PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر بیش از نیمی از بازار فلش هم امریکایی شد



diamonds55
16th May 2009, 12:06 AM
بازار فلش های USB این روزها تمرکز خود را در پاسخ دادن به تقاضای دو دسته اصلی از کاربران گذاشته است . دسته اول فلش می خرند تا فایل های چند رسانه ای خود از قبیل ، موسیقی ، عکس و فیلم را همیشه همراه خود داشته باشند و بتوانند در ماشین از شنیدن موسیقی مورد علاقه خود لذت ببرند یا در خانه اقوام و آشنایان به تماشای عکس بنشینند و یا در منزل آن را به DVD-player جدید خود متصل کنند تا ساعاتی را همراه خانواده به تماشای فیلم بنشیند.

دسته ای دیگر فایل های اداری ، اطلاعات و E-mail های خود را دائماً با خود به همراه دارند تا هر جا نیاز شد بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.البته دسته سومی نیز می توان فرض کرد که شامل هر دو نوع کاربری می شوند.

از طرفی اضافه شدن حجم عرضه دستگاه ها و تجهیزاتی که امکان استفاده از فلش را در زندگی روزمره فراهم می کردند ، مثل کامپیوتر رومیزی و نوت بوک ،بعضی از DVD-Player ها ، تلویزیون ، ضبط خودرو و ....منجر شد به افزایش تقاضای این کالا تا آن جایی که برای برخی از کاربران مخصوصاً جوانان به کالای ضروری تبدیل شده است.

بنا بر این با اینکه آمار دقیقی از میزان تعداد فلش عرضه شده به بازار در دسترس نیست اما می پذیریم حجم بازار متناسب با تقاضای بازار افزایش پیدا کرده است . البته مشخص است که این نرخ رشد متناسب است با برآیند نرخ رشد دستگاه های پشتیبانی کننده از فلش ها که در بالا به چند نمونه اشاره شد.

با این پیش فرض به بررسی بازار فلش های USB در ایران می پردازیم که در حال حاضر 6 برند به طور جدی در آن فعالیت می کنند و هر یک بخشی از بازار را در اختیار خود دارند.

غربال فلش های تقلبی Kingston توسط مشتریان از بازار

با توجه به آخرین آمار منتشر شده از شاخص S&P ، برند Kingston همچنان با 25.3% از سهم محبوبیت شاخص بازارS&P ، پر فروش ترین برند ایران محسوب می شود.

این برند امریکایی که در سال های اخیر هم در بازار رم و هم در بازار فلش های USB به خوبی در بازار ایران جا افتاده است ، با توجه به آمار منتشر شده در یک سراشیبی نزولی قرار گرفته است و به مرور سهم خود را از دست داده اس و بعید نیست که در آینده با ادامه وضع کنونی سهم بیشتری نیز از دست بدهد.

Kingston در زمستان 86 با برخورداری از 34% از این سهم به تنهایی و در فاصله 24 درصدی تا برند دوم بازار آن زمان یعنی Apacer قرار داشت اما در پاییز 87 این سهم به 29% رسید که نشان از کاهش سهم 5 درصدی داشت.

یکی از عمده ترین دلایل این کاهش سهم را می توان مستقیماً با عرضه فلش های تقلبی با برند Kingston در بازار دانست که کیفیت پایین آن ها موجب شد تا بخشی از تقاضای بازار به سبد برندهای دیگر ریخته شود.

هم اکنون نیز این برند که محصولات اصلی آن عمدتاً توسط شرکت سریر به بازار عرضه می شوند، با 4% کاهش سهم نسبت به پاییز 87 ، تنها 25% از این سهم را در اختیار دارد و سایه رقیبی به شدت جدی را به دنبال خود می بیند.

رشد عجیب محبوبیت Transcend در بازار

Transcend دومین برند امریکایی بازار ایران این روزها دیگر به قطب دوم این بازار تبدیل شده است. این برند که در اسفند 86 در ابتدای عرضه تنها 4% از سهم محبوبیت شاخص را به خود اختصاص داده بود و هشتمین برند محبوب بازار محسوب می شد ، با یک رشد خیره کننده در پاییز 87 این سهم را به بیش از 4 برابر رساند تا با 17 % جایگاه دوم را از آن خود کند.

در حالی که در دو سال اخیر حجم عرضه فلش های Transcend به بازار چند برابر شده و همچنین قیمت ها نیز متناسب با عرضه متعادل تر شده است ، این برند در فاصله پاییز سال گذشته تا به امروز توانسته است 8% دیگر به سهم خود اضافه کند که این را باید نشان از موفق بودن سیاست های بازاریابی و فروش شرکت تجهیز رایانه مرآت وارد کننده محصولات Transcend دانست.

آمار منتشر شده از S&P گویای واقعیت دیگری نیز هست. طبق این آمار دو برند امریکایی Kingston و Transcend که هر دو در چین و تایوان تولید می شوند همانند بازار نوت بوک نیمی از بازار فلش ایران را در اختیار گرفته اند. به این رقم 7% سهم PNY دیگر برند امریکایی بازار را نیز اضافه کنید که در جایگاه چهارم ایستاده است.

