PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سبک های یادگیری



نارون1
23rd May 2013, 03:05 PM
نویسنده: امی کارلسون

مترجم: فاطمه پوران

منبع : سایت روان


از سبک یادگیری ترجیحی خود آگاه شوید

تا به حال برایتان پیش آمده که برای یادگیری یک چیز ساده تلاش کنید اما در فهم مفهوم اصلی مشکل داشته باشید؟ یا اینکه تلاش کنید مطلبی را به دیگران یاد بدهید و متوجه شوید که بعضی از افراد در فهم موضوعات پایه دچار آشفتگی شده اند؟
http://www.ravvan.com/PooyaSoftPublisher/Storage/Images/20130520111524cb-reading.jpg (http://www.ravvan.com/PooyaSoftPublisher/Storage/Images/20130520111524cb-reading.jpg)


تا به حال برایتان پیش آمده که برای یادگیری یک چیز ساده تلاش کنید اما در فهم مفهوم اصلی مشکل داشته باشید؟ یا اینکه تلاش کنید مطلبی را به دیگران یاد بدهید و متوجه شوید که بعضی از افراد در فهم موضوعات پایه دچار آشفتگی شده اند؟

اگر بله، احتمالا مشکلی در زمینه سبک های یادگیری پیش آمده است. ممکن است سبک ترجیحی یادگیری شما یا شنوندگان آموزش شما به خوبی با شیوه ارائه هماهنگ نشده باشد. در این شرایط نه تنها افرادخسته و ناکام می شوند بلکه فرایند ارتباط و یادگیری شکست می خورد.


پس از آنکه با سبک طبیعی یادگیری خودتان آشنا شوید ، خواهید توانست روی توسعه روش یادگیری خودتان کار کنید و روش های یادگیری متفاوت را در خود ارتقا بخشید. هم چنین موفق خواهید شد فضایی را فراهم کنید تا افراد با سبک های مختلف یادگیری از آموزش های شما بهره مند شوند.

یکی از گسترده ترین مدل های استفاده شده برای سبک های یادگیری، شاخص سبک های یادگیری است که توسط ریچارد فلدر و لیندا سیلورمن در اواخر سال 1980 تدوین شد. بر اساس این مدل سبک های یادگیری 4 بعد دارد. این ابعاد را مانند یک طیف در نظر بگیرید که یک ترجیح یادگیری در انتهای سمت راست و دیگری در انتهای سمت چپ وجود دارد.


این ابعاد عبارتند از:




شهودی:

یادگیرندگان شهودی، اطلاعات مفهومی و تئوری را ترجیح می دهند. آنها در جستجوی معنا هستند.




حسی:

یادگیرندگان حسی، اطلاعات عینی ، کاربردی و روشمند را ترجیح می دهند. آنها در جستجوی واقعیت ها هستند.





دیداری:

یادگیرندگان دیداری شکل ها، نمودارها و دیاگرام ها را ترجیح می دهند. آنها در جستجوی ارائه تصویری اطلاعات هستند.




کلامی:

یادگیرندگان کلامی ترجیح می دهند اطلاعات را بشنوند یا بخوانند. آنها در جستجوی توضیح از طریق لغات هستند.





فعال:

یادگیرندگان فعال ترجیح می دهند اشیا را دستکاری کنند، آزمایش های فیزیکی انجام دهند و از طریق امتحان کردن یاد بگیرند. آنها دوست دارند یک مسئله را به صورت گروهی حل کنند




انعکاسی:

یادگیرندگان انعکاسی ترجیح می دهند که فکر کنند، گزینه ها را ارزیابی کنند و از طریق تجزیه و تحلیل یاد بگیرند. آنها دوست دارند یک مسئله را به تنهایی حل کنند.





جزء نگر:

یادگیرندگان جزء نگر ترجیح می دهند اطلاعات به صورت خطی و با یک نظم خاص ارائه شود. آنها جزئیات را در کنار هم قرار می دهند تا به درک تصویر بزرگ دست یابند.




کل نگر:

یاد گیرندگان کل نگریک رویکرد کل گرا و نظام مند را ترجیح می دهند. آنها ابتدا تصویر بزرگ را می بینند و سپس وارد جزئیات می شوند.


پس از آگاهی از ترجیح خود در هر بعد، می توانید شروع به گسترش ترجیح های خود و ایجاد یک تعادل بیشتر در یادگیری کنید.




تعادل ، کلید است. شما نمی خواهید در یک سمت از هر بعد افراطی باشید. اگر این گونه باشد توانایی شما برای درک اطلاعات جدید محدود می شود .







