چکامه91
16th March 2013, 09:30 AM
حفرهای عمیق در دل پایتخت، بزرگترین تونل شهری كشور كه لقب دومین تونل بلند جادهای جهان را هم با خود یدك میكشد.
تجربهای تمام قد از توان مهندسی ایرانی، تونل نیایش كه كلنگ احداث آن اوایل سال 90 به زمین زده شد و پس از 23 ماه تلاش شبانه روزی، بیست و هشتم بهمن امسال آغوش خود به روی خودروها باز كرد تا شاید تولدش گرهی از بار ترافیك پایتخت باز كند.
تونل شمالی این طرح در مسیر شرق به غرب از ادامه پل بزرگراه طبقاتی صدر آغاز و باعبور از زیر عرض بزرگراه مدرس، خیابانگلآذین، خیابانآفریقا، خیابان مهیار، خیابان ولیعصر(عج) و پارك ملت، از طریق یك دوراهی وارد بزرگراههای نیایش (به سمتغرب) و كردستان (به سمت جنوب) میشود.
تونل جنوبی نیز در مسیر غرب به شرق، از دو مسیر باند جنوبی بزرگراه نیایش و همچنین باند شمالی بزرگراه كردستان (تونل كردستان)، با گذر از زیر پارك ملت، عرض خیابان ولی عصر(عج)، خیابان ناهید غربی، خیابان آفریقا، خیابان ناهید شرقی و بزرگراه مدرس، با یك رمپ وارد پل بزرگراه طبقاتی صدر میشود.
مقاوم در برابر زلزله 10 ریشتری
طراحی كاملا ایرانی، سرعت بالای انجام طرح در مقایسه با تونل توحید و رسالت، طراحی چهار خروجی اضطراری در تونل نیایش، بهكارگیری آخرین استانداردهای بینالمللی در طراحی و ساخت، ارتباط دو تونل شمالی و جنوبی به فاصله هر 500 متر، ایجاد رمپهای اضطراری، مقاومت در برابر زلزله ده ریشتری و سیل از مهمترین ویژگیهای منحصربهفرد تونل نیایش است.
مسئولان شهری میگویند تونل نیایش بهدلیل برخورداری از ضریب ایمنی بالا از روی زمین هم امنتر است، آنان تونل نیایش را از مدرنترین تونلهای كشور میدانند كه از لحاظ فناوری با سایر تونلهای جهان برابری میكند.
یكی از ویژگیهای این تونل بهكارگیری فناوریهای مدرن است بهگونهای كه هیچ پارامتری نیست كه در تونل نیایش بهصورت لحظهای تحت كنترل و مدیریت یكپارچه سیستمهای هوشمند نباشد و تمام المانهای این تونل اعم از حركت وسایل نقلیه، پیشبینی وضع آلودگی، مسائل محیطی و تصادفها با سیستمهای هوشمند مدیریت میشود.
این تونل به دوربینهای تردد شمار، ثبت سرعت لحظهای و متوسط، دوربینهای كنترل خط اضطرار و امداد و دوربینهای شناسایی نقطه حادثه نیز مجهز است.
دستگاههای تهویه هوای نصب شده در این تونل هوای پاك مورد نیاز را تامین میكند و بنابراین مشكلی برای تهویه مطبوع در این تونل وجود ندارد، همچنین با توجه به سیستم برق اضطراری كه برای تونل پیشبینی شده، میتوان برای تمام تجهیزات الكترونیكی در مواقع نیاز از برق اضطراری استفاده كرد.
مهر امسال فهرستی از تونلهای بلندتر از پنج كیلومتر در سایت انجمن بینالمللی تونل منتشر شد كه خبرهای امیدواركنندهای برای جامعه مهندسی ایران داشت.
طبق فهرست این انجمن، تونل نیایش، دومین تونل بلند جادهای و شهری در دست احداث طی سال 2012 بوده است.
در مقوله تونلهای جادهای بلند جهان، تاكنون نام 120 تونل در فهرست سازههای ترافیكی معتبر از نگاه مجامع بینالمللی علمی ثبت شده است. منظور از تونلهای جادهای، تونلهایی است كه برای خودروها ساخته و از تونلهای ریلی تفكیك شده است، اما در میان تونلهای جادهای ساختهشده و بدوناحتساب آمار سال 2012 تونلنیایش از لحاظ طول، جزو 16 تونل بلند دنیا بهحساب میآید.
545 میلیون تومان صرفهجویی در روز
مطالعات ترافیكی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان میكند، تردد خودروها از تونلنیایش بهطور میانگین 12.5 دقیقه صرفهجویی زمانی نسبت به وضع قبل از احداث آن را بهدنبال خواهد داشت و چون ظرفیت این تونل حدود 110 هزار تردد ) یا بهعبارتی با احتساب متوسط 2.5 مسافر در هر تردد 250 هزار نفر در روز محاسبه شده است این كاهش سفر، ارزشی معادل 115 میلیونتومان در روز خواهد داشت.
همچنین براساس همین مطالعات، بهرهبرداری از تونلنیایش موجب 430 میلیون تومان صرفهجویی روزانه در مصرفسوخت خواهد شد كه بهاین ترتیب صرفهجویی اقتصادی این طرح عمرانی به 545 میلیونتومان در روز و 199 میلیارد تومان در سال میرسد.
تونل صدر ـ نیایش در حالی با هزینهای حدود 800 میلیارد تومان ساخته شد كه كارشناسان میگویند طی چهار سال، این مقدار هزینه بهطور غیرمستقیم برگردانده خواهد شد.
منبع (http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/970605480964223152)
تجربهای تمام قد از توان مهندسی ایرانی، تونل نیایش كه كلنگ احداث آن اوایل سال 90 به زمین زده شد و پس از 23 ماه تلاش شبانه روزی، بیست و هشتم بهمن امسال آغوش خود به روی خودروها باز كرد تا شاید تولدش گرهی از بار ترافیك پایتخت باز كند.
تونل شمالی این طرح در مسیر شرق به غرب از ادامه پل بزرگراه طبقاتی صدر آغاز و باعبور از زیر عرض بزرگراه مدرس، خیابانگلآذین، خیابانآفریقا، خیابان مهیار، خیابان ولیعصر(عج) و پارك ملت، از طریق یك دوراهی وارد بزرگراههای نیایش (به سمتغرب) و كردستان (به سمت جنوب) میشود.
تونل جنوبی نیز در مسیر غرب به شرق، از دو مسیر باند جنوبی بزرگراه نیایش و همچنین باند شمالی بزرگراه كردستان (تونل كردستان)، با گذر از زیر پارك ملت، عرض خیابان ولی عصر(عج)، خیابان ناهید غربی، خیابان آفریقا، خیابان ناهید شرقی و بزرگراه مدرس، با یك رمپ وارد پل بزرگراه طبقاتی صدر میشود.
مقاوم در برابر زلزله 10 ریشتری
طراحی كاملا ایرانی، سرعت بالای انجام طرح در مقایسه با تونل توحید و رسالت، طراحی چهار خروجی اضطراری در تونل نیایش، بهكارگیری آخرین استانداردهای بینالمللی در طراحی و ساخت، ارتباط دو تونل شمالی و جنوبی به فاصله هر 500 متر، ایجاد رمپهای اضطراری، مقاومت در برابر زلزله ده ریشتری و سیل از مهمترین ویژگیهای منحصربهفرد تونل نیایش است.
مسئولان شهری میگویند تونل نیایش بهدلیل برخورداری از ضریب ایمنی بالا از روی زمین هم امنتر است، آنان تونل نیایش را از مدرنترین تونلهای كشور میدانند كه از لحاظ فناوری با سایر تونلهای جهان برابری میكند.
یكی از ویژگیهای این تونل بهكارگیری فناوریهای مدرن است بهگونهای كه هیچ پارامتری نیست كه در تونل نیایش بهصورت لحظهای تحت كنترل و مدیریت یكپارچه سیستمهای هوشمند نباشد و تمام المانهای این تونل اعم از حركت وسایل نقلیه، پیشبینی وضع آلودگی، مسائل محیطی و تصادفها با سیستمهای هوشمند مدیریت میشود.
این تونل به دوربینهای تردد شمار، ثبت سرعت لحظهای و متوسط، دوربینهای كنترل خط اضطرار و امداد و دوربینهای شناسایی نقطه حادثه نیز مجهز است.
دستگاههای تهویه هوای نصب شده در این تونل هوای پاك مورد نیاز را تامین میكند و بنابراین مشكلی برای تهویه مطبوع در این تونل وجود ندارد، همچنین با توجه به سیستم برق اضطراری كه برای تونل پیشبینی شده، میتوان برای تمام تجهیزات الكترونیكی در مواقع نیاز از برق اضطراری استفاده كرد.
مهر امسال فهرستی از تونلهای بلندتر از پنج كیلومتر در سایت انجمن بینالمللی تونل منتشر شد كه خبرهای امیدواركنندهای برای جامعه مهندسی ایران داشت.
طبق فهرست این انجمن، تونل نیایش، دومین تونل بلند جادهای و شهری در دست احداث طی سال 2012 بوده است.
در مقوله تونلهای جادهای بلند جهان، تاكنون نام 120 تونل در فهرست سازههای ترافیكی معتبر از نگاه مجامع بینالمللی علمی ثبت شده است. منظور از تونلهای جادهای، تونلهایی است كه برای خودروها ساخته و از تونلهای ریلی تفكیك شده است، اما در میان تونلهای جادهای ساختهشده و بدوناحتساب آمار سال 2012 تونلنیایش از لحاظ طول، جزو 16 تونل بلند دنیا بهحساب میآید.
545 میلیون تومان صرفهجویی در روز
مطالعات ترافیكی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بیان میكند، تردد خودروها از تونلنیایش بهطور میانگین 12.5 دقیقه صرفهجویی زمانی نسبت به وضع قبل از احداث آن را بهدنبال خواهد داشت و چون ظرفیت این تونل حدود 110 هزار تردد ) یا بهعبارتی با احتساب متوسط 2.5 مسافر در هر تردد 250 هزار نفر در روز محاسبه شده است این كاهش سفر، ارزشی معادل 115 میلیونتومان در روز خواهد داشت.
همچنین براساس همین مطالعات، بهرهبرداری از تونلنیایش موجب 430 میلیون تومان صرفهجویی روزانه در مصرفسوخت خواهد شد كه بهاین ترتیب صرفهجویی اقتصادی این طرح عمرانی به 545 میلیونتومان در روز و 199 میلیارد تومان در سال میرسد.
تونل صدر ـ نیایش در حالی با هزینهای حدود 800 میلیارد تومان ساخته شد كه كارشناسان میگویند طی چهار سال، این مقدار هزینه بهطور غیرمستقیم برگردانده خواهد شد.
منبع (http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/970605480964223152)