نکته قابل ذکر دیگر در این بازار نیز ماهیت تجاری این کالاست. از آن جا که قیمت چیپ های حافظه NAND که بخش اصلی قیمت فلش ها را تشکیل می دهند همواره دچار نوسانات جهانی قیمت می شوند، فعالیت طولانی مدت در بازار این محصول نیاز به برنامه ریزی دقیق تری نسبت به سایر قطعات بازار حتی ماژول های حافظه در تصمیمات بازرگانی شرکت های وارد کننده دارد.

چرا که با توجه به اینکه به تقاضای این کالا نیز روز به روز افزوده می شود،عدم توانایی در اجرای سیاست های فروش و بازاریابی هماهنگ با سرعت نوسانات قیمت جهانی می تواند خسارت های قابل توجهی به شرکت های وارد کننده وارد کند.لذا با رسیدن به مرحله بلوغ بازار تقریباً می توان گفت که شرکت های مدعی مشخص شده اند و بازار کم کم به سمت غربال محصولات تقلبی وارد شده توسط شرکت های نا آشنای بازار پیش می رود.

از طرفی تطبیق حجم و زمان سفارشات با در نظر گرفتن مدت زمان فروش و تناسب آن با قیمت جهانی و روز بازار داخلی می تواند از عمده دلایل افزایش فروش و سهم برندها در بازار باشد که این رویه حداقل به نوعی در سیاست های دو شرکت اهتمام و مرآت وارد کنندگان برندهای PNY و Transcend حس می شود و آمارها مصداق عینی این رشد هستند.

رشد 4 پله ای PNY

PNY که بعد از Transcend بیشترین رشد را در شاخص اخیر داشته است و با اختصاص 7% از سهم محبوبیت بازار پایین تز از Apacer در جایگاه چهارم قرار دارد در حالی توانست با 2.5% رشد به نسبت شاخص پاییز سال گذشته ، جایگاهش را از رتبه هشتم به چهارم ارتقا دهد که سایر برندهای این بازه یا با رشدی 0.5 درصدی مواجه شدند (SONY و PQI) و یا نتوانستند به رقابت ادامه دهند و سهم خود را از دست دادند مانند Farassoo و A-data

تنوع مدل های عرضه شده ، قیمت گذاری به روز و مناسب و همچنین برآورد صحیح از تقاضای بازار را نیز می توان به عوامل رشد سهم PNY در شاخص بازار افزود. در حالی که طبق آخرین آمار شاخص ظرفیت فلش S&P ، فلش های 4 و 8 گیگابایت بیشترین تقاضا را در بازار دارند، تمرکز بر عرضه مدل ها با ظرفیت مذکور نیز مصداق درک صحیح از تقاضای بازاربرای این برند می تواند باشد.

شاخص گویای این مطلب نیز هست که این برند با عملکرد بهتر خود در شهرستان ها توانسته است به این جایگاه دست پیدا کند. درحالی که سهم شاخص محبوبیت بازار فلش های PNY در تهران نسبت به سال گذشته ثابت بوده است، 3% افزایش در سهم شهرستان ها توانست این برند را به جایگاه فعلی روانه کند. این بدین معنی است که PNY در شهرستان ها وضعیت بهتری از Apacer دارد.

کاهش سهم Apacer در شهرستان ها

اما بعد از Kingston دو برند Apacer و A-data نیز در شاخص اخیر با بیشترین کاهش سهم مواجه شدند. Apacer که در شاخص زمستان 86 با 10% دومین برند پرفروش بازار فلش محسوب می شد ، در حال حاضر با کاهش سهم 3 درصدی رو به رو است.

این برند که از حمایت سازگار ارقام نیز برخوردار است ، به طور سوال برانگیزی از پاییز گذشته 5 % از سهم خود را در شهرستان ها از دست داده است و با اتکا به پیشرفت کم خود در تهران جایگاه خود را در این رتبه حفظ کرده است.

پیش بینی می شود که سازگار با هدف جبران این کاهش سهم، تعداد فلش بیشتری با قیمت مناسب به بازار شهرستان ها عرضه کند و PNY با اضافه کردن کانال های توزیع خود در تهران ، سهم بیشتری از پایتخت به خود اختصاص دهد.

سقوط آزاد A-data

در آخر نیز بدترین سقوط در شاخص S&P متعلق است به فلش های A-data . این فلش ها که توسط شرکت سیما آوا به بازار عرضه می شوند در زمستان 86 با 6.4% از سهم شاخص جایگاه سوم را در اختیار داشتند و هم اکنون با 3 % از این سهم در جایگاه نهم ایستاده اند .

فلش های SONY و PQI نیز هر دو با 5.5% به ترتیب جایگاه های پنجم و ششم را از آن خود کرده اند.

در حالی که آخرین اخبار حکایت از افزایش قیمت چیپ ست های فلش USB دارد ، پیش بینی می شود در صورت ادامه روند موجود ، Kingston سهم بیشتری از دست بدهد، Transcend جای Kingston را به عنوان پرفروش ترین فلش بازار بگیرد و PNY و APacer شاهد رقابت شدیدتری در بازار تهران و شهرستان ها باشند.

شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از حدود 2500 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه ای و ارتباطاتی می باشد که به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir (http://www.sandp.ir/) ثبت، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، آمارو تحلیل آن به همراه نمودارهای مقایسه ای به تفکیک تهران و شهرستانها و و در سایت www.sandp.ir (http://www.sandp.ir/) برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد