون اینکه چون ماشینهای لندکروز مثل پرادو و لکسوز های اس یو وی یک حالت قدرتی در دیزاینشون دارند این طرح در قسمت جلوی خودرو سبک رو از حالت ماشین های قدرتی در آورده اگر کمی گلگیرها و خصوصا جلو پنجره بالاتر بیاد هملهنگی بیشتری با عقب ماشین پیدا میکنه
مثلا سبک آیرو دینامیک از شیشه جلو تا سپر جلو با عقب ماشین هم خونی نداره و از حالت شاسی بلندی در آمده
میخواستم خواهش کنم اگر براتون مقدوره یک طرح بکشید که حریم سپر جلو با کاپوت و جلو پنجره ارتفاع بیشتری داشته باشه چون این قاعده رو در سپر عقب رعایت کردید بسیار زیبا شده
و در طرح جدیدتون چراغ های جذبه دار تر و بزرگتری برای جلو به همراه دیزاین دیود یا مه شکن های خلاقانه هم استفاده کنید که اگر چراغ جلو ها کمی هم به طرف گلگیرها متمایل باشه احتمالا فیگور قدرتی تری میده
البته ببخشید اگر خورده فرمایشم زیاده چون طرحتون برام جالب بود خواستم روی قسمتهایی که اشاره کردم بالانس کنید
من فرصت های آتی در خصوص طرح های دیگه تون هم نظرم رو میگم و براتون مزاحمت ایجاد می کنم[nishkhand]

yas-90
9th July 2013, 02:39 AM
سلام

من خیلی طراحی عالی ندارم اما میتونم یه کوچولو نکته بگم....امیدوارم بتونم اونجور که باید کمک کنم

این طرحی که شما کشیدید ...ببخشید دیگه من زیاد خوب نتونستم با برنامه paint روش نشون بدم همش دستم میلرزید خطوطش کج و کوله میشد[bamazegi]

http://uc-njavan.ir/images/bpkg9xsuy6gmz5q0akvs.jpg


اون خطوط صورتی : منظورم اینه که در این نقاط بهتره پرسپکتیو رعایت بشه...شما زاویه دید دارید و از جهتی که نگاه میکنید تصور کنید با خودتون که حالا اون قسمتش کوچیکتره یا بزرگتر..میتونید برید یه ماشی رو از اون زاویه نگاه کنید

خطوط قرمز پررنگ: شما اگر از همون اول ابتدا یه مکعب مستطیل میکشیدید متوجه میشدید که سپر جلو ماشین باید به شکلی که کج و کوله کشیدم دراومده باشه یعنی یکم زاویه ش رو باید تغییر بدید....البته اون فسمتیش رو که ادامه دادم به سمت عقب ماشین واسه این بود که متوجه بشید که بهتره جلو و عقب ماشین رو باید در یک راستا بکشید مگر اینکه در قسمت جزئیات طرحتون خودتون از قصد بخواید چنین چیزی رو ایجاد کنید

اون خطوط نارنجی هم مربوط به اینه که یه ماشین خط صاف نیست مسلما انحناهایی هم داره و توجه به این انحناها کار رو طبیعی تر جلوه میده

خط آبی: مربوط به اینه که کاپوت و صندوق عقب ماشین یه راستا نیستن

خطوط قرمز کمرنگ هم مال اینه که دو طرف با هم هماهنگی لازم رو ندارن و بهتره یه جورایی با دو خط موازی بکشید خودتون متوجه میشید که کمی راستاشون فرق داره

خدایی نکرده قصد ایرادگیری بیخود نداشتم اما من خودم بشخصه برای یادگیری اگر فقط گفته بشه و نتونم درک کنم سخته برام به تصویر دراوردن....حالامیخواد یه مکعب باشه یه یه ماشین یا هر چیز دیگه واسه این گفتم شاید اگر اینجور بگم بهتون بیشتر بدردتون میخورهsh_dokhtar16

شما با یه کم تمرین میتونید طرح های عالی بکشید فقط یه کوچولو نیازه بیشتر روی طرحی که میکشید دقت کنید

SaSaMc2
10th July 2013, 03:07 AM
http://www.uc-njavan.ir/images/eaxahmnnbhvrx0z6eiob.jpg


[khande]


سلام عزيزم...[golrooz]

يه هفته يه مجله بگير از اول صفحه تا آخر صفحه به فاصله يك سانت با مداد خط صاف موازي بكش...

