diamonds55
10th May 2009, 05:47 PM
نه تنها در دنياي واقعي كه در دنياي مجازي نيز گورستان وجود دارد. گورستان وب جايي است كه در آن ميليونها وب سايت به خواب ابدي رفته و آرميدهاند. با اين وجود تكنولوژيهاي دنياي مجازي قادرند در صورت لزوم با فوت و فنهايي اين وبهاي مرده را احضار كرده و بر صفحه اينترنت ظاهر نمايند.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد ضيايي پرور در وبلاگ خود به نشاني http://www.reporter.ir نوشته است: طبق اعلام سايت نت كرفت در آدرس http://news.netcraft.com در آوريل 2009 دقيقا 231,510,169 وب سايت در جهان وجود داشته است كه البته از اين ميان حدود 70 ميليون وب سايت فعال بوده است و بقيه غير فعال بوده اند. وب سايتهاي غير فعال شناسايي شده توسط نت كرفت داراي دامنه و ميزبان بودهاند، ولي محتوايي براي به روز رساني نداشتهاند.
وب مرده يا cobweb site وبي است كه مدتها است به روز نشده است. برخي ديگر از مصاديق وب مرده را ميتوان اينچنين فهرست كرد:
وب سايتهايي كه تنها با فناوريهاي دايل آپ باز ميشوند و در صورت استفاده از نسل دوم تكنولوژيهاي اتصال به اينترنت پر سرعت دچار مشكل خواهند شد مرده محسوب ميشوند. وب سايتهايي كه داراي پيوند به وب سايتها يا وبلاگهاي مرده و غير فعال هستند. وب سايتهايي كه آدرس دامنه اصلي آنها تغيير كرده و در موتورهاي جستجو شناخته نميشوند. سايتهاي که شايد کاربران اندکي داشته باشند، اما به روزرساني ندارند و تنها در شبکه اينترنت وجود دارند تا محصولات يك شرکت را معرفي نمايند.
وب سايت افرادي كه صاحبان آنها واقعا مردهاند و ديگر به روز رساني نميشوند. وب سايتهايي كه به دليل فراموش كردن يا سرقت شدن نام كاربري يا كلمه عبور آن، امكان دستيابي توسط مدير آنها وجود ندارد. فرومها يا تالارهاي گفتوگويي كه سالها است بحث و تبادل نظري در آنها صورت نميگيرد. صفحات وبي كه به هيچ سندي پيوند نداشته و مستند نيستند و توسط موتورهاي جستجو شناخته نميشوند.
نسل اول وب به دليل آمدن نسل دوم وب از ديدگاه بسياري از ناظران اينترنت وب مرده محسوب ميشود. امروز سمبل نسل وب 2 وب سايتهايي شبيه يوتيوب، فيس بوك، توئيتر و ماي اسپيس هستند و تكنولوژيهايي مانند RSS، پادكست، وبلاگ و آژاكس هستند. در عوض وب مرده نسلي از وب است كه هنوز خاصيت بيل بوردي يا تابلو اعلانات يك طرفه خود را حفظ كرده و بر آن اصرار ميورزد.
به گزارش سايت CRN حدود دو سوم از وبلاگهايي كه توسط يك رصد كننده وب بررسي شدهاند طي دو ماه اخير به روزرساني نشدهاند. بنابراين اين دسته از وبلاگها را ميتوان در زمره وبلاگهاي مرده تلقي كرد. گوگل نقشي دوگانه در احياي وب سايتهاي مرده ايفا ميكند. بخش عمدهاي از وب سايتهايي كه گوگل در نتايج خود نشان ميدهد وب سايتهايي هستند كه گاهي از 5 سال پيش تاكنون به روز نشده و محتوايي ثابت داشتهاند. با اين حال به عنوان وب سايتهاي پر محتوا به بازديدكنندگان معرفي شدهاند.
مفهوم وب نامرئي با وب مرده بسيار متفاوت است. ممكن است يك وب سايت به دلايل مختلف قابل بازديد براي عموم نباشد. اين به معناي مرده بودن آن وب نيست. بلكه امكان دارد دسترسي به محتواي آن براي كاربران محدود شده باشد.
وب نامرئي بخشي از شبکه جهان گستر وب است که عمدتا شامل منابع اطلاعاتي غيرمتني و پوياست که به هر دليل به طور موقت يا دائم خارج از حوزه جستجو و بازيابي موتورهاي کاوش قرار دارند و بازيابي اطلاعات موجود در آن از طريق استفاده مستقيم از اين موتورها ميسر نميباشد. امکان بازيابي منابع پنهان در وب نامرئي يا براي موتورهاي کاوش از نظر فني ميسر نيست يا محدوديتهاي مالي مانع از نمايهسازي اين منابع شده است. مثلا توان مالي و فناوري فعلي موتورهاي جستجو هنوز به مراتب محدودتر از آن است که بتوانند به نمايهسازي تمام صفحات و لايههاي موجود در وب سايتها بپردازند، چراکه اين کار فرايندي پر خرج بوده و مستلزم فراهم آوري امکانات سخت افزاري قابل توجهي است.
