عرفان سلیم زاده
16th March 2013, 06:08 PM
سلام و تبریک پیشاپیش بابت فرارسیدن عید نوروز.[golrooz]
چیلر جذبی معمولا در مولد برودت با حجم سرمایش بالا مورد استفاده قرار میگیره.
کاربرد هایی هم مانند سیستم سرمایش در اماکن وسبع مانند مصلا تهران یا بیمارستان ها و غیره داره.
به همین دلیل اگر بخوایم تو ماشین که یه اتاق 1.5 متر مربعی تقریبا هستش استفاده کنیم هم خطرناکه و ممکنه باعث قندیل بستن مسافرا بشه.
امروزه در خودرو های ایرانی که از گاز طبیعی کمپرس شده به عنوان سوخت استفاده می کنند چند ایراد وجود داره که یک منبع سرمایش تا حد زیادی میتونه اونو حل کنه.
در دمای محیط به دلیل انبساط گاز مقدار کمتری سوخت را می توان بارگیری کرد.
گاز طبیعی عدد اکتان بالایی دارد و برای آزاد شدن کامل انرژی درونی آن هوای ورودی به موتور باید بیشتر از قبل فشرده شود(ضریب کمپرس باید افزایش یابد.)
عامل موثر در افزایش ضریب کمپرس باز دمای هوای ورودی به موتور می باشد که هر چقدر خنک تر شود چگالی هوا را افزایش می دهد.
اگر از چیلر جذبی برای تولید برودت مورد نیاز جهت خنک سازی محفظه گاز خودرو استفاده کنیم میتوانیم حجم بیشتری از سوخت گاز طبیعی رو بارگیری کنیم.
و همچنین هوای ورودی به موتور را همیشه خنک نگاه داریم تا ضریب کمپرس افزایش یافته و قدرت موتور افزایش یابد. در این صورت مصرف سوخت هم کاهش پیدا می کند.
از کاربرد های دیگه آن میشه به خنک سازی اتاق خودرو در تابستان و راه اندازی یک یخچال در خودرو استفاده کرد.
انرژی چیلر هم میتواند از اگزوز گرفته شود و هم از آب رادیاتور ماشین.
چالش اصلی طراحی و ساخت این چیلر هست چون خودرو های ایرانی بیشتر گاز سوز اند پس این سیستم بومی خواهد بود.
البته باید محفظه گاز را کاملا عایق بندی کرد چرا که در زمان خاموش بودن خودرو، سرمایشی تولید نمی شود که بتوانیم گاز محفظه را خنک نگاه داریم.
موفق باشید.[nishkhand]
چیلر جذبی معمولا در مولد برودت با حجم سرمایش بالا مورد استفاده قرار میگیره.
کاربرد هایی هم مانند سیستم سرمایش در اماکن وسبع مانند مصلا تهران یا بیمارستان ها و غیره داره.
به همین دلیل اگر بخوایم تو ماشین که یه اتاق 1.5 متر مربعی تقریبا هستش استفاده کنیم هم خطرناکه و ممکنه باعث قندیل بستن مسافرا بشه.
امروزه در خودرو های ایرانی که از گاز طبیعی کمپرس شده به عنوان سوخت استفاده می کنند چند ایراد وجود داره که یک منبع سرمایش تا حد زیادی میتونه اونو حل کنه.
در دمای محیط به دلیل انبساط گاز مقدار کمتری سوخت را می توان بارگیری کرد.
گاز طبیعی عدد اکتان بالایی دارد و برای آزاد شدن کامل انرژی درونی آن هوای ورودی به موتور باید بیشتر از قبل فشرده شود(ضریب کمپرس باید افزایش یابد.)
عامل موثر در افزایش ضریب کمپرس باز دمای هوای ورودی به موتور می باشد که هر چقدر خنک تر شود چگالی هوا را افزایش می دهد.
اگر از چیلر جذبی برای تولید برودت مورد نیاز جهت خنک سازی محفظه گاز خودرو استفاده کنیم میتوانیم حجم بیشتری از سوخت گاز طبیعی رو بارگیری کنیم.
و همچنین هوای ورودی به موتور را همیشه خنک نگاه داریم تا ضریب کمپرس افزایش یافته و قدرت موتور افزایش یابد. در این صورت مصرف سوخت هم کاهش پیدا می کند.
از کاربرد های دیگه آن میشه به خنک سازی اتاق خودرو در تابستان و راه اندازی یک یخچال در خودرو استفاده کرد.
انرژی چیلر هم میتواند از اگزوز گرفته شود و هم از آب رادیاتور ماشین.
چالش اصلی طراحی و ساخت این چیلر هست چون خودرو های ایرانی بیشتر گاز سوز اند پس این سیستم بومی خواهد بود.
البته باید محفظه گاز را کاملا عایق بندی کرد چرا که در زمان خاموش بودن خودرو، سرمایشی تولید نمی شود که بتوانیم گاز محفظه را خنک نگاه داریم.
موفق باشید.[nishkhand]