ریپورتر
3rd May 2009, 09:18 AM
در سال 1839ويليام گرو فزيكدان و روزنامه نگار برجسته انگليسي، اصول كار پيل سوختي را كشف كرد. گرو چهار پيل بزرگ كه هر كدام داراي ظرفي محتوي هيدروژن و اكسيژن بودند را براي توليد الكتريسيته بكار برد. الكتريسيته حاصل،آب را در يك ظرف كوچكتر به اكسيژن و هيدروژن تبديل مي كرد. (http://www.irche.com/Virtual_university.asp)
اما سابقه توليد پيل سوختي به سال 1889 بر مي گردد كه اولين پيل سوختي توسط لودويك مند و چارلزلنجر ساخته شد. در اوايل قرن بيستم تلاش هايي در جهت توسعه پيل سوختي صورت گرفت. در سال 1955 پيل سوختي قليليي 5كيلو واتي ساخته شد.
از سال 1960 سازمان فضايي آمريكا(ناسا) از پيل مزبور در سفينه هاي جيميني و آپولو جهت توليد الكتريسيته و تهيه آب مورد نياز فضا نوردان استفاده كرد. در طي دهه 70 فن آوري پيل سوختي در وسايل خانگي و خودرو بكار گرفته شد. اولين خودروي مجهز به پيل سوختي حدود سال 1970 توسط شركت جنرال موتورز آمريكا ساخته شد. با سرمايه گذاري جدي وزارت انرژي آمريكا از زمان جنگ خليج فارس و نيز سرمايه گذاري اين وزارتخانه از سال 1990 فن آوري پيل سوختي توسعه چشمگيري پيدا كرده است. (http://www.irche.com/)
از دهه 80 به بعد شركت بالارد در كانادا تحت حمايت دولت با انجام پروژه ساخت زير دريايي كه در آن از پيل شوختي استفاده مي شد به عنوان پيشرو اين صنعت،در دنيا معرفي شد.
هواپيماي پيل سوختي ناسا در سال 2000 با نيروي محركه دوگانه باتري خورشيدي و پيل سوختي مورد بهره برداري قرار گرفت. اين هواپيما توان پرواز طولاني(شش ماه) و بدون وقفه را دارد و با حركت مستمر خود در يك منطقه از آسمان در سيستم هاي مخابراتي، جاسوسي و امداد رساني(در حوادث طبيعي) كاربرد وسيعي پيدا كدده است.
امتيازات ويژه پيل سوختي جهت كاربرد نظامي
1- كم بودن علايم راداري
2- كم بودن علايم قابل شناسايي در ميدان جنگ
3- قابل حمل و (http://www.irche.com/Chemical_Industries.asp) سبك بودن
4- چگالي انرژي بالا
5- توان بالا
6- تابش هاي گرمايي پايين
7- افزايش امنيت انرژي الكتريكي مورد استفاده به واسطه به كار بردن مولد ها در محل
اما سابقه توليد پيل سوختي به سال 1889 بر مي گردد كه اولين پيل سوختي توسط لودويك مند و چارلزلنجر ساخته شد. در اوايل قرن بيستم تلاش هايي در جهت توسعه پيل سوختي صورت گرفت. در سال 1955 پيل سوختي قليليي 5كيلو واتي ساخته شد.
از سال 1960 سازمان فضايي آمريكا(ناسا) از پيل مزبور در سفينه هاي جيميني و آپولو جهت توليد الكتريسيته و تهيه آب مورد نياز فضا نوردان استفاده كرد. در طي دهه 70 فن آوري پيل سوختي در وسايل خانگي و خودرو بكار گرفته شد. اولين خودروي مجهز به پيل سوختي حدود سال 1970 توسط شركت جنرال موتورز آمريكا ساخته شد. با سرمايه گذاري جدي وزارت انرژي آمريكا از زمان جنگ خليج فارس و نيز سرمايه گذاري اين وزارتخانه از سال 1990 فن آوري پيل سوختي توسعه چشمگيري پيدا كرده است. (http://www.irche.com/)
از دهه 80 به بعد شركت بالارد در كانادا تحت حمايت دولت با انجام پروژه ساخت زير دريايي كه در آن از پيل شوختي استفاده مي شد به عنوان پيشرو اين صنعت،در دنيا معرفي شد.
هواپيماي پيل سوختي ناسا در سال 2000 با نيروي محركه دوگانه باتري خورشيدي و پيل سوختي مورد بهره برداري قرار گرفت. اين هواپيما توان پرواز طولاني(شش ماه) و بدون وقفه را دارد و با حركت مستمر خود در يك منطقه از آسمان در سيستم هاي مخابراتي، جاسوسي و امداد رساني(در حوادث طبيعي) كاربرد وسيعي پيدا كدده است.
امتيازات ويژه پيل سوختي جهت كاربرد نظامي
1- كم بودن علايم راداري
2- كم بودن علايم قابل شناسايي در ميدان جنگ
3- قابل حمل و (http://www.irche.com/Chemical_Industries.asp) سبك بودن
4- چگالي انرژي بالا
5- توان بالا
6- تابش هاي گرمايي پايين
7- افزايش امنيت انرژي الكتريكي مورد استفاده به واسطه به كار بردن مولد ها در محل