م.محسن
26th March 2013, 05:16 PM
زائران سرزمینهای نور از وضعیت رقتبار کنونی محور شلمچه ابراز تعجب میکنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهایی که شاهد اوج حضور کاروانهای راهیان نور و زائرانی که به صورت خودجوش در حال سفر به مناطق عملیاتی خوزستان هستند و مسئولان از انجام تمام تلاش و کوششهای خود برای افزایش رضایت زائران و مسافران خبر میدهند نکتهای جالب اما تاسفبار برای مردم خرمشهر ذهن همه مسافران و زائران مشهد شهدای شلمچه را به خود جلب میکند و آن نیز وضعیت رقتبار کنونی محور شلمچه است.
* آغاز عملیات احداث پل روگذر شلمچه
دی ماه 89 بود که کلنگ احداث پل روگذر شلمچه که در مسیر راهآهن قرار دارد بهمنظور تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از توقف خودروها در هنگام تردد قطار با حضور مسئولان استانی و محلی به زمین زده شد.
پروژهای که قرار بود توسط راهآهن جنوب احداث و ظرف مدت شش ماه به پایان برسد و خرداد ماه 90 همزمان با سالروز فتح خرمشهر شاهد افتتاح پل روگذر شلمچه باشیم.
این در حالی بود که پیش از آن یکی از مشکلات جدی ساکنان آن مناطق و همچنین خودروهای ترانزیتی و کاروانهای راهیان نور قرار گرفتن در ترافیک ناشی از تردد قطارهای باری و مسافری بود و بسیاری از مردم امیدوار بودند با بهرهبرداری از این پل شاهد رفع این مشکل باشند.
از سوی دیگر و با توجه به اینکه مرز شلمچه به دلیل تردد کامیونهای تجاری، مسافران و زوار عتبات عالیات یکی از پرترددترین مسیرهای منطقه است، شاهد افزایش عبور و مرور کاروانهای راهیان نور بهویژه در اواخر سال شاهد ترافیک بسیار زیادی در این مسیر هستیم و بر همین اساس احداث این پل روگذر امری مهم تلقی میشود.
* ایجاد مسیر موقت فرعی
در هنگام آغاز عملیات اجرایی این پروژه جاده اصلی و دو بانده این مسیر از میدان مقاومت تا منازل گمرک بسته و جادهای انحرافی و موقت در آن احداث شد.
جادهای که قرار بود تنها برای شش ماه به طور موقت، خودروهای عبوری در این مسیر از آن تردد کنند و بر همین اساس هیچگونه زیرسازی مناسبی بر روی آن انجام نشد.
اما نه تنها این شش ماه وعده مسئولان با گذشت 27 ماه محقق نشد بلکه جادهای که قرار بود به طور موقت محل تردد باشد به جاده اصلی حرکت راهیان نور، خودروهای شخصی و خودروهای ترانزیتی تبدیل شده است و با توجه به اینکه هیچگونه زیرسازی بر روی آن انجام نشده است به وضعیت رقتباری دچارشده است به گونهای که بسیاری از زائرانی که به قصد حضور در شلمچه از این محور تردد میکنند به دیده تعجب به این محور مهم مینگرند.
* تغییر چندانی در پیشرفت پل روگذر مشاهد نکردم
یکی از همین زائران که از استان سمنان آمده است در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من سال گذشته نیز برای حضور در مشهد شهدای شلمچه به خرمشهر آمدم و از این مسیر عبور کردم.
حسین 25 ساله افزود: امسال نیز که به همین منظور از این مسیر عبور کردم اما پیشرفت چندانی در زمینه احداث پل روگذر این منطقه مشاهد نکردم.
وی تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت مسیر به مراتب بدتر از سال گذشته شده و در واقع امکان تردد در آن بسیار سخت شده است.
* همه مسیر سفر یک سو و این چند کیلومتر یک سو
یک راننده اتوبوس که کاروان راهیان نور کاشان را به شلمچه میبرد در اظهار نظری جالب گفت: همه مسیر چند صد کیلومتری از کاشان تا شلمچه را یک سو قرار دهید و این مسیر چند کیلومتری در محور شلمچه را در سوی دیگر.
وی ادامه داد: واقعاً جای تعجب است که محور مهم شلمچه که سالانه میلیونها نفر برای زیارت یادمان شهدای شلمچه از آن گذر میکنند در چنین وضعیتی باشد.
این راننده اتوبوس خاطرنشانکرد: از مسئولان این شهر میخواهیم حداقل به احترام زائران شهدای دفاع مقدس فکری برای وضعیت کنونی این محور کنند.
از دیدن این مسیر تعجب کردم
یکی دیگر از زائرانی که با خودروی شخصی به شلمچه میرفت در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: برای اولین بار است که به شلمچه میروم.
رضا جلالی که از استان مرکزی به خرمشهر سفر کرده بود تصریح کرد: قبل از حضور در اینجا تصور دیگری داشتم و فکر میکردم مسیری که محل تردد میلیونها زائر است باید بهترین مسیر در کشور باشد اما با مشاهده این وضعیت بسیار متعجب و متاثر شدم.
وی ادامه داد: برای خرمشهری که از آن به عنوان پایتخت دفاع مقدس یاد میشود این وضعیت قابل قبول نیست و انتظارات بسیار فراتر از این است.
* پیگیری نماینده مردم خرمشهر در مجلس
چندی پیش بود که عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی انتقاد تندی را از کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و عدم تخصیص بودجه مورد نیاز تکمیل این پل روگذر انجام داد.
عبدالله سامری پس از آن در خصوص پیگیریهای انجام شده گفت: پس از بازدید کارشناسان وزارت راه و شهرسازی از روند احداث پل روگذر شلمچه مبلغی برای ادامه عملیات احداث این پل تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: البته این مبلغ برای تکمیل پل روگذر شلمچه کافی نبوده و انتظار داریم همه اعتبارات مورد نیاز این طرح هرچه سریعتر تخصیص تا شاهد پایان روند احداث آن باشم.
با وجود اعتراضات مردم و مسئولان مرتبط به کاروانهای راهیان نور و همچنین جبههگیری و تذکر شدید نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و تخصیص بخشی از اعتبارات مورد نیاز باز هم پیشرفت محسوسی در روند احداث این پل روگذر مشاهده نمیشود و با این روند اجرای کار به نظر میرسد انتظار عبور از روی این پل همچنان به آرزویی دستنیافتنی برای مردم باقی بماند.
بهر حال در این زمینه سازمان منطقه آزاد اروند که مناطق مسیر شلمچه را در محدوده خود دارد نیز باید در خصوص عملکرد خود برای بهسازی مسیر بینالمللی شلمچه پاسخگو باشد.
منبع (http://rajanews.com/detail.asp?id=153717)
به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهایی که شاهد اوج حضور کاروانهای راهیان نور و زائرانی که به صورت خودجوش در حال سفر به مناطق عملیاتی خوزستان هستند و مسئولان از انجام تمام تلاش و کوششهای خود برای افزایش رضایت زائران و مسافران خبر میدهند نکتهای جالب اما تاسفبار برای مردم خرمشهر ذهن همه مسافران و زائران مشهد شهدای شلمچه را به خود جلب میکند و آن نیز وضعیت رقتبار کنونی محور شلمچه است.
* آغاز عملیات احداث پل روگذر شلمچه
دی ماه 89 بود که کلنگ احداث پل روگذر شلمچه که در مسیر راهآهن قرار دارد بهمنظور تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از توقف خودروها در هنگام تردد قطار با حضور مسئولان استانی و محلی به زمین زده شد.
پروژهای که قرار بود توسط راهآهن جنوب احداث و ظرف مدت شش ماه به پایان برسد و خرداد ماه 90 همزمان با سالروز فتح خرمشهر شاهد افتتاح پل روگذر شلمچه باشیم.
این در حالی بود که پیش از آن یکی از مشکلات جدی ساکنان آن مناطق و همچنین خودروهای ترانزیتی و کاروانهای راهیان نور قرار گرفتن در ترافیک ناشی از تردد قطارهای باری و مسافری بود و بسیاری از مردم امیدوار بودند با بهرهبرداری از این پل شاهد رفع این مشکل باشند.
از سوی دیگر و با توجه به اینکه مرز شلمچه به دلیل تردد کامیونهای تجاری، مسافران و زوار عتبات عالیات یکی از پرترددترین مسیرهای منطقه است، شاهد افزایش عبور و مرور کاروانهای راهیان نور بهویژه در اواخر سال شاهد ترافیک بسیار زیادی در این مسیر هستیم و بر همین اساس احداث این پل روگذر امری مهم تلقی میشود.
* ایجاد مسیر موقت فرعی
در هنگام آغاز عملیات اجرایی این پروژه جاده اصلی و دو بانده این مسیر از میدان مقاومت تا منازل گمرک بسته و جادهای انحرافی و موقت در آن احداث شد.
جادهای که قرار بود تنها برای شش ماه به طور موقت، خودروهای عبوری در این مسیر از آن تردد کنند و بر همین اساس هیچگونه زیرسازی مناسبی بر روی آن انجام نشد.
اما نه تنها این شش ماه وعده مسئولان با گذشت 27 ماه محقق نشد بلکه جادهای که قرار بود به طور موقت محل تردد باشد به جاده اصلی حرکت راهیان نور، خودروهای شخصی و خودروهای ترانزیتی تبدیل شده است و با توجه به اینکه هیچگونه زیرسازی بر روی آن انجام نشده است به وضعیت رقتباری دچارشده است به گونهای که بسیاری از زائرانی که به قصد حضور در شلمچه از این محور تردد میکنند به دیده تعجب به این محور مهم مینگرند.
* تغییر چندانی در پیشرفت پل روگذر مشاهد نکردم
یکی از همین زائران که از استان سمنان آمده است در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من سال گذشته نیز برای حضور در مشهد شهدای شلمچه به خرمشهر آمدم و از این مسیر عبور کردم.
حسین 25 ساله افزود: امسال نیز که به همین منظور از این مسیر عبور کردم اما پیشرفت چندانی در زمینه احداث پل روگذر این منطقه مشاهد نکردم.
وی تصریح کرد: این در حالی است که وضعیت مسیر به مراتب بدتر از سال گذشته شده و در واقع امکان تردد در آن بسیار سخت شده است.
* همه مسیر سفر یک سو و این چند کیلومتر یک سو
یک راننده اتوبوس که کاروان راهیان نور کاشان را به شلمچه میبرد در اظهار نظری جالب گفت: همه مسیر چند صد کیلومتری از کاشان تا شلمچه را یک سو قرار دهید و این مسیر چند کیلومتری در محور شلمچه را در سوی دیگر.
وی ادامه داد: واقعاً جای تعجب است که محور مهم شلمچه که سالانه میلیونها نفر برای زیارت یادمان شهدای شلمچه از آن گذر میکنند در چنین وضعیتی باشد.
این راننده اتوبوس خاطرنشانکرد: از مسئولان این شهر میخواهیم حداقل به احترام زائران شهدای دفاع مقدس فکری برای وضعیت کنونی این محور کنند.
از دیدن این مسیر تعجب کردم
یکی دیگر از زائرانی که با خودروی شخصی به شلمچه میرفت در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: برای اولین بار است که به شلمچه میروم.
رضا جلالی که از استان مرکزی به خرمشهر سفر کرده بود تصریح کرد: قبل از حضور در اینجا تصور دیگری داشتم و فکر میکردم مسیری که محل تردد میلیونها زائر است باید بهترین مسیر در کشور باشد اما با مشاهده این وضعیت بسیار متعجب و متاثر شدم.
وی ادامه داد: برای خرمشهری که از آن به عنوان پایتخت دفاع مقدس یاد میشود این وضعیت قابل قبول نیست و انتظارات بسیار فراتر از این است.
* پیگیری نماینده مردم خرمشهر در مجلس
چندی پیش بود که عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی انتقاد تندی را از کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و عدم تخصیص بودجه مورد نیاز تکمیل این پل روگذر انجام داد.
عبدالله سامری پس از آن در خصوص پیگیریهای انجام شده گفت: پس از بازدید کارشناسان وزارت راه و شهرسازی از روند احداث پل روگذر شلمچه مبلغی برای ادامه عملیات احداث این پل تخصیص داده شد.
وی ادامه داد: البته این مبلغ برای تکمیل پل روگذر شلمچه کافی نبوده و انتظار داریم همه اعتبارات مورد نیاز این طرح هرچه سریعتر تخصیص تا شاهد پایان روند احداث آن باشم.
با وجود اعتراضات مردم و مسئولان مرتبط به کاروانهای راهیان نور و همچنین جبههگیری و تذکر شدید نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و تخصیص بخشی از اعتبارات مورد نیاز باز هم پیشرفت محسوسی در روند احداث این پل روگذر مشاهده نمیشود و با این روند اجرای کار به نظر میرسد انتظار عبور از روی این پل همچنان به آرزویی دستنیافتنی برای مردم باقی بماند.
بهر حال در این زمینه سازمان منطقه آزاد اروند که مناطق مسیر شلمچه را در محدوده خود دارد نیز باید در خصوص عملکرد خود برای بهسازی مسیر بینالمللی شلمچه پاسخگو باشد.
منبع (http://rajanews.com/detail.asp?id=153717)