چکامه91
4th March 2013, 08:50 PM
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز میلیونها شغل در جامعه وجود دارد که صاحب ندارد و میلیونها انسان نیز شغل ندارند، گفت: امروز صندلی گیر آوردن برای دانشگاه مهم نیست بلکه صندلی گیر آوردن برای کار مهم است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش در همایش «نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین» که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به تصویب سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از حدود 160 سال، آموزش و پرورش دارای نقشه جامع شده است و امروز انتظار جامعه و حاکمیت از ما یک انتظار واقعی، منطبق بر علوم روز و منطبق بر آموزه های وحیانی است.
وی ادامه داد: کارآفرینی از یک منظر همه آموزش و پرورش را در بر میگیرد و بر همین اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میخواهد گفتمان جدیدی را ایجاد کند.
* بزرگترین عیب فنی و حرفهای و کاردانش در گذشته
حاجیبابایی با بیان اینکه تفکر ختم به تولید میشود، افزود: بزرگترین عیب فنی و حرفهای و کاردانش در گذشته این بود که خواستیم با کمک عوامل بیرونی رشد کند و نگذاشتیم روی پای خودش باشد و با تفکر، تعمق، دانش و با فرهنگسازی حرکت کند.
وی اضافه کرد: باید گفتمان آموزش و پرورش را در این زمینه تغییر دهیم و با شناسایی انگیزهها، روی آن کار کنیم؛ باید به سمتی حرکت کنیم که دانشآموزان بدانند که اگر به هنرستان بروند، موفقتر هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا دیروز فکر می کردیم که خلاقیت را باید از دبیرستان مشاهده کنیم، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشآموزان کشور باید دنبال مهارت آموزی باشند.
وی به وضعیت شغل و شاغل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: امروز میلیونها شغل در جامعه وجود دارد که صاحب ندارد و میلیونها انسان نیز شغل ندارند؛ مگر در جامعه ما شغل کم است؟ مشکل این است که در تعریف شغل و شاغل مشکل داریم.
* به ازای هر 200 دانشآموز باید یک مشاور وجود داشته باشد
حاجیبابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آینه تمام معنای جامعه خودش باشد، افزود: باید 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز کشور با تمام شغلهای مقبول آشنا شوند.
وی با انتقاد بر اینکه برخی فکر میکنند که آموزش و پرورش عبارت از کنکور، آزمون، دانشگاه و کار کردن است، اظهار داشت: دوره متوسطه اول به معنای راهنمایی است و به این معنی است که دانشآموز را به شغل مناسب هدایت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به ازای هر 200 دانشآموز باید یک مشاور وجود داشته باشد تا دانشآموزان را مشاوره دهد؛ ضمن اینکه باید زیرساخت های تربیت نیروی انسانی را به طور نیمه تخصصی ایجاد کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که حضور دانشآموزان در رشتههای فنیو حرفهای و کاردانش به 70 درصد برسد، گفت: آموزش و پرورش در مهر ماه امسال، حضور دانشآموزان در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش را به 50 درصد میرساند.
*تدریس درس «مهارتهای زندگی» از سال آینده
حاجیبابایی با بیان اینکه درس «مهارتهای زندگی» از سال آینده در اول متوسطه تدریس میشود، ادامه داد: در گذشته دور، 70 درصد دانشآموزان را در رشتههای نظری تربیت میکردیم و 30 درصد در رشته های فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل میکردند که این باید برعکس باشد.
وی به حضور 11 هزار دانش آموز در هنرستانهای نمونه دولتی اشاره کرد و گفت: امروز صندلی گیر آوردن برای دانشگاه مهم نیست بلکه صندلی گیر آوردن برای کار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادین «3ـ3ـ6» و «3ـ3ـ3ـ3» نیست بلکه اینها ظرف است و تحول بنیادین یعنی نگاهها را عوض کنیم.
منبع (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911214000519)
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش در همایش «نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین» که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به تصویب سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از حدود 160 سال، آموزش و پرورش دارای نقشه جامع شده است و امروز انتظار جامعه و حاکمیت از ما یک انتظار واقعی، منطبق بر علوم روز و منطبق بر آموزه های وحیانی است.
وی ادامه داد: کارآفرینی از یک منظر همه آموزش و پرورش را در بر میگیرد و بر همین اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میخواهد گفتمان جدیدی را ایجاد کند.
* بزرگترین عیب فنی و حرفهای و کاردانش در گذشته
حاجیبابایی با بیان اینکه تفکر ختم به تولید میشود، افزود: بزرگترین عیب فنی و حرفهای و کاردانش در گذشته این بود که خواستیم با کمک عوامل بیرونی رشد کند و نگذاشتیم روی پای خودش باشد و با تفکر، تعمق، دانش و با فرهنگسازی حرکت کند.
وی اضافه کرد: باید گفتمان آموزش و پرورش را در این زمینه تغییر دهیم و با شناسایی انگیزهها، روی آن کار کنیم؛ باید به سمتی حرکت کنیم که دانشآموزان بدانند که اگر به هنرستان بروند، موفقتر هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا دیروز فکر می کردیم که خلاقیت را باید از دبیرستان مشاهده کنیم، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشآموزان کشور باید دنبال مهارت آموزی باشند.
وی به وضعیت شغل و شاغل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: امروز میلیونها شغل در جامعه وجود دارد که صاحب ندارد و میلیونها انسان نیز شغل ندارند؛ مگر در جامعه ما شغل کم است؟ مشکل این است که در تعریف شغل و شاغل مشکل داریم.
* به ازای هر 200 دانشآموز باید یک مشاور وجود داشته باشد
حاجیبابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آینه تمام معنای جامعه خودش باشد، افزود: باید 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز کشور با تمام شغلهای مقبول آشنا شوند.
وی با انتقاد بر اینکه برخی فکر میکنند که آموزش و پرورش عبارت از کنکور، آزمون، دانشگاه و کار کردن است، اظهار داشت: دوره متوسطه اول به معنای راهنمایی است و به این معنی است که دانشآموز را به شغل مناسب هدایت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به ازای هر 200 دانشآموز باید یک مشاور وجود داشته باشد تا دانشآموزان را مشاوره دهد؛ ضمن اینکه باید زیرساخت های تربیت نیروی انسانی را به طور نیمه تخصصی ایجاد کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که حضور دانشآموزان در رشتههای فنیو حرفهای و کاردانش به 70 درصد برسد، گفت: آموزش و پرورش در مهر ماه امسال، حضور دانشآموزان در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش را به 50 درصد میرساند.
*تدریس درس «مهارتهای زندگی» از سال آینده
حاجیبابایی با بیان اینکه درس «مهارتهای زندگی» از سال آینده در اول متوسطه تدریس میشود، ادامه داد: در گذشته دور، 70 درصد دانشآموزان را در رشتههای نظری تربیت میکردیم و 30 درصد در رشته های فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل میکردند که این باید برعکس باشد.
وی به حضور 11 هزار دانش آموز در هنرستانهای نمونه دولتی اشاره کرد و گفت: امروز صندلی گیر آوردن برای دانشگاه مهم نیست بلکه صندلی گیر آوردن برای کار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادین «3ـ3ـ6» و «3ـ3ـ3ـ3» نیست بلکه اینها ظرف است و تحول بنیادین یعنی نگاهها را عوض کنیم.
منبع (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911214000519)