تموم كه شده يه مجله ديگه بگير همين كار رو عمود انجام بده...

از اتود استفاده نكن و هر وقت خطهاي شما موازي شد و ضخامت سر و ته خط يكي شد و طول خطهاي شما برابر شد...

تمرين بعدي رو بايد انجام بدي...

بايد زير كاغذ پوستي كاغذ شترنجي بذاري و سعي كني با خطوط مختلف اندازه بياد دستت كه يه خط 5 سانتي رئال چقد طولش هست...

بعد كه وارد شدي تصوير رو بذار زير كاغذ پوستي و از روي خطهاش خط بكش و از پاك كن استفاده نكن...

بعد همون تصوير رو بذار جلوت از روش بكش...

بعد همون تصوير رو با سايز دو برابر و يك بار با سايز يك دوم بكش...

بعد...

من تا همينجا بلدم...[nishkhand]

حسین متقی
10th July 2013, 03:46 AM
منم به قول شما نقاشیم
خیلی بده
ولی ایتکارم یکم بهتره
اون طرح ماشین قرمزه که یکی از کاربران دوستداشتنی سایت زده خیلی قشنگه و واقعا کار خوبی هست ولی یه تلاش برای ارائه ی دوباره از یه خودرو انگلیسی به نام مکلارن هست!!
که با باعاد لوتوس قاطی شده
جلوپنجره - و سپرش هم قاطی شده
و درهاشو مثل درهای لامبو زده!
- اون پورشه لندکروز سما هم درواقع پورشه میخواستی بکشی ولی قوس چراغ رو پایینتر کشیدی شده لندکروز!!
در ضمن اگه میخای طراحی و این حرفا یادبگیری راه داره
اول تمرینهای استاد ساسا ام سی 2 رو انجام بده(البته به نظر من یکم سبکترش کن!)
بعد هم یه مجله ماشین بخر!
با کاغذ پوستی و یه مداد طراحی هرچه پررنگ و ذغالی تر بود بهتر بگیر 1-2تومنه نهایتش
هرچی ماشین تومجله میبینی شروع کن کپی کردن
وقتی 100 تا تصویر کامل با ریز جزئیات دراوردی با زوایای مختلف از هر خودرو
اونوقت میتونی فکر کنی ببینی چی بکشی
اول از طرح از بغل شروع کن
کاملا 2بعدی بکش
4تا طرح که هرچقدر ناقص دراوردی خودت از قیافشون خوشت اومد
بعد برو طرح از روبه رو و عقب همون ماشینایی که از بغل طراحی کردی از خودت و خلاقیت توشون زدی(میتونی کپی هم بکنی فرقی نداره اول کاری)
سعی کن سایده روشن هم بزنی
خیلی مهمه که انحناهارو بتونی با کمی سایه روشن و یه زاویه تابش نور به دست بیاری و اضافه کنی که کارت با همون کپی از رو عکسای مجله ماشین اوکی میشه چون همه عکساشون تقریبا پوستریه!
بعد هم برو سراغ زاویه های گوشه و نما های خاص حتی
سعی کن کنار این حرفا چیزای ساده تر هم طراحی کنی 0 میز و صندلی ساده و تخیلی تا واقعی - لوله هایی که تو هم پیچیده باشند(خودم تو این زمینه کلی بدبختی کشیدم لوله شیدن سخته باور کن! مخصوصا 100 تاش که از کنار هم یپیچه رد بشه)
شکلهای منحنی پیچیده مهمه از ساده شروع کن اما
بیشتر از تمرین کشیدن هم به تمرین دیدن و مشاهده دقیق نیاز داریم هممون!
دیگه بیشتر از این بلد نیستم - تا اینجاشو هم بلد نبودم هرچی میدونستم از خودم نوشتم!!!

Almas Parsi
10th July 2013, 09:33 AM
سلام آقای شوماخر عزیز
با توجه به اینکه فرمودید میخواهید طراحی یاد بگیرید من مطالبی در خصوص گامهایی برای شروع یک طراحی خودرو که به نظرم مناسب کار شما و عزیزانی که علاقه دارند در این خصوص مطالبی رو یاد بگیرند تقدیم حضورتون میکنم امیدوارم مفید باشه

گام نخست:
شاید گفتن این مطلب که کپی کردن از خودروهای موجود در بازار، یکی از بهترین راه های درک صحیح از تناسبات و فرم های خودرو است نا معقول به نظر بیاید و به مذاق کسانی که طرف دار نوآوری و خلاقیت هستند خوش نیاید. اما بهترین نصیحتی که می توان برای افراد آماتور و مبتدی در این راه کرد این است که در ابتدای امر، بهترین روش، کپی کردن به صورت Over Layer با گذاشتن کاغذ بر روی عکس های موجود در مجلات و در مراحل بالاتر با در نظر گرفتن تمامی زاویه ها و نسبت های عناصر در تمام قسمت های خودرو است. سپس عکس ماشین را بالای دستتان بگذارید و سعی کنید که ترسیمی دقیق و همانند از خودروی مورد نظرتان بر روی کاغذ داشته باشید.بهترین مواد در این کار هم تنها مداد است و کاغذ سفید.
می توانید از دفترچه های مخصوص نقاشی که در اندازه های مختلف موجود است و کاغذهای آن هم به وسیله فنر به هم متصل شده اند استفاده کنید.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-1.jpg
زیر هر ترسیم هم تاریخ و مشخصات را بنویسید تا در گذر زمان و در دراز مدت، بتوانید به راحتی روند و مقدار پیشرفت کارهایتان را بررسی کنید.هروقت که قدرت دستتان بیشتر شود، می توانید در ترسیمات در این دفتر، از خودکار استفاده کنید و از هاشورهای خودرکاری هم برای سایه زدن کارها استفاده کنید.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-2.jpg
در همین جا این مطلب را می گویم که هرچه بر تمرین کردن به صورت کپی کردن از ماشین های موجود ممارست ورزید، در مرحله بعدی که استفاده از نوآورری های خودتان در طراحی است، نتیجه بهتر و طراحی معقول تری را خواهید داشت.
پس گام نخست را دست کم نگیرید...شما به مرور زمان تمام تناسبات بین عناصر خودرو را با تمرین فرا خواهید گرفت که در مطالب آینده در مورد این تناسبات هم بیشتر صحبت خواهد شد.
اما به طور مختصر همین جا یادآوری می کنم که اگر ما طرحمان رو در یک مکعب محاطی یا به عبارت لاتین Bounding Box صحیح ترسیم کنیم، و با استفاده از تناسبات صحیح، ابتدا جای 4 چرخ خودرو و محل قرار گیری آنها را در دید پرسپکتیو درست ترسیم کنیم، می توانیم اطمینان داشته باشیم که خشت اول کارمان رادرست گذاشته ایم.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-3.jpg
ترسیم پرسپکتیو را می توان به دو نوع طراحی سریع و طراحی دقیق پرسپکتیوی تقسیم کرد که در گونه اول ما ایده های مختلفی را به صورت Tomb Nail Sketch یا اسکچ های بند انگشتی، بر روی کاغذ ترسیم می کنیم. در این مرحله ما می توانیم به مدد دقت های اولیه و رعایت تناسبات کلی، شکل مورد نظر را در صفحه کاغذ و یا کتابچه طراحی ترسیم کنیم که در اینجا ما سعی می کنیم که افکارمان، آزادانه به پرواز درآیند و ترسیم های خلاقانه ای داشته باشیم.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-4.jpg
در اینجا برای اینکه به نتیجه بهتری در خلق فرم برسیم، سعی می کنیم که در حالت های مختلف، خودروی مورد نظر را تغییر بدهیم و به شکل های متفاوتی برسیم.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-5.jpg
این حالت از پرسپکتیو به دقت کمتری نیاز دارد و به راف اسکچ Rough Sketch معروف است، ولی برای ترسیم هایی دقیق تر از کار طراحی، می توانیم یک پرسپکتیو دقیق تر داشته باشیم؛ به اسن صورت که قسمت های مختلف از نقاط طرحمان را به صورتی دقیق در فضا نقطه یابی کنیم و ترسیمی کاملاُ دقیق داشته باشیم.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-6.jpg
در ترسیم بالا می تو نید نهایت دقت را در ترسیم یک خودروی اسپورت ملاحظه کنید که طراح آن Scott Robertson با در نظر گرفتن مختصات هر نقطه از جای جای طرح در محور های X،Y،Z بر روی کاغذ، به یک پیش طرح دقیق برای ترسیم های رندرینگ دستی رسیده است.اما باید دقت داشته که این مرحله از کار، مستلزم داشتن یک سه نما و یا 4 نمای دقیق Blue Print از طرح اولیه است و طراح می بایستی ابتدا طرح مورد نظر خودش را از نمای جانب ترسیم کند، که در اینجا تناسبات دقیق و قرار دادن هر عنصر در جای خود به نحوی که طرح شما بر روی جاده به حد کافی راحتی و ایمنی داشته باشد، احتیاج به تحقیق کامل در خصوص همان رده خودروی مورد نظر در ساخته های مشابه دارد.دیدن بلوپرینت خودروهای موجود، و تلاش برای درک صحیح تناسبات آنها بهترین راه گشا در این کار است.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-7.jpg
تصویر بالا، نمونه ای از 4 نمای فنی و یا بلوپرینت Blueprint یک خودروی بی ام و است که بیان گر دقیق ابعاد و اندازه های یک خودرو در دید فنی و مستقیم به یک جسم مانند خودرو است.رندرینگ:
رندرینگ در کار طراحی از آنجا آغاز خواهد شد که یک طراح پا را از تجسم یک طرح و ایده از حالت خطی فراتر گذاشته و با تکنیک های مختلف، عناصری مانند حجم، سایه و رنگ را نیز به کارش اضافه می کند تا تجسمی بهتر و دقیق تر از ایده اش و کار نهایی برای مخاطبین و دیگران داشته باشد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-8-2.jpg

http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-8.jpg
در دو تصویر پیشین، به راحتی می توانید تأثیر رنگ و سایه را در یک طرح سیاه و سفید ببینید. این کار طی مدت زمانی معادل 2 ساعت به وسیله گچ پاستل و مارکر (ماژیک) ترسیم شده است. آشنایی با روش های ترسیمی و تکنیک های رندرینگ نیازمند توضیحات مفصلی است که در آینده شرح داده خواهد شد.البته امروزه با پیشرفت علوم رایانه ای، دسترسی به نرم افزارهای ترسمی و سه بعدی آسان تر شده، اما این نکته همیشه قابل توجه است که در هیچ زمانی استفاده از کاغذ و قلم برای به ترسیم درآوردن تجسمات آزاد اولیه در بین طراحان از بین نرفته، بلکه در این خصوص هم هر روز پیشرفت های روز افزونی مشاهده می شود. به طوری که ایده پردازی های اولیه در هر کارخانه ای ابتدا توسط دست انجام گرفته و توسط ابزارهای طراحی اولیه به ظهور می رسد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-9.jpghttp://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-10.jpg
باید این حقیقت را قبول کرد که یک طراح خلاق و نوآور، با وسایل و ابزارهای ساده و سنتی ترسیمی، می تواند تصور و تجسم خود را با سرعت بیشتری به مخاطبین ارائه کند.من پیشنهاد می کنم که شما پیش از فراگیری یک نرم افزار 3 بعدی رایانه ای، از ایده پردازی اولیه به وسیله دست بر روی کاغذ غافل نشوید و فراگیری تکنیک های اسکچ زدن و ترسیم رندرینگ را دست کم نگیرید.بزرگ ترین سئوالی که برای مبتدیان پیش می آید این است که چرا در تجسم و تخیل خودمان خیلی خوب ایده پردازی می کنیم، اما به محض اینکه می خواهیم این ایده را بر روی کاغذ انتقال بدهیم، آن چنان خوب نمی شود و غالبا هم بد از آب درمی آید؟البته جواب این سئوال هم می تواند شامل لیست طولانی ای از علت های مختلف باشد که به صورت مختصر به گوشه هایی از آنها اشاره می کنم:همان گونه که کودکان برای خواندن و نوشتن، ابتدا می بایستی به فراگیری الفبا و کاربرد هر حرف در کلمه و جمله در ساده ترین جملات بپردازند، طراحی هم از این قاعده کلی مستثنی نیست و الفبای طراحی هم از عناصری جزئی تا کلی مانند: نقطه، خط، سطح و حجم تشکیل می شود که با موضوعاتی مانند بعد، نور، رنگ، هارمونی، کنتراست و... تکمیل شده و باعث به وجود آمدن یک اثر هنری و تمایز آن از کارهای دیگر می شود.گاهی اوقات توجه افراد و سابقه و تجربه قبلی، باعث درک بهتر و فراگیری سریع تر از مطالب نسبت به افراد دیگر می شود، اما بر مبنای تجربه ای که من داشتم، قدرت درک و فراگیری تکنیک ها و مسائل طراحی در افراد مختلف برابر است و تنها چیزی که باعث مختل شدن فرآیند درک و یادگیری در افراد می شود، ریشه در عوامل روحی و روانی قبلی و عدم خودباوری، همچنین دستپاچگی و عدم تمرکز دارد. این را بدانید که در هر سن و رده ای از یادگیری هستید، سعی کنید که توانایی های خود را در معرض مقایسه ای با حرفه ای تر ها نگذارید و این باور را داشته باشید که با تمرین بیشتر و شناخت اشتباهات طراحی و فراگیری تکنیک های ترسیمی، شما هم روزی یک طراح حرفه ای می شوید.
چرا ترسیم های ما درست از آب در نمی آید؟
در جواب این سئوال هم باید توضیح داد که تجسم و تخیل انسان در مرحله فکر کردن، مانند اسب سرکشی است که فارغ از محدودیت هایی مانند زمان، مکان و امکان انجام آن کار، آزادانه به هر گوشه که می خواهد سر می زند و تغییر می کند. این در حالیست که در دنیای واقعیت، به ترسیم در آوردن یک ذهنیت می بایستی در چارچوب های خاص علمی و فنی خود بگنجد تا طبیعی دیده شود. مواردی مانند رعایت تناسبات، زیبایی شناسی، عامه پسند بودن، رعایت موازین پرسپکتیوی، سایه ها، انعکاسات و صدها چیز دیگر در ترسیم های ما دخیل هستند و عدم رعایت یک و یا چند آیتم از موارد بالا می تواند کار ما را ضعیف تر نشان بدهد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-11.jpg
همچنین، مغز ما علاقه دارد که بر روی کاغذ راحت ترین راه و سریع ترین روش را برای رسیدن به هدف نهایی طی کند، که غالبا لجام گذاشتن و رام کردن این اسب سرکش احتیاج به تمرین و ممارست بسیار دارد و خواهد داشت.باز هم تکرار می کنم که هر کس که بیشتر تمرین کند و سریع تر به اشتباهات ترسیمی خود پی ببرد، سریع تر به نتیجه مطلوبش می رسد.
همچنین این باور را داشته باشید که انسان در طول زندگی دائما در حال آزمون و خطاست و حتی بزرگ ترین طراحان هم از این قاعده کلی ساده مستثنی نیستند و اشتباه، جزو لاینفک زندگی انسان هاست. تنها درک صحیح اشتباه و جلوگیری از تکرار آن اشتباه برای انسان هاست که باعث پیشرفت آنان می شود.گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که مغز ما معمولا از نیم کره سمت چپ، که نیم کره تفکر و منطق است استفاده می کند.
این نیم کره تابع تجسم و درک 2 بعدی است و معمولا تجسم و درک 3 بعدی برای آن مشکل تر است. تمرین های عملی زیادی هست که به صورت کتاب هم به چاپ رسیده و می توانید توسط آن، از نیم کره سمت راست مغز برای تجسم بهتر در طراحی های خود استفاده کنید.غالبا طراحان برای ارائه ایده های خود از 3 نما و 4 نمای یک خودرو به یک پرسپکتیو دقیق می رسند، اما یک طراح خبره استایلیست، با تجسم قوی از بایدها و نبایدهای طرحش، می تواند به صورت آزادانه قلم را بر روی کاغذ حرکت دهد و تجسم خود را به ترسیم درآورد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-12.jpg
برای ترسیم دقیق تر چه کاری باید بکنیم؟
1 - سعی کنید از خودرو و یا محصول مورد نظرتان، به حد کافی اتود بزنید و طرح های کوچک بند انگشتی از زوایای مختلف ترسیم کنید تا به فرم ایده آل بیشتر نزدیک شوید.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-13.jpg
2- گاهی اوقات هم چند حرکت رنگی بر روی اتود و اسکچ اولیه شما، می تواند جذابیت بصری معادل یک رندرینگ به وجود بیاورد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-14.jpg
3 - بررسی ارتباطات و روابط انسان و ماشین در نحوه استفاده در کارتان، می تواند کار نهایی شما را پخته تر و کاربردی تر بکند.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-15.jpg
4- اقتباس گرفتن از طبیعت و بالا بردن جنبه های کاربردی و زیست محیطی محصولتان، می تواند ارزش کالای شما را بالاتر ببرد و بازارهای جدیدی را به وجود بیاورد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-16.jpg
5- برای ارائه و توجیه کردن عملکرد محصول، از ارائه طرح های توجیهی و کاربردی غافل نشده و هرچه در این مورد بیشتر تلاش کنید، کار شما جذاب تر و گیراتر خواهد شد و مورد تایید مخاطبین قرار خواهد گرفت.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-17.jpg

