PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جهانی شدن مد نیمانی



setayesh shb
1st June 2013, 08:26 PM
جهانی شدن مد نیمانی
نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است و برند نيماني را با گرافيك ايراني تبديل به يك برند جهاني مد نموده است ..




نیما بهنود درباره تازه‌ترین طرح برند "نیمانی" که شالی با طرح ۱۰ تومانی است، به دویچه وله می‌گوید: «گروه ما مدتی مشغول تحقیق راجع به درست کردن شال بود. خیلی از طراحان ایرانی درباره شال کار کرده‌اند. کار ما مشکل بود برای انتخاب طرحی که تا به حال انجام نشده باشد و به مسائل روز هم ربط پیدا کند. الان وضعیت اقتصادی - اجتماعی ایران دور و بر ارزش پول می‌گذرد. شروع به انتخاب اسکناس‌های مختلف کردیم.

این ۱۰ تومانی، تا یکی، دو سال پس از انقلاب ایران در ایران رایج بوده است. به گفته نیما بهنود، در آن سال‌ها طرح قدیمی ۱۰ تومانی را با تغییراتی جزئی به این شکل درآورده و در ایران استفاده می‌کردند. او می‌گوید: «انتخاب این ۱۰ تومانی به‌خاطر رنگ و شکل آن بود».
نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است.
به‌غیر از حروف نستعلیق و نقش و نگارهای ایرانی روی لباس‌‌ها، از تصویر برخی شخصیت‌ها مانند ملکه ثریا اسفندیاری، فروغ فرخزاد، محمد مصدق و... روی لباس‌های "نیمانی" استفاده شده است.


معیار انتخاب تصویر شخصیت‌های مختلف برای استفاده روی لباس‌های "نیمانی" چیست؟ نیما بهنود: «خیلی‌ها ایمیل می‌فرستند که چرا از چهره فلان فرد استفاده نمی‌کنید و چرا از چهره فلان فرد استفاده کرده‌اید».
به گفته نیما بهنود مخاطب اصلی "نیمانی" غیرایرانیان خارج از ایران هستند. او می‌گوید: «هدف اصلی ما این است که هنر و فرهنگ‌مان را به افرادی که چیزی از ایران نمی‌دانند نشان بدهیم. فکر می‌کنم خوب است دنیا از این زاویه نگاه کند که ما شخصیت‌های مهمی هم‌چون دکتر مصدق و فروغ فرخزاد داشته‌‌ایم، ولی بدین معنی نیست که شخصیت‌های دیگری در فرهنگ ما نیستند که حتی شاید شهرت بیشتری برای ایرانیان داشته باشند».


نیما بهنود می‌گوید به خریداران تی‌شرت "نیمانی" هنگام خرید، شناسنامه‌ای همراه با توضیحات مربوط به شخصی که چهره‌اش روی لباس نقش بسته است، ارائه می‌شود.

با وجود این‌که سال‌ها خارج از ایران زندگی می‌کنید، آیا مد داخل ایران را هم دنبال می‌کنید؟ نیما بهنود: «اتفاقا خیلی با دقت دنبال می‌کنم. به همین خاطر دوستان و آشنایان زیادی از بچه‌هایی که داخل ایران کار مد انجام می‌دهند پیدا کرده‌ام. تحت تاثیر قرار می‌گیرم وقتی می‌بینم جوانان در جامعه‌ای که از لحاظ پوشش یک‌مقدار محدودیت وجود دارد، کارهایی می‌کنند که نشان می‌دهد اهمیتی به این محدودیت نمی‌دهند».

نیما بهنود: مانتو نمونه خیلی مهمی است برای این‌که نشان دهد ایرانیان چقدر با مردم دیگر کشورهای خاورمیانه متفاوت هستند. به‌خاطر این‌که از سی و چند سال پیش مسئله مانتو برای ما به صورت اجبار درآمده است. می‌توان دید در این مدت، بچه‌های داخل ایران با این مانتو چه کار کردند، از کجا به کجا رسیده و به چه شکل‌هایی درآمده است. ولی در کشورهای عربی که از لحاظ مد محدودیتی ندارند، تغییر خاصی داده نشده است.

نیما بهنود درباره مد داخل ایران ادامه می‌دهد: من همیشه به دوستان خارجی‌ام نمونه‌هایی از مانتو را نشان می‌دهم. به آن‌ها می‌گویم این مانتو روزی که داخل ایران شد، به این شکل بود، الان بعد از سی و چند سال به شکل‌های مختلفی درآمده است که بسیاری از آن‌ها در بازارهای استاندارد مد جهانی قابل استفاده است.

نیما بهنود که تجربه زندگی در ایران را پشت سر دارد، اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. از او می‌پرسم دنبال کردن مد و فشن در ایران و آمریکا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ او می‌گوید: تفاوت عمده این است که بچه‌های داخل ایران مدام تصاویر مد را از ماهواره و اینترنت و مجله می‌بینند ولی دسترسی به آن برای‌شان آسان نیست. همین دلیل باعث می‌شود یک خلاقیت خاصی در کسانی که کار طراحی می‌کنند زنده شود.

نیما بهنود: خیلی‌ها اسم این مسئله را محدودیت می‌گذارند و با دید منفی به این مسئله نگاه می‌کنند. به نظر من از دید کسانی که کار هنری می‌کنند این مسئله منفی نیست و خیلی راحت به یک جریان خیلی مثبت تبدیل می‌شود.
در بسیاری از طرح‌های نیما بهنود از حرف "هـ" استفاده شده است.
آن‌طور که نیما بهنود می‌گوید خلاقیت به سبک طراحان لباس داخل ایران اتفاق نمی‌افتد چون وقتی مد جدیدی می‌آید و روی کانال‌های تلویزیونی و مجله‌ها دیده می‌شود، بلافاصله می‌توان به مغازه رفت و آن را خرید.


نیما بهنود چه‌طور وارد دنیای مد شد؟ برند "نیمانی" چه‌طور به‌وجود آمد؟ نیما بهنود می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش نقاشی "سیلک اسکرین" را روی بوم نقاشی شروع کردم. شخصا تحت تاثیر حسین زنده‌رودی و "سیلک اسکرین" که یک صنعت مدرن است و نقاشی ایرانی قرار گرفتم و از خط‌های فارسی استفاده کردم. آرام آرام به این نتیجه رسیدم هدف من این است که دنیا هنر ایرانی را ببیند. در قالب نقاشی این اتفاق خیلی کم می‌افتد.
نیما بهنود: وقتی هنر ایران به قالب مد در می‌آید آن‌وقت همه آن را می‌بینند. این فکر از این‌جا آمد که من هنر ایرانی را از تابلوی نقاشی به روی لباس منتقل کنم. نمی‌خواستم لباس هم چیز خاصی باشد که در یک مزون خاص با قیمت خیلی بالا فروخته شود. می‌خواستم چیزی مانند تی‌شرت باشد که همه بتوانند از ان استفاده کنند.
تی‌شرتی از برند "نیمانی".



نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است و برند نيماني را با گرافيك ايراني تبديل به يك برند جهاني مد نموده است ..




نیما بهنود درباره تازه‌ترین طرح برند "نیمانی" که شالی با طرح ۱۰ تومانی است، به دویچه وله می‌گوید: «گروه ما مدتی مشغول تحقیق راجع به درست کردن شال بود. خیلی از طراحان ایرانی درباره شال کار کرده‌اند. کار ما مشکل بود برای انتخاب طرحی که تا به حال انجام نشده باشد و به مسائل روز هم ربط پیدا کند. الان وضعیت اقتصادی - اجتماعی ایران دور و بر ارزش پول می‌گذرد. شروع به انتخاب اسکناس‌های مختلف کردیم.

این ۱۰ تومانی، تا یکی، دو سال پس از انقلاب ایران در ایران رایج بوده است. به گفته نیما بهنود، در آن سال‌ها طرح قدیمی ۱۰ تومانی را با تغییراتی جزئی به این شکل درآورده و در ایران استفاده می‌کردند. او می‌گوید: «انتخاب این ۱۰ تومانی به‌خاطر رنگ و شکل آن بود».
نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است.
به‌غیر از حروف نستعلیق و نقش و نگارهای ایرانی روی لباس‌‌ها، از تصویر برخی شخصیت‌ها مانند ملکه ثریا اسفندیاری، فروغ فرخزاد، محمد مصدق و... روی لباس‌های "نیمانی" استفاده شده است.


معیار انتخاب تصویر شخصیت‌های مختلف برای استفاده روی لباس‌های "نیمانی" چیست؟ نیما بهنود: «خیلی‌ها ایمیل می‌فرستند که چرا از چهره فلان فرد استفاده نمی‌کنید و چرا از چهره فلان فرد استفاده کرده‌اید».
به گفته نیما بهنود مخاطب اصلی "نیمانی" غیرایرانیان خارج از ایران هستند. او می‌گوید: «هدف اصلی ما این است که هنر و فرهنگ‌مان را به افرادی که چیزی از ایران نمی‌دانند نشان بدهیم. فکر می‌کنم خوب است دنیا از این زاویه نگاه کند که ما شخصیت‌های مهمی هم‌چون دکتر مصدق و فروغ فرخزاد داشته‌‌ایم، ولی بدین معنی نیست که شخصیت‌های دیگری در فرهنگ ما نیستند که حتی شاید شهرت بیشتری برای ایرانیان داشته باشند».


نیما بهنود می‌گوید به خریداران تی‌شرت "نیمانی" هنگام خرید، شناسنامه‌ای همراه با توضیحات مربوط به شخصی که چهره‌اش روی لباس نقش بسته است، ارائه می‌شود.

با وجود این‌که سال‌ها خارج از ایران زندگی می‌کنید، آیا مد داخل ایران را هم دنبال می‌کنید؟ نیما بهنود: «اتفاقا خیلی با دقت دنبال می‌کنم. به همین خاطر دوستان و آشنایان زیادی از بچه‌هایی که داخل ایران کار مد انجام می‌دهند پیدا کرده‌ام. تحت تاثیر قرار می‌گیرم وقتی می‌بینم جوانان در جامعه‌ای که از لحاظ پوشش یک‌مقدار محدودیت وجود دارد، کارهایی می‌کنند که نشان می‌دهد اهمیتی به این محدودیت نمی‌دهند».

نیما بهنود: مانتو نمونه خیلی مهمی است برای این‌که نشان دهد ایرانیان چقدر با مردم دیگر کشورهای خاورمیانه متفاوت هستند. به‌خاطر این‌که از سی و چند سال پیش مسئله مانتو برای ما به صورت اجبار درآمده است. می‌توان دید در این مدت، بچه‌های داخل ایران با این مانتو چه کار کردند، از کجا به کجا رسیده و به چه شکل‌هایی درآمده است. ولی در کشورهای عربی که از لحاظ مد محدودیتی ندارند، تغییر خاصی داده نشده است.

نیما بهنود درباره مد داخل ایران ادامه می‌دهد: من همیشه به دوستان خارجی‌ام نمونه‌هایی از مانتو را نشان می‌دهم. به آن‌ها می‌گویم این مانتو روزی که داخل ایران شد، به این شکل بود، الان بعد از سی و چند سال به شکل‌های مختلفی درآمده است که بسیاری از آن‌ها در بازارهای استاندارد مد جهانی قابل استفاده است.

نیما بهنود که تجربه زندگی در ایران را پشت سر دارد، اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. از او می‌پرسم دنبال کردن مد و فشن در ایران و آمریکا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ او می‌گوید: تفاوت عمده این است که بچه‌های داخل ایران مدام تصاویر مد را از ماهواره و اینترنت و مجله می‌بینند ولی دسترسی به آن برای‌شان آسان نیست. همین دلیل باعث می‌شود یک خلاقیت خاصی در کسانی که کار طراحی می‌کنند زنده شود.

نیما بهنود: خیلی‌ها اسم این مسئله را محدودیت می‌گذارند و با دید منفی به این مسئله نگاه می‌کنند. به نظر من از دید کسانی که کار هنری می‌کنند این مسئله منفی نیست و خیلی راحت به یک جریان خیلی مثبت تبدیل می‌شود.
در بسیاری از طرح‌های نیما بهنود از حرف "هـ" استفاده شده است.
آن‌طور که نیما بهنود می‌گوید خلاقیت به سبک طراحان لباس داخل ایران اتفاق نمی‌افتد چون وقتی مد جدیدی می‌آید و روی کانال‌های تلویزیونی و مجله‌ها دیده می‌شود، بلافاصله می‌توان به مغازه رفت و آن را خرید.