اهميت وب عميق عمدتا از آنجا ناشي ميشود که از نظر حجم اطلاعات مخفي در آن، اين بخش از قلمرو وب نامرئي بزرگترين قسمت آن را به خود اختصاص ميدهد، به طوري که حجم اطلاعات موجود در آن چندين برابر وب آشکار يا وب سطحي تخمين زده ميشود. دسترسي به بعضي از منابع اطلاعاتي مثل انواع نشريههاي الکترونيکي و پايگاههاي اطلاعاتي مبتني بر وب، مستلزم پرداخت حق اشتراک است. محدوديتهاي زباني و فرمتهاي مختلف نيز باعث پنهان ماندن بخش بزرگي از وب از دسترس جستجوگرها شده است.
بخش عمدهاي از وب سايتهاي فارسي و به خصوص دولتي و عمومي در ايران از نظر فني مرده محسوب ميشود، چراكه به روز رساني آنها به طور منظم صورت نميگيرد. بارها شده كه مراجعهكنندگان به وب سايتهاي دستگاههاي دولتي اطلاعاتي دريافت كردهاند كه اساسا ماهها و بلكه سالها است قديمي و بلااستفاده شدهاند. محسوسترين نوع اطلاعات مرده در اين وبسايتها، اطلاعات تماس شامل آدرسها، تلفنها و اسامي مديران و كارشناسان است. متاسفانه هيچ متولي مشخصي براي اصلاح اين روند در كشور وجود ندارد و از آن بدتر اينكه انگيزهاي نيز براي به روز رساني اين محتواهاي ديجيتال موجود نيست.
به گفته دكتر سعيد رضا عاملي استاد ارتباطات دانشگاه تهران، اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد، مراجعهكنندهها را با وب يخ، مرده و سرد مواجه ميكنيم، وبي كه در آن فقط اطلاعات ميميرد. اصلا هواي فضاي وب، اطلاعات است و مرتب كار كردن و بهروزرساني محتوا در اين فضا اهميت دارد. RSS مرتبط با موضوع فضا نيز بايد خيلي فعال باشد كه بتواند اين فضا را پويا نگه دارد. به نظر ميرسد برخي مديران ما چون فضاي مجازي برايشان قابل لمس نيست نميتوانند با آن رابطه مناسبي برقرار كنند و در سياستگذاري هم به آن بيتوجه هستند.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد ضيايي پرور در وبلاگ خود به نشاني http://www.reporter.ir نوشته است: طبق اعلام سايت نت كرفت در آدرس http://news.netcraft.com در آوريل 2009 دقيقا 231,510,169 وب سايت در جهان وجود داشته است كه البته از اين ميان حدود 70 ميليون وب سايت فعال بوده است و بقيه غير فعال بوده اند. وب سايتهاي غير فعال شناسايي شده توسط نت كرفت داراي دامنه و ميزبان بودهاند، ولي محتوايي براي به روز رساني نداشتهاند.
وب مرده يا cobweb site وبي است كه مدتها است به روز نشده است. برخي ديگر از مصاديق وب مرده را ميتوان اينچنين فهرست كرد:
وب سايتهايي كه تنها با فناوريهاي دايل آپ باز ميشوند و در صورت استفاده از نسل دوم تكنولوژيهاي اتصال به اينترنت پر سرعت دچار مشكل خواهند شد مرده محسوب ميشوند. وب سايتهايي كه داراي پيوند به وب سايتها يا وبلاگهاي مرده و غير فعال هستند. وب سايتهايي كه آدرس دامنه اصلي آنها تغيير كرده و در موتورهاي جستجو شناخته نميشوند. سايتهاي که شايد کاربران اندکي داشته باشند، اما به روزرساني ندارند و تنها در شبکه اينترنت وجود دارند تا محصولات يك شرکت را معرفي نمايند.
وب سايت افرادي كه صاحبان آنها واقعا مردهاند و ديگر به روز رساني نميشوند. وب سايتهايي كه به دليل فراموش كردن يا سرقت شدن نام كاربري يا كلمه عبور آن، امكان دستيابي توسط مدير آنها وجود ندارد. فرومها يا تالارهاي گفتوگويي كه سالها است بحث و تبادل نظري در آنها صورت نميگيرد. صفحات وبي كه به هيچ سندي پيوند نداشته و مستند نيستند و توسط موتورهاي جستجو شناخته نميشوند.
نسل اول وب به دليل آمدن نسل دوم وب از ديدگاه بسياري از ناظران اينترنت وب مرده محسوب ميشود. امروز سمبل نسل وب 2 وب سايتهايي شبيه يوتيوب، فيس بوك، توئيتر و ماي اسپيس هستند و تكنولوژيهايي مانند RSS، پادكست، وبلاگ و آژاكس هستند. در عوض وب مرده نسلي از وب است كه هنوز خاصيت بيل بوردي يا تابلو اعلانات يك طرفه خود را حفظ كرده و بر آن اصرار ميورزد.
به گزارش سايت CRN حدود دو سوم از وبلاگهايي كه توسط يك رصد كننده وب بررسي شدهاند طي دو ماه اخير به روزرساني نشدهاند. بنابراين اين دسته از وبلاگها را ميتوان در زمره وبلاگهاي مرده تلقي كرد. گوگل نقشي دوگانه در احياي وب سايتهاي مرده ايفا ميكند. بخش عمدهاي از وب سايتهايي كه گوگل در نتايج خود نشان ميدهد وب سايتهايي هستند كه گاهي از 5 سال پيش تاكنون به روز نشده و محتوايي ثابت داشتهاند. با اين حال به عنوان وب سايتهاي پر محتوا به بازديدكنندگان معرفي شدهاند.
مفهوم وب نامرئي با وب مرده بسيار متفاوت است. ممكن است يك وب سايت به دلايل مختلف قابل بازديد براي عموم نباشد. اين به معناي مرده بودن آن وب نيست. بلكه امكان دارد دسترسي به محتواي آن براي كاربران محدود شده باشد.
وب نامرئي بخشي از شبکه جهان گستر وب است که عمدتا شامل منابع اطلاعاتي غيرمتني و پوياست که به هر دليل به طور موقت يا دائم خارج از حوزه جستجو و بازيابي موتورهاي کاوش قرار دارند و بازيابي اطلاعات موجود در آن از طريق استفاده مستقيم از اين موتورها ميسر نميباشد. امکان بازيابي منابع پنهان در وب نامرئي يا براي موتورهاي کاوش از نظر فني ميسر نيست يا محدوديتهاي مالي مانع از نمايهسازي اين منابع شده است. مثلا توان مالي و فناوري فعلي موتورهاي جستجو هنوز به مراتب محدودتر از آن است که بتوانند به نمايهسازي تمام صفحات و لايههاي موجود در وب سايتها بپردازند، چراکه اين کار فرايندي پر خرج بوده و مستلزم فراهم آوري امکانات سخت افزاري قابل توجهي است.
اهميت وب عميق عمدتا از آنجا ناشي ميشود که از نظر حجم اطلاعات مخفي در آن، اين بخش از قلمرو وب نامرئي بزرگترين قسمت آن را به خود اختصاص ميدهد، به طوري که حجم اطلاعات موجود در آن چندين برابر وب آشکار يا وب سطحي تخمين زده ميشود. دسترسي به بعضي از منابع اطلاعاتي مثل انواع نشريههاي الکترونيکي و پايگاههاي اطلاعاتي مبتني بر وب، مستلزم پرداخت حق اشتراک است. محدوديتهاي زباني و فرمتهاي مختلف نيز باعث پنهان ماندن بخش بزرگي از وب از دسترس جستجوگرها شده است.
بخش عمدهاي از وب سايتهاي فارسي و به خصوص دولتي و عمومي در ايران از نظر فني مرده محسوب ميشود، چراكه به روز رساني آنها به طور منظم صورت نميگيرد. بارها شده كه مراجعهكنندگان به وب سايتهاي دستگاههاي دولتي اطلاعاتي دريافت كردهاند كه اساسا ماهها و بلكه سالها است قديمي و بلااستفاده شدهاند. محسوسترين نوع اطلاعات مرده در اين وبسايتها، اطلاعات تماس شامل آدرسها، تلفنها و اسامي مديران و كارشناسان است. متاسفانه هيچ متولي مشخصي براي اصلاح اين روند در كشور وجود ندارد و از آن بدتر اينكه انگيزهاي نيز براي به روز رساني اين محتواهاي ديجيتال موجود نيست.
به گفته دكتر سعيد رضا عاملي استاد ارتباطات دانشگاه تهران، اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد، مراجعهكنندهها را با وب يخ، مرده و سرد مواجه ميكنيم، وبي كه در آن فقط اطلاعات ميميرد. اصلا هواي فضاي وب، اطلاعات است و مرتب كار كردن و بهروزرساني محتوا در اين فضا اهميت دارد. RSS مرتبط با موضوع فضا نيز بايد خيلي فعال باشد كه بتواند اين فضا را پويا نگه دارد. به نظر ميرسد برخي مديران ما چون فضاي مجازي برايشان قابل لمس نيست نميتوانند با آن رابطه مناسبي برقرار كنند و در سياستگذاري هم به آن بيتوجه هستند.