ارتقای مهارت های یادگیری



گام 1:

با توجه به توضیحات جدول بالا در هر بعد ترجیح یادگیری خود را مشخص کنید.




گام 2:

نتایج خود را تحلیل کنید و تعیین کنید در کدام ابعاد "خارج از تعادل" هستید، به این معنا که یک ترجیح قوی برای یک سبک و تنفر شدید از دیگری دارید.




گام 3:

برای هر منطقه خارج از تعادل از اطلاعاتی که در ادامه ارائه می شود، استفاده کنید.




http://www.ravvan.com/UserUpload/Image/167186_690.jpg



راهکارهایی برای متعادل کردن سبک های یادگیری در هر بعد:




یادگیرندگان حسی:

اگر شما زیاد به حس های خود متکی هستید، احتمالا مطالب آشنا را ترجیح می دهید و به جای جذب و تطبیق با شرایط جدید، روی واقعیت هایی تمرکز می کنید که آنها را می شناسید. بهتر است که در جستجوی فرصت هایی برای یادگیری اطلاعات تئوری باشید و سپس برای آنها مصداق هایی در واقعیت آشنا پیدا کنید.




یادگیرندگان شهودی:

اگر شما بیش از حد به شهود متکی هستید ، در خطر از دست دادن جزئیات مهم هستید. این مسئله می تواند به ضعف در تصمیم گیری و حل مسئله منجر می شود. خودتان را وادار به یادگیری حقایق یا یادآوری داده هایی کنید که به شما کمک می کند به دفاع یا نقد از یک تئوری یا روش مورد استفاده تان کنید. شما ممکن است نیاز داشته باشید با سرعت کم حرکت کنید و به جزئیاتی نگاه کنید که تا کنون آنها را نادیده می گرفتید.





یادگیرندگان دیداری:

اگر شما بیش از کلمات، بر تصاویر و نمودارها تمرکز می کنید ، خودتان را در معرض آسیب جدی قرار داده اید زیرا اطلاعات کلامی و نوشتاری هم چنان مهم ترین انتخاب است. یادداشت برداری را تمرین کنید و در جستجوی فرصت هایی برای توضیح اطلاعات به دیگران از طریق کلمات باشید.





یادگیرندگان کلامی:

زمانی که اطلاعات در قالب تصاویر و نمودارها ارائه داده می شود ، یادگیری سریع تر اتفاق می افتد. اگر شما بتوانید مهارت خود در این زمینه را بهبود بخشید به میزان قابل توجهی نیاز به زمان کمتر برای یادگیری مطالب خواهید داشت. به دنبال فرصت هایی برای یادگیری از طریق دیداری - شنیداری باشید. زمانی که یادداشت می نویسید ، اطلاعات را براساس مفاهیم گروه بندی کنید و برای ارتباط دادن مفاهیم با یکدیکر از نشانه های تصویری استفاده کنید.






یادگیرندگان فعال:

اگر شما قبل از فکر کردن عمل می کنید احتمال دارد که در مورد مطلب خوانده شده پیش داوری کنید. شما نیاز دارید که زمانی را برای تمرکز روی جزئیاتی بگذارید که قبل از رسیدن به قضاوت و نتیحه گیری به آنها نیاز دارید.




یادگیرندگان انعکاسی:

اگر شما خیلی زیاد فکر می کنید، در این خطر هستید که هیچ کاری انجام ندهید. بهتر است خودتان را در فعالیت های گروهی تصمیم گیری مشارکت دهید و تلاش کنید اطلاعات خود را در یک زمینه به صورت کاربردی به کار ببرید.





یادگیرندگان جزء نگر:

زمانی که شما مطالب را به بخش های کوچک تر تقسیم می کنید بهتر می تواند در فرایند حل مسئله مشارکت کنید. اما در برخی موارد می تواند مانعی بر سر راه در انسجام مطالب در ذهن شما باشد. خودتان را وادار کنید به این سوال پاسخ دهید که مطالب را چگونه می توانید به یک هدف کلی ارتباط دهید؟





یادگیرندگان کل نگر:

اگر در نظر گرفتن تصویر بزرگ برای شما آسان است این خطر وجود دارد که قبل از راه رفتن بدوید. بهتر است زمانی را اختصاص دهید تا به همه جزئیات بپردازید و قبل از گرفتن نتیجه و تصمیم تمام مراحل حل مسئله را انجام دهید





mindtools.com

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد