shiny7
27th February 2013, 05:50 PM
بنتون BENETTON
این برند ایتالیایی در سال ۱۹۶۵ توسط اعضای خانواده بنتون تاسیس شد. درحالحاضر این شرکت در بیش از ۱۲۰ کشور نزدیک ۷ هزار مرکز فروش احداث کرده است.
بنتون که اکثر محصولات خود را در چین تولید میکند و در این میان چندین کارخانه هم در ایتالیا باقی مانده که تعداد کمی از این تولیدات کارخانه ایتالیایی به بازار ایران راه پیدا میکند و چینیها بازهم نشان میدهند که در محصولات برند دار هم میتوانند حضور چشمگیری داشته باشند. همین تفاوت در محل تولید نیز باعث ایجاد یک تفاوت غیرقانونی در قیمت شده است. به گونهای که لباس و کفشهایی که در چین تولید میشود به طور میانگین ۳۰ هزار تومان پایینتر از محصولات ایتالیایی به فروش میرسد. با اینکه هیچ تفاوتی بین لباسهای تولید شده در چین و ایتالیا وجود ندارد. و حتی سایت بنتون به شدت تاکید میکند که هیچ تفاوتی بین محصولات چینی و ایتالیایی از نظر کیفیت و قیمت وجود ندارد اما آنچه که در بازار ایران میگذرد با خبرهای سایت کاملا متفاوت است. به عنوان مثال کتانیهای معمولی را میتوان با قیمتهای میان ۳۳ تا ۸۰ دلار در سایت بنتون پیدا کرد اما همین کفشهای معمولی با شماره سریال یکسان از ۱۱۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۲۲۰ هزار تومان هم قیمتها بهصورت نجومی بالا میرود! البته کفشهایی که تکنولوژی و مواد متفاوتتری به کار رفته باشد را میتوان با قیمت ۳۰۰ یا حتی ۴۰۰ هزار تومان پیدا کرد در حالی که همان کفش در سایت بنتون برای فروش در ایران بین ۲۰۰ دلار یا ۲۵۰ دلار قیمت میخورد. این افزایش چندین درصدی در حالی صورت میگیرد که هیچ گونه نظارتی بر روی عملکرد این نمایندگیها وجود ندارد و آنچه که در بازار ایران میگذارد با قیمتگذاری خود بنتون کاملا متفاوت است. تفاوتی که خریداران این محصولات باید جبران کنند. البته این تفاوت در سایر محصولات نیز ادامه پیدا میکند. مثلا یک بلوز بنتون با تفاوت قیمتی ۳۰ هزار تومانی با رقمهای اعلام شده در سایت برای فروش در بازار ایران، در نمایندگیها اتیک میخورد. اما این تفاوت قیمتی در بخش پیراهنهای ورزشی کمتر دیده میشود. در بخش لباس زنان، بحث به شکل متفاوتتری میگذرد زیرا به خاطر محدودیتهایی که از لحاظ قانونی برای ورود لباس زنان وجود دارد، این نمایندگیها تنها اجازه دارند برخی از محصولات محدود این برندها را وارد ایران کنند که آن هم با نظارت شدید اتحادیه پوشاک و اماکن صورت میگیرد. اما در بخش لباس مردانه بحث به شکل دیگری پیگیری میشود و در این بخش هم داستان قسمتهای کفش تکرار میشود و تفاوت قیمتی رقمهای موجود در سایت با آنچه که در نمایندگیها به فروش میرسد خیلیها را از خرید این محصولات پشیمان میکند. پیراهن مردانه در پاساژ اسکان بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت میخورد که همان شماره سریال در سایت با قیمت ۴۰ دلار به فروش میرسد که تا ۸۰ دلار نیز ارتقا پیدا میکند.
آدیداس ADIDAS
آدیداس یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده وسائل ورزشی در دنیا است که چندین شرکت برند دیگر همچون ریبوک، تیلور مید و مکس فلی را در زیر مجموعه خود قرار داده است. این شرکت دومین تولید کننده لباسهای ورزشی در جهان است که در آمد آن در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۰ میلیارد یورو بود و بیش از ۴۰ هزار کارمند در این شرکت بزرگ مشغول به فعالیت هستند. این برند خارجی همانند بنتون چندین نمایندگی در ایران دارد که زیر مجموعه شرکت ادیب اسپرت کار میکنند. وجود فروشگاههای این برند در خیابان شریعتی، آپادانا، جردن، ونک و فروشگاههایی همچونهایپراستار، میلاد نور و الماس ایران به چشم میخورد و همچنین در مشهد، مازندارن، آمل، شهسوار، نور، کرج، اصفهان و تبریز هم میتوان سراغ محصولات این برند را گرفت. البته پیدا کردن محصولات آدیداس با برند Reebok کار سادهای است اما این تفاوت تاثیر زیادی از لحاظ قیمت روی محصولات گذاشته است.
آدیداس هم همانند برندهای دیگر برای نمایندگیهایش قیمتهای متفاوتی را عرضه کرده که با مراجعه به سایت این شرکت میتوان به این مساله پی برد. این شرکت هم همانند سایر شرکتها برای محصولات خود شماره سریال در نظر گرفته که با مراجعه به سایت آدیداس میتوان از قیمت واقعی محصولات این برند در ایران پی برد. اما نمایندگیهای آدیداس همچون بنتون بهدلیل نبود نظارت قوی در زمینه قیمت، محصولاتشان را باچندین برابر قیمت به فروش میر سانند. مثلا اگر به سایت آدیداس نگاهی بیندازید، جورابهای این شرکت با نرخ ۸ یا ۹ دلار حداکثر به فروش میرسد اما در ویترینهایپراستار، جوراب با مارک آدیداس به قیمت ۴۰ هزار تومان هم میتوان پیدا کرد! این وضعیت در زمینه کلاههای پشمی نیز ادامه پیدا میکند. البته آنچه که برند آدیداس را در ایران به سرزبانها انداخته کفشهای آن است که زیر ۱۱۰ هزار تومان نمیتوان در نمایندگیهای این برند پیدا کرد در صورتی که همان شماره سریال برای فروش در ایران با ۴۰ هزار یا در برخی مواقع ۸۰ هزار تومان پایینتر قیمتگذاری شده است. لباسهای ورزشی با اسامی ورزشکاران مشهور نیز ۳۰ هزار تومان تفاوت قیمتی دارد که میانگین قیمت در فروشگاههای ایران ۵۰ هزار تومان است. البته ناگفته نماند که برندهای فعال در ایران، به میزان حیرتآوری سعی در گران فروشی در زمینه کفش و کتانی هستند.
دولچه و گابانا G & D
G & D یکی از برندهای مشهور در زمینه مد و طراحی لباسهای روز است که محل اصلی آن در ایتالیا است. آنچه که سایت این شرکت نشان می دهد هیچ نمایندگی از این برند در ایران وجود ندارد اما محصولاتش به وفور در بازار ایران دیده میشود. حتی در بازار ایران برای برچسب زدن بر روی محصولات معمولا از این برند استفاده میکنند و حتی کمربندهای بسیاری در بازار با مارک G & D به فروش میرسد. حجم معاملات این برند در سال گذشته به ۷۵۰ میلیون یورو رسیده است که برای برند لباس یک موفقیت بزرگ محسوب میشود. نبود نمایندگی رسمی در بازار ایران باعث نشده تا این برند به بازار ایران راه پیدا نکند. اما همین نبود نمایندگی باعث شده تا محصولات این شرکت با قیمتهای سرسام آورتری به فروش رود.
این تفاوت قیمتی زمانی آشکار میشود که با قیمتهای تهران را با نمایندگی آنها در دبی مقایسه کنیم. البته این را نباید فراموش کرد که مارک G & Dاصولا یکی از برندهای گران قیمت محسوب میشود که کیفها و لباسهای زنانه آن به خصوص لباسهای شب و مهمانی اش با قیمتهای سرسامآوری به فروش میرسد. حتی این شرکت برای لباسهای گران قیمت خود بخش جداگانهای را تهیه کرده است. در قسمت لباسهای معمولی هم میتوان به تفاوت قیمتی بین این برند و سایر برندهای خارجی پی برد. به عنوان مثال کیفهای چرم زنانه این برند از ۷۰ دلار قیمت میخورد تا ۵۰۰ دلار هم میرسد. البته در تهران قیمتها ۱۰۰ برابر نمایندگی این برند متفاوت است. همان کیف ۷۰ دلاری در بازار ایران به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. یا لباسهای شبانه اش از ۲۵۰ دلار شروع میشود و به قیمتهای بالاتر از ۱۰ هزار دلار هم میرسد. البته این قیمتها درباره بخش معمولی است. در زمینه بخش کالاهای لوکس میتوان گفت که هیچ محدودیت قیمتی وجود ندارد. در زمینه لباس مردان و شلوار لی نیز وضعیت به گونهای متفاوتی میگذرد. شلوار لی معمولی این برند از ۷۰ دلار آغاز میشود که همان شلوار در بازا ایران حداقل ۱۵۰ هزار تومان قیمت میخورد.
پوما PUMA
پوما یکی از برندهای مطرح در زمینه کفش و پوشاک ورزشی محسوب میشود. این شرکت آلمانی توسط آدولف داسلر – بنیانگذار آدیداس و بردارش به ثبت رسید. از همان ابتدا این شرکت کفشهای ورزشی راحت و سبک و نه چندان گران نسبت به کفشهای دیگر مانند آدیداس را ارایه کرد که اتفاقا طرفداران زیادی را پیدا کرد. درحالحاضر این برند مشهور ورزشی در ۸۰ کشور دنیا نمایندگی رسمی دارد و در سال نزدیک یک و نیم میلیون یورو سود دارد. در اکثر موارد این کمپانی به عنوان حامی تیمهای ملی و بازیکنان یک بازی انتخاب میشود. پوما که یکی از برندهای زیرمجموعه آدیداس است، برای خود نمایندگی جداگانهای افتتاح نکرده اما محصولات این برند را میتوان به راحتی در بازار منیریه یا حتی در نمایندگیهای آدیداس در تهران پیدا کرد.
نکته قابل توجه این برند نسبت به سایر برندهای خارجی این است که محصولات آن در همه جای دنیا به کیفیت و قیمت مناسب عرضه میشود به گونهای که تمام اقشار یک جامعه میتوانند محصولات این برند را خرید کنند اما بازهم ایران در این زمینه مستثی است. زیرا کفشی که سایت پوما ۳۰ دلار قیمت خورده در بازار ایران به قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش میرسد. یا حتی کلاههای ورزشی که ۲۰ دلار درایران باید به فروش برسد اتیک ۶۰ هزار تومانی برآنها نصب میشود. متاسفانه وضعیت آشفته و عدم نظارت برخی ارگانهای مسئول باعث شده تا محصولات این برندها با هر قیمتی به فروش برسد
این برند ایتالیایی در سال ۱۹۶۵ توسط اعضای خانواده بنتون تاسیس شد. درحالحاضر این شرکت در بیش از ۱۲۰ کشور نزدیک ۷ هزار مرکز فروش احداث کرده است.
بنتون که اکثر محصولات خود را در چین تولید میکند و در این میان چندین کارخانه هم در ایتالیا باقی مانده که تعداد کمی از این تولیدات کارخانه ایتالیایی به بازار ایران راه پیدا میکند و چینیها بازهم نشان میدهند که در محصولات برند دار هم میتوانند حضور چشمگیری داشته باشند. همین تفاوت در محل تولید نیز باعث ایجاد یک تفاوت غیرقانونی در قیمت شده است. به گونهای که لباس و کفشهایی که در چین تولید میشود به طور میانگین ۳۰ هزار تومان پایینتر از محصولات ایتالیایی به فروش میرسد. با اینکه هیچ تفاوتی بین لباسهای تولید شده در چین و ایتالیا وجود ندارد. و حتی سایت بنتون به شدت تاکید میکند که هیچ تفاوتی بین محصولات چینی و ایتالیایی از نظر کیفیت و قیمت وجود ندارد اما آنچه که در بازار ایران میگذرد با خبرهای سایت کاملا متفاوت است. به عنوان مثال کتانیهای معمولی را میتوان با قیمتهای میان ۳۳ تا ۸۰ دلار در سایت بنتون پیدا کرد اما همین کفشهای معمولی با شماره سریال یکسان از ۱۱۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۲۲۰ هزار تومان هم قیمتها بهصورت نجومی بالا میرود! البته کفشهایی که تکنولوژی و مواد متفاوتتری به کار رفته باشد را میتوان با قیمت ۳۰۰ یا حتی ۴۰۰ هزار تومان پیدا کرد در حالی که همان کفش در سایت بنتون برای فروش در ایران بین ۲۰۰ دلار یا ۲۵۰ دلار قیمت میخورد. این افزایش چندین درصدی در حالی صورت میگیرد که هیچ گونه نظارتی بر روی عملکرد این نمایندگیها وجود ندارد و آنچه که در بازار ایران میگذارد با قیمتگذاری خود بنتون کاملا متفاوت است. تفاوتی که خریداران این محصولات باید جبران کنند. البته این تفاوت در سایر محصولات نیز ادامه پیدا میکند. مثلا یک بلوز بنتون با تفاوت قیمتی ۳۰ هزار تومانی با رقمهای اعلام شده در سایت برای فروش در بازار ایران، در نمایندگیها اتیک میخورد. اما این تفاوت قیمتی در بخش پیراهنهای ورزشی کمتر دیده میشود. در بخش لباس زنان، بحث به شکل متفاوتتری میگذرد زیرا به خاطر محدودیتهایی که از لحاظ قانونی برای ورود لباس زنان وجود دارد، این نمایندگیها تنها اجازه دارند برخی از محصولات محدود این برندها را وارد ایران کنند که آن هم با نظارت شدید اتحادیه پوشاک و اماکن صورت میگیرد. اما در بخش لباس مردانه بحث به شکل دیگری پیگیری میشود و در این بخش هم داستان قسمتهای کفش تکرار میشود و تفاوت قیمتی رقمهای موجود در سایت با آنچه که در نمایندگیها به فروش میرسد خیلیها را از خرید این محصولات پشیمان میکند. پیراهن مردانه در پاساژ اسکان بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت میخورد که همان شماره سریال در سایت با قیمت ۴۰ دلار به فروش میرسد که تا ۸۰ دلار نیز ارتقا پیدا میکند.
آدیداس ADIDAS
آدیداس یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده وسائل ورزشی در دنیا است که چندین شرکت برند دیگر همچون ریبوک، تیلور مید و مکس فلی را در زیر مجموعه خود قرار داده است. این شرکت دومین تولید کننده لباسهای ورزشی در جهان است که در آمد آن در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۰ میلیارد یورو بود و بیش از ۴۰ هزار کارمند در این شرکت بزرگ مشغول به فعالیت هستند. این برند خارجی همانند بنتون چندین نمایندگی در ایران دارد که زیر مجموعه شرکت ادیب اسپرت کار میکنند. وجود فروشگاههای این برند در خیابان شریعتی، آپادانا، جردن، ونک و فروشگاههایی همچونهایپراستار، میلاد نور و الماس ایران به چشم میخورد و همچنین در مشهد، مازندارن، آمل، شهسوار، نور، کرج، اصفهان و تبریز هم میتوان سراغ محصولات این برند را گرفت. البته پیدا کردن محصولات آدیداس با برند Reebok کار سادهای است اما این تفاوت تاثیر زیادی از لحاظ قیمت روی محصولات گذاشته است.
آدیداس هم همانند برندهای دیگر برای نمایندگیهایش قیمتهای متفاوتی را عرضه کرده که با مراجعه به سایت این شرکت میتوان به این مساله پی برد. این شرکت هم همانند سایر شرکتها برای محصولات خود شماره سریال در نظر گرفته که با مراجعه به سایت آدیداس میتوان از قیمت واقعی محصولات این برند در ایران پی برد. اما نمایندگیهای آدیداس همچون بنتون بهدلیل نبود نظارت قوی در زمینه قیمت، محصولاتشان را باچندین برابر قیمت به فروش میر سانند. مثلا اگر به سایت آدیداس نگاهی بیندازید، جورابهای این شرکت با نرخ ۸ یا ۹ دلار حداکثر به فروش میرسد اما در ویترینهایپراستار، جوراب با مارک آدیداس به قیمت ۴۰ هزار تومان هم میتوان پیدا کرد! این وضعیت در زمینه کلاههای پشمی نیز ادامه پیدا میکند. البته آنچه که برند آدیداس را در ایران به سرزبانها انداخته کفشهای آن است که زیر ۱۱۰ هزار تومان نمیتوان در نمایندگیهای این برند پیدا کرد در صورتی که همان شماره سریال برای فروش در ایران با ۴۰ هزار یا در برخی مواقع ۸۰ هزار تومان پایینتر قیمتگذاری شده است. لباسهای ورزشی با اسامی ورزشکاران مشهور نیز ۳۰ هزار تومان تفاوت قیمتی دارد که میانگین قیمت در فروشگاههای ایران ۵۰ هزار تومان است. البته ناگفته نماند که برندهای فعال در ایران، به میزان حیرتآوری سعی در گران فروشی در زمینه کفش و کتانی هستند.