http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-18.jpg
7- همچنین کادر بندی و صفحه آرایی در هنگام ارائه ایده و طرح، می تواند زبان گویای تصویری از کار شما باشد.8- توجه داشته باشید که رعایت قوانین پرسپکتیوی در کارهای شما، جذابیت بصری آن را برای مخاطبین چندین برابر می کند.9- یک کار شاخص و چشم گیر، کاریست که در آن مواردی مثل پرسپکتیو صحیح، دقت در تناسبات، رعایت نورپردازی و رنگ آمیزی درست با خلاقیت در فرم و نوآوری در کاربرد ادغام شده و حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد.


http://www.newdesign.ir/images/2008-12-31-car-design-19.jpg
10- برای به دست آوردن خلاقیت بالا، توصیه می کنم که از روش های مختلف، نوین ترین کارهای طراحی را ببینید و با دوستان خود در خصوص نکات مثبت و منفی آنها بحث کنید.



http://www.newdesign.ir/search.asp?id=436&rnd=7833

Almas Parsi
10th July 2013, 09:43 AM
با سلامی دوباره به شما خوبان
پیشنهاد میکنم برای تکمیل اطلاعاتتون در زمینه طراحی خودرو و اسکچینگ حتما به تاپیک زیر مراجعه بفرمایید[golrooz]

موضوع: فرآیند طراحی و نگاه اجمالی به آن در طراحی خودرو (http://www.njavan.com/forum/showthread.php?177022-%D9%81%D8%B1%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%88-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88)

od.chan
27th February 2014, 11:30 PM
سلام دوستان.ببخشید که با اعتماد به نفس کامل میخوام یک طرح افتضاح رو در بخش هنری سایت نشون بدم [nadidan][nishkhand]

من نقاشیم خیلی بده.همینطور دستخطم.اما خب یه برنامه هایی دارم.دیگه نرم افزار ها به ادم کمک میکنه اما طبق نظر دوستانم برای هدفی که دارم باید اسکچینگ با مداد رو یاد بگیرم.

