diamonds55
26th April 2009, 08:30 PM
http://www.irantoronto.net/images/persian-img/zamani-1.jpg
حتی اگر ایرانیان مهاجر بتوانند خود را با اکثر امور فرهنگی و اجتماعی کشور میزبان تطبیق دهند، اما کمتر هموطنی را می توان یافت که ذائقه غذایی خود را که برای سالها به آن عادت کرده به یکباره و حتی به مرور تغییر دهد.
نام های آشنا در اغذیه سنتی ایرانی چیزی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت. بنابراین صنعت رستوران داری و تأمین مواد اولیه غذاها ، همواره مورد توجه تجار و صاحبان مشاغل ایرانی در خارج از کشور بوده است.
با افزایش تعداد هموطنان مهاجر در کانادا و بخصوص شهر تورنتو و پدید آمدن دیدگاه ها و سلیقه های گوناگون، نیازمندیهای این جامعه نیز گسترده تر شده است.
یقینا سوق یافتن فروشگاه های ایرانی به عرضه گوشت حلال و تأکید بر این موضوع طی سال های اخیر ، حکایت از پاسخ بازار به تقاضاهای روزافزون خانواده های جدید دارد.
علاقه ایرانیان به استفاده از گوشت حلال را نباید تنها به اعتقادات مذهبی مرتبط دانست ، بلکه همانگونه که کاربرد سبزی خاص در قورمه سبزی یا حبوبات مخصوص در آش رشته ،جزو ملزمات اساسی برای رسیدن به طعم آشنای آنهاست، استفاده از گوشت حلال نیز ، طعم دلپذیر غذای سنتی را تکمیل می کند. بخصوص اگر این گوشت توسط خود ایرانیان ذبح شده باشد!
تا 4 سال پیش ، گوشت حلال تنها از کشتارگاه های متعلق به سایر گروه های قومی مثل پاکستانی ها یا عربها قابل تأمین بود، هر چند که شیوه ذبح شرعی در تمام مذاهب اسلامی یکسان است، اما در سال 2003 آقای یوسف زمانی از ایرانیان مقیم، اقدام به تأسیس اولین کشتارگاه ایرانی در انتاریو نمود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از حدود 14 سال پیش که به کانادا مهاجرت کرده به شغل حسابداری مشغول بوده و تا آنزمان حتی یک کلمه نیز درباره گوشت و ذبح نشنیده بود. اما به مرور با احساس نیاز جامعه ایرانی ، تصمیم گرفت چنین تشکیلاتی را بنا کند.
به همین منظور مزرعه ای را در شهرک "مانیلا" (Manilla) واقع در 90 کیلومتری شمال شرقی تورنتو خریداری کرد . وی توانست با همکاری فرزندان خود، و کسب مجوز رسمی از اداره بازرسی انتاریو و بکارگیری 5 کارگر تمام وقت کشتارگاه خود را با نام " Manilla Halal Meat" تأسیس کند.
در این کشتارگاه هر هفته به طور متوسط 200 تا 300 رأس گوسفند و 11 گوساله ذبح می شود و این درحالیست که ظرفیت کامل کشتارگاه ، چندبرابر این تعداد است.
آقای زمانی از اولین روزهای شروع به کار خود می گوید: وقتی ما تابلوی گوشت حلال زمانی را نصب کردیم، ساکنین اطراف کشتارگاه که اکثرا از دامداران و کشاورزان هستند در ملاقات با ما تصور می کردند که کلمه "حلال" اسم یا فامیلی من است و وقتی به آنها توضیح می دادم که این شیوه ای از ذبح حیوانات است کنجکاو می شدند بیشتر بدانند.
پس از اینکه برای اولین بار به منظور مصرف شخصی، دامهای خود را برای ذبح و بسته بندی بهداشتی به ما سپردند، دفعات بعد حتما تأکید می کردند که حتما به صورت حلال کشتار شوند! و این نشان می داد که چقدر تفاوت مزه در این نوع گوشت را احساس کرده بودند.
http://www.irantoronto.net/images/persian-img/zamani-2.jpg
هم اکنون محصولات این کشتارگاه مستقیما در دو فروشگاه گوشت موجود در خیابان یانگ و ریچموند هیل عرضه می شود و مابقی نیز توسط چندین فروشگاه از ملیت های دیگر از جمله افغانی، پاکستانی یا عرب به صورت عمده خریداری می شود.
از آقای زمانی درباره تصور برخی مبنی بر تشابه گوشت حلال با گوشت Kosher یا حلال یهودیان پرسیدیم که پاسخ دادند. تهیه گوشت به روش یهودیان مراحل طولانی دارد. تنها وجه تشابه ذبح اسلامی با یهودی در سر بریدن حیوان است. البته آنان تنها بالاتنه حیوان را مصرف می کنند و پس از آماده شدن گوشت و جدا کردن چربی های خاص، آن را برای مدت طولانی در آب نمک می خوابانند تا همه خون آن برود . و بعد در مقابل آفتاب قرار می دهند و سپس در حضور روحانی یهودی که در تمامی مراحل حضور دارد ، حلال و آماده مصرف می شود. ضمن اینکه همین شیوه هم در بین اقوام مختلف یهود تفاوت دارد.
اضافه می شود روش معمول در ادیان غیر اسلام و یهودی اینست که ابتدا با زدن یک ضربه بر سر حیوان ، آن را می کشند و سپس گوشت حیوان مرده را توزیع می کنند.
آقای زمانی معتقد است امروزه از نظر علمی نیز ثابت شده است که شیوه ذبح اسلامی به مراتب بهداشتی تر و سالم تر است و به آنان که کمتر به این موضوع اهمیت می دهند توصیه می کنند که شخصا با تهیه هر دو نوع گوشت و پخت غذای مشابه، تفاوت مزه را تجربه کنند.
حتی اگر ایرانیان مهاجر بتوانند خود را با اکثر امور فرهنگی و اجتماعی کشور میزبان تطبیق دهند، اما کمتر هموطنی را می توان یافت که ذائقه غذایی خود را که برای سالها به آن عادت کرده به یکباره و حتی به مرور تغییر دهد.
نام های آشنا در اغذیه سنتی ایرانی چیزی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت. بنابراین صنعت رستوران داری و تأمین مواد اولیه غذاها ، همواره مورد توجه تجار و صاحبان مشاغل ایرانی در خارج از کشور بوده است.
با افزایش تعداد هموطنان مهاجر در کانادا و بخصوص شهر تورنتو و پدید آمدن دیدگاه ها و سلیقه های گوناگون، نیازمندیهای این جامعه نیز گسترده تر شده است.
یقینا سوق یافتن فروشگاه های ایرانی به عرضه گوشت حلال و تأکید بر این موضوع طی سال های اخیر ، حکایت از پاسخ بازار به تقاضاهای روزافزون خانواده های جدید دارد.
علاقه ایرانیان به استفاده از گوشت حلال را نباید تنها به اعتقادات مذهبی مرتبط دانست ، بلکه همانگونه که کاربرد سبزی خاص در قورمه سبزی یا حبوبات مخصوص در آش رشته ،جزو ملزمات اساسی برای رسیدن به طعم آشنای آنهاست، استفاده از گوشت حلال نیز ، طعم دلپذیر غذای سنتی را تکمیل می کند. بخصوص اگر این گوشت توسط خود ایرانیان ذبح شده باشد!
تا 4 سال پیش ، گوشت حلال تنها از کشتارگاه های متعلق به سایر گروه های قومی مثل پاکستانی ها یا عربها قابل تأمین بود، هر چند که شیوه ذبح شرعی در تمام مذاهب اسلامی یکسان است، اما در سال 2003 آقای یوسف زمانی از ایرانیان مقیم، اقدام به تأسیس اولین کشتارگاه ایرانی در انتاریو نمود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از حدود 14 سال پیش که به کانادا مهاجرت کرده به شغل حسابداری مشغول بوده و تا آنزمان حتی یک کلمه نیز درباره گوشت و ذبح نشنیده بود. اما به مرور با احساس نیاز جامعه ایرانی ، تصمیم گرفت چنین تشکیلاتی را بنا کند.
به همین منظور مزرعه ای را در شهرک "مانیلا" (Manilla) واقع در 90 کیلومتری شمال شرقی تورنتو خریداری کرد . وی توانست با همکاری فرزندان خود، و کسب مجوز رسمی از اداره بازرسی انتاریو و بکارگیری 5 کارگر تمام وقت کشتارگاه خود را با نام " Manilla Halal Meat" تأسیس کند.
در این کشتارگاه هر هفته به طور متوسط 200 تا 300 رأس گوسفند و 11 گوساله ذبح می شود و این درحالیست که ظرفیت کامل کشتارگاه ، چندبرابر این تعداد است.
آقای زمانی از اولین روزهای شروع به کار خود می گوید: وقتی ما تابلوی گوشت حلال زمانی را نصب کردیم، ساکنین اطراف کشتارگاه که اکثرا از دامداران و کشاورزان هستند در ملاقات با ما تصور می کردند که کلمه "حلال" اسم یا فامیلی من است و وقتی به آنها توضیح می دادم که این شیوه ای از ذبح حیوانات است کنجکاو می شدند بیشتر بدانند.
پس از اینکه برای اولین بار به منظور مصرف شخصی، دامهای خود را برای ذبح و بسته بندی بهداشتی به ما سپردند، دفعات بعد حتما تأکید می کردند که حتما به صورت حلال کشتار شوند! و این نشان می داد که چقدر تفاوت مزه در این نوع گوشت را احساس کرده بودند.
http://www.irantoronto.net/images/persian-img/zamani-2.jpg
هم اکنون محصولات این کشتارگاه مستقیما در دو فروشگاه گوشت موجود در خیابان یانگ و ریچموند هیل عرضه می شود و مابقی نیز توسط چندین فروشگاه از ملیت های دیگر از جمله افغانی، پاکستانی یا عرب به صورت عمده خریداری می شود.
از آقای زمانی درباره تصور برخی مبنی بر تشابه گوشت حلال با گوشت Kosher یا حلال یهودیان پرسیدیم که پاسخ دادند. تهیه گوشت به روش یهودیان مراحل طولانی دارد. تنها وجه تشابه ذبح اسلامی با یهودی در سر بریدن حیوان است. البته آنان تنها بالاتنه حیوان را مصرف می کنند و پس از آماده شدن گوشت و جدا کردن چربی های خاص، آن را برای مدت طولانی در آب نمک می خوابانند تا همه خون آن برود . و بعد در مقابل آفتاب قرار می دهند و سپس در حضور روحانی یهودی که در تمامی مراحل حضور دارد ، حلال و آماده مصرف می شود. ضمن اینکه همین شیوه هم در بین اقوام مختلف یهود تفاوت دارد.
اضافه می شود روش معمول در ادیان غیر اسلام و یهودی اینست که ابتدا با زدن یک ضربه بر سر حیوان ، آن را می کشند و سپس گوشت حیوان مرده را توزیع می کنند.
آقای زمانی معتقد است امروزه از نظر علمی نیز ثابت شده است که شیوه ذبح اسلامی به مراتب بهداشتی تر و سالم تر است و به آنان که کمتر به این موضوع اهمیت می دهند توصیه می کنند که شخصا با تهیه هر دو نوع گوشت و پخت غذای مشابه، تفاوت مزه را تجربه کنند.