دولچه و گابانا G & D
G & D یکی از برندهای مشهور در زمینه مد و طراحی لباسهای روز است که محل اصلی آن در ایتالیا است. آنچه که سایت این شرکت نشان می دهد هیچ نمایندگی از این برند در ایران وجود ندارد اما محصولاتش به وفور در بازار ایران دیده میشود. حتی در بازار ایران برای برچسب زدن بر روی محصولات معمولا از این برند استفاده میکنند و حتی کمربندهای بسیاری در بازار با مارک G & D به فروش میرسد. حجم معاملات این برند در سال گذشته به ۷۵۰ میلیون یورو رسیده است که برای برند لباس یک موفقیت بزرگ محسوب میشود. نبود نمایندگی رسمی در بازار ایران باعث نشده تا این برند به بازار ایران راه پیدا نکند. اما همین نبود نمایندگی باعث شده تا محصولات این شرکت با قیمتهای سرسام آورتری به فروش رود.
این تفاوت قیمتی زمانی آشکار میشود که با قیمتهای تهران را با نمایندگی آنها در دبی مقایسه کنیم. البته این را نباید فراموش کرد که مارک G & Dاصولا یکی از برندهای گران قیمت محسوب میشود که کیفها و لباسهای زنانه آن به خصوص لباسهای شب و مهمانی اش با قیمتهای سرسامآوری به فروش میرسد. حتی این شرکت برای لباسهای گران قیمت خود بخش جداگانهای را تهیه کرده است. در قسمت لباسهای معمولی هم میتوان به تفاوت قیمتی بین این برند و سایر برندهای خارجی پی برد. به عنوان مثال کیفهای چرم زنانه این برند از ۷۰ دلار قیمت میخورد تا ۵۰۰ دلار هم میرسد. البته در تهران قیمتها ۱۰۰ برابر نمایندگی این برند متفاوت است. همان کیف ۷۰ دلاری در بازار ایران به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش میرسد. یا لباسهای شبانه اش از ۲۵۰ دلار شروع میشود و به قیمتهای بالاتر از ۱۰ هزار دلار هم میرسد. البته این قیمتها درباره بخش معمولی است. در زمینه بخش کالاهای لوکس میتوان گفت که هیچ محدودیت قیمتی وجود ندارد. در زمینه لباس مردان و شلوار لی نیز وضعیت به گونهای متفاوتی میگذرد. شلوار لی معمولی این برند از ۷۰ دلار آغاز میشود که همان شلوار در بازا ایران حداقل ۱۵۰ هزار تومان قیمت میخورد.
پوما PUMA
پوما یکی از برندهای مطرح در زمینه کفش و پوشاک ورزشی محسوب میشود. این شرکت آلمانی توسط آدولف داسلر – بنیانگذار آدیداس و بردارش به ثبت رسید. از همان ابتدا این شرکت کفشهای ورزشی راحت و سبک و نه چندان گران نسبت به کفشهای دیگر مانند آدیداس را ارایه کرد که اتفاقا طرفداران زیادی را پیدا کرد. درحالحاضر این برند مشهور ورزشی در ۸۰ کشور دنیا نمایندگی رسمی دارد و در سال نزدیک یک و نیم میلیون یورو سود دارد. در اکثر موارد این کمپانی به عنوان حامی تیمهای ملی و بازیکنان یک بازی انتخاب میشود. پوما که یکی از برندهای زیرمجموعه آدیداس است، برای خود نمایندگی جداگانهای افتتاح نکرده اما محصولات این برند را میتوان به راحتی در بازار منیریه یا حتی در نمایندگیهای آدیداس در تهران پیدا کرد.
نکته قابل توجه این برند نسبت به سایر برندهای خارجی این است که محصولات آن در همه جای دنیا به کیفیت و قیمت مناسب عرضه میشود به گونهای که تمام اقشار یک جامعه میتوانند محصولات این برند را خرید کنند اما بازهم ایران در این زمینه مستثی است. زیرا کفشی که سایت پوما ۳۰ دلار قیمت خورده در بازار ایران به قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش میرسد. یا حتی کلاههای ورزشی که ۲۰ دلار درایران باید به فروش برسد اتیک ۶۰ هزار تومانی برآنها نصب میشود. متاسفانه وضعیت آشفته و عدم نظارت برخی ارگانهای مسئول باعث شده تا محصولات این برندها با هر قیمتی به فروش برسد