وحید 0319
27th March 2013, 01:49 PM
تراشه های کانسپچوال ـ تـــــــــــــئاتر مــــــــــعماری
http://www.etoood.com/Images/News/Large/2187634789177693089070201249263087.jpg
برای والتر بنیامین (http://etoood.com/Security/Article/Article.aspx?ArtKey=527)، خاطره ابزار یا دستگاهی برای حفظ و تامین گذشته نیست، بلکه بیشتر شبیه تئاتر است، واسطه ای برای تجربه گذشته، همانگونه که زمین واسطه ایست برای مردهْ شهرهایی که در دلش خفته اند، والتر بنیامین (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=68) بر این باور است که هر که به دنبال راهی است برای پی جوییِ گذشته ی مدفونش باید خود را همچون حفاری در نظر اورد. او همچنین نویسنده را نیز درگیر امواجی از خاطراتش می داند و همچنین داستان گو را نیز درگیر خاطره یابی و خاطره خوانی.تصویر پیش امده ـ که به سال 1996 و در سالروز تولد فیلیپ جانسون برداشته شده است ـ نیز تکه روایتی است از هم کناری دو نسل از معماران، نسلی در استانه افول و نسلی در حال نضج گیری، دو نسل که به جهان ها و جغرافیاهای متفاوت و بعضا متخاصمی تعلق دارند، اگرچه همگی شان از سرامدان و بزرگان جامعه معماری و طراحی بوده اند و برخی شان هنوز هم هستند، این عکس روایت های ناگفته بسیاری نیز دارد، لایه های پنهان در این عکس برای هر ناظری که اکنون سرنوشت و سرانجام بسیاری شان را خوانده، شنیده و یا تجربه کرده، خاطره یا شاید تجربه ای وضع خواهد کرد و او را به سرزمینی حد فاصل وهم، رویا و واقعیت خواهد برد و به نوعی با تئاتر معماری گره خواهد زد.نشسته بر زمین از چپ : پیتر ایزنمن (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=33) و ژاکلین رابرتسونردیف اول نشسته بر صندلی از راست: مایکل گریوز، اراتا ایسوزاکی (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=94)، فیلیپ جانسون (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=30)، فیلیس لمبرت، ریچارد مه یر (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=36)ردیف دوم ایستاده از راست: زاها حدید (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=3)، رابرت ای ام استرن، هنس هولین، استنلی تیگرمن، هنری کوب و کوین روشهردیف سوم ایستاده از راست: چارلز گواتمی، ترنس ریلی، دیوید چایلد، فرنک گری (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=6) و رم کولهاس (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=18)
http://www.etoood.com/Images/News/Large/2187634789177693089070201249263087.jpg
برای والتر بنیامین (http://etoood.com/Security/Article/Article.aspx?ArtKey=527)، خاطره ابزار یا دستگاهی برای حفظ و تامین گذشته نیست، بلکه بیشتر شبیه تئاتر است، واسطه ای برای تجربه گذشته، همانگونه که زمین واسطه ایست برای مردهْ شهرهایی که در دلش خفته اند، والتر بنیامین (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=68) بر این باور است که هر که به دنبال راهی است برای پی جوییِ گذشته ی مدفونش باید خود را همچون حفاری در نظر اورد. او همچنین نویسنده را نیز درگیر امواجی از خاطراتش می داند و همچنین داستان گو را نیز درگیر خاطره یابی و خاطره خوانی.تصویر پیش امده ـ که به سال 1996 و در سالروز تولد فیلیپ جانسون برداشته شده است ـ نیز تکه روایتی است از هم کناری دو نسل از معماران، نسلی در استانه افول و نسلی در حال نضج گیری، دو نسل که به جهان ها و جغرافیاهای متفاوت و بعضا متخاصمی تعلق دارند، اگرچه همگی شان از سرامدان و بزرگان جامعه معماری و طراحی بوده اند و برخی شان هنوز هم هستند، این عکس روایت های ناگفته بسیاری نیز دارد، لایه های پنهان در این عکس برای هر ناظری که اکنون سرنوشت و سرانجام بسیاری شان را خوانده، شنیده و یا تجربه کرده، خاطره یا شاید تجربه ای وضع خواهد کرد و او را به سرزمینی حد فاصل وهم، رویا و واقعیت خواهد برد و به نوعی با تئاتر معماری گره خواهد زد.نشسته بر زمین از چپ : پیتر ایزنمن (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=33) و ژاکلین رابرتسونردیف اول نشسته بر صندلی از راست: مایکل گریوز، اراتا ایسوزاکی (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=94)، فیلیپ جانسون (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=30)، فیلیس لمبرت، ریچارد مه یر (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=36)ردیف دوم ایستاده از راست: زاها حدید (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=3)، رابرت ای ام استرن، هنس هولین، استنلی تیگرمن، هنری کوب و کوین روشهردیف سوم ایستاده از راست: چارلز گواتمی، ترنس ریلی، دیوید چایلد، فرنک گری (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=6) و رم کولهاس (http://etoood.com/NewsList.aspx?Des=18)