برای اینکه بدونید چقدر اوضاعم خرابه میخوام این کار رو به شما نشون بدم.فقط قول بدید نخندید[nishkhand] هرچند خودم دارم میخندم

ولی میخوام کمکم کنید من اسکچینگ رو یاد بگیرم.هر نکته ای به ذهنتون میرسه بگید.تکنیکی بلدید بگید.هرچند به زودی طرح هام رو با نرم افزارهای طراحی ارائه میدم در کنارش باید یاد بگیرم با مداد بتونم بکشم.


حالا این کار:

در عرض 10 دقیقه قلمم رفت روی کاغذ این خودرو اومد بیرون.احساس میکنم تلفیقی از بدنه و انتهای لندکروز هست به علاوه نمای جلوی پورشه کاین و کمک از طرح جلو پنجره خودروی دوست عزیزم جناب right.kimber

http://www.uc-njavan.ir/images/eaxahmnnbhvrx0z6eiob.jpg (http://www.uc-njavan.ir/)

تویوتا لند کروز:




پورشه کاین:

http://www.imaginelifestyles.com/luxuryliving/wp-content/uploads/blog/files/u2/porsche_cayenne_.jpg

طرح اقای right.kimber:
http://www.uc-njavan.ir/images/e9nueqanqx9ulxesvp.jpg



دوستان [nishkhand] میدونم الان شاد شدید اما میخوام هر چی بلدید راهنمایی کنید ازین وضعیت در بیام

ذلت نقاشی که میگن همینه هااااا اصن شباهت جلوی این دوتا به هم بی داد میکنه (عین سیبی که از وسط دو نصف شده فقط یکی رو متاسفانه تریلی از روش رد شده (بینندگان خود آگاهند که کدام از زیر تریلی رد شده) [bamazegi]
فقط شانس اوردی من اون روزا نبودم وگرنه از پشت همین مانیتور میومدم یک گرد و خاکی به پا میکردم که بیا و ببین ... (بزار دیگه این سه نقطه رو باز نکنم رگ غیرتم زد بیرون در حد ... )
بعد اینکه خدا رحم کرد نوشتی right.kimber وگرنه که دیگه کار به پلیس اینترپل و پنتاگون و نمیدونم سازمان ملل کشیده میشد...

جدا از شوخی منم پیشنهاد میکنم
1- اگه شروع کردی دیگه ولش نکن (حداقل روزی 30 خودرو با سرعت (یعنی در عرض یک دقیقه هر کدوم)) طراحی کن (به اصل خودرو نگاه کن و سریع اون رو بکش و به این فکر نکن که چی میخواد آخرش از آب در بیاد ... هر خودرو رو از زوایای مختلف دیزاین کن ... بعد یه مدت دیگه ترس از خط خطی کردن نداری
2- کپی کاری زیاد انجام بده (اینقدر که در عرض مثلا 15 ثانیه یه خودرو رو کپی کنی (کاغذ روغنی بزار روی عکس و طراحی کن
3- بعد یه مدت اینقدر به مغزت فشار میاد که خود به خود احساس میکنی میتونی تو ذهنت خودرو رو ببینی..
4- الکی وایسا خط خطی کن (دایره بکش، بیزی بکش، مربع بکش، هر شکل هندسی که رسیدی با سرعت خیلی زیاد و با تکرار خیلی زیاد بکش)
5- اینقدر اینکارا رو تکرار میکنی که طبق پیش بینی من اگر روزی 4 ساعت طراحی کنی در کمتر از دو هفته طراحی خودرو رو با دست انجام میدی (فقط راه میوفتی که دیگه طراحی مثل طراحی بالا نزنی..
6- بعد از این کارا دیگه طراحی رو با جزئیات خیلی دقیقتر انجام میدی (وارد ریز نکات میشی (حتی ممکنه به اون حدی برسی که برای طراحی فقط یک چراغ خودرو 5 الی 6 ساعت وقت بزاری

فعلا همین برو ببینیم بعدا چی میخوره به ذهنم...
تا سلامی دیگر بودورود [khabalood][golrooz]

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد