Almas Parsi
8th May 2013, 05:07 PM
چرا محصولات Apple گران هستند ؟ دلایل برتری شرکت Apple (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/)
نویسنده : محمد رضا امین زاده
چیزی که در دنیای تجارت و در حوزه تکنولوژی مشهوده ، رقابت بین سامسونگ و apple هست . اما رقابت بین این دو غول دنیای تکنولوژی از طرز فکر این دو شرکت نشئت میگیره . قبلا هم گفتم که طرز فکرشون راجع به مشتری چجوریه اما صرفا برای یادآوری مجددا میگم چون به پستی که در ادامه می خونید هم بی ارتباط نیست . apple (http://www.apple%20.com/) میگه من جنس و محصول خوب می زنم ، تو طراحی محصولاتم از قطعات و مواد با کیفیت استفاده می کنم و قیمت این محصولات رو هم طبق این مواد و قطعات سخت افزاری تعیین می کنم . شاید قیمت محصولاتم گرون بشه اما مشتریان پولدار و فهیم قدر کیفیت رو می دونن و پول خوبی هم میدن . در واقع apple دنیای پول دار ها رو هدف قرار داده و مشتری ارزون رو خیلی بهش بها نمیده . تو یه جمله apple میگه : تعداد کم می فروشم اما گرون .
از طرف دیگه سامسونگ (http://www.samsung.com/iran/#latest-home)میگه همه مردم دنیا باید بتونن از محصولات سامسونگ خریداری کنن . چه بچه مایه داره چه اون بدبخت بیچاره هه . در واقع سامسونگ دنیای بزرگ تری داره و تو هر خونه ای حتی خونه خود شما هم احتمال اینکه یکی از محصولات سامسونگ مثل تلویزیون ، مانیتور ، گوشی موبایل ، لپ تاپ ، dvd رایتر و … باشه خیلی زیاده . در واقع قیمت و تنوع محصولات سامسونگ موجب این مسئله شده . در یک جمله سامسونگ میگه : ارزون می فروشم ، به همه می فروشم .
و اما از دید محمدرضا امین زاده دلایل زیر باعث شده تا همیشه در طول تاریخ تکنولوژی ، محصولات apple یه سر و گردن از نظر قیمت بالاتر باشن .
دلایل زیر کاملا بی طرفانه و از روی منطق بیان شده چون من خودم هم دوست ندارم دنباله روی یک محصول یا برند خاص باشم . اونی که نیاز من رو برطرف می کنه و قیمت معقولی هم داره برای من در اولویت قرار میگیره .
پیشگام بودن اپل apple در معرفی کانسپت های جدید
کانسپت یا Concept به معنی مفهوم هست . شاید به زبون ساده تر بشه گفت تعریف یا معرفی محصولی که قبلا وجود نداشته و با ورود اون محصول به بازار ، مفهوم و نگرش تازه ای از تکنولوژی به روی مردم باز میشه . مثل کانسپت تبلت (http://www.elmefarda.com/%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af/)و اولترابوک (http://www.elmefarda.com/%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%8a%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d9%88%d 9%83-%d8%8c-%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%88%d9%83-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa/)، یا کانسپت صفحات لمسی (http://www.elmefarda.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D 8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%85%D8%B3%DB%8C/)یا کانسپت کنترل از راه دور تلویزیون (http://www.elmefarda.com/%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af/)و … که با معرفیشون ، ابعاد جدیدی از مفاهیم و کاربرد ها رو در ذهن مردم ایجاد شد .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/Samsung-Products-vs-Apple-products.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/samsung-products-vs-apple-products/)
مقایسه محصولات سامسونگ قبل و بعد از محصولات apple
حقیقتش خود من کانسپت اولترابوک ( مک بوک پرو و مک بوک ایر (http://www.elmefarda.com/macbook-pro-vs-macbook-air-comparison/)) و تبلت رو از شرکت apple فهمیدم . وقتی یه شرکت پایه گذار یه مفهوم و تکنولوژی میشه یعنی بقیه شرکت ها ازش عقب موندن ، ضمن اینکه قیمت گذاری در رابطه با اون کانسپت به شرکت موسس و خالق بر میگرده . در همین راستا چون apple در بیشتر مواقع پایه گذار برخی مفاهیم تکنولوژی بخصوص تبلت و گوشی موبایل بوده پس می تونه قیمت تبلت و موبایل رو هم تحت تاثیر قرار بده . به همین دلیل ترسی از گفتن قیمت خودش نداره و رقیبی هم جلوی خودش نمیبینه . در واقع apple جدای از پول مواد و قطعات خاص خود ، پول خلاقیت و معرفی یک تکنولوژی جدید به دنیا رو هم حق خودش می دونه و به نظر من نوش جونش .
قیمت پایین محصولات دیگر شرکت ها نسبت به اپل apple
در پست ” چرا لپ تاپ dell از دید مردم گوشتکوب به حساب میاد (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%84%D9%BE-%D8%AA%D8%A7%D9%BE-dell/)” گفتم که تصور اشتباه مردم از یک موضوع می تونه تاثیر زیادی روی جا افتادن اون مسئله داشته باشه . در این جا هم همینطوره . شرکت apple در بسیاری از موارد سریع تر از دیگران عمل می کنه و محصولات و تکنولوژی خودش رو زودتر معرفی می کنه . پس طبیعی هم هست که قیمت پایه رو apple بگذاره . میگه تبلت ipad مثلا ۲۰۰ دلار می ارزه . حالا شرکت های دیگه که از apple عقب موندن و نه در زمینه سخت افزاری و نه تو طراحی ، فکر و خلاقیت قادر به رقابت با apple نیستن ، بهترین راه حل برای مبارزه و بالا کشیدن خودشون رو تو ارزون فروشی و بولد bold کردن تفاوت قیمت محصول خودشون و محصول apple میبینن .
در واقع ( البته به نظر من ) به نوعی شرکت های دیگه برای رقابت با apple قیمت پایین تری رو انتخاب می کنن و به این ترتیب قیمت apple بالا به نظر میاد .
متفاوت بودن محصولات اپل apple
مردم در سر تا سر دنیا فرقی نمی کنه ایرانی و خارجی بودنش ، همیشه به افراد متفاوت یه جور دیگه نگاه می کنن چون خود اون فرد اینجوری خواسته . مثلا افراد هنری مثل نوازنده ها و کسانی که در تئاتر کار می کنن موهای خودشون رو می بندن و یا ریش میگذارن و قیافه خاص خودشون رو دارن و مردم عادی هم جور دیگه ای بهشون نگاه می کنن . خیلی ها فکر می کنن این افراد خیلی اهل تفکر و تعقل هستند ، شاید این مسئله بنا به اقتضای کاری و هنری هنرمندان درست باشه اما متفاوت بودن تیپ رفتاری و گفتاری و ظاهری هنرمندان باعث تشدید این تفکر شده . میخوام بگم که همیشه متفاوت بودن حالا تو هر چیزی می تونه جلب توجه کنه . apple هم از این مسئله کاملا هوشمندانه به نفع خودش استفاده کرده . در اکثر موارد این شرکت های دیگه هستن که ادای apple رو درمیارن و apple همیشه خودش بوده و در همین راستا شعار معروف خودش که Think Different هست رو انتخاب کرده . در مورد انتخاب پردازنده یا CPU برای تبلت (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/)و همچنین سیستم عامل تبلت هم به طور اختصاصی کار کرده .
تمرکز apple روی مشتریان پول دار
مشتری ارزون از ورودش به مغازه ، دفتر کار و فروشگاه دردسره تا موقع خریدش . شاید کارمندان محترم خیلی این حرفم رو درک نکنن اما افرادی که تجربه کاسبی دارن می دونن که مشتری ارزون معمولا سواد کمی داره ، درک پایینی داره ، ارزش توضیح دادن و تشریح محصول رو نداره و در آخر هم پدر آدم رو در میاره تا ۵ هزار تومن سود برسونه . مشتری ارزون این مسئله رو نمی فهمه که اگه فقط ۵۰۰ تومن یا ۱۰۰۰ تومن بیشتر از پولی که مغازه دار و یا مجری کار ازش درخواست می کنه پرداخت کنه ، وجهه بسیار خوبی نزد اون طرف پیدا می کنه و همیشه کارش تو اولویت قرار میگیره ضمن اینکه کیفیت کارش از بقیه مشتریان بیشتر میشه . اما من خودم اگه جای مغازه دار باشم و مشتری واسه ۱۰۰۰ تومن من رو اذیت کنه ، سری بعدی کار رو با بی میلی و بی کیفیت انجام میدم چون می دونم طرف پول بده نیست .
apple هم برای اینکه بدون دردسر و با کلاس کاری بالا محصولاتش رو بفروشه ، جمعیت پول دار رو هدف قرار داده . به جای اینکه از ۱۰ تا آدم فقیر نفری ۲۰۰۰ تومن سود بگیره از ۲ نفر پولدار نفری ۱۰ هزار تومن میگیره . محصول لوکس میزنه و قیمت بالا هم می فروشه .
پرستیدن محصولات اپل apple از طرف مردم
این مسئله کمی تو ایران بیشتر به چشم میاد . کلا ما ایرانی ها متخصص بزرگ نمایی و فخر فروختنیم . هر چی که گرون تره بیشتر مورد توجه قرار میگیره . به خدا من دیدم صاحب apple مک بوک و یا آیپد نمی دونه اصلا چجوری باید باهاش کار کنه و انگلیسی هم سر در نمیاره اما به خاطر اینکه از همکارش یا همسایه اش عقب نیفته apple می خره . بعد چون محصولات apple ظاهری لوکس دارن اون یکی همساده یا همکار محترم که apple نداره فکر می کنه الان این طرف چی خریده . این جوری میشه که apple تبدیل به بت تکنولوژی در ایران و جهان شده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/people-love-apple-products.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/people-love-apple-products/)
حک کردن apple روی موی سر
از طرفی تجربه ثابت کرده وقتی چیزی زیاد دم دست مردم باشه ، لطف خودشو از دست میده . محصولات apple به خاطر هر چی که بوده تا حالا زیاد دست مردم نیفتاده و این دلیل یکی از دلایلی است که مردم به apple به چشم یک جنس لوکس نگاه می کنن.
ظاهر محصولات اپل apple ؛ دست گذاشتن روی احساسات مردم از طرف apple
شما وقتی با یه نفر مواجه میشید حالا چه مونث و چه مذکر ، قبل از هر چیزی به چهره او نگاه می کنین . حتی شاید برخی افراطی ها از روی چهره افراد ، تصمیمات مهمی هم میگیرن بدون اینکه بدونن اون فرد کی هست و چکاره اس . این مسئله پیر و جوون و امل و متمدن نداره ، ظاهر چیزیه که در یک لحظه می تونه نظر افراد رو از این رو به اون رو کنه . این مسئله رو وقتی من امین زاده (http://www.elmefarda.com/author/aminzadeh/)تو تهران می فهمم قطعا فهمش واسه مدیران apple در آمریکا کار ساده ایست . مشخصه وقتی محصولات apple با رنگ سفید که یک رنگ لوکس به حساب میاد تولید میشن ، وقتی apple زوم می کنه روی رنگ ، منحنی های محصول ، تیزی ، سبک بودن ، نمایشگر های شفاف ، بسته بندی شیک و … هدف داره از این کار . بیکار نیستن و پول اضافه هم ندارن . ظاهر apple یکی از برگ های برنده ایست که می تونه سر کیسه افراد پولدار رو شل کنه .
مدیریت هوشمندانه اپل apple ، مدیریت قیمت و سخت افزار
شاید بشه عنوان بالا رو به ۳ قسمت مجزا تبدیل کرد اما تقریبا همه اینها به مدیریت هوشمندانه سران apple بر می گرده . apple استراتژی خاصی رو برای فروش بدون دردسر محصولات خودش در نظر داره . اصلا شاید دلیل کامل نبودن محصولات apple که بیشتر از نظر سخت افزاری است همین باشه . apple میاد یه محصول خیلی شکیل و با کلاس رو روونه بازار می کنه اما پورت USB (http://www.elmefarda.com/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-usb-2-0-%D9%88-usb-3-0/) روش نمیگذاره . بعد نسخه بعدی همون محصول با مقدار کمی تغییر و البته این بار با پورت USB رو معرفی میکنه و مردم هم فکر می کنند الان چه اتفاق مهمی افتاده . واقعیت اینه که پورت USB واجبه . یعنی از اولین نسخه هم واجب بوده اما apple با زیرکی خاصی مردم رو تشنه نگه میداره تا بتونه نسخه های متوالی رو با قیمت مناسب بفروشه . از نظر من نسل بعدی یک محصول باید خیلی ذهن مردم رو درگیر کنه . مثلا الان چند سالیست که ایکس باکس ۳۶۰ اسلیم (http://www.elmefarda.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3-360-%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85/)هست و ما بی صبرانه منتظر ورود شکوهمند ایکس باکس ۷۲۰ (http://www.elmefarda.com/%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3-720/) هستیم چون واقعا انگار شرکت مایکروسافت قصد داره همه رو شگفت زده کنه . به این میگن نسل بعدی ، نه اینکه apple آی پد ۲ رو به آی پد ۳ تغییر میده با اندکی تغییر . می فهمم دارم چی میگم . تغییر شرکت apple تاثیر خیلی شگرفی روی کاربر نمیگذاره .
