چکامه91
23rd April 2013, 08:02 PM
کودکان در گذشته دور، وقتی به مکتبخانه و مدرسه میرفتند با گلستان و بوستان، یادگیری فارسی را شروع میکردند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از برخی افراد شنیده باشید که میگویند: «مدرک هم مدرک قدیم»، «دیپلمههای قدیم باسوادتر از فوق لیسانسیههای الان هستند».
واقعاً چرا اینگونه درباره سطح سواد تحصیل کردههای امروز قضاوت میشود؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رفتیم.
نوید ادهم به خبرنگار فارس گفت: این سخنها کارشناسی شده مبتنی بر یک کار پژوهشی نیست.
وی توضیح داد: کودکان در گذشته دور، وقتی به مکتبخانه و مدرسه میرفتند با گلستان و بوستان، یادگیری فارسی را شروع میکردند که امروزه شاهدیم در دوره فوقلیسانس و دکترای ما هم فارغالتحصیلان، توانایی مطالعه این متون را ندارند و از این منظر، این کاستی وجود دارد.
* گستره علم امروز قابل مقایسه با گستره دانش گذشته نیست
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه گستره علم امروز اصلاً قابل مقایسه با گستره دانش در گذشته نیست، گفت: در حال حاضر مجموعه معلومات دانشآموزان در موضوعات مختلف بسیار گستردهتر از آن چیزی است که دانشآموزان در گذشتهها یاد میگرفتند.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا امروزه کتابهایی مانند بوستان و گلستان از آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است؟»، ادامه داد: در گذشته تعداد محدودی از افراد تحصیل میکردند و معمولاً افرادی بودند که از بهره هوشی بالا، عشق و علاقه فراوان برخوردار بودند اما امروز معتقدیم که باید ۱۰۰ درصد کودکان را تحت پوشش ببریم و بهره هوشی همه دانشآموزان بهگونهای نیست که بتوان آن متون را به عنوان کتابهای درسی عموم دانشآموزان در نظر گرفت.
نوید ادهم اضافه کرد: اصولاً در مقایسه سواد قدیم و جدید، کتاب گلستان و بوستان و امثالهم را مثال میزنند و مقایسه سواد به خواندن متون و نامهنگاری بر میگردد؛ در حالی که در گذشته، سواد به معنی خواندن، نوشتن و حساب کردن بود اما امروزه سواد بسیار گسترده شده است و به عنوان مثال دیگر باید سواد رایانه را سواد دانست.
منبع (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920202001461)
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از برخی افراد شنیده باشید که میگویند: «مدرک هم مدرک قدیم»، «دیپلمههای قدیم باسوادتر از فوق لیسانسیههای الان هستند».
واقعاً چرا اینگونه درباره سطح سواد تحصیل کردههای امروز قضاوت میشود؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رفتیم.
نوید ادهم به خبرنگار فارس گفت: این سخنها کارشناسی شده مبتنی بر یک کار پژوهشی نیست.
وی توضیح داد: کودکان در گذشته دور، وقتی به مکتبخانه و مدرسه میرفتند با گلستان و بوستان، یادگیری فارسی را شروع میکردند که امروزه شاهدیم در دوره فوقلیسانس و دکترای ما هم فارغالتحصیلان، توانایی مطالعه این متون را ندارند و از این منظر، این کاستی وجود دارد.
* گستره علم امروز قابل مقایسه با گستره دانش گذشته نیست
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه گستره علم امروز اصلاً قابل مقایسه با گستره دانش در گذشته نیست، گفت: در حال حاضر مجموعه معلومات دانشآموزان در موضوعات مختلف بسیار گستردهتر از آن چیزی است که دانشآموزان در گذشتهها یاد میگرفتند.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا امروزه کتابهایی مانند بوستان و گلستان از آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است؟»، ادامه داد: در گذشته تعداد محدودی از افراد تحصیل میکردند و معمولاً افرادی بودند که از بهره هوشی بالا، عشق و علاقه فراوان برخوردار بودند اما امروز معتقدیم که باید ۱۰۰ درصد کودکان را تحت پوشش ببریم و بهره هوشی همه دانشآموزان بهگونهای نیست که بتوان آن متون را به عنوان کتابهای درسی عموم دانشآموزان در نظر گرفت.
نوید ادهم اضافه کرد: اصولاً در مقایسه سواد قدیم و جدید، کتاب گلستان و بوستان و امثالهم را مثال میزنند و مقایسه سواد به خواندن متون و نامهنگاری بر میگردد؛ در حالی که در گذشته، سواد به معنی خواندن، نوشتن و حساب کردن بود اما امروزه سواد بسیار گسترده شده است و به عنوان مثال دیگر باید سواد رایانه را سواد دانست.
منبع (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920202001461)