vahid5835
27th February 2013, 12:27 PM
http://www.zoomit.ir/media/k2/items/cache/4b840fef3f76a1200400aeae109a3d97_XL.jpg
کنگره جهانی موبایل امسال کم رونقتر از همیشه برگزار شد، نه شاهد معرفی محصول قدرتمند و جذابی بودیم و نه فناوری خارقالعاده و خاصی در آن معرفی شد. روزی روزگاری MWC مهمترین رویداد دنیای موبایل به شمار میرفت و امروز به مکانی برای تلفنهای میانه قیمت و خودنمایی شرکتهای کوچک بدل شده است. اما دلیل این رکود در چیست؟ چرا کنگره موبایل امسال تا این اندازه ضعیف برگزار شد؟ در ادامه مطلب با زومیت همراه باشد.
به گزارش سافتگذر (http://www.softgozar.com/)به نقل از زومیت؛ امسال نسبت به سال گذشته اخبار به مراتب کمتری از کنگره جهانی موبایل منتشر شد. هرچند اکثر شرکتهای مطرح حوزه موبایل در این نمایشگاه شرکت داشتند اما متاسفانه محصول خاصی در آن معرفی نگردید. آنقدر این نمایشگاه کم رونق بود که ابزارهایی همچون پدفون اینفینیتی که در واقع نسخه بروز شده پدفون 2 بود یا تلفن Ascend P2 هواوی، به پرچم داران این نمایشگاه بدل شدند. دیگر تولیدکنندگان مطرح مانند ال جی و سونی نیز که همه محصولات خود را پیش از نمایشگاه و در رویدادهای مختلف رسانهای معرفی نموده بودند تنها به نمایش محصولات از پیش معرفی شده پرداختند. برخی از شرکتها مانند مایکروسافت بطور کامل حضور خود در کنگره جهانی موبایل یا حتی CES را لغو کردند و اعلام نمودند که در این نمایشگاهها حضور نخواهند داشت. اچ تی سی یک هفته پیش از شروع MWC امسال در یک کنفرانس اختصاصی تلفن جدید One را معرفی نمود. این در حالی است که سری قدرتمند One این شرکت با دو محصول جذاب One X و One S سال گذشته در همین کنگره جهانی موبایل معرفی شدند. سامسونگ در این نمایشگاه تنها به معرفی یکی دو اپلیکیشن و چند تلفن از پیش معرفی شده پرداخت و از فضای نمایشگاه برای اعلام کنفرانس اختصاصی گلکسی اس 4 چند روز پس از اتمام کنگره (http://zurl.ir/948986) خبر داد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/mwc2013_1.jpg وضعیت دیگر برندهای مطرح بازار همچون سونی و نوکیا نیز به همین منوال بود. نوکیا از دو تلفن رده میانی با نامهای لومیا 520 و لومیا 720 و دو تلفن فوق العاده ارزان پرده برداری کرد و معرفی پرچم دار امسال خود را به کنفرانس اختصاصی موکول نمود. سونی نیز هر آنچه برای امسال تدارک دیده بود را چندین هفته پیش از MWC معرفی کرد و تنها در این نمایشگاه به نمایش محصولات معرفی شدهای همچون اکسپریا تبلت Z و اکسپریا Z پرداخت. همه اینها باعث شده تا تنها کمپانیهای چینی نسبت به معرفی پرچمداران نه چندان جذاب خود در این نمایشگاه و البته دیگر نمایشگاهها بپردازند. اما مسئله از کجا شروع شد؟ تا پیش از ظهور آیفون و کنفرانسهای اختصاصی استیو جابز، همه شرکتها از فضای نمایشگاهها برای معرفی محصولات جدید خود استفاده مینمودند و مردم نیز از چند و چون نمایشگاه ها و محصولاتی که قرار بود در آن ها معرفی گردد اطلاع داشتند. محصولاتی که ارزش رفتن به نمایشگاه را داشتند و خبرگزاریها نیز با یک پوشش جانانه هر آنچه مخاطب نیاز داشت را در اختیار او قرار میدادند. اما استراتژی اپل شکل دیگری داشت، اپل یک کنفرانس را برای تعداد محدودی محصول برگزار میکرد و در آن کنفرانس یکی دو ساعته همه جزئیات مربوط به محصول خود را بطور کامل معرفی میکرد. خبرنگاران و کارشناسان نیز از نزدیک محصول را مشاهده میکردند و رویدادهای مرتبط با آن را بطور کامل پوشش میدادند. خوب مشخصا این روش برای معرفی تمام و کمال یک محصول ( به خصوص محصولات پرچمدار) البته آنطور که تولیدکننده دوست دارد، عالی است. اما برای مصرف کننده کدام روش معرفی محصول بهتر است؟
http://www.zoomit.ir/images/91/12/1-3-STEVE-JOBS_full_600.jpg کمی بعد کمپانیهای دیگر به دنباله روی از سیاست اپل اقدام کردند و برای محصولات مهم خود کنفرانس اختصاصی برگزار نمودند. سامسونگ اولین شرکتی بود که به دنباله روی از این رویکرد پرداخت. نوکیا، اچ تی سی و حتی مایکروسافت (برای سیستم عامل خود نه یکی بلکه چند کنفرانس تکراری برگزار نمود) نیز وارد این شکل مدرن از رونمایی محصولات شدند. حتی سونی نیز همین رویه را دنبال کرد و نه تنها محصولات موبایل خود بلکه از نسل جدید کنسول بازی پلی استیشن نیز در کنفرانسی خارج از زمان نمایشگاه پرده برداری نمود. اگر علاقمند به بازی و دنیای لوازم مرتبط با بازی باشید حتما با E3 – نمایشگاه تخصصی بازی - آشنا هستید. پیشتر، هر بازی و محصول مرتبط با بازی بهترین فرصت را این نمایشگاه میدانست تا خود را مطرح کند اما به نظر میرسد E3 امسال کم رونقتر از پیش برگزار خواهد شد. اما کنفرانس اختصاصی چه سود و زیانی برای مصرف کننده دارد؟ مهمترین سود برای مشتری این است که هر محصول در زمان مشخص و دور از هیاهوی نمایشگاهها معرفی میشود و کاربر میتواند با کم و کیف محصول و فناوریهای مرتبط با آن آشنا شود. اما در کنفرانسهای معرفی محصول تنها به مزایا و نکات مثبت محصول اشاره میگردد و تولیدکننده تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن برتر از رقبا نشان دهد. در واقع در این نوع کنفرانسها، کاربر آنطور که تولیدکننده تمایل دارد محصول را میشناسد. البته اغلب کنفرانسهای معرفی محصول با حضور خبرنگاران برگزار میگردد و آنها پس از اتمام کنفرانس، شانس کار کردن با ابزار را برای چند دقیقه خواهند یافت، اما این مدت زمان برای قضاوت صحیح کافی نیست و از طرفی بعضا نظر و سلیقه شخصی خبرنگاران نیز درگزارش نهایی دخیل میشود. جالب آنکه سونی حتی در معرفی کنسول بازی جدید خود این شانس را نیز به خبرنگاران حاضر نداد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/146527429.jpg ویروس برگزاری کنفرانس های اختصاصی به حدی پیشرفت کرده است که حتی شرکت های تکنولوژی برای معرفی چیپ های پردازشی خود نیز به طور جداگانه مراسم های پرزرق و برق برگزار می کنند. این روش همچنین موجب از هم گسیختگی در معرفی محصولات مختلف یک شاخه میگردد. به عنوان مثال آیفون جدید در انتهای سال و گلکسی جدید در اوایل هر سال معرفی میشوند و در این بین نیز اچتیسی، سونی، نوکیا و غیره محصولات جدید و مهم خود را معرفی میکنند. این از هم گسیختگی در نهایت باعث سردرگمی مشتری و مشکلات مختلف در انتخاب مصرف کننده میشوند. به نظر میرسد، برگزاری کنفرانسهای اختصاصی به دلیل یک طرفه بودن نوع نمایش تاثیرات بیشتری در القای تفکرات شرکتها به مشتریان داشته باشد. این نوع کنفرانسها نقش مهمی در ساخته شدن برندهای موفق و معتبر داشتهاند به شکلی که اسمهای ناآشنایی همانند چیپهای Exynos سامسونگ، چیپهای کوالکام یا تگرا و حتی نمایشگرهای IPS، رتینا و AMOLED به مدلهایی از زیر برندهای معتبر و آشنا تبدیل شدهاند. اگر به قبل باز گردیم، باز هم شرکتها برای معرفی محصولات خود کنفرانس اختصاصی داشتند، اما این کنفرانسها در دل نمایشگاهها برگزار میشدند و بلافاصله پس از آن مصرف کننده عادی و خبرنگاران همزمان شانس کار کردن و آزمایش مستقیم ابزارهای معرفی شده را می یافتند و با چرخی در غرفههای مختلف، امکان مقایسه محصولات با یکدیگر میسر میشد. از طرفی خود تولیدکنندگان نیز در فاصله بین معرفی محصول در نمایشگاه تا عرضه نسخه نهایی آن به بازار مصرف، فرصت داشتند تا از بازخوردهای بازدیدکنندگان در بهبود هر چه بیشتر محصول جدید خود بهره بگیرند. اما در شرایط فعلی معمولا پس از معرفی محصول در کنفرانس اختصاصی، وقتی مصرف کننده میتواند محصول را آزمایش کند که نسخه نهایی آن وارد بازار شده باشد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/MWC2013_overview_120130224155224544.jpg بدون تردید یکی از حلقههای زنجیره موفقیت اکوسیستم اپل استفاده از کنفرانسهای اختصاصی باشکوه، تاثیرگذار و برنامه ریزی شده بوده است که در بازاریابی مدرن این شرکت جایگاه مهمی دارد. رصد حلقههای زنجیره موفقیت اپل توسط دیگر شرکتها و اپیدمی پیروی از استراتژی معرفی محصول اپل باعث کم رونق شدن نمایشگاهها شده و این رویدادها را تنها به مکانی برای نمایش محصولات قدیمی و از پیش معرفی شده تبدیل نموده است. با ادامه این روند استقبال از نمایشگاهها نیز کاهش خواهد یافت و کاربران نیز شانس کار کردن از نزدیک با محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر را نخواهد داشت. حال نظر شما در این باره چیست کدام روش را میپسندید؟ حضور پر رنگ تمام شرکتها در نمایشگاهها و معرفی محصولات در کنار هم، در یک جا و یک زمان یا معرفی محصولات در کنفرانسهای اختصاصی و بصورت کاملا مجزا؟ دوست خوبم محمد شهاب شهوازیان در تهیه این مقاله کمک کردند.
کنگره جهانی موبایل امسال کم رونقتر از همیشه برگزار شد، نه شاهد معرفی محصول قدرتمند و جذابی بودیم و نه فناوری خارقالعاده و خاصی در آن معرفی شد. روزی روزگاری MWC مهمترین رویداد دنیای موبایل به شمار میرفت و امروز به مکانی برای تلفنهای میانه قیمت و خودنمایی شرکتهای کوچک بدل شده است. اما دلیل این رکود در چیست؟ چرا کنگره موبایل امسال تا این اندازه ضعیف برگزار شد؟ در ادامه مطلب با زومیت همراه باشد.
به گزارش سافتگذر (http://www.softgozar.com/)به نقل از زومیت؛ امسال نسبت به سال گذشته اخبار به مراتب کمتری از کنگره جهانی موبایل منتشر شد. هرچند اکثر شرکتهای مطرح حوزه موبایل در این نمایشگاه شرکت داشتند اما متاسفانه محصول خاصی در آن معرفی نگردید. آنقدر این نمایشگاه کم رونق بود که ابزارهایی همچون پدفون اینفینیتی که در واقع نسخه بروز شده پدفون 2 بود یا تلفن Ascend P2 هواوی، به پرچم داران این نمایشگاه بدل شدند. دیگر تولیدکنندگان مطرح مانند ال جی و سونی نیز که همه محصولات خود را پیش از نمایشگاه و در رویدادهای مختلف رسانهای معرفی نموده بودند تنها به نمایش محصولات از پیش معرفی شده پرداختند. برخی از شرکتها مانند مایکروسافت بطور کامل حضور خود در کنگره جهانی موبایل یا حتی CES را لغو کردند و اعلام نمودند که در این نمایشگاهها حضور نخواهند داشت. اچ تی سی یک هفته پیش از شروع MWC امسال در یک کنفرانس اختصاصی تلفن جدید One را معرفی نمود. این در حالی است که سری قدرتمند One این شرکت با دو محصول جذاب One X و One S سال گذشته در همین کنگره جهانی موبایل معرفی شدند. سامسونگ در این نمایشگاه تنها به معرفی یکی دو اپلیکیشن و چند تلفن از پیش معرفی شده پرداخت و از فضای نمایشگاه برای اعلام کنفرانس اختصاصی گلکسی اس 4 چند روز پس از اتمام کنگره (http://zurl.ir/948986) خبر داد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/mwc2013_1.jpg وضعیت دیگر برندهای مطرح بازار همچون سونی و نوکیا نیز به همین منوال بود. نوکیا از دو تلفن رده میانی با نامهای لومیا 520 و لومیا 720 و دو تلفن فوق العاده ارزان پرده برداری کرد و معرفی پرچم دار امسال خود را به کنفرانس اختصاصی موکول نمود. سونی نیز هر آنچه برای امسال تدارک دیده بود را چندین هفته پیش از MWC معرفی کرد و تنها در این نمایشگاه به نمایش محصولات معرفی شدهای همچون اکسپریا تبلت Z و اکسپریا Z پرداخت. همه اینها باعث شده تا تنها کمپانیهای چینی نسبت به معرفی پرچمداران نه چندان جذاب خود در این نمایشگاه و البته دیگر نمایشگاهها بپردازند. اما مسئله از کجا شروع شد؟ تا پیش از ظهور آیفون و کنفرانسهای اختصاصی استیو جابز، همه شرکتها از فضای نمایشگاهها برای معرفی محصولات جدید خود استفاده مینمودند و مردم نیز از چند و چون نمایشگاه ها و محصولاتی که قرار بود در آن ها معرفی گردد اطلاع داشتند. محصولاتی که ارزش رفتن به نمایشگاه را داشتند و خبرگزاریها نیز با یک پوشش جانانه هر آنچه مخاطب نیاز داشت را در اختیار او قرار میدادند. اما استراتژی اپل شکل دیگری داشت، اپل یک کنفرانس را برای تعداد محدودی محصول برگزار میکرد و در آن کنفرانس یکی دو ساعته همه جزئیات مربوط به محصول خود را بطور کامل معرفی میکرد. خبرنگاران و کارشناسان نیز از نزدیک محصول را مشاهده میکردند و رویدادهای مرتبط با آن را بطور کامل پوشش میدادند. خوب مشخصا این روش برای معرفی تمام و کمال یک محصول ( به خصوص محصولات پرچمدار) البته آنطور که تولیدکننده دوست دارد، عالی است. اما برای مصرف کننده کدام روش معرفی محصول بهتر است؟
http://www.zoomit.ir/images/91/12/1-3-STEVE-JOBS_full_600.jpg کمی بعد کمپانیهای دیگر به دنباله روی از سیاست اپل اقدام کردند و برای محصولات مهم خود کنفرانس اختصاصی برگزار نمودند. سامسونگ اولین شرکتی بود که به دنباله روی از این رویکرد پرداخت. نوکیا، اچ تی سی و حتی مایکروسافت (برای سیستم عامل خود نه یکی بلکه چند کنفرانس تکراری برگزار نمود) نیز وارد این شکل مدرن از رونمایی محصولات شدند. حتی سونی نیز همین رویه را دنبال کرد و نه تنها محصولات موبایل خود بلکه از نسل جدید کنسول بازی پلی استیشن نیز در کنفرانسی خارج از زمان نمایشگاه پرده برداری نمود. اگر علاقمند به بازی و دنیای لوازم مرتبط با بازی باشید حتما با E3 – نمایشگاه تخصصی بازی - آشنا هستید. پیشتر، هر بازی و محصول مرتبط با بازی بهترین فرصت را این نمایشگاه میدانست تا خود را مطرح کند اما به نظر میرسد E3 امسال کم رونقتر از پیش برگزار خواهد شد. اما کنفرانس اختصاصی چه سود و زیانی برای مصرف کننده دارد؟ مهمترین سود برای مشتری این است که هر محصول در زمان مشخص و دور از هیاهوی نمایشگاهها معرفی میشود و کاربر میتواند با کم و کیف محصول و فناوریهای مرتبط با آن آشنا شود. اما در کنفرانسهای معرفی محصول تنها به مزایا و نکات مثبت محصول اشاره میگردد و تولیدکننده تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا محصول خود را به بهترین شکل ممکن برتر از رقبا نشان دهد. در واقع در این نوع کنفرانسها، کاربر آنطور که تولیدکننده تمایل دارد محصول را میشناسد. البته اغلب کنفرانسهای معرفی محصول با حضور خبرنگاران برگزار میگردد و آنها پس از اتمام کنفرانس، شانس کار کردن با ابزار را برای چند دقیقه خواهند یافت، اما این مدت زمان برای قضاوت صحیح کافی نیست و از طرفی بعضا نظر و سلیقه شخصی خبرنگاران نیز درگزارش نهایی دخیل میشود. جالب آنکه سونی حتی در معرفی کنسول بازی جدید خود این شانس را نیز به خبرنگاران حاضر نداد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/146527429.jpg ویروس برگزاری کنفرانس های اختصاصی به حدی پیشرفت کرده است که حتی شرکت های تکنولوژی برای معرفی چیپ های پردازشی خود نیز به طور جداگانه مراسم های پرزرق و برق برگزار می کنند. این روش همچنین موجب از هم گسیختگی در معرفی محصولات مختلف یک شاخه میگردد. به عنوان مثال آیفون جدید در انتهای سال و گلکسی جدید در اوایل هر سال معرفی میشوند و در این بین نیز اچتیسی، سونی، نوکیا و غیره محصولات جدید و مهم خود را معرفی میکنند. این از هم گسیختگی در نهایت باعث سردرگمی مشتری و مشکلات مختلف در انتخاب مصرف کننده میشوند. به نظر میرسد، برگزاری کنفرانسهای اختصاصی به دلیل یک طرفه بودن نوع نمایش تاثیرات بیشتری در القای تفکرات شرکتها به مشتریان داشته باشد. این نوع کنفرانسها نقش مهمی در ساخته شدن برندهای موفق و معتبر داشتهاند به شکلی که اسمهای ناآشنایی همانند چیپهای Exynos سامسونگ، چیپهای کوالکام یا تگرا و حتی نمایشگرهای IPS، رتینا و AMOLED به مدلهایی از زیر برندهای معتبر و آشنا تبدیل شدهاند. اگر به قبل باز گردیم، باز هم شرکتها برای معرفی محصولات خود کنفرانس اختصاصی داشتند، اما این کنفرانسها در دل نمایشگاهها برگزار میشدند و بلافاصله پس از آن مصرف کننده عادی و خبرنگاران همزمان شانس کار کردن و آزمایش مستقیم ابزارهای معرفی شده را می یافتند و با چرخی در غرفههای مختلف، امکان مقایسه محصولات با یکدیگر میسر میشد. از طرفی خود تولیدکنندگان نیز در فاصله بین معرفی محصول در نمایشگاه تا عرضه نسخه نهایی آن به بازار مصرف، فرصت داشتند تا از بازخوردهای بازدیدکنندگان در بهبود هر چه بیشتر محصول جدید خود بهره بگیرند. اما در شرایط فعلی معمولا پس از معرفی محصول در کنفرانس اختصاصی، وقتی مصرف کننده میتواند محصول را آزمایش کند که نسخه نهایی آن وارد بازار شده باشد. http://www.zoomit.ir/images/91/12/MWC2013_overview_120130224155224544.jpg بدون تردید یکی از حلقههای زنجیره موفقیت اکوسیستم اپل استفاده از کنفرانسهای اختصاصی باشکوه، تاثیرگذار و برنامه ریزی شده بوده است که در بازاریابی مدرن این شرکت جایگاه مهمی دارد. رصد حلقههای زنجیره موفقیت اپل توسط دیگر شرکتها و اپیدمی پیروی از استراتژی معرفی محصول اپل باعث کم رونق شدن نمایشگاهها شده و این رویدادها را تنها به مکانی برای نمایش محصولات قدیمی و از پیش معرفی شده تبدیل نموده است. با ادامه این روند استقبال از نمایشگاهها نیز کاهش خواهد یافت و کاربران نیز شانس کار کردن از نزدیک با محصولات و مقایسه آنها با یکدیگر را نخواهد داشت. حال نظر شما در این باره چیست کدام روش را میپسندید؟ حضور پر رنگ تمام شرکتها در نمایشگاهها و معرفی محصولات در کنار هم، در یک جا و یک زمان یا معرفی محصولات در کنفرانسهای اختصاصی و بصورت کاملا مجزا؟ دوست خوبم محمد شهاب شهوازیان در تهیه این مقاله کمک کردند.