احساس خود شیفتگی کاذب از طرف اپل apple
اصلا انگار این یه رسمه . نه تنها تو دنیای تجارت بلکه در زندگی اجتماعی هم هر کس که خودش رو تحویل میگیره همگان فکر میکنن که حتما خبری هست که این بابا اینجوری برخورد می کنه ، شاید طرف اصلا آه در بساط نداره ها اما چون الکی فیلم بازی میکنه و اعتماد به نفس داره ، مردم هم جور دیگه ای بهش نگاه می کنن . شرکت apple هم همینجوریه . خودش ، خودش رو خیلی قبول داره و فکر می کنه همه رو زده . درسته واقعا کارش درسته اما این مسئله گهگاه با زیرکی خاصی بزرگ نمایی میشه تا بیشتر به چشم بیاد .
تبلیغات محصولات اپل apple به شیوه های منحصر به فرد
حتی شرکت های بزرگ مثل apple هم نیاز به تبلیغات دارن اما تبلیغات این شرکت ها برای معرفی خود شرکت و اعلام وجودیت نیست بلکه این شرکت ها برای معرفی محصولات جدید خودشون و همچنین عقب نیفتادن از رقیبان سرسختشون باید و باید همیشه تبلیغات کنن . تبلیغات علم پیچیده ایه . از خلق ایده برای تبلیغات تا پیاده سازی و چگونگی نمایش اون به مردم ، پروسه پیچیده ایه که احتیاج به فکر و خلاقیت زیادی داره . حتما شما هم تبلیغات خنده دار و یا عجیب و غریب رو به خاطر میسپارین . تبلیغی که مردم رو بخندونه ، به مردم امید بده و یا از همه مهمتر مردم رو کنجکاو کنه در اکثر موارد در ذهن مردم موندگار میشه . apple از استراتژی کنجکاو کردن مردم در تبلیغات خودش بهره می بره . یعنی قبل از ورود یه محصول به بازار ، با ساخت ویدئو های تبلیغاتی که با کامپیوتر طراحی میشن ، ذهن مردم رو درگیر خودش میکنه و شما برای ورود اون محصول به بازار لحظه شماری می کنید .
البته تبلیغات خنده دار هم یکی دیگه از استراتژی های apple به حساب میاد . یه تبلیغی بود که با موبایل آیفون تو ویدئو همه کاری می کردن . باهاش ریش می تراشیدن ، ازش به عنوان گوشتکوب استفاده می کردن ، میوه خورد می کردن و … متاسفانه هرچی گشتم نتونستم اون کلیپ رو پیدا کنم اما این کلیپ تبلیغاتی از آیفون ۵ (http://www.aparat.com/v/uKD27) گواه بر حرف های بنده هست . حتما ببینید تا متوجه شید شرکت apple با چه سیاست خاصی حس کنجکاوی مشتری رو قلقلک میده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/apple-macbook-air-and-carrot.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/apple-macbook-air-and-carrot/)
پوست کندن هویج با مک بوک ایر
و یا در عکس زیر بریدن نون رو با مک بوک ایر نمایش میدن .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/slicing-bread.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/slicing-bread/)
بریدن نان با مک بوک ایر محصولی از apple
عکس زیر خوابیدن عده ای رو برای زودتر خریدن و یا شاید هم اول خریدن آیفون ۵ نشون میده . همین مسئله هم به نوعی تبلیغ به حساب میاد . دیگه تبلیغات چی از این بهتر که عده ای برای خریدن محصول شما ، در سرما و گرما بخوابن و انتظار بکشن . شاید این استراتژی هم دست پخت خود apple باشه ، به عده ای پول بده و بگه آقا کار شما فقط جو سازی و شلوغ کردن و بزرگ نمایی انتظارتون برای خرید محصولات apple باشه تا جا بیفته و حقیقتا هم تو این مسئله موفق بوده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/iphone5-cube-line_620x411.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/iphone5-cube-line_620x411/)
البته نظر من اینه که apple از ابتدا به چند نفر از خودی ها پول داده ، گناهشون رو نشورم شاید هم خود جوش بوده این حرکت . الله اعلم . در هر صورت می خوام بگم که شیوه های درست تبلیغاتی و جو سازی در بازاریابی ، محصولات apple رو بیشتر در معرض دید عموم میگذاره .
تمام مواردی که در بالا گفتم دست به دست هم میدن تا محصولات apple مثل آیفون ، آی پد ، مک بوک پرو و مک بوک ایر ، apple TV (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-apple-tv-%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D9%83%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%86/) و همچنین آیپاد تاچ جزو بهترین و گرون ترین محصولات الکترونیکی در دنیا باشن .
نویسنده : محمد رضا امین زاده
چیزی که در دنیای تجارت و در حوزه تکنولوژی مشهوده ، رقابت بین سامسونگ و apple هست . اما رقابت بین این دو غول دنیای تکنولوژی از طرز فکر این دو شرکت نشئت میگیره . قبلا هم گفتم که طرز فکرشون راجع به مشتری چجوریه اما صرفا برای یادآوری مجددا میگم چون به پستی که در ادامه می خونید هم بی ارتباط نیست . apple (http://www.apple%20.com/) میگه من جنس و محصول خوب می زنم ، تو طراحی محصولاتم از قطعات و مواد با کیفیت استفاده می کنم و قیمت این محصولات رو هم طبق این مواد و قطعات سخت افزاری تعیین می کنم . شاید قیمت محصولاتم گرون بشه اما مشتریان پولدار و فهیم قدر کیفیت رو می دونن و پول خوبی هم میدن . در واقع apple دنیای پول دار ها رو هدف قرار داده و مشتری ارزون رو خیلی بهش بها نمیده . تو یه جمله apple میگه : تعداد کم می فروشم اما گرون .
از طرف دیگه سامسونگ (http://www.samsung.com/iran/#latest-home)میگه همه مردم دنیا باید بتونن از محصولات سامسونگ خریداری کنن . چه بچه مایه داره چه اون بدبخت بیچاره هه . در واقع سامسونگ دنیای بزرگ تری داره و تو هر خونه ای حتی خونه خود شما هم احتمال اینکه یکی از محصولات سامسونگ مثل تلویزیون ، مانیتور ، گوشی موبایل ، لپ تاپ ، dvd رایتر و … باشه خیلی زیاده . در واقع قیمت و تنوع محصولات سامسونگ موجب این مسئله شده . در یک جمله سامسونگ میگه : ارزون می فروشم ، به همه می فروشم .
و اما از دید محمدرضا امین زاده دلایل زیر باعث شده تا همیشه در طول تاریخ تکنولوژی ، محصولات apple یه سر و گردن از نظر قیمت بالاتر باشن .
دلایل زیر کاملا بی طرفانه و از روی منطق بیان شده چون من خودم هم دوست ندارم دنباله روی یک محصول یا برند خاص باشم . اونی که نیاز من رو برطرف می کنه و قیمت معقولی هم داره برای من در اولویت قرار میگیره .
پیشگام بودن اپل apple در معرفی کانسپت های جدید
کانسپت یا Concept به معنی مفهوم هست . شاید به زبون ساده تر بشه گفت تعریف یا معرفی محصولی که قبلا وجود نداشته و با ورود اون محصول به بازار ، مفهوم و نگرش تازه ای از تکنولوژی به روی مردم باز میشه . مثل کانسپت تبلت (http://www.elmefarda.com/%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af/)و اولترابوک (http://www.elmefarda.com/%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%8a%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d9%88%d 9%83-%d8%8c-%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%88%d9%83-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa/)، یا کانسپت صفحات لمسی (http://www.elmefarda.com/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D 8%A7%DB%8C-%D9%84%D9%85%D8%B3%DB%8C/)یا کانسپت کنترل از راه دور تلویزیون (http://www.elmefarda.com/%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af/)و … که با معرفیشون ، ابعاد جدیدی از مفاهیم و کاربرد ها رو در ذهن مردم ایجاد شد .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/Samsung-Products-vs-Apple-products.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/samsung-products-vs-apple-products/)
مقایسه محصولات سامسونگ قبل و بعد از محصولات apple
حقیقتش خود من کانسپت اولترابوک ( مک بوک پرو و مک بوک ایر (http://www.elmefarda.com/macbook-pro-vs-macbook-air-comparison/)) و تبلت رو از شرکت apple فهمیدم . وقتی یه شرکت پایه گذار یه مفهوم و تکنولوژی میشه یعنی بقیه شرکت ها ازش عقب موندن ، ضمن اینکه قیمت گذاری در رابطه با اون کانسپت به شرکت موسس و خالق بر میگرده . در همین راستا چون apple در بیشتر مواقع پایه گذار برخی مفاهیم تکنولوژی بخصوص تبلت و گوشی موبایل بوده پس می تونه قیمت تبلت و موبایل رو هم تحت تاثیر قرار بده . به همین دلیل ترسی از گفتن قیمت خودش نداره و رقیبی هم جلوی خودش نمیبینه . در واقع apple جدای از پول مواد و قطعات خاص خود ، پول خلاقیت و معرفی یک تکنولوژی جدید به دنیا رو هم حق خودش می دونه و به نظر من نوش جونش .
قیمت پایین محصولات دیگر شرکت ها نسبت به اپل apple
در پست ” چرا لپ تاپ dell از دید مردم گوشتکوب به حساب میاد (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%84%D9%BE-%D8%AA%D8%A7%D9%BE-dell/)” گفتم که تصور اشتباه مردم از یک موضوع می تونه تاثیر زیادی روی جا افتادن اون مسئله داشته باشه . در این جا هم همینطوره . شرکت apple در بسیاری از موارد سریع تر از دیگران عمل می کنه و محصولات و تکنولوژی خودش رو زودتر معرفی می کنه . پس طبیعی هم هست که قیمت پایه رو apple بگذاره . میگه تبلت ipad مثلا ۲۰۰ دلار می ارزه . حالا شرکت های دیگه که از apple عقب موندن و نه در زمینه سخت افزاری و نه تو طراحی ، فکر و خلاقیت قادر به رقابت با apple نیستن ، بهترین راه حل برای مبارزه و بالا کشیدن خودشون رو تو ارزون فروشی و بولد bold کردن تفاوت قیمت محصول خودشون و محصول apple میبینن .
در واقع ( البته به نظر من ) به نوعی شرکت های دیگه برای رقابت با apple قیمت پایین تری رو انتخاب می کنن و به این ترتیب قیمت apple بالا به نظر میاد .
متفاوت بودن محصولات اپل apple
مردم در سر تا سر دنیا فرقی نمی کنه ایرانی و خارجی بودنش ، همیشه به افراد متفاوت یه جور دیگه نگاه می کنن چون خود اون فرد اینجوری خواسته . مثلا افراد هنری مثل نوازنده ها و کسانی که در تئاتر کار می کنن موهای خودشون رو می بندن و یا ریش میگذارن و قیافه خاص خودشون رو دارن و مردم عادی هم جور دیگه ای بهشون نگاه می کنن . خیلی ها فکر می کنن این افراد خیلی اهل تفکر و تعقل هستند ، شاید این مسئله بنا به اقتضای کاری و هنری هنرمندان درست باشه اما متفاوت بودن تیپ رفتاری و گفتاری و ظاهری هنرمندان باعث تشدید این تفکر شده . میخوام بگم که همیشه متفاوت بودن حالا تو هر چیزی می تونه جلب توجه کنه . apple هم از این مسئله کاملا هوشمندانه به نفع خودش استفاده کرده . در اکثر موارد این شرکت های دیگه هستن که ادای apple رو درمیارن و apple همیشه خودش بوده و در همین راستا شعار معروف خودش که Think Different هست رو انتخاب کرده . در مورد انتخاب پردازنده یا CPU برای تبلت (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F/)و همچنین سیستم عامل تبلت هم به طور اختصاصی کار کرده .
تمرکز apple روی مشتریان پول دار
مشتری ارزون از ورودش به مغازه ، دفتر کار و فروشگاه دردسره تا موقع خریدش . شاید کارمندان محترم خیلی این حرفم رو درک نکنن اما افرادی که تجربه کاسبی دارن می دونن که مشتری ارزون معمولا سواد کمی داره ، درک پایینی داره ، ارزش توضیح دادن و تشریح محصول رو نداره و در آخر هم پدر آدم رو در میاره تا ۵ هزار تومن سود برسونه . مشتری ارزون این مسئله رو نمی فهمه که اگه فقط ۵۰۰ تومن یا ۱۰۰۰ تومن بیشتر از پولی که مغازه دار و یا مجری کار ازش درخواست می کنه پرداخت کنه ، وجهه بسیار خوبی نزد اون طرف پیدا می کنه و همیشه کارش تو اولویت قرار میگیره ضمن اینکه کیفیت کارش از بقیه مشتریان بیشتر میشه . اما من خودم اگه جای مغازه دار باشم و مشتری واسه ۱۰۰۰ تومن من رو اذیت کنه ، سری بعدی کار رو با بی میلی و بی کیفیت انجام میدم چون می دونم طرف پول بده نیست .
apple هم برای اینکه بدون دردسر و با کلاس کاری بالا محصولاتش رو بفروشه ، جمعیت پول دار رو هدف قرار داده . به جای اینکه از ۱۰ تا آدم فقیر نفری ۲۰۰۰ تومن سود بگیره از ۲ نفر پولدار نفری ۱۰ هزار تومن میگیره . محصول لوکس میزنه و قیمت بالا هم می فروشه .
پرستیدن محصولات اپل apple از طرف مردم
این مسئله کمی تو ایران بیشتر به چشم میاد . کلا ما ایرانی ها متخصص بزرگ نمایی و فخر فروختنیم . هر چی که گرون تره بیشتر مورد توجه قرار میگیره . به خدا من دیدم صاحب apple مک بوک و یا آیپد نمی دونه اصلا چجوری باید باهاش کار کنه و انگلیسی هم سر در نمیاره اما به خاطر اینکه از همکارش یا همسایه اش عقب نیفته apple می خره . بعد چون محصولات apple ظاهری لوکس دارن اون یکی همساده یا همکار محترم که apple نداره فکر می کنه الان این طرف چی خریده . این جوری میشه که apple تبدیل به بت تکنولوژی در ایران و جهان شده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/people-love-apple-products.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/people-love-apple-products/)
حک کردن apple روی موی سر
از طرفی تجربه ثابت کرده وقتی چیزی زیاد دم دست مردم باشه ، لطف خودشو از دست میده . محصولات apple به خاطر هر چی که بوده تا حالا زیاد دست مردم نیفتاده و این دلیل یکی از دلایلی است که مردم به apple به چشم یک جنس لوکس نگاه می کنن.
ظاهر محصولات اپل apple ؛ دست گذاشتن روی احساسات مردم از طرف apple
شما وقتی با یه نفر مواجه میشید حالا چه مونث و چه مذکر ، قبل از هر چیزی به چهره او نگاه می کنین . حتی شاید برخی افراطی ها از روی چهره افراد ، تصمیمات مهمی هم میگیرن بدون اینکه بدونن اون فرد کی هست و چکاره اس . این مسئله پیر و جوون و امل و متمدن نداره ، ظاهر چیزیه که در یک لحظه می تونه نظر افراد رو از این رو به اون رو کنه . این مسئله رو وقتی من امین زاده (http://www.elmefarda.com/author/aminzadeh/)تو تهران می فهمم قطعا فهمش واسه مدیران apple در آمریکا کار ساده ایست . مشخصه وقتی محصولات apple با رنگ سفید که یک رنگ لوکس به حساب میاد تولید میشن ، وقتی apple زوم می کنه روی رنگ ، منحنی های محصول ، تیزی ، سبک بودن ، نمایشگر های شفاف ، بسته بندی شیک و … هدف داره از این کار . بیکار نیستن و پول اضافه هم ندارن . ظاهر apple یکی از برگ های برنده ایست که می تونه سر کیسه افراد پولدار رو شل کنه .
مدیریت هوشمندانه اپل apple ، مدیریت قیمت و سخت افزار
شاید بشه عنوان بالا رو به ۳ قسمت مجزا تبدیل کرد اما تقریبا همه اینها به مدیریت هوشمندانه سران apple بر می گرده . apple استراتژی خاصی رو برای فروش بدون دردسر محصولات خودش در نظر داره . اصلا شاید دلیل کامل نبودن محصولات apple که بیشتر از نظر سخت افزاری است همین باشه . apple میاد یه محصول خیلی شکیل و با کلاس رو روونه بازار می کنه اما پورت USB (http://www.elmefarda.com/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-usb-2-0-%D9%88-usb-3-0/) روش نمیگذاره . بعد نسخه بعدی همون محصول با مقدار کمی تغییر و البته این بار با پورت USB رو معرفی میکنه و مردم هم فکر می کنند الان چه اتفاق مهمی افتاده . واقعیت اینه که پورت USB واجبه . یعنی از اولین نسخه هم واجب بوده اما apple با زیرکی خاصی مردم رو تشنه نگه میداره تا بتونه نسخه های متوالی رو با قیمت مناسب بفروشه . از نظر من نسل بعدی یک محصول باید خیلی ذهن مردم رو درگیر کنه . مثلا الان چند سالیست که ایکس باکس ۳۶۰ اسلیم (http://www.elmefarda.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3-360-%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85/)هست و ما بی صبرانه منتظر ورود شکوهمند ایکس باکس ۷۲۰ (http://www.elmefarda.com/%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3-720/) هستیم چون واقعا انگار شرکت مایکروسافت قصد داره همه رو شگفت زده کنه . به این میگن نسل بعدی ، نه اینکه apple آی پد ۲ رو به آی پد ۳ تغییر میده با اندکی تغییر . می فهمم دارم چی میگم . تغییر شرکت apple تاثیر خیلی شگرفی روی کاربر نمیگذاره .
احساس خود شیفتگی کاذب از طرف اپل apple
اصلا انگار این یه رسمه . نه تنها تو دنیای تجارت بلکه در زندگی اجتماعی هم هر کس که خودش رو تحویل میگیره همگان فکر میکنن که حتما خبری هست که این بابا اینجوری برخورد می کنه ، شاید طرف اصلا آه در بساط نداره ها اما چون الکی فیلم بازی میکنه و اعتماد به نفس داره ، مردم هم جور دیگه ای بهش نگاه می کنن . شرکت apple هم همینجوریه . خودش ، خودش رو خیلی قبول داره و فکر می کنه همه رو زده . درسته واقعا کارش درسته اما این مسئله گهگاه با زیرکی خاصی بزرگ نمایی میشه تا بیشتر به چشم بیاد .
تبلیغات محصولات اپل apple به شیوه های منحصر به فرد
حتی شرکت های بزرگ مثل apple هم نیاز به تبلیغات دارن اما تبلیغات این شرکت ها برای معرفی خود شرکت و اعلام وجودیت نیست بلکه این شرکت ها برای معرفی محصولات جدید خودشون و همچنین عقب نیفتادن از رقیبان سرسختشون باید و باید همیشه تبلیغات کنن . تبلیغات علم پیچیده ایه . از خلق ایده برای تبلیغات تا پیاده سازی و چگونگی نمایش اون به مردم ، پروسه پیچیده ایه که احتیاج به فکر و خلاقیت زیادی داره . حتما شما هم تبلیغات خنده دار و یا عجیب و غریب رو به خاطر میسپارین . تبلیغی که مردم رو بخندونه ، به مردم امید بده و یا از همه مهمتر مردم رو کنجکاو کنه در اکثر موارد در ذهن مردم موندگار میشه . apple از استراتژی کنجکاو کردن مردم در تبلیغات خودش بهره می بره . یعنی قبل از ورود یه محصول به بازار ، با ساخت ویدئو های تبلیغاتی که با کامپیوتر طراحی میشن ، ذهن مردم رو درگیر خودش میکنه و شما برای ورود اون محصول به بازار لحظه شماری می کنید .
البته تبلیغات خنده دار هم یکی دیگه از استراتژی های apple به حساب میاد . یه تبلیغی بود که با موبایل آیفون تو ویدئو همه کاری می کردن . باهاش ریش می تراشیدن ، ازش به عنوان گوشتکوب استفاده می کردن ، میوه خورد می کردن و … متاسفانه هرچی گشتم نتونستم اون کلیپ رو پیدا کنم اما این کلیپ تبلیغاتی از آیفون ۵ (http://www.aparat.com/v/uKD27) گواه بر حرف های بنده هست . حتما ببینید تا متوجه شید شرکت apple با چه سیاست خاصی حس کنجکاوی مشتری رو قلقلک میده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/apple-macbook-air-and-carrot.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/apple-macbook-air-and-carrot/)
پوست کندن هویج با مک بوک ایر
و یا در عکس زیر بریدن نون رو با مک بوک ایر نمایش میدن .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/slicing-bread.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/slicing-bread/)
بریدن نان با مک بوک ایر محصولی از apple
عکس زیر خوابیدن عده ای رو برای زودتر خریدن و یا شاید هم اول خریدن آیفون ۵ نشون میده . همین مسئله هم به نوعی تبلیغ به حساب میاد . دیگه تبلیغات چی از این بهتر که عده ای برای خریدن محصول شما ، در سرما و گرما بخوابن و انتظار بکشن . شاید این استراتژی هم دست پخت خود apple باشه ، به عده ای پول بده و بگه آقا کار شما فقط جو سازی و شلوغ کردن و بزرگ نمایی انتظارتون برای خرید محصولات apple باشه تا جا بیفته و حقیقتا هم تو این مسئله موفق بوده .
http://www.elmefarda.com/wp-content/uploads/2013/05/iphone5-cube-line_620x411.jpg (http://www.elmefarda.com/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa-apple/iphone5-cube-line_620x411/)
البته نظر من اینه که apple از ابتدا به چند نفر از خودی ها پول داده ، گناهشون رو نشورم شاید هم خود جوش بوده این حرکت . الله اعلم . در هر صورت می خوام بگم که شیوه های درست تبلیغاتی و جو سازی در بازاریابی ، محصولات apple رو بیشتر در معرض دید عموم میگذاره .
تمام مواردی که در بالا گفتم دست به دست هم میدن تا محصولات apple مثل آیفون ، آی پد ، مک بوک پرو و مک بوک ایر ، apple TV (http://www.elmefarda.com/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A-%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84-apple-tv-%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D9%83%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D9%86/) و همچنین آیپاد تاچ جزو بهترین و گرون ترین محصولات الکترونیکی در دنیا باشن .