نیما بهنود چه‌طور وارد دنیای مد شد؟ برند "نیمانی" چه‌طور به‌وجود آمد؟ نیما بهنود می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش نقاشی "سیلک اسکرین" را روی بوم نقاشی شروع کردم. شخصا تحت تاثیر حسین زنده‌رودی و "سیلک اسکرین" که یک صنعت مدرن است و نقاشی ایرانی قرار گرفتم و از خط‌های فارسی استفاده کردم. آرام آرام به این نتیجه رسیدم هدف من این است که دنیا هنر ایرانی را ببیند. در قالب نقاشی این اتفاق خیلی کم می‌افتد.
نیما بهنود: وقتی هنر ایران به قالب مد در می‌آید آن‌وقت همه آن را می‌بینند. این فکر از این‌جا آمد که من هنر ایرانی را از تابلوی نقاشی به روی لباس منتقل کنم. نمی‌خواستم لباس هم چیز خاصی باشد که در یک مزون خاص با قیمت خیلی بالا فروخته شود. می‌خواستم چیزی مانند تی‌شرت باشد که همه بتوانند از ان استفاده کنند.
تی‌شرتی از برند "نیمانی".

نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است و برند نيماني را با گرافيك ايراني تبديل به يك برند جهاني مد نموده است ..




نیما بهنود درباره تازه‌ترین طرح برند "نیمانی" که شالی با طرح ۱۰ تومانی است، به دویچه وله می‌گوید: «گروه ما مدتی مشغول تحقیق راجع به درست کردن شال بود. خیلی از طراحان ایرانی درباره شال کار کرده‌اند. کار ما مشکل بود برای انتخاب طرحی که تا به حال انجام نشده باشد و به مسائل روز هم ربط پیدا کند. الان وضعیت اقتصادی - اجتماعی ایران دور و بر ارزش پول می‌گذرد. شروع به انتخاب اسکناس‌های مختلف کردیم.

این ۱۰ تومانی، تا یکی، دو سال پس از انقلاب ایران در ایران رایج بوده است. به گفته نیما بهنود، در آن سال‌ها طرح قدیمی ۱۰ تومانی را با تغییراتی جزئی به این شکل درآورده و در ایران استفاده می‌کردند. او می‌گوید: «انتخاب این ۱۰ تومانی به‌خاطر رنگ و شکل آن بود».
نیما بهنود اولین طراح لباس ایرانی است که در سال‌های گذشته از خطوط نستعلیق روی تی‌شرت و لباس استفاده کرده است.
به‌غیر از حروف نستعلیق و نقش و نگارهای ایرانی روی لباس‌‌ها، از تصویر برخی شخصیت‌ها مانند ملکه ثریا اسفندیاری، فروغ فرخزاد، محمد مصدق و... روی لباس‌های "نیمانی" استفاده شده است.


معیار انتخاب تصویر شخصیت‌های مختلف برای استفاده روی لباس‌های "نیمانی" چیست؟ نیما بهنود: «خیلی‌ها ایمیل می‌فرستند که چرا از چهره فلان فرد استفاده نمی‌کنید و چرا از چهره فلان فرد استفاده کرده‌اید».
به گفته نیما بهنود مخاطب اصلی "نیمانی" غیرایرانیان خارج از ایران هستند. او می‌گوید: «هدف اصلی ما این است که هنر و فرهنگ‌مان را به افرادی که چیزی از ایران نمی‌دانند نشان بدهیم. فکر می‌کنم خوب است دنیا از این زاویه نگاه کند که ما شخصیت‌های مهمی هم‌چون دکتر مصدق و فروغ فرخزاد داشته‌‌ایم، ولی بدین معنی نیست که شخصیت‌های دیگری در فرهنگ ما نیستند که حتی شاید شهرت بیشتری برای ایرانیان داشته باشند».


نیما بهنود می‌گوید به خریداران تی‌شرت "نیمانی" هنگام خرید، شناسنامه‌ای همراه با توضیحات مربوط به شخصی که چهره‌اش روی لباس نقش بسته است، ارائه می‌شود.

با وجود این‌که سال‌ها خارج از ایران زندگی می‌کنید، آیا مد داخل ایران را هم دنبال می‌کنید؟ نیما بهنود: «اتفاقا خیلی با دقت دنبال می‌کنم. به همین خاطر دوستان و آشنایان زیادی از بچه‌هایی که داخل ایران کار مد انجام می‌دهند پیدا کرده‌ام. تحت تاثیر قرار می‌گیرم وقتی می‌بینم جوانان در جامعه‌ای که از لحاظ پوشش یک‌مقدار محدودیت وجود دارد، کارهایی می‌کنند که نشان می‌دهد اهمیتی به این محدودیت نمی‌دهند».

نیما بهنود: مانتو نمونه خیلی مهمی است برای این‌که نشان دهد ایرانیان چقدر با مردم دیگر کشورهای خاورمیانه متفاوت هستند. به‌خاطر این‌که از سی و چند سال پیش مسئله مانتو برای ما به صورت اجبار درآمده است. می‌توان دید در این مدت، بچه‌های داخل ایران با این مانتو چه کار کردند، از کجا به کجا رسیده و به چه شکل‌هایی درآمده است. ولی در کشورهای عربی که از لحاظ مد محدودیتی ندارند، تغییر خاصی داده نشده است.

نیما بهنود درباره مد داخل ایران ادامه می‌دهد: من همیشه به دوستان خارجی‌ام نمونه‌هایی از مانتو را نشان می‌دهم. به آن‌ها می‌گویم این مانتو روزی که داخل ایران شد، به این شکل بود، الان بعد از سی و چند سال به شکل‌های مختلفی درآمده است که بسیاری از آن‌ها در بازارهای استاندارد مد جهانی قابل استفاده است.

نیما بهنود که تجربه زندگی در ایران را پشت سر دارد، اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. از او می‌پرسم دنبال کردن مد و فشن در ایران و آمریکا چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ او می‌گوید: تفاوت عمده این است که بچه‌های داخل ایران مدام تصاویر مد را از ماهواره و اینترنت و مجله می‌بینند ولی دسترسی به آن برای‌شان آسان نیست. همین دلیل باعث می‌شود یک خلاقیت خاصی در کسانی که کار طراحی می‌کنند زنده شود.

نیما بهنود: خیلی‌ها اسم این مسئله را محدودیت می‌گذارند و با دید منفی به این مسئله نگاه می‌کنند. به نظر من از دید کسانی که کار هنری می‌کنند این مسئله منفی نیست و خیلی راحت به یک جریان خیلی مثبت تبدیل می‌شود.
در بسیاری از طرح‌های نیما بهنود از حرف "هـ" استفاده شده است.
آن‌طور که نیما بهنود می‌گوید خلاقیت به سبک طراحان لباس داخل ایران اتفاق نمی‌افتد چون وقتی مد جدیدی می‌آید و روی کانال‌های تلویزیونی و مجله‌ها دیده می‌شود، بلافاصله می‌توان به مغازه رفت و آن را خرید.


نیما بهنود چه‌طور وارد دنیای مد شد؟ برند "نیمانی" چه‌طور به‌وجود آمد؟ نیما بهنود می‌گوید: حدود ۱۵ سال پیش نقاشی "سیلک اسکرین" را روی بوم نقاشی شروع کردم. شخصا تحت تاثیر حسین زنده‌رودی و "سیلک اسکرین" که یک صنعت مدرن است و نقاشی ایرانی قرار گرفتم و از خط‌های فارسی استفاده کردم. آرام آرام به این نتیجه رسیدم هدف من این است که دنیا هنر ایرانی را ببیند. در قالب نقاشی این اتفاق خیلی کم می‌افتد.
نیما بهنود: وقتی هنر ایران به قالب مد در می‌آید آن‌وقت همه آن را می‌بینند. این فکر از این‌جا آمد که من هنر ایرانی را از تابلوی نقاشی به روی لباس منتقل کنم. نمی‌خواستم لباس هم چیز خاصی باشد که در یک مزون خاص با قیمت خیلی بالا فروخته شود. می‌خواستم چیزی مانند تی‌شرت باشد که همه بتوانند از ان استفاده کنند.
تی‌شرتی از برند "نیمانی".


http://irancool.com/rozanehgroup/khordad92/nimany/image011.jpg (http://www.dirooziha.com/join)
http://irancool.com/rozanehgroup/khordad92/nimany/image014.jpg (http://www.dirooziha.com/join)منبع:روزنه

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد